Dasar Ekonomi Bunuh Diri Gaji Minima Yang Tinggi Akibatkan Pengangguran Di Pulau Batam


Berita berikut bertarikh 2017 tetapi masih relevan bagi sesiapa pun.




https://www.thejakartapost.com/news/2017/12/12/batam-industry-turns-to-robots-as-minimum-wage-skyrockets.html

Tue, December 12, 2017 Industries in Batam use robots to increase cost efficiency minimum wage [in Batam] too highmonthly minimum wage (UMK) continued to increase2018 Batam's minimum wage higher than Johor BaruRiau governor decided UMK 2018 would be RM1,100, 8.7% higherminimum wage increase every year, but no increase in productivity unfortunately lead to massive layoffsskyrocketing minimum wage forced use of robots to cut costsincrease cost efficiency, robots cut production costsOne robot can replace seven to 10 workersHonfoong Plastic now has 450 workers,  2001 it had 3,400 employees


My Comments : Saya telah menerima berita ini daripada sahabat saya Norman Fernandez di Johor Bharu. 
Sdra Norman juga memberitahu bahawa bagi tahun 2022 Gaji Minima di Batam sudah hampiri RM1,400 sebulan. 
Ikut berita ini keputusan untuk naikkan Gaji Minima di Pulau Batam dibuat oleh gabenor kepulauan Riau, seorang ahli politik yang perlu menjaga popularitinya dengan pengundi di Riau.
Maka setiap tahun Gaji Minima di Batam dinaikkan dan sekarang sudah mencecah RM1,400 sebulan. Gaji ini melebihi Gaji Minima RM1,100 di Malaysia (yang sekarang dicadangkan dinaikkan menjadi RM1,500 di semua negeri).
Akibatnya industri di Batam terpaksa guna robot dalam kilang mereka untuk jimatkan kos dan meningkatkan pengeluaran atau produktiviti. Maka peluang pekerjaan terjejas sebab robot yang lebih produktif boleh mengganti pekerja Gaji Minima yang tinggi. 
Sebuah kilang yang pernah mempunyai 3,400 pekerja sekarang mempunyai hanya 450 pekerja sahaja sebab kilang itu menggunakan robot yang lebih murah untuk mengganti pekerja bergaji minima yang sangat tinggi.
Tuan-Tuan please dengar baik-baik dan sila faham realiti keadaan dalam negara kita dan juga keadaan dalam ekonomi negara (market conditions).
Ahli politik, gabenor, menteri, ahli Parlimen dsbnya hanya mahu jaga populariti mereka. Dan cara yang paling mudah untuk menjaga populariti adalah untuk 'menghadiahkan' duit dan harta yang BUKAN kepunyaan mereka kepada pengundi.
Contohnya dalam negara kita pemimpin dan ahli politik suka sangat mengumumkan cuti am atau public holiday diluar jadual. Menteri tiba-tiba boleh declare public holiday bagi sekolah.  Atau cuti am bagi seluruh negara sebab anak bulan Syawal main aci-nyorok pula. 
Ahli politik mencari populariti. Mereka mempunyai kuasa maka kuasa itu dibazirkan dengan declare public holiday. Atau dia umumkan bagi duit raya kepada orang dengan mengguna duit rakyat juga. Atau dia buat rumah terbuka di merata tempat, semuanya dengan mengguna duit rakyat.
Semuanya untuk mencari populariti. 
Tetapi mesti ada orang lain yang tanggung rugi. Majikan di tempat kerja, kilang, gedung, perniagaan, sewa lori, booking bilik hotel terpaksa tanggung rugi apabila gomen tiba-tiba declare cuti am.  
Ahli politik pula tak rugi duit dia sendiri. Mereka happy-happy sahaja. Orang lain yang terpaksa tanggung rugi. 
Tetapi bahaya besarnya ialah apabila majikan terpaksa tanggung rugi maka bila datang hujung tahun kenaikan gaji bagi pekerja akan kurang, bayaran bonus akan kurang, peluang pekerjaan baru semuanya akan kurang. 
Begitu juga dengan Gaji Minima. Kilang di Pulau Batam itu terpaksa mengguna robot untuk mengganti pekerja yang bergaji minima RM1,400 sebulan. Jadi kilang plastic itu terpaksa kurangkan bilangan pekerja daripada 3,400 orang menurun menjadi 450 orang pekerja sahaja. 2,950 pekerja di Batam hilang peluang pekerjaan disebabkan Gaji Minima adalah terlalu tinggi.
Gaji Minima yang diputuskan oleh gabenor Riau, seorang pelakon politik yang mencari populariti di kalangan pengundi tanpa memikirkan kesan buruk daripada Gaji Minima yang tinggi. Bukan dia yang bayar Gaji Minima dengan guna duit dia sendiri. Majikan dan kilang-kilang yang terpaksa bayar duit lebih. Biar orang lain tanggung rugi. Ahli politik cari populariti saja. 
Jadi di Batam itu, 450 pekerja masih rasa happy-happy dapat Gaji Minima RM1,400 sebulan tetapi 2,950 orang sahabat mereka pula terpaksa dibuang kerja. 2,950 sahabat mereka sudah tidak boleh happy-happy lagi.
Soalan Cepu Mas : Do you think gabenor Riau yang putuskan kenaikan Gaji Minima itu boleh membantu 2,950 pekerja yang dibuang itu mencari peluang kerja yang baru? I dont think so.
Wa akhirul kalam, ahli politik cuma buat gimik politik (political gimmicks) untuk memancing undi. Mereka hanya memikirkan kiraan undi pada pilihanraya yang akan datang.  Wawasan mereka hanyalah sehingga pilihanraya yang bakal tiba, paling lewat pun sekali setiap empat atau lima tahun. Itulah time frame mereka.
Mereka tidak peduli apa yang akan berlaku kepada masa depan rakyat marhaen ataupun kepada masa depan ekonomi negara. Those issues adalah serupa persoalan falsafah hidup yang terlalu jauh bagi mereka melihatnya.  Mereka tidak perlu fikir jangka panjang. Mereka hanya risau keputusan undi yang sudah makin dekat.
Duit percuma, cuti am percuma, gaji tinggi, EPF tinggi, makanan percuma semua dijadikan gimik dan umpan untuk pancing undi. Lagipun bukan duit dia yang terlibat. Duit orang lain. Duit rakyat marhaen. Masa depan rakyat marhaen. Bukan masa depan dia. 
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/05/dasar-ekonomi-bunuh-diri-gaji-minima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diduga Terlilit Utang Seorang Pria Nekat Bunuh Diri

Diduga Terlilit Utang Seorang Pria Nekat Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 105 hits
Syahduddi mengatakan temuan mayat dua hari lalu sebelumnya saat seorang saksi inisial H dan S ingin bertemu dengan korban
Gaji Minima Syarikat Melayu Tak Boleh Bayar Dulu Maksudnya Pekerja Melayu Yang Tertipu Dulu

Gaji Minima Syarikat Melayu Tak Boleh Bayar Dulu Maksudnya Pekerja Melayu Yang Tertipu Dulu

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 125 hits
minimum wage discussed by Cabinet next month to resolved once and for all OSTB Next month pula Tai chi lagi lamented obstacles to implement RM1 500 minimum wage across the boardOSTB Hello gaji minima tak ada kena mengena dengan obstacles Ma...
Video Kasat Narkoba Polres Jaktim Tewas Tertabrak Kereta Diduga Bunuh Diri

Video Kasat Narkoba Polres Jaktim Tewas Tertabrak Kereta Diduga Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 190 hits
Kasat Narkoba Polres Metro Jakarta Timur AKBP Buddy Towoliu ditemukan meninggal dunia di perlintasan jalur kereta Jatinegara Jakarta Timur Sabtu 29 April sekitar pukul 10 pagi Kabid Humas Polda Metro Jaya Kombes Trunoyudo Wisnu Andiko menje...
Peminat Kelantan Ugut Bunuh Diri Jika Tak Jadi Isteri Kedua Aiman Tino Ibu Buat Laporan Polis

Peminat Kelantan Ugut Bunuh Diri Jika Tak Jadi Isteri Kedua Aiman Tino Ibu Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 165 hits
IBU kepada penyanyi Aiman Tino iaitu Hazelina Mat Jalil 47 tampil membuat laporan p0lis selepas seorang peminat anaknya itu membuat ugutan bunuh diri Kata Hazelina 47 dia membuat laporan tersebut kerana enggan nama Aiman dikaitkan jika wani...
Dua Wanita Adik Beradik Bunuh Diri Akibat Malu Diisytihar Muflis

Dua Wanita Adik Beradik Bunuh Diri Akibat Malu Diisytihar Muflis

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 176 hits
BATAM Polis menemukan mayat dua adik beradik di sebuah hotel di Kepulauan Riau yang dipercayai membunuh diri akibat malu selepas diisytiharkan muflis Lapor Kompas com mayat dua wanita itu ditemukan di dalam bilik hotel di Batam Ahad lalu ol...
Sebelum Diduga Bunuh Diri Kasat Narkoba Polres Jaktim Ke Kantor Kenakan Baju Dinas

Sebelum Diduga Bunuh Diri Kasat Narkoba Polres Jaktim Ke Kantor Kenakan Baju Dinas

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 98 hits
Korban diduga tewas tertabrak kereta api jarak jauh di perlintasan wilayah Kecamatan Pulogadung Jakarta Timur Korban diduga tertabrak kereta api 320 Tegal Bahari pada Sabtu sekira pukul sekira pukul 09 32 WIB
Gaji Minima Dinaikkan Sehingga Rm1800 Mohon Cuepacs

Gaji Minima Dinaikkan Sehingga Rm1800 Mohon Cuepacs

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 197 hits
Gaji Minima Dinaikkan Sehingga RM1800 Mohon Cuepacs Isu gaji minimum sedang hangat sedang diperkatakan di kalangan orang ramai dan media massa Kini Cuepacs sebuah kongres yang mewakili pekerja pekerja di dalam perkhidmatan awam telah mencad...
Idol Korea Moonbin Ditemui Mati Bunuh Diri

Idol Korea Moonbin Ditemui Mati Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 21/4/2023 - jumlah : 135 hits
NASUHA RAHMANPenyanyi Idol Korea Moonbin dijumpai mati dirumahnya daerah Gangnam pada Rabu sekitar pukul 8 10 malam dan disyaki akibat dari bunuh diri Kematian Moonbin 25 mula diketahui oleh pengurusnya yang datang ke sana dan kemudian mela...
Makan Gaji Buta Membazir

Makan Gaji Buta Membazir

papar berkaitan - pada 26/4/2023 - jumlah : 289 hits
Buat rumah terbuka tu membazir Masa bayar gaji duta khas berpuluh ribu sebulan tanpa buat kerja tak pula nak kata membazir Berapa belanja buat rumah terbuka Mungkin hanya sekadar 2 bulan gaji duta khas Tapi ramai rakyat yang dapat menikmati...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni