Gaji Hanya Rm2500 Tapi Dah Beli 17 Buah Rumah Ini Caranya


Foto sekadar hiasan..
Assalamualaikum, terima kasih admin kerana menyiarkan perkongsian aku ini. Aku nak cerita pengalaman aku beli rumah agar jadi sumber inspirasi kepada sesiapa yang nak beli rumah terutama rumah pertama.
Cerita aku mungkin tak sehebat pakar-pakar hartanah seperti Ija Syariza yang beli 14 buah rumah setahun, Faizul Ridzuan yang membeli lebih 50 hartanah, cashflow positif hampir ratusan ribu ringgit sebulan, dan pakar2 hartanah lain yang menjadi ikutan aku seperti Adlina MN, Rohaniah Noor, Muhd Farid, Syafieqah Alya, Harith Faisal, Meor Zaidi, Khairul Ezuwan, Redzwan Khairuddin, Anis Hafiza dan sebagainya. Boleh follow (see first) diorang semua kat facebook guys, diorang share ilmu percuma je. Insya Allah, korang terpengaruh dan segera beli rumah nanti.
Pengenalan ringkas diri aku, aku berasal daripada keluarga yang sederhana di Utara Semenanjung Malaysia. Selepas habis degree, aku berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari rezeki. Aku bekerja sebagai eksekutif di sebuah syarikat swasta, gaji bersih aku ialah RM2325.
Start dari gaji pertama, aku buat simpanan dan perbelanjaan yang teliti. Secara ringkas perbelanjaan aku, sewa bilik ialah RM200 sebulan, duit makan RM500 sebulan, duit mak ayah RM300 sebulan, bas pergi balik kerja RM100, lain-lain perbelanjaan RM200. Alhamdulillah, aku dapat simpan lebih kurang sebanyak RM1000 sebulan. Agak susah nak kawal nafsu perbelanjaan ketika itu.

Selepas menyimpan selama 4 bulan, aku angkat motor modenas CT100 cash, best giler ada motor, boleh pakai motor pergi kerja, tak perlu naik bas dah. Minyak pun tak mahal, RM15 je sebulan. Selepas beli motor, agak mudah aku nak bergerak ke mana-mana, tak perlu naik bas lagi dah pergi kerja.
Selepas motor, target aku seterusnya adalah membeli rumah. Selama setahun, aku simpan duit untuk deposit rumah. Alhamdulillah, aku berjaya beli sebuah rumah lelong di Klang berharga RM32K. Deposit hanya RM3200, campur kos2 lain, dalam RM5K. Dengan modal RM5K, aku dapat sebuah rumah pada usia aku 24 tahun.
Bayaran bulanan kepada bank hanya RM140. Kadar sewaan di kawasan rumah aku beli ni agak tinggi kerana ada kilang berhampiran. Sewa rata-rata RM900. Aku bagi sewa hanya RM700, hasilnya setiap bulan aku dapat lebihan duit sebanyak RM560 (RM700-RM140). Alhamdulillah, aku dapat penyewa dari syurga, bayar duit sewa on time.
Untuk rumah pertama aku ni, aku suruh penyewa bank in sewa dalam akaun bank setiap bulan. Supaya aku boleh guna surat perjanjian sewa & bank statement (duit sewa masuk) untuk pinjaman rumah seterusnya. Rumah kedua aku beli selepas 6 bulan beli rumah pertama iaitu sebuah rumah lelong berharga RM41K di Subang.
Aku beli rumah murah2 je. Member aku ketika itu kebanyakan semua beli rumah pertama RM400K ke atas, undercons. aku belum mampu. Aku beli rumah murah je, tapi aku tak tak pernah beli low cost ye. Sebab ada sekatan dan tak nak ambil hak orang susah. Aku cari rumah lelong murah2 je, area orang tak berminat sangat nak beli, tapi ada potensi sewa. Alhamdulillah, bermula kecil, lama-lama jadi bukit. Yang penting, kena rajin buat research, rajin belajar.
Ada juga member aku yang dari dulu sampai ke harini, dah 4 tahun kata nak survey2 beli rumah, tapi sampai ke harini tak beli beli. Apabila aku bagi suggestion, kata “tengok dulu macam mana, survey2 dulu”. Takpelah, cara masing-masing.
Alhamdulillah, sehingga ke hari ini. Aku dah memiliki 17 hartanah dan aku masih menyewa. Aku dah beli kereta, dah tak naik motor akibat faktor keselamatan. Aku pakai kereta biasa2 je, kereta saga baru. Aku target nak ada 20 buah rumah sebelum berusia 30 tahun. Lepas tu aku nak kahwin. Insya Allah. Kena banyak usaha keras lagi.
Gaji aku sebagai exec, setiap tahun naik RM20-30 sahaja, aku belum naik pangkat lagi. Hari ini gaji bersih aku belum mencecah RM2500. Tetapi Alhamdulillah, pendapatan daripada sewa yang membantu aku membeli banyak rumah. Alhamdulillah, rezeki Allah bagi. Yang penting kena usaha.
Aku target nak bersara nanti umur 35, nak jual beberapa rumah dapatkan cash dan nak pergi haji dan travel satu dunia. Aku akan simpan beberapa buah rumah sebagai mesin ATM (positive cash flow), dapatlah sikit sebanyak menampung hidup aku ketika persaraan nanti.
Nasihat aku kepada orang muda yang nak beli rumah, berusahalah kawal perbelanjaan dan belajarlah menyimpan. Sekarang lagi mudah nak beli rumah, ada loan 100% skim rumah pertamaku (Cagamas), ada rumawip (Residensi Wilayah), Selangorku, Pr1ma, Maybank Houzkey, House Ownership Campaign (HOC) dan sebagainya. Aku cemburu dengan korang. Usaha cari dan baca. Ambillah peluang wahai anak muda, keadaan seperti ini mungkin tak datang lagi.
Kalau nak bermula dari bawah seperti aku, followlah otai2 lelong kat facebook seperti Ija Syariza dan Adlina MN. Insya Allah, mereka sentiasa share cara beli rumah yang murah-murah tetapi gempak.
Akhir kata, hendak seribu daya, malas seribu alasan.
Sekian, terima kasih.
– RAMI via iiumc
Ada yang menyokong cara confessor ini . Hanya sasarkan rumah lelong yang murah2 , tetapi ada juga yang menemplak .
Apa kata anda ? Jangan lupa like komen dan share ya.tq
The post Gaji Hanya RM2500 ,Tapi Dah Beli 17 Buah Rumah – Ini Caranya appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/gaji-hanya-rm2500-tapi-dah-beli-17-buah-rumah-ini-caranya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaji Puluhan Ribu Tapi Balik Rumah Kena Pukul Siti Fatimah

Gaji Puluhan Ribu Tapi Balik Rumah Kena Pukul Siti Fatimah

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 458 hits
Felow Kanan Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan Institut Kefahaman Islam Malaysia Siti Fatimah Abdul Rahman berucap pada Forum Menangani Gangguan Seksual dan Keganasan Rumah Tangga sempena Hari Wanita 2019 di Institut Tadbiran Awam Nega...
Hilangkan Sakit Lutut Dengan Petua Terlajak Mudah Ini Hanya Guna 4 Bahan Di Dapur Sahaja Wanita Ini Kongsikan Caranya

Hilangkan Sakit Lutut Dengan Petua Terlajak Mudah Ini Hanya Guna 4 Bahan Di Dapur Sahaja Wanita Ini Kongsikan Caranya

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 416 hits
Hilangkan Sakit Lutut Dengan Petua Terlajak Mudah Ini Hanya Guna 4 Bahan Di Dapur Sahaja Wanita Ini Kongsikan Caranya Sakit lutut jangan dibuat main Memang sudah nak melakukan segala kerja kalau sudah alami masalah ini Nak bersolat pun rasa...
Majikan Tumbuk Hidung Pembantu Rumah Sampai Patah Hanya Kerana Mangsa Terlewat Bangun

Majikan Tumbuk Hidung Pembantu Rumah Sampai Patah Hanya Kerana Mangsa Terlewat Bangun

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 679 hits
The ReporterMajikan wanita didakwa mendera pembantu rumahnya yang merupakan warga Indonesia semenjak mangsa baru bekerja dengannya dua bulan lalu menyebab mangsa mengalami kecederaan termasuk patah hidung lapor Jenny Chan Yun Hui 41 juga me...
Tanam Kangkung Di Balkoni Rumah Tak Susah Pun Hanya Guna Besen Dan Penapis Sahaja Rileks Media

Tanam Kangkung Di Balkoni Rumah Tak Susah Pun Hanya Guna Besen Dan Penapis Sahaja Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 474 hits
Bagi yang sukakan aktiviti berkebun mencuba untuk menanam apa sahaja di rumah tentunya menjanjikan satu kepuasan berganda Ilham menanam kangkung yang sifatnya menjalar di balkoni rumah mungkin tidak terfikirkan oleh kita Ibarat satu cabaran...
20 Idea Bisnes Yang Boleh Dijalankan Hanya Dari Rumah Dengan Modal Rendah

20 Idea Bisnes Yang Boleh Dijalankan Hanya Dari Rumah Dengan Modal Rendah

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 375 hits
Siapa kata kita tak boleh nak mulakan bisnes hanya dari rumah Sudah tentu kita boleh berbisnes dari rumah Kita cuma perlu tahu apakah jenis bisnes yang ingin kita jalankan Terdapat banyak pilihan bisnes yang kita boleh pilih dan dalam perko...
Psi Jawa Tengah Bukan Hanya Kandang Banteng Tapi Juga Kebun Mawar

Psi Jawa Tengah Bukan Hanya Kandang Banteng Tapi Juga Kebun Mawar

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 158 hits
Selain melakukan pengenalan program Jokowi Ma ruf Amin PSI juga memiliki misi untuk memenangkan pasangan nomor urut 01 bersama seluruh kader dan pengurus partai
Gabungan Umno Pas Hanya Boleh Menang Di Prk Tapi Tak Akan Laku Di Pru

Gabungan Umno Pas Hanya Boleh Menang Di Prk Tapi Tak Akan Laku Di Pru

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 338 hits
Perdana Menteri Malaysia yang juga merupakan Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad menolak kenyataan bahawa gabungan Umno dan Pas boleh menggugat PH pada masa akan datang Ketika bercakap kepada media di Putrajaya hari ini beliau berkata ga...
Aku Pakai Kereta Proton Je Tapi Hari Hari Aku Mampu Makan Udang Galah Zarina Anjoulie Beli Kereta Baru

Aku Pakai Kereta Proton Je Tapi Hari Hari Aku Mampu Makan Udang Galah Zarina Anjoulie Beli Kereta Baru

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 787 hits
Pelakon Zarina Anjoulie berkongsi berita gembira kepada pengikutnya apabila berjaya membeli sebuah kereta baharu buatan Malaysia semalam Kata Zarina kereta jenama Proton itu kerana dirasakan berbaloi dan dibeli atas dasar mengikut kemampuan...
Jus Buah Ini Elok Untuk Gusi Anak Cegah Gusi Berdarah Resipi Mudah Hanya Guna 4 Bahan Sahaja

Jus Buah Ini Elok Untuk Gusi Anak Cegah Gusi Berdarah Resipi Mudah Hanya Guna 4 Bahan Sahaja

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 484 hits
Mengunyah sebiji epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan Manakala timun pula mampu menggantikan kehilangan air dari badan kerana timun mengandungi air Sel...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Reaching Out

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Chinese Forces Apple To Remove Whatsapp Application And Threads In App Store

10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut