Gagal Lapor Tawaran Tak Ada Tindakan Ke Terhadap Salahuddin




Pada 2 Disember 2020, Hakim Manira Mohd Noor mengenakan denda RM1,500 terhadap dua penolong akauntan, Azad Fadhmi Abdul Rahman, 34, dan Madiyana Mamat, 39, serta pembantu tadbir kewangan Nurul Ashikin Zulkaflee, 33.
Manakala dua lagi tertuduh, penolong pegawai tadbir Mohd Fairus Hussin, 38, dan penolong akauntan Siti Nurkhairunnisa Adnan, 32, masing-masing didenda RM2,000.
Mahkamah turut memerintahkan kesemua tertuduh menjalani hukuman penjara tiga bulan sekiranya mereka gagal membayar denda itu.
Mengikut pertuduhan, kesemua penjawat awam itu masing-masing didakwa telah ditawarkan wang suapan RM200 hingga RM600 bagi mempercepatkan proses permohonan baharu dan taraf bumiputera kepada lima buah syarikat melalui sistem e-Perolehan, yang mana mereka telah melanggar peruntukan di bawah Akta SPRM 2009 (Akta 694) untuk menggalakkan integriti dan pentadbiran sektor awam serta gagal melaporkan kesalahan penyogokan kepada SPRM.
Kesemua kesalahan itu dilakukan di Unit Pendaftaran Syarikat, Bahagian Perolehan Kerajaan, Kementerian Kewangan, Putrajaya, antara Mei 2018 dan Jun 2020 mengikut Seksyen 25(1) Akta SPRM 2009 (Akta 694) dan mereka dihukum di bawah Seksyen 25(2) akta sama, yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya.
Dan... Kesemua penjawat awam itu adalah lima individu pertama yang dipertuduhkan atas kesalahan gagal melaporkan kesalahan penyogokan kepada SPRM di negara ini.
Itu kakitangan Awam yang ditawarkan suapan antara RM200 hingga RM600 sahaja.. apa pula hukumannya bagi seseorang yang bertaraf Bekas Menteri yang ditawarkan pakej percutian mewah tetapi tidak melaporkan kepada SPRM?
Takkan SPRM nak dakwa 'Ikan Bilis' saja kot...
Berikut adalah ulasan dari Dr. Kamarul

Setelah ditekan, Datuk Seri Salahuddin Ayub hari ini (11/2) memaklumkan beliau “tidak kisah untuk membuat laporan” kepada SPRM mengenai tawaran rasuah kepadanya oleh kartel daging.
Laporan yang mengikut beliau akan dibuat “mungkin minggu depan selepas sambutan Tahun Baharu Cina” ini, kata beliau, menunjukkan beliau “memandang serius berhubung perkara ini”.
Pada masa sama, Salahuddin menggesa Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menubuhkan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung isu kartel daging ini.
Kata Salahuddin, pihaknya sendiri sedia bekerjasama melalui RCI itu kerana ia didakwa penting berikutan membabitkan kepentingan pengguna khususnya umat Islam di negara ini.
Kita ada lima soalan kepada Salahuddin:
(1) Jika Salahuddin benar-benar memandang serius berhubung isu tawaran rasuah kepadanya oleh kartel daging mengapakah beliau tidak berani menamakan secara terbuka pihak yang beliau dakwa membuat tawaran rasuah kepada beliau yang, mengikut New Straits Times pada 9 Februari 2021, ialah “wakil-wakil (representatives)” daripada sebuah syarikat yang menguasai sekurang-kurangnya 4 daripada 7 loji penyembelihan di India yang mengeksport daging beku ke Malaysia secara monopoli?
(2) Jika Salahuddin benar-benar memandang serius berhubung isu tawaran rasuah kepadanya oleh kartel daging mengapakah beliau hanya mendedahkannya pada 9 Februari 2021 setelah tidak lagi menjadi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sedangkan beliau sendiri menyebut tawaran rasuah ini dibuat pada tahun 2018 lagi, iaitu setelah beberapa bulan beliau dilantik sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, dan sedangkan beliau sendiri telah mengenal pasti identiti penawar rasuah ini?
(3) Tidakkah jika Salahuddin terus melaporkan tawaran rasuah kepadanya oleh kartel daging ini kepada SPRM masalah monopoli loji penyembelihan di India yang mengeksport daging beku ke Malaysia oleh syarikat tersebut akan dapat diselesaikan dengan mudah dengan tindakan sewajarnya boleh terus diambil terhadap syarikat tersebut tetapi soalnya ialah mengapakah beliau tidak melaporkannya kepada SPRM sekali gus menyebabkan masalah monopoli loji penyembelihan sukar diselesaikan?
(4) Mengapakah baru sekarang Salahuddin menggesa kerajaan menubuhkan RCI berhubung isu kartel daging sedangkan beliau menyedari masalah monopoli loji penyembelihan malah membayangkan sesuatu tidak kena berlaku bila menyebut beliau tertanya-tanya siapa yang ‘menjaga’ pegawai-pegawai Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang membuat lawatan ke loji penyembelihan di luar negara?
(5) Betulkah Salahuddin mahu melaporkan tawaran rasuah kepadanya oleh kartel daging ini kepada SPRM disebabkan beliau “memandang serius berhubung perkara ini” ataukah kerana hanya baru sekarang beliau sedar jika beliau gagal melaporkannya maka beliau boleh didakwa di mahkamah dan jika disabitkan bersalah beliau boleh hilang jawatan MP dan ADUN-nya kerana hukuman yang boleh dikenakan adalah denda tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya?

Semoga tidak ada double standard dalam hal ini.. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/gagal-lapor-tawaran-tak-ada-tindakan-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Benar Kenapa Salahuddin Tidak Lapor Sprm Tawaran Percutian Kelas Pertama

Jika Benar Kenapa Salahuddin Tidak Lapor Sprm Tawaran Percutian Kelas Pertama

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 168 hits
SHAH ALAM Bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Salahuddin Ayub sewajarnya melaporkan tawaran percutian kelas pertama di Eropah yang didedahkannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Pensyarah Kanan Kolej Undan...
Tindakan Lebih Tegas Terhadap Pengingkar Pkp Selepas 4 Feb Kata Ismail Sabri

Tindakan Lebih Tegas Terhadap Pengingkar Pkp Selepas 4 Feb Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 259 hits
Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata kes Covid 19 dilaporkan meningkat khususnya melibatkan pekerja tapak pembinaan dan kilang KUALA LUMPUR Tindakan lebih tegas akan diambil tanpa kompromi selepas 4 Feb ini terhadap mana mana individu ...
Pemuda Pas Kerah Buat Laporan Polis Terhadap Salahuddin Ayub

Pemuda Pas Kerah Buat Laporan Polis Terhadap Salahuddin Ayub

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 191 hits
MALAYSIA DATELINEDewan Pemuda Pas Malaysia mengerah anak buahnya agar membuat laporan polis ke atas bekas ketua mereka Datuk Seri Salahuddin Ayub kerana tidak membuat laporan ketika ditawarkan sogokan percutian mewah oleh kartel daging Menu...
Muslimat Pas Pahang Mahu Tindakan Undang Undang Di Kenakan Terhadap Darren Chan

Muslimat Pas Pahang Mahu Tindakan Undang Undang Di Kenakan Terhadap Darren Chan

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 266 hits
KUANTAN Muslimat PAS Negeri Pahang mahu tindakan undang undang dikenakan terhadap Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Sugarbook Darren Chan kerana menawar kegiatan yang menjurus kepada persundalan elit Sehubungan itu laporan polis telah di...
Ambil Tindakan Tegas Terhadap Kegiatan Sugar Daddy

Ambil Tindakan Tegas Terhadap Kegiatan Sugar Daddy

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 400 hits
Kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terbabit dengan kegiatan sugar daddy termasuk aplikasi sugar book sekiranya dakwaan yang dilaporkan itu benar Timbalan menteri di jabatan Perdana menteri hal ehwal agama dato Ahma...
157 Suku Bajau Laut Di Sabah Peluk Islam Ada Yang Pertikai Tindakan Ebit Lew

157 Suku Bajau Laut Di Sabah Peluk Islam Ada Yang Pertikai Tindakan Ebit Lew

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Umum mengetahui Ebit Lew kini berada di Sabah untuk ke beberapa lokasi bagi menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan Pelbagai bantuan seperti keperluan makanan keperluan gajet untuk Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah dihul...
Kena Kompaun Rm1 000 Keluar Beli Barang Saya Simpati Tapi Tindakan Kami Wajar Kata Ketua Polis Sabah

Kena Kompaun Rm1 000 Keluar Beli Barang Saya Simpati Tapi Tindakan Kami Wajar Kata Ketua Polis Sabah

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 415 hits
Sekumpulan penduduk yang mahu ke pekan Tenom untuk membeli barang keperluan baru baru ini dikenakan kompaun RM1 000 kerana melanggar prosedur operasi standard perintah kawalan pergerakan KOTA KINABALU Pesuruhjaya Polis Sabah Hazani Ghazali ...
Tegas Mahu Kekal Berhijab Tindakan Wanita Ini Berjaya Selamatkan Keluarga Daripada Nahas Pesawat

Tegas Mahu Kekal Berhijab Tindakan Wanita Ini Berjaya Selamatkan Keluarga Daripada Nahas Pesawat

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 363 hits
Umum mengetahui bahawa wanita Muslim di Malaysia rata ratanya tidak akan mengalami sebarang isu berkaitan pemakaian hijab berbanding wanita muslim di sesetengah negara yang anti Islam terutamanya di Amerika Syarikat Namun tahukah anda akan ...
Pemimpin Gerakan Kecewa Komen Jijik Terhadap Hadi

Pemimpin Gerakan Kecewa Komen Jijik Terhadap Hadi

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 163 hits
Setiausaha Agung parti Gerakan Mak Kah Keong meluahkan rasa kecewa dengan sikap segelintir masyarakat Cina yang melemparkan komen jijik terhadap Presiden PAS Abdul Hadi Awang yang kini dirawat di Institut Jantung Negara Katanya dia marah de...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan