Gabungan Rakyat Impian Saya Untuk Malaysia


JENGKAL MASA

KEMELUT yang membedal negara kini masih dalam usaha penyelesaian. Para berwajib sedang berusaha keras untuk mengatasi segera kemelut dan masalah yang berlaku kini. Apa yang terjadikan kini seperti sejenis virus cukup membahayakan.

Nasib dan masa depan negara perlu diselamatkan sebaik mungkin dan secepat yang mampu dari virus berkenaan. Untung rugi nasib negara berada dalam genggaman kita semua.

Hari ini, usaha itu sedang giat dijalankan. Serentak dengan itu juga lobi melobi, tawar menawar masih berjalan. Malaysia sudah jadi sebuah pasar politik terbuka. Di mana-mana orang bercakap mengenai keadaan politik negara dan kerajaan yang hilang kini. Dalam facebooks, media sosial berbagai perasaan dihumbankan; geram, suka, sedih, pilu, loya, gembira, menyampah dipamerkan oleh netizen.

Jalan ke Istana Negara sudah jadi "lebuk". Para pemimpin parti dan ahli parlimen bersilih ganti masuk dan keluar. Semuanya datang dengan tujuan untuk mencari jawaban dan menyelesaikan masalah yang kita semua ciptakan kini. Semua datang dengan nawaitu untuk menyelamatkan keadaan dengan cara terbaik.

Sehingga saat ini usaha giat dijalankan. Khabarnya semua ketua-ketua parti dan individu berwajib dipanggil menghadap yang di-Pertuan Agong. Semua diminta pandangan dan nasihat. Agong juga jadi kalut dan suasana kini mencabar kewibawaannya. Walaupun Agong adalah person yang bertindak mengikut undang-undang namun beliau perlu menggunakan budi bicara dan pertimbangan kemanusiaan terjilah. Agong kini bertindak sebagai pendakwa, pembela dan juga hakim.

Dalam perkembangan lain semua ketua-ketua parti juga telah diminta untuk berjumpa dengan perdana menteri interim pada pagi ini. Ini satu perkembangan tetapi baik yang kita harapkan akan membawa solusi yang baik.

Masalah dan kemelut yang berklimek dengan projek rampasan kuasa kelmarin, tidak mudah untuk dihuraikan. Ia memerlukan kesabaran tinggi kita semua dalam menanti kesudahannya. Dan sebagai rakyat marhen yang tulus dan ikhlas kita semua perlu berdoa dan berserah sahaja. Insya-Allah tempat meminta dan bergantung harap.

Formula dan impian. 
Di sini saya ada sedikit formula berupa impian untuk menyelesaikan kemelut yang telah merosakkan negara ini. Apa sedang dihadapi kini mencari kumpulan mana yang berhak membentuk kerajaan. Sehinggakan sekarang tampaknya masih buntu, semua kumpulan besar PH dan BN tidak mempunyai angka mencukupi untuk menubuh kerajaan. Hendak tidak hendak semua pihak perlu mengubah sikap dan perlu bergabung di antara satu sama lain.

Walaupun pakatan dan gabungan baru cuba dibentuk, tetapi ia gagal. Gabungan yang sedia memerintah PH pula hilang angka apabila berlaku tindakan keluar parti dan keluar gabungan. Walhasil, semua gabungan tidak cukup dan tidak sempurna menjadi "tempang tepuk." Semua pihak tidak perlu lagi bermimpi untuk membentuk kerajaan secara perkumpulan dan pakatan satu pihak.

Seperti saya katakan tadi, semua pihak kena ubah sikap dan buang ego, kikis juga perasaan dan sifat bodoh sombong. Jalan terbaik ialah sedia untuk bergabung di antara satu sama lain. Lupa dendam dan kebencian buang permusuhan, Insya-Allah yang akan dapat selesaikan masalah. Apa yang kena diletak hadapan ialah kepentingan rakyat dan negara, bukan kepentingan diri, puak dan kaum. Para politician perlu mengasihani rakyat yang resah gelisah kini.

Apa yang saya hendak dicadangkan disini, sebuah gabungan rakyat perlu ditubuhkan bagi membentuk kerajaan bebas daripada dikuasai mana-mana kumpulan dibentuk. Dr Mahathir sebagai PM interim boleh jadi pemudah cara untuk membentuk kerajaan Gabungan Rakyat ini. Beliau boleh uruskan dengan kuasa yang diberikan kepadanya. Dr Mahathir juga perlu ada keikhlasan, kejujuran dan niat menyelesaikan masalah dan jangan mempamerkan sikap meragukan orang ramai.
Kerajaan perlu dibentuk yang saya maksudkan adalah kerajaan Gabungan Rakyat dan ia boleh dinamakan kabinet Malaysia. Maksudnya kerajaan atau kabinet itu bukan lagi bernama kerajaan PH, atau kerajaan BN atau kerajaan pakatan baru yang belum terlembaga itu. Dengan kuasa dan kepercayaan diberikan oleh Yang diPertuan Agong, Dr Mahathir boleh melakukannya. Dan semua pihak perlu memberi kepercayaan tanpa sangsi dan prejudis kepadanya.

Dalam kerajaan atau gabungan ini semua wakil-wakil parti berada dalam kerajaan. Kerajaan Gabungan Rakyat ini kerajaan tanpa pembangkang, atau kerajaan boleh membangkang sesama sendiri dengan bebas dan berdisiplin. Di parlimen tidak ada blok pembangkang dan kerajaan, tetapi hanya wujud sebagai ahli forum untuk bersidang, membahas isu yang dibawa.

Menerusi pembentukan gabungan rakyat ini Dr Mahathir boleh disahkan jadi PM dan diberikan masa untuk jadi PM sehingga selama mana yang beliau ingini. Dan ketua-ketua parti yang ada di Malaysia hendaklah dibawa masuk ke dalam Kabinet. Senioriti dalam kabinet nanti dilihat kepada jumlah kerusi dimiliki partinya dan juga kebolehan dan wibawa pemimpin itu sendiri.

Ertinya dalam Gabungan Rakyat dan kabinet Malaysia ini, ada Anwar Ibrahim (PKR), Ahmad Zahid Hamidi (Umno), Lim Guan Eng (DAP), Abdul Hadi Awang (Pas), Mohamad Sabu (Amanah), Shafie Apdal (Warisan), wakil daripada Sarawak (GPS) dan Azmin Ali (Bebas).

Sekiranya ini boleh berlaku, maka akan wujudlah gabungan rakyat yang boleh digelarkan sebagai kabinet baru milik rakyat. Hanya dengan cara ini sahaja boleh menyelesaikan masalah yang "bergelumut" kini. Apakah ia boleh, inilah persoalan yang bukan mudah untuk dijawab. Dengan mengenali perangai orang politik, ia bukan mudah, tetapi itu harapan dan impian kita (saya). [wm.kl.1:33 pm 25/02/2020]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2020/02/gabungan-rakyat-impian-saya-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Barisan Nasional Dan Pakatan Rakyat Adalah Celaka Dan Haram Jadah Penipu Kepada Semua Pengundi Negara Malaysia Celaka

Barisan Nasional Dan Pakatan Rakyat Adalah Celaka Dan Haram Jadah Penipu Kepada Semua Pengundi Negara Malaysia Celaka

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 298 hits
Saya sebagai rakyat malaysia berketurunan thai berdoa semoga parti BN atau di gelarkan sebagai Babi Najis kalah pada piliharaya yang akan datang Kita sebagai rakyat malaysia lihatlah parti BN Babi Najis selama mana pun memerintah negara mal...
Pm Malaysia Tan Sri Muhyddin Rayu Sokongan Rakyat

Pm Malaysia Tan Sri Muhyddin Rayu Sokongan Rakyat

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 351 hits
UCAPAN YAB TAN SRI MUHYIDDIN BIN HAJI MOHD YASSIN PERDANA MENTERI MALAYSIA RAYUAN KEPADA RAKYAT MALAYSIA Bismillahirrahmanirrahim Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh Wahai saudaraku rakyat Malaysia yang dihormati Hampir seminggu n...
Biarkanlah Rakyat Malaysia Memberi Keputusan

Biarkanlah Rakyat Malaysia Memberi Keputusan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 193 hits
Semua media hari ini membawa mesej yang disampaikan oleh YAB Dato Seri Najib Tun Razak Tidak Perlu Ubah Kerajaan semasa beliau di Kuantan Ini bukan permintaan kali pertama dari Perdana Menteri agar BN diberi peluang kembali memerintah tetap...
039 Rayuan Kepada Rakyat Malaysia 039 Metrotv

039 Rayuan Kepada Rakyat Malaysia 039 Metrotv

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 266 hits
PERDANA Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berjanji akan melantik anggota jemaah menteri daripada kalangan individu yang bersih berintegriti dan berkaliber Menurutnya beliau sedar bahawa apa yang rakyat mahu ialah sebuah kerajaan yang bersih ...
Teks Penuh Ucapan Perdana Menteri Rayuan Kepada Rakyat Malaysia

Teks Penuh Ucapan Perdana Menteri Rayuan Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 358 hits
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh Wahai saudaraku rakyat Malaysia yang dihormati Hampir seminggu negara kita menghadapi kemelut politik yang membimbangkan Kemelut ini berlaku apabila mantan Perdana Mente...
Ilmu Politik Rakyat Malaysia Bertambah

Ilmu Politik Rakyat Malaysia Bertambah

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 227 hits
Bagi sesuatu yang masih mudah diingat tidak perlu tarik ke belakang sangat memadailah dari 10 tahun yang lepas rakyat dipertonton dengan ilmu politik negara dan JUGA dunia setiap rakyat Malaysia 30 tahun ke atas lulus Diploma Politik Malays...
Saya Sudah Berjaya Membuka Segelintir Minda Rakyat Malaysia Admin Militaryofmalaysia 9741

Saya Sudah Berjaya Membuka Segelintir Minda Rakyat Malaysia Admin Militaryofmalaysia 9741

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 383 hits
APRIL 29 2010 BY 1 Nampaknya artikel saya yang berjudul Malaysia Bakal Kuasa Nuklear menimbulkan pelbagai persoalan di kalangan pembaca dan rakyat Malaysia yang terlibat dalam membicarakan isu isu ini 2 Ada yang menyokong ada yang mengkriti...
Insiden Tembakan Rambang Ketika Solat Jumaat Di Masjid Chrischurch Seorang Rakyat Malaysia Turut Jadi Mangsa

Insiden Tembakan Rambang Ketika Solat Jumaat Di Masjid Chrischurch Seorang Rakyat Malaysia Turut Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 195 hits
Beberapa orang terbunuh dalam satu tembakan besar di dua buah masjid di bandar New Zealand Menurut laporan daripada Radio New Zealand terdapat dua insiden penembakan setakat ini Ia berlaku di Masjid Al Noor di sebelah Hagley Park dan satu l...
Semakan Terkini Bantuan Sara Hidup Rakyat Malaysia

Semakan Terkini Bantuan Sara Hidup Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 326 hits
Semakan Terkini Bantuan Sara Hidup Rakyat Malaysia Semua sedia maklum yang Br1m sudah digantikan dengan nama Bantuan Sara Hidup Rakyat dan dikemaskini oleh kerajaan baru selepas peralihan politik dan pimpinan di Malaysia Oleh itu bantuan ra...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan