Fuziah Salleh Dedah Kenyataan Pada 2016 Isu Pencerobohan Hutan Simpan Kekal Di Bentong



KUANTAN - Susulan isu banjir lumpur dasyat yang membawa bersama kayu balak di Karak dan Bentong baru-baru ini, terkini  aktivis alam sekitar Fuziah Salleh menarik perhatian ramai apabila mendedahkan beliau pernah membangkitkan perkara itu pada 30 November 2016 yang lalu. 
Fuziah yang juga merupakan Ahli Parlimen Kuantan berkata di facebooknya, beliau kongsikan semula Kenyataan Medianya berkenaan dengan Pencerobohan Hutan Simpan Kekal di kawasan Bentong. Renung-renungkan lah. 
KENYATAAN MEDIA 30 NOV 2016

Pencerobohan Hutan Simpan Kekal (HSK) di Bentong membuktikan kegagalan Kerajaan Negri Pahang didalam hal-hal pentadbiran Negri Pahang. 
Pembongkaran berkenaan pencerobohan HSK hari ini akan bertumpu kepada kawasan MB Pahang sendiri iaitu dikawasan Daerah Bentong.
Mengikut maklumat yg di perolehi dari pemberi maklumat yang kemudiannya dipadankan dengan imej satelit beserta dengan maklumat yang diperolehi di 'public domain' adalah dianggarkan terdapat sebanyak  2735 hectar HSK yang telah di cerobohi dengan pelbagai aktiviti termasuk pembalakan dan perlombongan serta lain2 aktiviti di Daerah Bentong yang melibatkan 5 HSK seperti berikut: (Rujuk Peta 5a - gambaran yang di padankan dari imej satelit)
1. Bukit Tinggi
2. Bukit Tinggi (Tambahan)
3. Kelau/ Raka
4. Lentang
5. Lentang (Tambahan)
Dan terdapat pula sebanyak 10776 hektar HSK yang masih blm di baikpulih di HSK Kemasul dan HSK Kemasul (Tambahan) di sempadan Daerah Bentong dan Temerloh. (Rujuk Peta 4b)
Pencerobohan HSK di Peta 5a melibatkan tiga jenis aktiviti iaitu pembalakan, perlombongan dan lain-lain termasuk pencerobohan tanah untuk pertanian. 
Kedua dua HSK Bukit Tinggi dan Lentang  merupakan kawasan yang sensitif kerana ianya kawasan yang berbukit dan cerun serta kawasan tadahan air dan terdapat beberapa air terjun yang indah. Tambahan pula HSK Lentang telah pun di wartakan sebagai Hutan  Lipur pada tahun 2000. Sebanyak 1338 hektar telah diwartakan buat tujuan rekreasi dan seharusnya di pelihara dari pencerobohan. 
Terbukti impak keatas pencerobohan hutan ini amat serius  apabila berlaku kejadian tanah runtuh di Lebuhraya Karak di Km52.4 satu tahun lepas (11 Nov 2015) yang telah menutup lebuhraya tersebut selama beberapa hari. 
Syukur tiada kemalangan jiwa berlaku ketika itu akan tetapi kita tidak tahu dilain kali. Mengikut laporan pihak Bomba ianya berpunca daripada kawasan tadahan air yang melimpah. 
Akan tetapi umum mengetahui bahawa terdapat projek pembinaan 'pylon' TNB diatas bukit dari Janda Baik ke Lenggeng Negri Sembilan.  Satu  NGO alam sekitar PEKA pula mendakwa bahawa berlaku pembalakan haram diatas bukit, sepanjang proses pembinaan tersebut. 
Tinjauan serta laporan pihak media termasuk  Bernama juga menemui bukti pembalakan tersebut telah berlaku walaupun ianya dinafikan oleh pihak Kerajaan Negeri. 
Penemuan pihak media juga mendapati terdapat papan tanda pembalakan  ada dinaikkan di dalam kawasan Hutan Lipur tersebut.
Pihak kami khuatir ianya akan terus membahayakan keselamatan awam dimasa hadapan tambahan dimusim hujan seperti sekarang.
Daripada pemberi maklumat kami juga dimaklumkan bahawa sejumlah 502 hektar di HSK Bukit Tinggi telah dicerobohi dengan aktiviti perlombongan haram. 
Ianya satu berita  yang amat merisaukan kita semua memandangkan perlombongan haram akan melibatkan aktiviti2 yang tidak terkawal. 
Contoh penggunaan cyanide didalam proses perlombongan emas mungkin berlaku. Serta juga perlombongan haram yang dilakukan dekat dengan penempatan awam atau sekolah. 
HSK Kemasul pula merupakan satu projek hutan ladang yang gagal. Walaupun undang undang negara mengizinkan pertukaran status HSK kepada hutan ladang, akan tetapi ianya boleh gagal disebabkan oleh kelemahan pentadbiran. 
Ladang Hutan Kemasul satu contoh klasik Projek Ladang Hutan yg GAGAL yg di urustadbir oleh Kerajaan yg GAGAL - A Failed Project by A Fail State
Laporan Ketua Audit Negara 2012 keatas negri Pahang berdasarkan audit yang di jalankan keatas HSK Kemasul  menunjukkan bahawa hanya 52% daripada keseluruhan HSK yang diterokai  telah berjaya di tanam semula. 
Laporan audit setebal 12 ms tersebut juga menunjukkan bahawa projek hutan ladang Kemasul ini bermula seawal 1974 melibatkan 39,000 hektar. 
Pada mulanya ianya bertujuan untuk menanam pokok pine untuk kilang kertas yang terbukti tidak menjadi. Pada mulanya dibawah Kerajaan Negri, kemudian di biaya pula oleh Kerajaan Pusat bermula pada tahun 1984. 
Seterusnya di swastakan pula dalam projek Penswastaan Ladang Hutan 1994-2013. Sebanyak 10 syarikat telah dilantik dan terlibat untuk menebang habis dan menanam semula akan tetapi pihak Kerajaan Negri tidak dapat mengambil tindakan undang2 keatas syarikat yang gagal menanam semula kerana perjanjian ada yang tidak lengkap dan juga ada perjanjian yang tidak di tandatangani. 
Laporan audit juga menunjukkan bahawa projek ini gagal mendapat pulangan modal yang dilaburkan.
Akhirnya kita lihat rakyatlah yang menerima kesan daripada hakisan tanah yg gagal di tanam semula dengan hutan ladang. Kualiti air sungai merosot dan kualiti air minuman terjejas. 
https://www.facebook.com/149208308580838/posts/639154152919582/
Dengan pendedahan Fuziah ini, maka ia membuktikan kepada kita bahawa isu ini sebenarnya sudah lama berlaku. Namun, Kerajaan Pahang gagal mainkan peranan memperbetulkan keadaan dan akhirnya apa yang berlaku baru-baru ini menjadi kenyataan. 
Banjir lumpur, balak hanyut berserta dengan kematian mangsa jelas sekali sudah dapat dihidu sejak sekian lama. Namun, akibat kealpaan pemerintah, maka isu ini kekal tiada apa-apa tindakan walau pun mereka berjanji untuk melaksanakannya. #sumber




http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/01/fuziah-salleh-dedah-kenyataan-pada-2016.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aktivis Dedah Ratusan Hektar Hutan Simpan Kekal Di Kelantan Musnah

Aktivis Dedah Ratusan Hektar Hutan Simpan Kekal Di Kelantan Musnah

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 203 hits
ARIF ATANSeorang aktivis berkongsikan puluhan gambar dan rakaman video hasil tinjauannya di kawasan Hutan Simpan Kekal Sungai Durian di Kuala Krai Kelantan yang musnah ditarah Beliau yang di Facebook menggunakan nama gelaran Pauh Putit mend...
Guru Madrasah Pelajarnya Di Denda Rm1 500 Dakwaan Ceroboh Hutan Simpan Kekal

Guru Madrasah Pelajarnya Di Denda Rm1 500 Dakwaan Ceroboh Hutan Simpan Kekal

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 177 hits
SUNGAI PETANI Guru di sebuah madrasah bersama seorang pelajarnya didenda masing masing RM1 500 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas kesalahan menceroboh Hutan Simpan Kekal Rimba Teloi Sik tahun lalu Mahkamah turut memerintahkan tertud...
Pencerobohan Hutan Di Pahang Sering Dap Dipersalahkan Padahal Sebenarn

Pencerobohan Hutan Di Pahang Sering Dap Dipersalahkan Padahal Sebenarn

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 124 hits
Pencerobohan hutan di Pahang pembalakan yg keterlaluan angkara siapa No Lesen CB 04 1 20Keluasan Lot Lot 3 59 HektarPelesen Dato Seri Azemi bin KassimKontraktor Chong Chin YenTempoh Kuatkuasa Lesen 15 Oktober 2020 14 Januari 2021Who is Dato...
Pembalakan Di Bentong Pengarah Perhutanan Pahang Dakwa Video Yang Di Tular Isu Lama

Pembalakan Di Bentong Pengarah Perhutanan Pahang Dakwa Video Yang Di Tular Isu Lama

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 237 hits
KUANTAN Isu pembalakan di kawasan Hutan Simpan Lentang Bentong yang ditularkan kembali melalui sebuah akaun Facebook baru baru ini adalah kawasan lesen pembersihan hutan berstatus tanah milik Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Pahang Datuk ...
Individu Pertama Dedah Isu Saham Azam Baki Terima Surat Tuntutan

Individu Pertama Dedah Isu Saham Azam Baki Terima Surat Tuntutan

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 217 hits
Individu mula dedah isu saham Azam Baki terima surat tuntutan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki mula mengambil tindakan undang undang terhadap bekas Penyelidik Pusat Memerangi Kronisme dan Korupsi La...
Ceroboh Hutan Simpan Kenapa Ada Double Standard

Ceroboh Hutan Simpan Kenapa Ada Double Standard

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 121 hits
Rakyat tertanya tanya mengapa wujud sikap seolah olah double standard dalam menangani isu pencerobohan hutan simpan kekal Ini selepas seorang guru di sebuah madrasah bersama pelajarnya didenda masing masing RM1 500 oleh Mahkamah Sesyen di S...
Kenyataan Menteri Agama Isu Viral Remaja Mencuri Di Masjid

Kenyataan Menteri Agama Isu Viral Remaja Mencuri Di Masjid

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 171 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Idris Ahmad mengambil maklum terhadap isu tular mengenai pengurusan sebuah masjid memandikan seorang remaja yang mencuri di masjid baru baru ini Katanya ingin ditegaskan ...
Zakir Naik Pertahan Kenyataan Ustaz Azhar Idrus Isu Umat Islam Bersih Rumah Ibadat Lain

Zakir Naik Pertahan Kenyataan Ustaz Azhar Idrus Isu Umat Islam Bersih Rumah Ibadat Lain

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 238 hits
Sebaran Zakir Naik Pertahan Kenyataan Ustaz Azhar Idrus Isu Umat Islam Bersih Rumah Ibadat Lain Pendakwah antarabangsa Dr Zakir Naik mempertahankan kenyataan penceramah bebas Ustaz Azhar Idrus bahawa umat Islam tidak boleh membersihkan ruma...
Ketua Pengarah Jabatan Hutan Sahkan Tiada Lesen Pembalakan Di Hutan Simpan Lentang

Ketua Pengarah Jabatan Hutan Sahkan Tiada Lesen Pembalakan Di Hutan Simpan Lentang

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 141 hits
BENTONG Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia mengesahkan tiada lesen dikeluarkan di kawasan di Hutan Simpan Lentang Mengulas dakwaan beberapa pihak terdapatnya penerokaan Ketua Pengarah JPSM Datuk Mohd Ridza Awang berkata maksud peneroka...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni