Felda Cara Kerajaan Pakatan Harapan Hendak Tipu Pengundi


Oleh: Mohd Sayuti Omar

Mazlan Aliman
ANTARA orang yang berkobar-kobar memberi keyakinan dan harapan baharu kepada kira2 130,000 warga peneroka ialah sdr Mazlan Aliman. Beliau yang juga sebagai Presiden Anak, sebuah Ngo yang ditubuhkan untuk memperjuangkan nasib dan masa depan para peneroka yang dikatakan sebagai ditekan dan ditindas oleh kerajaan UBN.

Ada beberapa janji yang diberikan oleh Mazlan dan pemimpin lain kepada peneroka. Dan ianya sangat menarik dan sungguh merujakan. Sesiapa yang mendengar janji dan harapan yang diberikan Mazlan, bayi atau janin dalam perut anak-anak atau cucu para peneroka pun mahu segera keluar menjenguk dunia walaupun tidak cukup bulan kerana mereka yakin kalau lahir awal pun tidak akan menghadapi kesusahan kerana kehidupan mereka terjamin dengan mendengar janji diluahkan oleh Mazlan.

Ada empat perkara yang utama dijanji harapan Mazlan.

1. Sekiranya PH menang hutang peneroka yang ditanggung sebanyak RM100,000 hingga RM200,000 akan dihapuskan sehingga 50%.

2. Akan semak balik terma hutang yang dikenakan terhadap peneroka, dimana jika disusun semula, dipercayai hutang peneroka tidak sampai RM30,000, dan dalam tempoh 10 tahun peneroka tidak akan menanggung apa-apa hutang lagi.

3. Interest yang dikenakan kepada peneroka sebanyak 6.2% yang disifatkan sebagai riba' (haram), akan dihapuskan.

4. Akan garap dasar baharu Felda agar memberi peluang kepada anak muda untuk mengurus Felda dan mereka muncul sebagai usahawan Felda berjaya sehingga ke taraf usahawan bertaraf jutawan.

Aduh, enak, indah dan mengrangsangkan sekali apa yang dijanjikan oleh Mazlan Aliman dalam ceramah-ceramahnya dalam kawasan Felda. Beliau menegaskan perkara itu akan dijadikan atau dimasukkan ke dalam manifesto PH.

Kita kurang pastikan apakah semasa beliau menggariskan apa-apa yang dijanjikan itu, beliau dalam keadaan sedar atau tidak, dan apakah beliau memikirkan implikasi sekiranya apa yang dinyatakan itu tidak terbuat?

Nah, hari ini PH sudah pun memerintah. Bagi peneroka perkara utama mereka mahu lihat dan dilaksanakan apa yang dijanji dan diberikan harapan oleh Mazlan itu. Kerajaan Harapan kini sudah berlalu setengah tahun. Banyak agensi dan institusi kerajaan sudah dipenuhi untuk membina kerajaan.

Sayangnya kerajaan tidak memberi apa-apa peranan kepada Mazlan dalam apa-apa institusi atau agensi Felda. Sebaliknya Mazlan dilantik menjadi Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) walaupun berkaitan pertanian tetapi agak jauh dan tidak mempunyai kuasa eksekutif terhadap Felda.

Pelantikan beliau ini agak pelik sedikit. Sewajarnya beliau ditempatkan dalam Felda bukannya dalam LPP. Peletakan beliau di Felda untuk membolehkan Mazlan membayar titik peluh peneroka yang mengundi PH. Dan pelantikan beliau disitu juga sebagai mengeringkan keringat juang Mazlan untuk mengajak peneroka mengundi PH. Tetapi ia tidak berlaku, kenapa?

Macam-macam cerita yang saya dengar, kononnya Mazlan tidak ada kepakaran dan kelulusan untuk diletakkan di Felda. Khabarnya menteri bertanggungjawab dengan Felda tidak mahukan beliau berada di situ. Dan macam-macam lagi.

Kerana itu maka jadi ternanti-nantilah Mazlan untuk duduk di mana-mana kerusi enak selepas kemenangan. Mungkin apabila melihat Mazlan masih "melampung-lampung" tanpa jawatan itulah maka Salahuddin Ayub Menteri Pertanian yang merupakan kawan setia perjuangannya meletakkan Mazlan di LPP. Mungkin begitu?

Tetapi saya ada perkiraaan lain kenapa Mazlan tidak diberikan apa-apa peranan dalam Felda. Ia adalah untuk menyelamatkan Mazlan daripada diburu oleh peneroka. Kalau beliau berada dalam Felda, sudah pasti peneroka akan menuntut janji harapan yang ditaburkan itu. Janji-janji Mazlan itu kini hidup subur dalam kawasan peneroka.

Kesimpulannya, tindakan tidak meletakkan Mazlan di Felda adalah untuk mengelakkan kerajaan daripada "terpaksa" memikirkan bagi menunaikan janji harapan diberikan Mazlan yang didambakan oleh peneroka. Dalam masa sama juga, tindakan kerajaan Harapan yang tidak menghargai jasa dan pengorbanan Mazlan untuk mengubah nasib peneroka itu sebagai satu bola tanggung diberikan kepada peneroka untuk melipat Mazlan hidup-hidup.

Dengan apa yang berlaku itu satu kemalangan dan kekecewaan peribadi kepada Mazlan kerana selepas ini beliau mungkin tidak dapat menjejak kaki ke kawasan Felda lagi sebab itu beliau "disendur", di ladang-ladang tanaman kontang sahaja bukan kawasan Felda.

Inilah cara dan taktik kerajaan bernama Harapan untuk perdayakan rakyat. Trims. [wm.kl.9:08 am 02/11/18]

sumber

p/s:Pendapat penulis tidak semestinya menjadi pendapat Blog Sensasi

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2018/11/felda-cara-kerajaan-pakatan-harapan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rumusan Belanjawan 2019 32 Intipati Utama Belanjawan Pertama Kerajaan Pakatan Harapan Ph

Rumusan Belanjawan 2019 32 Intipati Utama Belanjawan Pertama Kerajaan Pakatan Harapan Ph

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 1116 hits
Rumusan Belanjawan 2019Belanjawan 2019Berikut merupakan intipati utama Belanjawan negara bagi tahun 2019 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng di Dewan Rakyat semalam Lim Guan Eng1 Sekolah Bantuan Penuh Kerajaan Sekolah Keban...
Ahli Parlimen Kerajaan Kosong Adakah Kaki Ponteng Pihak Pakatan Harapan

Ahli Parlimen Kerajaan Kosong Adakah Kaki Ponteng Pihak Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 524 hits
YB Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang Ahli Parlimen Marang merangkap Presiden PAS Membahas Kajian Separuh Penggal RMKe 11 24 Oktober 2018 Video p s Kita melihat tiada kelibat Menteri atau Timbalan Menteri di pihak Kerajaan Rakyat pasti me...
Anak Muda Mahasiswa Ditipu Oleh Kerajaan Pakatan Harapan

Anak Muda Mahasiswa Ditipu Oleh Kerajaan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 326 hits
Selepas Lim Guan Eng membentangkan belanjawan untuk Bajet2019 Ramai mahasiswa dan anak muda sudah tepuk dahi kerana ditipu oleh Pakatan Harapan Lagipun semasa piliharaya umum tempoh hari mereka lah juga yang menjadi penyumbang undi terbesar...
Adakah Felda Lebih Baik Di Bawah Pakatan Harapan

Adakah Felda Lebih Baik Di Bawah Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 309 hits
FELDA yang pernah menjadi benteng ampuh Barisan Nasional khususnya UMNO menjadi sebaliknya dalam Pilihan Raya Umum ke 14 Buat pertama kalinya sebanyak 27 daripada 52 kawasan penempatan FELDA yang pernah menjadi kubu kuat UMNO bertukar tanga...
Najib Razak Tindakan Pakatan Harapan Bakal Jual Aset Aset Kerajaan Akan Korbankan Masa Depan Negara

Najib Razak Tindakan Pakatan Harapan Bakal Jual Aset Aset Kerajaan Akan Korbankan Masa Depan Negara

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 466 hits
Terdapat banyak rujukan di dalam Bajet 2019 mengenai penjualan aset aset kerajaan termasuk penjualan tanah Saya sebenarnya tidak terkejut kerana inilah short cut yang sama dilakukan di Pulau Pinang sebelum ini Bajet 2019 menyebut kerajaan j...
Ada Ahli Umno Datang Secara Kumpulan Mahu Masuk Pakatan Harapan Kata Tun Mahathir

Ada Ahli Umno Datang Secara Kumpulan Mahu Masuk Pakatan Harapan Kata Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 263 hits
PUTRAJAYA Terdapat pelbagai cara digunakan oleh Ahli UMNO yang mahu menyertai Pakatan Harapan kata Pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad Ada yang nak masuk dengan satu kumpulan tidak boleh sebab dia akan jadi lebih besar dari kita Kalau nak ...
Bajet Pakatan Harapan 2018 Hanya Sekadar Janji Janji Manis Dari Azmin Sahaja Najibrazak

Bajet Pakatan Harapan 2018 Hanya Sekadar Janji Janji Manis Dari Azmin Sahaja Najibrazak

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 413 hits
Bajet yang dibuat oleh pihak pembangkang boleh dikatakan bajet yang tidak bertanggungjawab kata Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan merumuskan bahawa bajet puak Alternatif merupakan bajet yang tidak realistik s...
Panas Panas Calon Pakatan Harapan Putrajaya Dr Samsu Adabi Punyai Hutang Keliling Pingang

Panas Panas Calon Pakatan Harapan Putrajaya Dr Samsu Adabi Punyai Hutang Keliling Pingang

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 254 hits
Sebelum nak bertanding bayar hutang duluSudah tersebar sejak beberapa hari ini sepucuk surat yang kononnya memperincikan siapa sebenarnya calon PKR bagi kawasan Parlimen Putrajaya Dr Samsu Adabi Dikatakan di dalam surat tersebut bahawa Dr S...
Rm900 Hendak Makan Apa Sembang Politik Deraih Rakyat Susah Juga Harapan Tinggal Harapan

Rm900 Hendak Makan Apa Sembang Politik Deraih Rakyat Susah Juga Harapan Tinggal Harapan

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 290 hits
KUALA LUMPUR 26 Okt Peneroka Felda kini ber hadapan kegelisahan dan keresahan selepas harga komoditi sawit mencatatkan penurunan hari demi hari sekali gus menjejaskan pendapatan mereka sehingga hanya sekitar RM900 sebulan Seorang peneroka F...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Lost Opportunities In Labuan

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Kejadian Berlaku Depan Mata Masih Trauma Isteri Suspek Kes Tembak Di Klia Bersuara



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd