Farid Kamil Dikenakan Penjara 13 Bulan


Pelakon dan pengarah Datuk Farid Kamil Zahari dijatuhi hukuman penjara 13 bulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini atas kesalahan menggunakan kekerasan jenayah serta mengeluarkan perkataan tidak sopan terhadap seorang anggota polis dengan niat untuk menghalangnya melakukan tugas, dua tahun lepas.

Majistret Nor Ariffin Hisham menjatuhkan hukuman penjara 13 bulan terhadap Farid Kamil, 39, bagi kesalahan menggunakan kekerasan jenayah dan penjara empat bulan bagi pertuduhan mengeluarkan perkataan tidak sopan.

Mahkamah memerintahkan kedua-dua hukuman berjalan serentak bermula hari ini dan mengarahkan tertuduh menjalani hukuman itu secara berasingan dengan hukuman penjara sembilan bulan yang dijatuhkan terhadapnya sebelum ini bagi kesalahan menggunakan dadah jenis ganja THC atau Tetra Hydrocannibol.



Nor Ariffin menjatuhkan hukuman terhadap pelakon filem Tombiruo: Penunggu Rimba itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

“Selepas meneliti dan menilai keterangan dikemukakan pihak pembelaan, mahkamah juga melihat secara keseluruhan dan membaca hujahan pendakwaan dan pembelaan.

“Oleh itu, mahkamah mendapati Farid Kamil bersalah dan dihukum penjara 13 bulan bagi kesalahan di bawah Seksyen 353 Kanun Keseksaan dan penjara empat bulan bagi Seksyen 90 Akta Polis dan kedua-dua hukuman tersebut berjalan serentak,” katanya.

Mahkamah turut memerintah tertuduh membayar kos pendakwaan sebanyak RM5,000 atau menjalani hukuman penjara enam bulan jika gagal membayar kos tersebut.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan Farid Kamil menangguhkan pelaksanaan hukuman itu dengan jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin sementara peguamnya memfailkan rayuan.
Aktor itu didakwa melakukan kedua-dua kesalahan terhadap Konstabel Muhammad Nizam Jamaluddin di Pejabat Pertanyaan Balai Polis Trafik Kota Damansara di sini pada 1.20 tengah hari, 11 Jan 2018.

Ketika rayuan, Farid Kamil yang diwakili peguam Kee Wei Lon, merayu agar mahkamah mengenakan hukuman berbentuk bon berkelakuan baik atau denda minimum atas alasan dia adalah penanggung utama keluarga yang menyara isteri, dua anak serta ibu bapanya.

Timbalan Pendakwa Raya Mohammad Fakhrurrazi Ahmad Salim pula memohon mahkamah mengenakan hukuman setimpal supaya memberi pengajaran kepada tertuduh dan orang awam dalam kes sedemikian.

“Saya juga memohon mahkamah mengambil kira perasaan malu yang ditanggung pengadu (Muhammad Nizam) dalam kes ini,” katanya.

Perbicaraan kes itu, yang bermula pada 27 Nov 2018, telah menyaksikan tujuh saksi pendakwaan dan dua saksi pembelaan termasuk Farid Kamil, memberi keterangan.

Awani

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/06/farid-kamil-dikenakan-penjara-13-bulan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Jatuhkan Hukuman 13 Bulan Penjara Terhadap Farid Kamil

Mahkamah Jatuhkan Hukuman 13 Bulan Penjara Terhadap Farid Kamil

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 415 hits
Mahkamah hari ini menjatuhkan hukuman 13 bulan penjara terhadap Farid Kamil Zahari kerana menghalang polis menjalankan tugas dengan menggunakan kekerasan jenayah dan mengeluarkan perkataan kesat terhadap seorang anggota dua tahun lalu Foto ...
Guna Kekerasan Kepada Polis Datuk Farid Kamil Dihukum Penjara 13 Bulan

Guna Kekerasan Kepada Polis Datuk Farid Kamil Dihukum Penjara 13 Bulan

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 363 hits
Umum sedia tahu bahawa pada pertenghan tahun lalu pelakon dan pengarah hebat Datuk Farid Kamil telah ditahan di Penjara Kajang berhubung beberapa kesalahan Selepas dibebaskan beberapa waktu hari ini Farid kembali dikenakan hukuman penjara s...
Hadi Hina Pengundi Pakatan Harapan Di Bulan Syawal

Hadi Hina Pengundi Pakatan Harapan Di Bulan Syawal

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 322 hits
Mari kita kupas cemuhan Hadi pada bulan Syawal ini terhadap rakyat yang mahu membebaskan negara daripada kleptokrasi Hadi lupa yang berdendang tanpa henti sebelum Pilihan Raya Umum ke 14 ialah media Perdana yang dikuasai UMNO BARISAN NASION...
Hadis Kelebihan Bulan Ramadhan Hadis Dhoif

Hadis Kelebihan Bulan Ramadhan Hadis Dhoif

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 283 hits
Maka hadis yg tersebut diriwayatkan dari Salman Al Farisi beliau berkata Rasulullah s a w telah berkhutbah kpd kami pd hari akhir dr bulan syaaban Baginda bersabda Telah dtg kepada kamu bulan yg agung bulan yg diberkati di dlmnya terdapat 1...
Frontliner Lubnan Buat Kejutan Balik Rumah Selepas 2 Bulan Terpisah

Frontliner Lubnan Buat Kejutan Balik Rumah Selepas 2 Bulan Terpisah

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 283 hits
Selepas berjauhan selama 2 bulan seorang frontliners di negara Lubnan akhirnya membuat kejutan pulang ke pangkuan keluarganya Ali Awerke ialah seorang jururawat lelaki yang bertugas di sebuah hospital awam yang terbesar di negara Lubnan iai...
Kena Tahu Hanya Bayi 6 Bulan Ke Atas Boleh Diberi Air Putih Kosong

Kena Tahu Hanya Bayi 6 Bulan Ke Atas Boleh Diberi Air Putih Kosong

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 978 hits
Air masak hanya boleh diberi selepas bayi berusia 6 bulan Pada usia ini buah pinggang bayi tidak mampu untuk menangani terlalu banyak air Pemberian air masak boleh mengakibatkan bayi mengalami air berlebihan didalam tubuh dan mempunyai risi...
Thefthing Kejutan Akhir Bulan Extra Diskon 30 All Item

Thefthing Kejutan Akhir Bulan Extra Diskon 30 All Item

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 312 hits
TheFthing Kejutan Akhir Bulan Extra Diskon 30 All ItemCoupon Code ENDMAY30TheFthing Kejutan Akhir Bulan Extra Diskon 15 All ItemCoupon Code ENDMAY15Shop Now
Gugur Kali Kedua Selepas Tiga Bulan Almy Nadia Fizz Fairuz Reda Belum Ada Rezeki Timang Cahaya Mata Seorang Lagi

Gugur Kali Kedua Selepas Tiga Bulan Almy Nadia Fizz Fairuz Reda Belum Ada Rezeki Timang Cahaya Mata Seorang Lagi

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 272 hits
Selepas mengalami pendarahan tanpa henti tiga hari sebelum umat Islam menyambut Hari Raya Aidilfitri Ahad lalu pelakon dan isteri kepada Datuk Fizz Fairuz Datin Almy Nadia disahkan keguguran Dalam satu laporan akhbar tempatan Fizz Fairuz be...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang