Fakta Menarik Sejarah Islam Yang Disembunyikan Barat


Fakta Menarik Sejarah Islam Yang Disembunyikan Barat | Sejarah adalah peristiwa yang telah berlaku, tetapi ia hanya ditulis kemudian, lama selepas peristiwa sebenar telah berlalu. Sebagai cerita sejarah masa lalu mudah untuk dimanipulasi, dan disampaikan kepada generasi akan datang yang hanya boleh menerima maklumat itu sebagai kebenaran.
Maklumat mengenai penemuan saintifik dan teknologi yang kami terima kebanyakannya berasal dari buku pengetahuan Barat. Pencipta yang disebut sebagai yang pertama di dunia dipuji sebagai orang yang menyumbang kepada sains dan kemanusiaan.


Zaman Pertengahan, zaman kegelapan di BaratSejak jatuhnya empayar Rom tarikh 4 September 476, ketika maharaja terakhir dari empayar Rom Barat, Romulus Augustus, diberhentikan oleh Odoacer, seorang Jerman yang menjadi penguasa Itali setelah Julius Nepos meninggal pada tahun 480, maka dikatakan Eropah telah memasuki Masa-masa Kegelapan (Dark Ages ) Zaman Gelap ini berlangsung dari 476 hingga Renaissance, sekitar tahun 1500-an. Pembaharuan disebut juga masa kelahiran semula Eropah, atau kelahiran kembali budaya Yunani dan Rom Purba, berupa kemajuan di bidang seni, pemikiran dan kesusasteraan yang mengeluarkan Eropa dari kegelapan intelektual abad pertengahan.Kembalinya budaya Yunani kuno dan Rom diambil dari tangan saintis Islam setelah mengalami pembangunan yang luar biasa. Tanpa malu, plagiarist Eropah mendakwa penemuan sains dan teknologi adalah hasil daripada usaha mereka.
Fakta sejarah sebenarSekarang, saya cuba mengutipkan untuk anda, fakta sebenarnya yang berlaku, bahawa penemuan-penemuan sains dan teknologi itu sebahagian besar berasal dari masa kejayaan Kekhalifahan Islam, oleh para sarjana Muslim. Semoga pengetahuan ini dapat disampaikan kepada anak-cucu kita dan menjadi penyadar bahawa kita sebenarnya mempunyai potensi yang sangat besar untuk menguasai kembali sains dan teknologi, dan tidak hanya menjadi pengguna atau korban teknologi.
Sejak 5,000 tahun SMTempoh pembangunan budaya Mesir purba. Menghasilkan piramid (piramid) yang hebat, sistem pengairan yang baik dan sistem bintang yang cantik. Tetapi sains cemerlang (astronomi) masih bercampur dengan astrologi. Pakar ilmu pengetahuan adalah imam yang tidak mengenal sempadan antara logika, takhayul, dan kepercayaan, yakni penyembah Trinitas Apis-Isis-Osiris.
Sejak 4,000 tahun SMTempoh pembangunan budaya India purba. India dengan kecenderungan samadinya lebih terkongkong di dalam metafisika, monisme (menunggalnya manusia dengan dewata), dan pantheisme (hadirnya dewata di dalam segala yang ada). Mewariskan pengetahuan Astadhyayi, tata bahasa Sanskrit oleh Panini (kurang lebih 400 tahun SM) adalah perbahasan ilmiah ilmu bahasa yang mendahului perbahasan oleh Aristotle (384-322 SM) dan bernilai jauh lebih tinggi.
Sejak lebih daripada 2,000 tahun SMIa adalah tempoh pembangunan budaya Cina kuno. Dengan pengetahuan yang suci, takut. Mereka berfikir bahawa semua hadiah berasal dari Thian dan bukannya objektif empirikal, hasil usaha manusia secara sistematik. Cara pemikiran kaum Purba Cina pada umumnya masih berdasarkan kepada hunches dan refleksi, bukan kritikan analitik.

Sejak lebih daripada 1,000 tahun SMPerkembangan budaya Parsi Purba. Penciptaan roda (gear / gear) dalam pembuatan tembikar, dan kini bermula dari jam tangan terkecil ke roket angkasa terbesar menggunakan kendi dalam enjin.

Sejak 500 tahun SMBudaya Greco-Rom bermula. Dengan falsafah anthroposentrik (manusia berada pada pusat segala aktiviti) mereka di dalam banyak hal bertentangan dengan kecenderungan-kecenderungan niskala Mesir Purba, India Purba, China Purba, dan Parsi Purba serta bersikap akliah (rational). Kecenderungan berfikir seolah-olah manusia berdiri di luar alam dan melihat alam sebagai suatu yang terpotong-potong, maka lahirlah pengertian jagat besar (makrokosmos) dan jagat kecil (mikrokosmos). Tiada batasan antara falsafah dan pengetahuan.

48 SM - 371Pencerobohan Julius Caesar, Kaisar Romawi, pada 48 SM menghancurkan karya asal falsafah dan pengetahuan Yunani di perpustakaan-perpustakaan Islam. Kemudian pada 272 AD Maharaja Roma yang seterusnya, Lucius Domithius Aurelianus, dan Kaisar Theodosius Magnus pada 371 AD melakukan perkara yang sama.

476Awal Eropah memasuki masa kegelapan (Dark Ages), iaitu sejak jatuhnya empayar Rom terakhir tanggal 4 September 476 di mana maharaja Rom Barat, Romulus Augustus, diberhentikan oleh Odoacer.

571Kelahiran Nabi Muhammad pada 12 Rabiul Awal pada Tahun Gajah (bertepatan dengan 20 April, 571). Disebut Tahun Gajah disebabkan pada tahun itu Raja Abrahah dari Yaman dengan 60 ribu pasukan bergajahnya ingin menghancurkan Kaabah (Baitullah) di Makkah, namun digagalkan Allah swt dengan serangan burung ababil yang melempari pasukan itu dengan batu berapi (QS.Al-Fiil). Muhammad Saw adalah Rasul terakhir Rasulullah saw yang membawa risalah nubuatan kepada semua manusia dan alam semesta.

610Nabi Muhammad menerima wahyu pertama, iaitu surah Al-alaq ayat 1-5 yang bermula dengan ungkapan "iqro" yang bermaksud membaca. Kalimat ini menjadi awal ditemukannya metoda ilmiah, yakni kaedah empirikal-induktif dan percubaan yang menjadi kunci pembuka rahsia-rahsia alam semesta yang menjadi perintis pemodenan Eropah dan Amerika.Untuk menyebarkan agama, gerakan telah dibangunkan yang bertujuan untuk mencipta huruf "huruf" yang tidak pernah dibandingkan dengan masa itu. Literasi bukan lagi monopoli sarjana. Inilah langkah pertama gerakan sains berskala besar.Konsep karantina pertama kali diperkenalkan pada abad ke-7 oleh Nabi Muhammad, yang dengan bijak memberi peringatan terhadap peringatan ketika memasuki atau meninggalkan kawasan yang terkena wabah. Sejak abad ke-10, doktor Islam telah membuat inovasi dengan mengasingkan individu dengan penyakit dan mengasingkan mereka ke utara. Walaupun konsep kuarantin yang dibangunkan di Venice, Itali pada tahun 1403 bukanlah yang pertama di dunia.

660 - 750Kekuasaan Daulah Umayyah menguasai Damsyik (Sepanyol) tahun 629 M, Syam dan Iraq tahun 637 M, Mesir sampai Maghribi tahun 645 M, Parsi tahun 646 M, Samarkand tahun 680 M, seluruh Andalusia tahun 719 M, dan akhirnya tertahan di Poiteier pada tahun 732 M dalam usahanya untuk mengembangkan pengaruh ke Perancis.
700-an (Kompas, navigasi, ensiklopedia geografi, kalendar, peta dunia)Geografi dan pelayaran Islam mempelajari jarum magnet - mungkin dari bahasa Cina, tetapi para pelaut yang pertama menggunakan jarum magnet dalam pelayaran. Mereka mendapati kompas dan menguasai penggunaannya dalam pelayaran ke Barat. Navigators Eropah bergantung pada penterjemah dan peralatan Muslim ketika menjelajahi kawasan yang tidak diketahui. Gustav Le Bon mengakui bahawa jarum magnet dan kompas benar-benar ditemui oleh Muslim dan Cina hanya memainkan peranan kecil. Alexander Neckam, seorang orang Inggeris, dan juga Cina, mungkin mempelajari tentang kompas daripada peniaga Muslim, tetapi dikatakan bahawa dia adalah orang pertama yang menggunakan kompas pada pelayaran. Dan orang Cina meningkatkan kemahiran pelayaran mereka selepas mereka mula berinteraksi dengan umat Islam pada abad ke-8.Dikatakan bahawa geografi dihidupkan semula pada abad ke-15, ke-16 dan ke-17 ketika kerja Ptolemy pada masa lalu telah ditemui. Penjelajah dengan ekspedisi Portugis dan Sepanyol juga menyokong ini. Makalah berasaskan saintifik yang pertama mengenai geografi telah dihasilkan dalam tempoh ini oleh sarjana Eropah.Tetapi apakah yang benar? Geografi-geografi Islam menghasilkan banyak buku mengenai Afrika, Asia, India, China dan India pada abad ke-8 hingga ke-15. Tulisan ini termasuk ensiklopedia geografi, almanak dan jalan raya pertama di dunia. Kerja-kerja besar abad ke-14 oleh Ibn Battuta memberikan pandangan terperinci tentang geografi dunia pada masa lalu. Ahli geografi Muslim dari abad ke-10 hingga abad ke-15 telah melampaui hasil dari orang-orang Eropah tentang geografi daerah-daerah ini dengan baik ketika memasuki abad ke-18. Penjelajah Eropah menyebabkan kemusnahan kepada institusi pendidikan mereka, sarjana dan buku. Mereka tidak memberikan apa-apa makna kepada pembangunan geografi untuk dunia Barat.
735Khalifah Abu Ja'far Abdullah Al-Manshur menggaji para penterjemah yang menterjemahkan buku-buku perubatan, ilmu pasti, dan falsafah dari bahasa Yunani, Parsi dan Sanskrit, di antaranya terdapat Bakhtaisyu Kabir alias Bakhtaisyu ibnu Jurijs ibnu Bakhtaisyu, Al-Fadzj ibnu Naubakht dan anaknya Abu Sahl Tiamdz ibn Al-Fadzl ibn Naubakht, dan Abdullah ibn Al-Muqaffa.
740sPelbagai bentuk jam mekanikal dihasilkan oleh jurutera-jurutera Muslim Sepanyol, ada yang besar dan kecil, dan pengetahuan ini kemudian sampai ke Eropah melalui terjemahan buku-buku mekanik Islam ke bahasa Latin. Jam ini menggunakan sistem pemicu beban. Lukisan rekaan dari beberapa bahagian gear dan sistem kerja juga wujud. Jam sedemikian dilengkapi dengan pelepasan merkuri, sejenis yang kemudiannya disalin secara langsung oleh orang Eropah pada abad ke-15. Sebagai tambahan, selama abad ke-9, Ibn Firnas dari Sepanyol Islam, menurut Will Durant, mencari sebuah alat yang mirip arloji sebagai penanda waktu yang tepat. Para saintis Muslim juga membina pelbagai jam astronomi yang sangat tepat untuk digunakan dalam pemerhatian mereka.
Tetapi dikatakan kepada kita bahawa hingga abad ke-14, satu-satunya jenis jam yang tersedia adalah jam air. Pada tahun 1335, jam mekanikal yang besar telah dibina di Milan, Itali. Dikatakan bahawa jam ini adalah jam pemicu beban pertama di dunia.


750 - 1258Kuasa Abbasid Daula di Baghdad (Iraq)
765Fakulti Perubatan yang pertama diasaskan oleh Jurjis ibnu Naubakht.
800Ibnu Firnas, seorang pencipta orang Islam Sepanyol, dikenali sebagai orang pertama yang membina dan menguji sebuah kapal terbang pada tahun 800an. Roger Bacon belajar tentang kapal terbang dari rujukan saintis Muslim kepada pesawat Ibnu Firnas. Kemudian apa yang diketahui ialah penemuan oleh Bacon, bertarikh kira-kira 500 tahun kemudian dan Da Vinci sekitar 700 tahun kemudian.Ahli matematik Islam yang mencari algebra memperkenalkan konsep menggunakan huruf sebagai pembolehubah yang tidak diketahui dalam persamaan sejak abad ke-9. Melalui sistem ini, mereka menyelesaikan pelbagai persamaan kompleks, termasuk kuasa dua dan persamaan pangkat ketiga. Mereka menggunakan simbol untuk membangun dan menyempurnakan teorem binomial. Jadi Francois Vieta, seorang ahli matematik Perancis, bukanlah yang pertama menggunakan lambang-lambang algebra pada tahun 1591. Dia menulis persamaan-persamaan aljabar dengan huruf-huruf seperti x dan y, dan mengatakan bahawa penemuan ini mempunyai kesan sama dengan kemajuan daripada penggunaan angka Romawi kepada angka Arab.Dikatakan bahawa pada abad ke-17 Rene Descartes telah mendapati bahawa algebra dapat digunakan untuk menyelesaikan masalah geometri. Tetapi sebelum ini, sejak abad ke-9, ahli matematik pada masa Khalifah Islam telah melakukan perkara yang sama. Yang pertama adalah Thabit bin Qurrah, kemudian diikuti oleh Abu Al-Wafa pada abad ke-10 dengan merekam penggunaan Algebra untuk mengembangkan geometri untuk tepat dan memudahkan sains.Ia juga dimaklumkan kepada kami bahawa tidak ada perbaikan sejak penciptaan sains cemerlang semasa Zaman Pertengahan mengenai pergerakan planet hingga abad ke-13. Kemudian seorang lelaki bijak dari Istana (Sepanyol Tengah) bernama Alphonso mendapati Alphonsine Table, yang lebih tepat dari jadual Ptolemius.Hakikatnya adalah bahawa ahli astronomi Islam (sains cemerlang) membuat banyak penambahbaikan terhadap ciptaan Ptolemy sejak abad ke-9. Mereka adalah ahli astronomi yang pertama untuk membahaskan idea purba Ptolemy. Di dalam kritikan mereka atas orang-orang Yunani, mereka manyatukan bukti bahawa matahari adalah pusat dari sistem matahari dan bahawa garis orbit bumi dan planet-planet lain boleh jadi berbentuk bujur (elips). Mereka menghasilkan beratus-ratus jadual astronomi dengan ketepatan yang tinggi dan imej bintang. Kebanyakan pengiraan mereka adalah begitu tepat bahawa mereka dihormati pada masa itu. Alphonso Tables (Alphonsine Tables) hanyalah satu salinan karya sains yang cemerlang yang dihantar ke Eropah melalui Islam di Sepanyol.Ia juga menyatakan bahawa seorang sarjana Inggeris bernama Roger Bacon pada tahun 1268 buat kali pertama membuat lensa kaca untuk memperbaiki penglihatan. Pada masa yang sama, gelas boleh didapati dan telah digunakan di China dan Eropah. Tentu saja kacamata sudah muncul sebelum kacamata Roger Bacon selesai pembuatannya, kerana Ibnu Firnas dari Sepanyol Islam sudah mencari kacamata pada abad ke-9, dan dihasilkan serta dijual di wilayah Sepanyol selama lebih dari dua abad. Setiap sebutan kacamata oleh Roger Bacon, maka itu hanyalah sebuah pengaliran semula pekerjaan Al-Haytham, orang yang mempunyai hasil penyelidikan yang dijadikan rujukan oleh Bacon.Para ulama Islam dari abad ke-9 hingga ke-14 mengkaji dan menemui etnografi. Sebilangan ahli geografi Islam mengklasifikasikan kaum, merekod secara terperinci penjelasan kebiasaan budaya mereka yang unik dan penampilan fizikal. Ulama Muslim menulis beribu-ribu muka surat mengenai topik ini. Pekerjaan seorang Jerman bernama Johann F. Blumenbach (1752-1840) yang mengaku sebagai yang pertama menggolong-golongkan bangsa ke dalam 5 golongan besar (kulit putih, kuning, coklat, merah dan hitam), tidak setanding dengan pekerjaan-pekerjaan ahli geografi Muslim itu .
813Pada masa kekuasaan Khalifah Al-Maimun ibnu Harun Al-Rasyid ditubuhkan Daru Al-Hikmah atau Akademi Sains pertama di dunia, yang terdiri daripada perpustakaan, pusat pemerintahan, pusat pemerhatian bintang, dan universiti (Daru Al-Ulum.
850Ahli kimia Islam menghasilkan kerosin (minyak tanah murni) melalui penapisan produk minyak dan gas bumi (Encyclopaedia Britannica, Petroleum) lebih dari 1,000 tahun sebelum Abraham Gesner, orang Inggeris, mengaku sebagai yang pertama menghasilkan kerosin dari penapisan asfalt.
866Kertas tertua yang menjadi contoh untuk dicetak di dunia Barat adalah sebuah naskah Arab berjudul Gharib Al-Hadith oleh Abu 'Ubyad Al-Qasim ibnu Sallam bertarikh Dzulqaidah 252 atau 13 November - 12 Disember 866, yang masih tersimpan di Perpustakaan Universiti Leiden.
900anKilang kertas itu muncul di Mesir, kemudian di Maghribi pada 1100 AD, dan di Sepanyol pada 1150 AD yang telah membuat kertas putih dan berwarna.Pendulum itu ditemui oleh Ibn Yunus al-Masri pada abad ke-10, orang pertama yang mempelajari dan mendokumentasikan pergerakan bergetarnya. Hasil perhitungan digunakan pada jam-jam yang diperkenalkan oleh ahli fizik Muslim pada abad ke-15. Ia hanya pada abad ke-17 yang Galileo yang masih remaja telah membuat pendulum. Telah diberitahu bahawa dia melihat cahaya api di atas lampunya berayun di angin, kemudian dia pulang ke rumah dan mendapati pendulum itu dengan inspirasi itu.Dikatakan bahawa trigonometri telah dibangunkan oleh orang Yunani, sedangkan pada masa itu Trigonometri hanyalah teori. Teori ini kemudiannya berkembang dan mencapai tahap kesempurnaan moden di tangan para sarjana Islam, dan anugerah yang diberikan khusus kepada al-Battani. Ia adalah orang yang menggambarkan fungsi asas sains ini, seperti sinus, kosinus, tangen, dan cotangent. Istilah sebelumnya berasal dari istilah Arab, Jaib untuk sinus yang bererti garis bengkok, istiwa 'untuk kotangen yang bermaksud bayangan lurus dari gnomon, dan tangen adalah bayang-bayang melintangnya. Selain menetapkan dengan tepat jadual pengiraan trigonometri dari 0 hingga 90 darjah, dia juga berjaya dengan tepat mengira satu tahun matahari atau Masihi, iaitu 365 hari 5 jam 46 minit dan 24 saat.Sebelum ini diketahui bahawa persamaan pangkat ketiga adalah sukar dan masih belum diselesaikan sehingga abad ke-16 ketika Niccolo Tartaglia, ahli matematik Itali berjaya menyelesaikannya. Sebenarnya, persamaan pangkat ketiga dan banyak persamaan dengan tahap kesukaran yang lebih tinggi dapat diselesaikan dengan mudah oleh ahli matematik Muslim sejak abad ke-10.Pada abad ke-10 atau lebih awal, beratus-ratus ahli matematik Islam menggunakan dan menyempurnakan teorem binomial. Mereka memulakan penggunaannya untuk penyelesaian sistematik kepada masalah algebra. Tetapi dikatakan bahawa Isaac Newton mengembangkan teorem binomial pada abad ke-17.Demikian juga dikatakan bahawa Robert Boyle, dalam abad ke-17, yang pertama mengembangkan ilmu kimia, padahal beberapa ahli kimia Muslim, termasuk Ar-Razi, Al-Jabr, Al-Biruni dan Al-Kindi, melaksanakan eksperimen-eksperimen saintifik dalam ilmu kimia kira-kira 700 tahun sebelum Boyle melakukannya. Durant menulis bahawa umat Islam memperkenalkan kaedah percubaan dalam sains ini. Humboldt percaya bahawa umat Islam adalah pencipta Kimia.Paul Ehrlich (abad ke-19) disebut sebagai pencipta ubat-ubatan kemoterapi, yakni penggunaan ubat-ubatan yang khusus untuk membunuh mikrob, padahal doktor-doktor Islam telah menggunakan berbagai macam unsur pokok yang tertentu untuk memusnahkan mikrob. Mereka menggunakan belerang (sulfur) sebagai bahan utama khas untuk membunuh kudis. Ar-Razi (pada abad ke-10) menggunakan campuran merkuri sebagai antiseptik yang penting.Banyak ahli kimia Islam telah menghasilkan alkohol sebagai ubat terapeutik melalui penapisan sejak abad ke-10 dan pembuatan peralatan penyulingan pertama untuk digunakan dalam proses kimia. Mereka menggunakan alkohol sebagai pelarut dan antiseptik, lama sebelum Arnau de Villanova, seorang Sepanyol pada tahun 1300, mendakwa telah menjadikan alkohol yang pertama di dunia.Telah dilaporkan bahawa anestesia moden ditemui pada abad ke-19 oleh Humphrey Davy dan Horace Wells. Sebenarnya anestesia moden ditemui, dikuasai dan disempurnakan oleh ahli anestesi Islam 900 tahun sebelum ketibaan Davy dan Wells. Mereka menggunakan kaedah lisan dan juga anestesia yang disedut.Sejak abad ke-10 doktor-doktor Islam dan pakar bedahnya sudah menggunakan alkohol sebagai pencegah jangkitan ketika membersihkan luka-luka, jadi pencegahan jangkitan yang dilakukan oleh ahli bedah dari Inggeris, Joseph Lister pada tahun 1865 bukanlah yang pertama. Pakar bedah di Sepanyol yang menggunakan kaedah khas untuk mengekalkan antisepsis sebelum dan semasa rawatan. Mereka juga memulakan langkah-langkah khas untuk mengekalkan kesihatan semasa tempoh pasca operasi. Kadar kejayaan mereka adalah sangat tinggi, jadi pegawai tinggi di seluruh Eropah datang ke Cordova, Sepanyol, untuk meminta perkhidmatan kesihatan yang boleh dibandingkan dengan "Mayo Clinic" pada Zaman Pertengahan.Menurut apa yang kita tahu, William Harvey menemui peredaran darah pada awal abad ke-17. Dia adalah orang pertama yang menggambarkan fungsi jantung, arteri dan urat. Galen dari Rom telah memperkenalkan idea yang salah mengenai sistem peredaran darah, dan Harvey yang pertama menentukan bahawa darah dipam di seluruh tubuh melalui kerja-kerja jantung dan injap saluran darah. Oleh itu, beliau diberi penghormatan sebagai pengasas sains badan manusia (fisiologi).Tetapi 7 abad yang lalu, iaitu pada abad ke-10, Razi menulis risalah mendalam mengenai sistem vaskular, dan dengan jelas menggambarkan fungsi saluran darah dan injap. Ibnu An-Nafs dan Ibn Al-Quff (pada abad ke-13) sepenuhnya mendokumenkan peredaran darah dan dengan jelas menerangkan artifak fungsi jantung dan injap 300 tahun sebelum Harvey. William Harvey adalah seorang lulusan terkenal dari Universiti Padua di Itali, yang pada masa itu majoriti kurikulumnya didasarkan pada teks kitab Ibn Sina dan Razi.
960Gerbert d'Aurillac, seorang Perancis, menerjemahkan buku-buku ilmiah Islam ke dalam bahasa Latin, dan dengan ini, era terjemahan buku sains Islam bermula. Gerbert kemudiannya menjadi Paus Sylvester II, walaupun dia masih dipanggil penyamaran sihir kerana kepercayaannya pada sains yang sangat ditentang oleh gereja pada masa itu.
1000sKaca dan cermin digunakan di Sepanyol Islam. Orang Venesia belajar mengenai seni membuat barang kaca dari pembuat kaca dari Syria pada abad ke-9 dan ke-10. Tetapi cermin dan kaca yang diketahui umum dihasilkan pada tahun 1291 di Venice.Ia juga mengatakan bahawa pada abad ke-17 Ishak Newton menjalankan penyelidikan terhadap prisma, kanta dan cahaya. Sedangkan pada abad ke-11 Al-Haytham telah menubuhkan hampir semua yang dicadangkan oleh Isacc Newton tentang optik, berabad-abad sebelum itu, dan Al-Haytham dihormati oleh banyak penguasa pada masa itu sebagai "pencipta optik." penyiasatan tujuh variasi warna yang dibiaskan oleh prisma, selain telah dikaji oleh Al-Haytham, pada abad ke-14 Kamal Ad-Din juga melakukannya.Terdapat dakwaan bahawa Newton sedikit dipengaruhi oleh Al-Haytham. Al-Haytham adalah saintis fizik yang paling banyak digunakan pada Zaman Pertengahan. Kerja-kerja beliau digunakan dan dipetik oleh kebanyakan cendekiawan Eropah semasa abad ke-16 dan ke-17, tidak setanding dengan Newton dan Galileo jika digabungkan.Pada abad ke-16 dikatakan bahawa Leonardo Da Vinci adalah pengasas geologi apabila dia mencatat fosil yang terdapat di gunung yang ditunjukkan sebagai asal cecair bumi. Tetapi pada abad ke-11, Al-Biruni membuat pemerhatian ini dengan sewajarnya dan menambahnya kepada geologi, termasuk buku yang sangat besar, beratus-ratus tahun sebelum Da Vinci dilahirkan. Ibn Sina mencatat ini dengan baik. Oleh itu, sangat mungkin Da Vinci mula mempelajari konsep ini dari terjemahan buku-buku Islam ke dalam bahasa Latin. Da Vinci tidak menambah pengetahuan asal daripadanya.
1030Lama sebelum Paracelsus (abad ke-16) dikatakan mencari candu yang telah disempurnakan untuk anestesia, doktor Islam telah memperkenalkan nilai anestetik candu asli semasa Zaman Pertengahan. Opium pertama kali digunakan sebagai sebahagian daripada anestetik oleh orang Yunani. Paracelus adalah seorang pelajar yang belajar karya Ibn Sina, dan dari itu dia hampir pasti mendapat idea ini.
1030Lama sebelum Paracelsus (abad ke-16) dikatakan mencari candu yang telah disempurnakan untuk anestesia, doktor Islam telah memperkenalkan nilai anestetik candu asli semasa Zaman Pertengahan. Opium pertama kali digunakan sebagai sebahagian daripada anestetik oleh orang Yunani. Paracelus adalah seorang pelajar yang belajar karya Ibn Sina, dan dari itu dia hampir pasti mendapat idea ini.
1050Konsep keterbatasan bahan alam pertama kali diceburi oleh Al-Biruni, seorang sarjana besar Islam dari Parsi dalam tahun 1050. Konsep mengenai wujud materi alam yang boleh berubah namun massanya tetap, seperti air yang jika dipanaskan akan berubah menjadi wap, namun massa total tetap sama. Tapi dikatakan bahawa penemunya adalah Antione Lavoiser pada abad ke-18, padahal Lavoiser adalah seorang murid dari para ahli ilmu kimia dan fizik Muslim pada masanya dan sering mengambil rujukan daripada buku-buku mereka.Disebutkan bahawa Nicolas Desmarest pada tahun 1756 adalah orang pertama yang mempelajari tentang pembentukan geologi lembah-lembah, dengan teorinya bahawa lembah-lembah itu dibentuk dalam suatu tempoh yang lama oleh masa dan aliran udara. Walaupun Ibn Sina dan Al-Biruni membuat penemuan ini tepat pada abad ke-11, 700 tahun sebelum Desmarest melakukannya.Al-Biruni adalah orang yang melakukan percubaan besar pertama di dunia. Beliau menulis lebih daripada 200 buah buku, dan banyak saintis membincangkan eksperimennya. Kerja-Nya dalam bentuk sejumlah kesusasteraan saintifik dalam pelbagai bidang sains dalam 13,000 muka surat, jauh lebih banyak daripada apa yang ditulis oleh Galileo digabungkan dengan Newton. Jadi tidak benar bahawa Galileo adalah orang pertama yang melakukan eksperimen besar di dunia pada abad ke-17.
1121Al-Khazini, ilmuwan Muslim kelahiran Byzantine atau Yunani tahun 1115 dan meninggal dunia pada 1130 adalah saintis yang serba boleh yang menguasai astronomi, fizik, biologi, kimia, matematik dan falsafah. Beliau telah banyak menyumbang kepada perkembangan sains moden, salah satunya adalah buku Mizan al-Hikmah atau Balance of Wisdom. Buku yang dia tulis pada 1121 mendedahkan sebahagian penting fizik Islam. Dalam buku itu, Al-Khazini menjelaskan sacara terperinci pemikiran dan teori yang diciptakannya tentang keseimbangan Hidrostatika, pembinaan dan kegunaan, serta teori statik atau ilmu kira-kira, Hidrostatika dan pusat graviti. Al-Khazini dan saintis Muslim lain adalah yang pertama menamakan teori pusat graviti dan mereka yang pertama menerapkannya kepada objek tiga dimensi. Para saintis Muslim, salah seorang daripada mereka al-Khazini telah melahirkan sains graviti yang kemudiannya berkembang di Eropah.
Jelas di sini Isaac Newton sangat terlambat mengemukakan teori graviti di dalam bukunya Philosophia Naturalis Principia Mathematica yang diterbitkan tahun 1687, 500 tahun lebih setelah buku Al-Khazini membincangkan hal yang sama. Jadi bagaimana dengan kisah epal yang jatuh?
1130Gerard da Cremona, orang Itali yang tinggal di Sepanyol, menerjemahkan 92 buku sains Islam ke dalam bahasa Latin. Buku terjemahannya itu antara lain Al-Asrar (rahsia-rahsia) karya Abu Bakr Muhammad ibnu Zakaria Ar-Razi (bhs.Ltn.Razes, Rases, atau Rhazes), sebuah karya doktor Abu Az-Zahrawi tentang kaedah pembedahan, buku karya Abu Muhammad Dhiyauddin Al-Baithar (bhs.Ltn.Alpetagrius) mengenai tumbuhan.Giovanni Morgagni (1682-1771), orang Itali yang dihormati sebagai bapak pathology (ilmu penyakit) kerana dikatakan sebagai orang pertama yang dengan benar menghuraikan sifat alami penyakit. Tetapi sebelum Giovanni melakukannya, pakar bedah Islam adalah ahli patologi sejati yang pertama. Mereka menyedari sifat penyakit tersebut dan menerangkan pelbagai jenis penyakit dengan butiran moden. Ibn Zuhr dengan betul menerangkan sifat pleurisy, tuberkulosis (TB) dan keradangan sac jantung (pericardistik). Az-Zahrawi dengan teliti mendokumentasikan penyakit ini dari hidrosefalus (air di dalam otak) dan penyakit kelahiran yang lain. Ibnu Al-Quff dan Ibn An-Nafs memberikan penerangan sempurna tentang penyakit peredaran darah. Pakar bedah Islam lain memberikan penerangan tepat pertama tentang penyakit berbahaya, termasuk kanser perut, usus dan esofagus. Pakar bedah Islam ini adalah pemula patologi, bukannya Giovanni Morgagni.
1140sPara ahli matematik Islam memperkenalkan bilangan negatif untuk digunakan dalam pelbagai fungsi aritmetik sekurang-kurangnya 400 tahun sebelum Geronimo Cardano mengakui telah memperkenalkannya dalam tahun 1545, dengan mengatakan bahawa angka-angka boleh kurang daripada sifar.
1160Mata air-mata air Nil yang mengalir melalui tasik-tasik besar di Khatulistiwa telah ditetapkan dengan teliti oleh Al-Idrisi, sedangkan orang-orang Eropah baru menemuinya pada separuh kedua abad ke-19.
1200'sMaklumatnya pada tahun 1614, John Napier mencari logaritma dan jadual logaritma, namun sejak abad ke-13 para ahli matematik Islam sudah menemuinya dan jadual logaritma seperti itu sudah umum di dalam dunia pengetahuan Islam pada masa itu.
1205
Amir Ya'qub dalam peperangan Mahdiyya telah menggunakan artileri sebagai senjata terakhir. Pada 1273, Sultan Abu Yusuf dalam pertempuran Sijilmasa di Maghribi Selatan menggunakan meriam. Pada 1342, dua orang Inggeris, Lord Derby dan Lord Salisbury, hadir dalam pertempuran Algericas yang dikekalkan dengan cara yang sama oleh orang Arab. Apabila dua orang Briton menyaksikan kesan serbuk mesiu, mereka membawa penemuan ini ke negara mereka.
1240 - 1250Saudara Romawi Katolik Perintah Franciscan dari England bernama Roger Bacon datang untuk belajar bahasa Arab ke Paris dan Toledo kerana ada orang Perancis yang pandai berbahasa Arab. Di samping itu terdapat banyak terjemahan buku-buku ilmiah Islam ke dalam bahasa Latin dan teks-teks asal Arab.Dikatakan bahawa rawatan pertama dengan anestesia (anestesia) dilakukan oleh C.W. Long, seorang Amerika pada tahun 1845, padahal 600 tahun sebelum Long berbuat demikian, seorang Muslim Sepanyol, Az-Zahrawi dan Ibnu Zuhr, di antara para ahli bedah Muslim lainnya, sudah melaksanakan beratus-ratus rawatan-rawatan melalui cara pembiusan dengan penggunaan dadah yang direndam pada spon , yang diletakkan dengan menutup muka.
1250 - 1257Roger Bacon kembali ke England dan meneruskan pengajian Arabnya di Oxford University dengan sejumlah besar buku sains Islam dari Paris. Di antaranya Al-Manazhier, karya Ali Al-Hasan ibn Haitham, diterjemahkan oleh Bacon ke bahasa Latin, bahasa ilmiah Eropah pada waktu itu.Terdapat penjelasan-penjelasan mengenai ubat bedil dan mikroskop pada naskah itu, namun secara tidak jujur ​​dia telah menyenaraikan namanya sendiri pada terjemahan-terjemahan itu dan dengan demikian dia telah melakukan plagiat terang-terangan.Sangat berbeza dengan penterjemah-penterjemah Muslim yang menterjemahkan karya-karya Pythagoras, Plato, Aristotle, Aristarchos, Euclides dan Claudius Ptolemaios, dan lain-lain dengan tetap menyebutkan nama pengarang-pengarang asal.
1300sBermula abad Pembaharuan (B.Perancis Renaissance) atau kelahiran kembali, di mana ditemukan kembali cerahnya peradaban Yunani dan Rom (yang dianggap sebagai "klasik") ketika kedua-duanya mengalami masa keemasan. Renaissance berlaku antara abad ke-14 dan ke-17 di Eropah. Kelihatan di sini, bahawa kebangkitan Eropah yang bermula dengan Zaman Pembaharuan erat hubungannya dengan kembalinya penterjemahan buku-buku ilmiah Islam ke dalam bahasa Latin, antara lain Gerbert d'Aurillac, orang Perancis yang menjadi Pope Sylvester II (tahun 960), Gerard da Cremona, orang Itali (1130), saudara Roman Katolik Roger Bacon dari England (1250).Dikatakan bahawa pada tahun 1454, Johan Gutenberg (1398 - 1468) menemui mesin percetakan paling canggih pada Zaman Pertengahan. Malah, alat percetakan berasaskan tembaga yang boleh dipindah telah digunakan di Sepanyol Islam 100 tahun sebelum, ketika Gutenberg belum dilahirkan.
1400sDikatakan bahawa sistem perpuluhan di dalam matematik pertama kali dikembangkan oleh seorang Belanda, Simon Stevin, tahun 1589. Sistem perpuluhan membantu saintis matematik kerana menggantikan bilangan pecahan yang sukar, sebagai contohnya 1/2, dengan menggunakan perpuluhan menjadi 0.5.Walaupun ahli matematik Islam adalah yang pertama menggunakan sistem perpuluhan dan bukan sebilangan besar pecahan. Buku Al-Kashi, berjudul "Kunci kepada Aritmetik", yang ditulis pada awal abad ke-15 dan menjadi rangsangan untuk aplikasi sistematik sistem perpuluhan untuk seluruh bilangan dan pecahan-pecahannya.
1600-anFrancis Bacon - seorang Bacon yang lain, menyebarkan teori induksi dan percubaan-percubaan ilmiah (eksperimen) atau empirisme ilmiah di dalam karya-karyanya The Advencement of Learning (1605), Novum Organum (1620), De Augmentis Scientiarum (1623), Sylva Sylvarum (1624), dan New Atlantis (1624), yang dengan alat cetak buku buatan Johan Gotenburg buku-buku tersebut dicetak.Kemudian berkembang teori Baconian Philosophy yang kemudian menjadi dasar kaedah saintifik pada ilmu pengetahuan dan teknologi di Barat (Eropah dan Amerika), yang mana kaedah tersebut sebetulnya merupakan diciplak Bacon dari ilmu pengetahuan di dunia Islam.
Sumber: Indowebster

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kamenshar.blogspot.com/2018/10/fakta-menarik-sejarah-islam-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Fakta Tentang Sejarah Pesawat Merpati

4 Fakta Tentang Sejarah Pesawat Merpati

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 289 hits
Namun karena terlilit utang dan bangkrut di tahun 2014 maskapai ini terpaksa berhenti beroperasi dan menjual semua asetnya demi menyelamatkan Merpati Namun Merpati siap bangkit dan mengudara kembali setelah mendapatkan suntikan dana
Fakta Menarik Tentang Telur Ayam Tiruan

Fakta Menarik Tentang Telur Ayam Tiruan

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 502 hits
Heboh satu negara pasal telur tiruan Jika tidak kerana satu kes di mana telur tiruan berjaya dirampas dan didedahkan kepada
Sejarah Pecah Dan Perintah Pengajaran Untuk Umat Islam

Sejarah Pecah Dan Perintah Pengajaran Untuk Umat Islam

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 426 hits
Ketika umat Islam diserang tentera Tatar hampir seluruh wilayah Islam dijajah Antara yang terawal adalah wilayah Khurasan yang berjiran dengan Mongol Pada satu peringkat di Khurasan Tatar tidak berdaya menghadapi umat Islam di kota Bukhara ...
Sejarah Umat Islam Amerika Purba

Sejarah Umat Islam Amerika Purba

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 396 hits
Semua sedia maklum pertikaian tentang teori tamadun mana yang pernah sampai di tanah besar Amerika sebelum era Amerigo Vespucci dan Christopher Columbus Ada mengatakan benua berkenaan pernah disinggahi orang China orang Rom orang Viking dan...
Menyambut Kemeriahan Penuh Gegap Gempita Victoria S Secret Fashion Show 2018 Simak 8 Fakta Menarik Di Baliknya

Menyambut Kemeriahan Penuh Gegap Gempita Victoria S Secret Fashion Show 2018 Simak 8 Fakta Menarik Di Baliknya

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 257 hits
Bakal selalu ada kejutan glamor di tiap pagelaran busana Victoria s Secret Yuk kulik persiapannya untuk show nya tahun ini
Fakta Menarik Tentang Zombie

Fakta Menarik Tentang Zombie

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 299 hits
Zombi adalah cerita rakyat atau urban legend diceritakan dari mulut ke mulut yang terkenal di negara barat terutamanya negara Amerika Utara dan Eropah Di negara kita pula kisah tentang Zombi telah difilemkan sebagai filem komedi seram yang ...
Fakta Menarik Seputar Burung Pleci

Fakta Menarik Seputar Burung Pleci

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 354 hits
Sudah bukan rahasia umum lagi jika Pleci adalah burung yang memiliki suara yang merdu Disamping itu dengan kemerduan yang Ia miliki terkadang burung ini juga sering sekali dilombakan oleh pemiliknya Tapi terlepas dari itu semua tahukah Anda...
Membersihkan Nama Maharaja Islam Aurangzeb Dalam Sejarah

Membersihkan Nama Maharaja Islam Aurangzeb Dalam Sejarah

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 402 hits
India pernah menjadi saksi kepada kemunculan salah satu empayar agung di benua kecil berkenaan selepas Empayar Maurya Empayar tersebut ialah Empayar Mogul yang menyaksikan kemunculan maharaja maharaja hebat seperti Akbar Shah Jehan dan Aura...
Ini Fakta Menarik Dibalik Masuk Islamnya Roger Danuarta

Ini Fakta Menarik Dibalik Masuk Islamnya Roger Danuarta

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 293 hits
Teka teki artis Roger Danuarta menjadi mualaf terjawab Mantan kekasih Sheila Marcia itu sudah menjadi muslim sejak Senin kemarin 29 Oktober 2018 Iya benar adanya itu Roger kata Amru Ketua Mualaf Center Yogyakarta saat dihubungi Dream Selasa...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ustaz Fadhzli Kena Kuat Sikit Bagi Kuliah

Hipokrit Pak Lebai

Polisi Wanti Wanti Konten Kreator Soal Uu Ite Buntut Galih Loss Ditangkap Ini Isinya

Kondom Berserakan Di Rth Wijaya Kusuma Jakarta Barat Diduga Jadi Praktik Prostitusi Terselubung

Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya