Sejarah Umat Islam Amerika Purba


Semua sedia maklum pertikaian tentang teori tamadun mana yang pernah sampai di tanah besar Amerika sebelum era Amerigo Vespucci dan Christopher Columbus. Ada mengatakan benua berkenaan pernah disinggahi orang China, orang Rom, orang Viking dan Kesatria Templar. Tetapi tidak ada yang menyatakan kewujudan orang Islam di benua berkenaan sebelum era Columbus. Jadi apakah dakwaan ini benar atau sebaliknya?
Semasa Zaman Keemasan Islam, perkembangan pelbagai jenis disiplin ilmu seperti sains, astronomi, botani dan pelayaran menyaksikan ia dipelopori umat Islam ketika itu. Dan semasa era Khalifah al-Ma’mun dari Bani Abbasiyah, para cendekiawan yang dikumpul untuk mengira ukur lilit bumi dan jika dibandingkan dengan kiraan hari ini, kiraan mereka hanya tersasar sebanyak 4% dari kiraan ukur lilit hari ini. Bukan itu saja, para pengembara seperti Ibnu Battuta dan al-Mas’udi turut merekodkan pelbagai catatan tentang pengembaraan mereka. Dalam catatan al-Mas’udi misalnya, beliau merujuk tanah besar Amerika sebagai tanah yang tidak diketahui di mana urusan perdagangan dilakukan merentasi lautan.
Catatan al-Mas’udi ini bagaimanapun diatasi dengan kisah menarik yang direkodkan seorang ahli geografi abad ke-12 bernama al-Idrisi. Dalam catatannya, al-Idrisi menceritakan sekumpulan pelayar Arab ditangkap penduduk asli sebuah kawasan selepas bergelut dengan keadaan cuaca dan Lautan Atlantik yang bergelora. Mereka ditahan selama tiga hari sebelum dibenarkan menceritakan pengalaman mereka kepada seorang penduduk yang boleh bertutur dalam Bahasa Arab.
Selepas menterjemahkan pengalaman pelayar tersebut kepada rajanya, kumpulan tersebut ditahan lagi seketika sebelum dibawa ke kanu dalam keadaan terikat dan dibawa ke daratan selepas tiga hari pelayaran. Selepas kumpulan yang menangkap mereka beredar, kumpulan pelayar berkenaan terikat selama sehari sebelum dibebaskan oleh puak orang asli yang lain. Selepas dibebaskan, puak tersebut menceritakan jarak antara tempat asal mereka dengan kawasan tersebut berjarak pelayaran selama dua bulan.
Laporan al-Idrisi ini bukan saja menunjukkan sudah wujud hubungan antara pelayar Islam dengan penduduk asli Amerika tetapi juga perjalanan antara pulau berkemungkinan Kepulauan Bahamas atau Antilles. Ini sekaligus membawa kepada pertukaran budaya antara penduduk asli Amerika dengan pedagang-pedagang Islam melalui Bahasa Arab dan kebudayaan Islam. Kebolehan penduduk pulau bertutur dalam Bahasa Arab merupakan sesuatu yang mengagumkan kerana ia bukan boleh dikuasai dalam satu pertemuan saja. Ini menunjukkan pedagang Islam kerap datang ke pulau berkenaan atau penduduk asli itu sebenarnya duduk di wilayah yang ditadbir kerajaan Islam ketika itu.
Selain laporan al-Idrisi, sejarawan Dr Jose Pimienta-Bey menggunakan bukti yang dibangkitkan pakar bahasa dan arkeologi Barry Fell. Kajian Fell mendapati wujud persamaan budaya dan bahasa antara orang Islam di Afrika dengan penduduk asli Amerika. Fell mendapati wujud petroglif yang dibuat sebelum kedatangan Columbus di mana ia ditulis dalam Bahasa Arab.
Petroglif sebegini banyak ditemui di kawasan barat daya Amerika Syarikat terutama di California. Fell juga mendapati kewujudan nava atau bentuk bulan sabit yang digunakan orang asli Navajo untuk pakaian dan hiasan dalaman kediaman mereka. Menurut Pimienta-Bey, kewujudan nava merupakan satu keanehan kerana penjajah Sepanyol yang beragama Kristian tidak akan membawa lambang bulan sabit kerana dekad-dekad sebelumnya, mereka mempunyai konflik dengan kerajaan Islam di Sepanyol sebelum era eksplorasi Amerika bermula.
Selain kajian Fell, Pimienta-Bey mendapati sudah wujud hubungan dagang antara Tamadun Islam dengan penduduk asli Amerika yang berlangsung sebelum era Columbus lagi. Hubungan dagang Amerika dengan Timur Tengah sebenarnya sudah bermula semasa era orang Phoenician lagi dan hubungan tersebut diteruskan selepas kedatangan Islam. Walaupun orang Islam bukanlah orang pertama yang pernah sampai di Amerika, mereka membuat sumbangan penting dengan mendirikan petempatan di benua berkenaan. Buktinya, kewujudan inskripsi lama yang ada kaitan dengan Islam yang menggabungkan skrib Arab Kufi dan Bahasa Mandinka seperti Ismi’ Allah (Dengan nama Allah), Nabi’llah Muhammad (Nabi Muhammad s.a.w) dan Isus bin Maryam (Nabi Isa a.s).

Satu fakta yang tidak ramai tahu ialah penggunaan para pelayar Islam oleh pelayar-pelayar Barat seperti Columbus, Ferdinand Magellan dan Vasco da Gama. Jika Magellan menggunakan khidmat Enrique/Awang semasa perlayarannya mengelilingi dunia, Columbus pula menggunakan khidmat para pelayar Islam yang terselamat dari Perang Al-Uqab (kempen perang Raja Ferdinand dari Aragon ke atas kerajaan Islam di Granada).
Mereka menjadi mata dan telinga beliau semasa belayar menuju ke Amerika dan ramai melarikan diri dan meminta perlindungan orang asli setibanya di Amerika. Malah pada satu ketika semasa belayar di perairan Cuba, Columbus pernah melihat sebuah masjid yang dibina di puncak sebuah bukit di luar perairan Cuba. Walaupun ada yang mempertikai kenyataan tersebut, tetapi tidak ramai cuba menerangkan bagaimana runtuhan masjid lama boleh ditemui di Mexico, Texas dan Nevada.
Di Amerika Selatan pula, kru Columbus menceritakan bagaimana penduduk tempatan menggunakan kain yang ditenun dari kapas di mana kain tersebut menyamai apa yang mereka temui di Guinea. Kain sebegini dikenali sebagai Almayzars yang bermaksud tutup yang diambil orang Islam dari Andalusia atau Afrika dari Guinea ke negara-negara lain.
Columbus sendiri mendapati penduduk asli ketika itu menutup aurat terutama bagi yang sudah berkahwin. Individu bertanggungjawab memerangi Tamadun Aztec iaitu Hernan Cortez menceritakan wanita tempatan memakai hijab panjang manakala kaum lelaki memakai seluar berwarna sama seperti gaya Moor. Menurut pakar antropologi, penduduk asli ini berkemungkinan datang dari keturunan sekumpulan individu bernama Mandinka. Kumpulan ini berkemungkinan diketuai kekanda Mansa Musa I, Mansa Abu Bakar.
Pada abad kelapan Masihi, Islam sampai di wilayah Mali dan ramai tertarik memeluk agama tauhid itu. Mali yang pada ketika itu sudah bergelar empayar yang kaya dan mempunyai pusat pembelajaran penting yang semakin berkembang bila mereka mengambil skrip Bahasa Arab untuk menambahbaik bentuk tulisan Mandingo.
Kisah Mansa Abu Bakar ini disampaikan oleh adindanya, Mansa Musa I semasa perjalanan epik untuk menunaikan rukun kelima Islam di Baitullah pada tahun 1324 Masihi. Selepas turun takhta dan menyerahkannya kepada Mansa Musa I, Mansa Abu Bakar memulakan perjalanan menyeberangi Lautan Atlantik untuk membentuk kerajaan di benua Amerika. Untuk perjalanan ke sana, baginda bergerak dengan 2,000 kapal terdiri daripada krew, haiwan dan barang-barang diperlukan semasa berada di benua berkenaan.
Walaupun kisah Mansa Abu Bakar tidak lagi kedengaran selepas mendarat di tanah besar Amerika, bukti pendaratan mereka banyak dikesan sekitar benua Amerika dari Amerika hingga ke Brazil. Selain bukti petempatan, wujud juga petroglif moden yang bertarikh dari 1000 Masihi yang memaparkan imej gajah dan inskripsi dalam Bahasa Mandinka. Kajian Fell mendapati wujud juga institusi pendidikan Islam sepanjang kawasan tengah dan barat daya Amerika Syarikat dari abad kelapan hingga abad kesembilan Masihi. Beliau menemui pelbagai jenis ukiran dalam Bahasa Arab yang mencadangkan pelbagai jenis subjek dan gred yang diajar di institusi berkenaan.
SUMBER
Admin. (2015). MuslimAmerican.com. In Search of Pre-Columbian Muslim Americans. https://ift.tt/2Q2IKc7Ahmad, Nadia. (2014). Seattle Journal for Social Justice. The Islamic Influence in (Pre-)Colonial and Early America: A Historico-Legal Snapshot. https://ift.tt/2qewaeH
Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2018/10/sejarah-umat-islam-amerika-purba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kata Gp Ansor Kami Umat Islam Juga

Kata Gp Ansor Kami Umat Islam Juga

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 266 hits
Berita Islam 24H Pembakaran bendera bertuliskan kalimat tauhid menuai reaksi yang beragam dari berbagai pihak Majelis Ulama Indonesia pun prihatin dan menyesalkan adanya pembakaran bendera bertuliskan kalimat tauhid yang terjadi di sela sel...
Umat Islam Usah Lelah Untuk Bersatu 8456

Umat Islam Usah Lelah Untuk Bersatu 8456

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 203 hits
Di Malaysia UBN Umno Barisan Nasional lagi suka berpecah belah sebab sistem ala yahudi Pecah Perintah Alhamdulillah sudah berakhir era ubn di tampuk kuasa Aamiin Pesan UBN di Muslim United Jangan Lelah Untuk BersatuKamis 18 Oktober 2018 16 ...
Bila Semakin Ramai Umat Islam Cintakan Dunia Dan Benci Kepada Mati 8424

Bila Semakin Ramai Umat Islam Cintakan Dunia Dan Benci Kepada Mati 8424

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 335 hits
Umat Islam umpama buih Dunia Islam kian tercabar dicabar dan dihina oleh musuh musuh Islam Umat Islam tidak dapat berbuat apa apa melihat saudara seagamanya ditindas Hal ini sudah diperingatkan oleh Nabi Muhammad Sallahualaihiwassalam sejak...
Perintah Menutup Aurat Serta Batasannya Bagi Umat Muslim Dalam Pandangan Islam

Perintah Menutup Aurat Serta Batasannya Bagi Umat Muslim Dalam Pandangan Islam

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 288 hits
Perintah Menutup Aurat serta Batasannya bagi Umat Muslim dalam Pandangan Islam Berbicara mengenai batasan aurat sejenak melintas di pikiran kita adalah sosok seorang wanita Karena urusan aurat ini paling rentan di hadapi oleh wanita namun b...
Mengapa Umat Islam Mengelilingi Ka Bah Inilah Jawapan Dr Zakir Naik

Mengapa Umat Islam Mengelilingi Ka Bah Inilah Jawapan Dr Zakir Naik

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 253 hits
Artikel ini adalah hasil perkongsian Dr Zakir Naik merupakan nama yang tidak asing lagi di pentas antarabangsa Beliau terkenal sebagai seorang pakar dalam bidang perbandingan agama diperingkat antarabangsa Beliau sangat terkenal dengan tekn...
Kecam Banser Di Garut Umat Islam Solo Raya Rame Rame Sablon Bendera Tauhid Dan Protes Lewat Konvoi

Kecam Banser Di Garut Umat Islam Solo Raya Rame Rame Sablon Bendera Tauhid Dan Protes Lewat Konvoi

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 345 hits
Berita Islam 24H Umat Islam di Solo Jawa Tengah memprotes keras tindakan pembakaran bendera tauhid oleh Banser di Garut pada perayaan hari Santri Sejak tadi malam berbagai ormas dan element umat islam Solo ramai ramai menyablon ribuan bende...
Pks Tak Setuju Hti Oke Tapi Kalimat Tauhid Milik Semua Umat Islam

Pks Tak Setuju Hti Oke Tapi Kalimat Tauhid Milik Semua Umat Islam

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 213 hits
Sukamta juga meminta agar aparat penegak hukum segera memproses pelaku pembakaran bendera tersebut Sukamta pun menuntut agar para pelaku pembakaran segera diadili dan mendapatkan hukuman atas perbuatan tersebut
Umat Islam Dikhianati Di Negara China China Di Malaysia Dan India Di Malaysia Aman 8469

Umat Islam Dikhianati Di Negara China China Di Malaysia Dan India Di Malaysia Aman 8469

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 312 hits
Walau pun diketahui mereka ini pembawa budaya samsing pelacuran perjudian kongsi gelap Gee Hen dan Hai San antaranya Fahaman Komunis Bersikap anti Islam dan sebagainya Ada antaranya bersikap bagai kaduk naik junjung Pesawat 6 Negara Asing A...
Umat Islam Perlu Sensitif Soal Halal Haram Makanan

Umat Islam Perlu Sensitif Soal Halal Haram Makanan

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 337 hits
Makanan mempunyai pengaruh besar kepada rutin harian manusia sama ada dari segi jasmani mahupun rohani Pada zaman moden ini kita sering dilalaikan dengan memilih makanan bertujuan pertumbuhan jasmani saja tetapi lupa mencari makanan seimban...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly