Fail Lama Sprm Halang Bekas Bn Sokong Anwar



Banyak pertanyaan berlegar-legar dalam fikiran rakyat mengapakah Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak berjaya mencari rakan kongsi politik pada Rabu 26 Februari lalu, selepas Pakatan Harapan (PH) mencalonkan beliau sebagai perdana menteri (PM) ke 8.
Pada petang itu, selepas pengumuman di ibu pejabat PKR, penyokong menghantar mesej melalui aplikasi WhatsApp kepada rakan-rakan yang rapat dengan Anwar, memberi cadangan agar beliau mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II kepada Gabungan Politik Sarawak (GPS), bersetuju dengan perjanjian MA63 dan sebagainya.
Begitu juga terdapat penyokong yang kehairanan mengapakah parti Warisan yang selama ini menjadi sekutu kuat Tun Mahathir tiba-tiba enggan menyokong Anwar. Sedangkan sekiranya berlaku penyerahan kuasa dalam PH maka bukankah Anwar adalah individu yang dijanjikan jawatan PM?
Turut ada penyokong yang mencadangkan agar pemimpin Warisan dilantik menjadi Menteri Kewangan II. Bermakna Sabah dan Sarawak akan mempunyai akses kepada peruntukan besar kerajaan persekutuan yang mereka boleh bawa pulang ke negeri masing-masing.
Bayangan Anwar
Namun ahli politik Sabah dan Sarawak tetap enggan memberikan sokongan kepada Anwar yang ketika itu didakwa telah memperolehi sekitar 100 kerusi. Apakah puncanya?
Adakah Anwar tidak cukup pengalaman sebagai TPM era Tun Mahathir? Adakah pemimpin dunia tidak kenal Anwar? Anwar tidak mengerti persoalan kewangankah? Pelbagai persoalan bermain di benak penyokong PH.
Namun sumber-sumber dalaman mendakwa Anwar telah melakukan segala-segalanya untuk memujuk hati pimpinan politik dari Sabah dan Sarawak.
“Hingga hari Sabtu malam Anwar menghantar pesanan teks kepada pemimpin kanan Malaysia Timur setelah panggilannya tidak diangkat. Mereka ditawarkan MA63 dan royalti minyak. Mesej teks itu juga dihantar kepada pembantu pemimpin kanan tersebut. Namun hasilnya negatif. Tiada balasan dari mereka,” kata seorang sumber.
Malah perundingan dengan ahli politik Sarawak didakwa telah dilakukan beberapa bulan awal berikutan Anwar mahukan proses peralihan kuasa yang licin pada 2020 dan disokong oleh pelbagai blok politik. Menurut sumber, rundingan awal juga tidak membuahkan hasil.
Fail berhantu
Timbul tanda tanya apakah yang menjadi faktor penghalang selepas Anwar bersetuju dengan tuntutan Malaysia Timur?
Sekiranya Umno yang ditawarkan sedemikian rupa mungkin ahli politik parti itu tidak mempercayai Anwar kerana pemimpin kanan mereka telah didakwa di mahkamah. Namun bekas-bekas ahli politik BN di Malaysia Timur tidak didakwa dan tidak disiasat sepanjang lebih setahun PH berkuasa.
Bagaimanapun penganalisis politik berpendapat sikap menentang rasuah dan ketegasan Anwar memberikan kuasa penuh kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat adalah punca mengapa ahli politik Sabah dan Sarawak mencurigainya.
Menurut penganalisis, mereka memang mahukan lebih peruntukan untuk rakyat yang tidak diberikan oleh Tun Mahathir dan malah mungkin oleh Muhyiddin Yassin yang masih menebal falsafah politik Umno-BN. Dalam politik BN, kroni di Semenanjung perlu dijaga dan dibaja lebih banyak berbanding kroni di Malaysia Timur yang bukan pengkalan utama sokongan mereka.
Namun pemimpin politik Malaysia Timur juga tidak sanggup membayangkan individu atau NGO yang tidak sukakan mereka membuat laporan polis atau SPRM bersama dokumen lengkap praktik korupsi era BN, dan kemudiannya Anwar tidak menghalang agensi penguatkuasaan daripada bertindak.
Biasanya skandal berprofail tinggi perlu menunggu lampu hijau daripada PM. Bolehkah dibayangkan Anwar akan memberi lampu merah?
Anwar tidak akan melakukannya. Oleh itu cara paling selamat adalah menyokong Mahathir daripada PH atau beralih kepada Muhyiddin Yassin dan kerajaan Pintu Belakang yang dihuni ahli-ahli politik bermasalah. Terlalu banyak lampu merah akan bernyala dan bekas-bekas BN akan selamat.
Oleh itu, selepas Ahad 29 Februari, kerajaan Muhyiddin mempunyai tarikan yang amat kuat kepada sesiapa yang bermasalah. Tidak kira parti reformasi atau parti yang berkarat hijau dengan rasuah. Lupakan peruntukan lebih baik kepada Malaysia Timur.
Bagi Anwar masa hadapan politiknya jelas. PH perlu menang 112 kerusi parlimen pada masa depan atau lupakan hasrat untuk menjadi PM buat selama-lamanya. Budaya politik Malaysia, tiada yang sanggup bersama Anwar sekiranya tidak bersih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26613

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Tidak Pecat Ahli Yang Sebelum Ini Sokong Bekas Pemimpin Anwar

Pkr Tidak Pecat Ahli Yang Sebelum Ini Sokong Bekas Pemimpin Anwar

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 220 hits
Petaling Jaya Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata parti itu menerima baik penjelasan daripada beberapa pemimpin dan ahli parti yang sebelum ini menyokong bekas timbalan presiden Datuk Seri Azmin Ali dan sekutunya Beliau berkata pe...
Ph Isytihar Sokong Anwar Sebagai Pm Dan Membeli Mukhriz

Ph Isytihar Sokong Anwar Sebagai Pm Dan Membeli Mukhriz

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 261 hits
Wujud tanda tanda bahawa semua anggota parlimen PH mengisytiharkan sokongan kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dalam pertemuan mereka dengan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah...
Dap Sokong Anwar Pm Kelapan

Dap Sokong Anwar Pm Kelapan

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 293 hits
Kenyataan Media Majlis Presiden Pakatan Harapan dibaca oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim Hari ini Ahli Ahli Parlimen Pakatan Harapan daripada Keadilan DAP dan Amanah telah mencalonkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri bagi ...
Khalid Samad Desak Dr Mahathir Sokong Anwar Sebagai Pm8

Khalid Samad Desak Dr Mahathir Sokong Anwar Sebagai Pm8

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 376 hits
Dalam satu siri ciapan di Twitter Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad meminta Dr Mahathir Mohamad ke Pakatan Harapan Beliau juga meminta pemimpin berusia 94 tahun itu untuk bersama sama dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan isterinya Dr...
Netizen Sokong 100 Pelantikan Ketua Sprm Baharu Kerana Bukan Lantikan Politik

Netizen Sokong 100 Pelantikan Ketua Sprm Baharu Kerana Bukan Lantikan Politik

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 317 hits
Selepas Latheefa Koya mengumumkan peletakan jawatannya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia beberpaa hari yang lalu sebentar tadi Pejabat Perdana Menteri telah mengumumkan yang Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Dat...
Kenapa Anwar Sokong Mahathir Jadi Pm Untuk Kali Kedua Selepas Kena Tipu

Kenapa Anwar Sokong Mahathir Jadi Pm Untuk Kali Kedua Selepas Kena Tipu

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 244 hits
Ada maklumat yang dikatakan sah daripada sumber sahih mengatakan apabila Anwar datang nak jumpa Agong Agong tak berapa nak layan Pasal Malaysiakini menyiarkan Anwar jumpa hanya beberapa minit aje Malah ada sumber mengatakan Agong tak nak ju...
Sprm Beri Amaran Parti Politik Ketika Penyokong Anwar Berusaha Raih Sokongan

Sprm Beri Amaran Parti Politik Ketika Penyokong Anwar Berusaha Raih Sokongan

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 228 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia memberi amaran kepada parti politik tidak menggunakan kaedah rasuah bagi mendapatkan sokongan ahli Parlimen daripada blok berlainan untuk membentuk kerajaan baru Mana mana ahli Parlimen ya...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Bersatu To File Notice To Vacate Seats Of 6 Turncoat Mps