Esok Perbahasan Bermula Maka Kajian Ini Nak Tanya Modal Bajet Dari Mana


 
Dari FB Wall Gino Marvela berkaitan B2021...

Pihak pembangkang hanya ada sehari saja lg utk habiskan mengkaji setiap angka jumlah keseluruhan bajet 2021 sebelum di bahaskan pd Isnin ini. Jika di tanya apa pendapat berkaitan bajet yg di umumkan semalam...ini adalah jawapan kami.

Pertamanya kita perlu lihat beberapa aspek kriteria apakah bajet ini meyakinkan atau hanya sekadar melebarkan unjuran perbelanjaan dalam keadaan defisit tanpa ambil kira pendapatan sebenar.

Dengan mengambil dari Petronas RM10bilion, pinjaman dari KWSP, Khazanah, hasil percukaian... kemudian melebarkan lg jumlah perbelanjaan/ berlebihan belanja, ia bukan suatu langkah penyelamatan ekonomi. Dari mata kasar kami, hanya 8% - 15% sahaja unjuran menyentuh sedikit sahaja berkaitan ekonomi. Itu pun hanya percakapan sedap hati memelihara imej sahaja & bukan tindakan penyelamatan sebenar.

Belanja sektor kesihatan di sektor farmasi/ perubatan di kurangkan drastik & di alihkan kpd keuntungan luar biasa pembekal peralatan berkaitan covid. Bukan kami marah tingkatkan belanja utk hal covid ini, tapi penjagaan kesihatan lain mestilah tidak di biarkan berkurang drastik kelak rakyat terbeban pd lebihan kos yg terpaksa di tanggung sendiri.

Ada pun bajet yg berkaitan KWSP akaun 1, itu bukan bajet. Itu adalah wang simpanan pekerja rakyat, cuma pengolahannya ialah keluarkan RM500 untuk selama 12 bulan yg di buang pekerjaan sahaja kelonggarannya di beri. Hat kerja sendiri & masih bergaji nk kluar KWSP RM500/bln, "bye-bye bersama mu!".

Bersasar & hanya 600 ribu pencarum sahaja layak kelurkan KWSP akaun 1.

RM500 x 12bln + RM1000, jumlahnya x kepada 600 ribu pengguna... jumlah itulah yg di ambil dan di letakkan dalam belanjawan. Haduiii... entah bagaimana ini di katakan bajet belanjawan negara. Itu duit rakyat!

Sektor pendidikan juga di kurangkan drastik.

Dan Moratorium tidak di lanjutkan, wang RM500 KWSP tadi adalah untuk timbal hutang Moratorium 6 bulan lepas. Itu pon adalah 600ribu yg bernasib baik, hat penyimpan kwsp yg lain bagaimana pula mereka yg terkesan?

Hanya yg sedap buat menjamu selera rakyat ialah peningkatan bantuan prihatin. Itu pun ada beberapa kelemahan ada yg tertinggal tidak dapat manfaat darinya.

Sesi kali ini bukan untuk penyelamatan ekonomi, tapi berbelanja tanpa terkawal. Kesannya bajet 2021 yang di umumkan, natijahnya adalah pada tahun 2022 kelak. Kenapa natijahnya pd 2022... audit perbelanjaan kewangan tahun hadapan (2021) akan di bawa ke tahun seterusnya.

Minggu ini audit 2019 yg di perintah PH dahulu di dedahkan berlaku kenaikan lebihan keuntungan bertambah berbanding 2018. Ketika itu PH mmg nampak kedekut sedikit, tapi perbelanjaan berimbang dan terkawal.

Bajet 2019 yg di bentangkan tahun lepas bermula Januari tahun ini, tebuk atap ambil alih pd Febuari 2020. Maka segala yg di umumkan oleh Muhyiddin Yassin di tahun ini adalah bajet yg PH bentangkan tahun lepas. Tetapi di tambah beberapa kali dalam tambahan yg tidak di luluskan dlm parlimen. Audit kewangan tahun ini di dedahkan pd pertengahan tahun hadapan.

Nak lihat berdayamaju atau tidak pentadbiran atap tahun ini adalah pd tahun 2021.

Kebimbangan PH ketika itu ialah hutang 1MDB dan pelbagai tanggungan hutang yg lain. Maka penjajaran bajet PH ketika itu adalah berdasarkan masalah utama berkaitan ekonomi tersebut.

Hari ini setelah pentadbiran tebuk atap memerintah, isu tanggungan hutang besar 1MDB & masalah Covid 19 adalah dua penjajaran bajet yg di umumkan semalam. Dan di tambah kpd masalah lain iaitu perbelanjaan berlebihan yg akan beri kesan akan datang. Penekanan Makro & Mikro ekonomi juga tidak di beri pandangan serius meluas sebaliknya bajet besar kpd Azmin yg jaga MITI.

Dan kami amati juga percakapan Azmin menyatakan FDI di bawah portfolionya hanya melibatkan teknologi sahaja, berpilih/bersasar yg tidak menyeluruh. Ini adalah kesilapan besar yg beliau umumkan selepas bajet.

Perbelanjaan besar yg tidak perlu ialah kos belanja RM81 juta hanya kepada 50 orang sahaja yg berada di JASA. Bukankah sewaktu PH bubarkan JASA dahulu, 400 ahli jasa tersebut telah pun Gobind Singh Deo jaga periuk rezeki anak bini depa nak makan, di serapkan ke dalam pelbagai agensi malah di serapkan ke SKMM bawah kendalian Gobind itu sendiri. Hari ini dgn 50 orang dapat RM81 juta ?

Dalam nukilan ini, jika kami duduk dalam BOD dan bentangkan unjuran belanja tahun hadapan... GM sendiri akan "MENOLAK" bajet sebegini.

Bukan maksud di sini jika tebuk atap bentangkan bajet maka kami sendiri perlu wajib tolak. Perkiraan itu adalah salah pd hasrat demikian.

Ada pelbagai yg di lihat, antaranya modal bajet dari mana... kesan pd GLC & GLCI sekiranya wang bajet berasal dari sana, pemulihan ekonomi, kesihatan dan pelajaran, bantuan sara hidup kpd rakyat juga pelbagai aspek luarjangka yg lain. Jika lebihan belanja di buat contohnya bajet jasa tadi, hati besar & kecil kami sendiri akan menolak!

Jika pentadbiran Muhyiddin melakukan fakta pada asas betul walaupun tidak mesra kepartian, kami sendiri mmg tetap akan menyokong atas fakta dan kewajaran. Tapi dalam kes ini, sebagaimana GM katakan jika berada dalam BOD dgn hal bajet sedemikian... mmg arahan kekal menolak di keluarkan dan di buat unjuran sekali lg.

Ok, sbg pengakhiran... esok adalah hari akhir pihak PH mengkaji bajet tersebut. Maka silalah buka mata yg terbaik pd setiap butiran angka.

Dah 3x istana keluarkan kenyataan media, pd maksud tersirat nak suruh semua menyokong. Harap malam nanti atau esok, usahlah pula keluar surat lg. Ada masa yg perlu buleh mencampuri, tapi jika terlalu sentiasa & selepas bajet pun jika masih ada surat kenyataan media untuk mencampuri tersirat... rakyat akan melihat ada suatu yg tidak kena di sana.

Peringkat yg ada di sini, biarkan mereka mencari hujah dan bahaskan di dewan. Itu adalah kerja mereka sbg pemerintah sementara & pembangkang dalam sistem demokrasi berparlimen!

Yang berkarya:

Gino Marvela aka Gin Marvel.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/esok-perbahasan-bermulamaka-kajian-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mana Suara Umno Kelantan Bila Nik Amar Tak Nak Bagi Jawatan Exco

Mana Suara Umno Kelantan Bila Nik Amar Tak Nak Bagi Jawatan Exco

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 312 hits
Kalau pun nak jaga diri sendiri tetapi takkan sampai hilang rasa dan diri jadi serban seluruh tubuh kata Sayuti November 6 2020 Apabila Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membuat penegasan yang kerajaan Pas Kelanta...
Hutang Kerajaan Akan Jadi Rm1 3 Trilion Macam Mana Nak Bayar

Hutang Kerajaan Akan Jadi Rm1 3 Trilion Macam Mana Nak Bayar

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 288 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad meluahkan rasa curiga terhadap unjuran kerajaan berkenaan pemulihan ekonomi tahun depan Kerajaan meramal pertumbuhan keluaran dalam negara kasar pada kadar 4 ke 7 5 peratus Tetapi menurut Mahathir r...
Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Masuk Ke Dewan Rakyat Bermula Esok

Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Masuk Ke Dewan Rakyat Bermula Esok

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 280 hits
KUALA LUMPUR Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun hanya membenarkan 80 ahli Parlimen memasuki dewan pada satu satu masa bermula esok dengan waktu persidangan dipendekkan dari 10 pagi hingga 2 petang minggu depan Timbalan Speaker Rashid H...
Semua Sekolah Di Bawah Kpm Ditutup Bermula Esok Hingga Akhir Tahun Kata Menteri

Semua Sekolah Di Bawah Kpm Ditutup Bermula Esok Hingga Akhir Tahun Kata Menteri

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 299 hits
Semua sekolah dibawah Kementerian Pendidikan ditutup bermula esok hingga hari terakhir persekolahan bagi tahun ini Menteri Kanan Radzi Jidin berkata bagi sekolah di negeri Kumpulan A sesi persekolahan berakhir pada 17 Disember manakala bagi...
Covid 19 Finas Tutup Premis Perkhidmatan Di Hulu Kelang 5 Hari Bermula Esok

Covid 19 Finas Tutup Premis Perkhidmatan Di Hulu Kelang 5 Hari Bermula Esok

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 259 hits
Finas berkata sepanjang tempoh penutupan premisnya di Hulu Kelang kaunter bagi urusan seperti pembaharuan lesen bayaran filem import sijil perakuan penggambaran filem dan sebagainya turut ditutup KUALA LUMPUR Perbadanan Kemajuan Filem Nasio...
Setakat Mana Titah Tuanku Dihormati Politik Nak Berehat Berapa Hari Sampai Pru15

Setakat Mana Titah Tuanku Dihormati Politik Nak Berehat Berapa Hari Sampai Pru15

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 296 hits
DAP tolak dan tidak sokong Anwar sebagai PM secara halus beralasan titah Tuanku Setakat mana UMNO akan ambil tindakan kepada MP yang tidak akur keputusan MT tolak Anwar dan DAP Muhyiddin belum selamat
Isteri Tanya Kakak Mana Ini Luahan Ayah Mangsa

Isteri Tanya Kakak Mana Ini Luahan Ayah Mangsa

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 176 hits
Kuala Terengganu Betul ke dia yang bunuh Begitulah jawapan yang terkeluar daripada mulut Ismail Muda 58 sebaik mengetahui kenalan wanita Allahyarham Siti Nur Surya 19 sudah ditahan untuk siasatan
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally