Entrust Diserang Ransomware Data Pasport Malaysia Dalam Bahaya


Entrust, sebuah syarikat keselamatan mengaku telah diserang oleh ransomware dan data daripada sistem dalaman mereka telah dicuri. Menurut satu sumber yang dipercayai di BleepingComputer, serangan telah berlaku pada 18 Jun yang lalu. Entrust menawarkan pelbagai perkhidmatan dan penyelesaian keselamatan data termasuklah sistem pemberian pengenalan diri, transaksi wang, dan komunikasi sulit.
Entrust bertanggungjawab dalam menguruskan data dan urusan beberapa badan kerajaan di Amerika Syarikat seperti Jabatan Tenaga, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri, Jabatan Perbendaharaan, Jabatan Pertanian, Jabatan Hal Ehwal Veteran dan banyak lagi.
Kebocoran data ini telah diumumkan secara terbuka dua hari yang lalu oleh penyelidik keselamatan, Dominic Alvieri menerusi ciapan pada Twitternya:
Entrust security incident dated June 18th.
Entrust blog still down on your left and official statement on your right.
No one seen taking credit to date.@Entrust_Corp #cybersecurity #infosec @Cyberknow20 @GossiTheDog @campuscodi @vxunderground @FBI pic.twitter.com/m54y0x1CIJ
— Dominic Alvieri (@AlvieriD) July 21, 2022


Pasport Malaysia diuruskan oleh Entrust Malaysia menerusi Jabatan Imigresen Malaysia juga menggunakan perkhidmatan syarikat Entrust dalam pengurusan pasport. Entrust telah menandatangani kontrak perkhidmatan dengan Jabatan Imigresen Malaysia pada tahun 2010 dalam usaha Jabatan Imigresen Malaysia untuk menaiktaraf sistem keselamatan pasport mengikut piawaian antarabangsa International Civil Aviation Organization’s (ICAO) Basic Access Control (BAC).

Bergantung kepada tahap keseriusan pencerobohan, data yang dicuri dalam serangan ransomware boleh melibatkan data sensitif termasuklah maklumat sulit dan data-data agensi yang menggunakan perkhidmatan syarikat.
Entrust ambil maklum serangan “Saya menulis untuk memaklumkan anda bahawa pada 18 Jun, kami mendapati ada pihak yang tidak dibenarkan telah mengakses sistem kami yang digunakan untuk operasi dalaman. Kami telah bekerja bertungkus lumus untuk memulihkan keadaan ini sejak saat itu,” -notis keselamatan daripada Ketua Pegawai Eksekutif Entrust, Todd Wilkinson.
“Perkara pertama yang saya ingin maklumkan ialah, walaupun siasatan kami sedang berjalan, kami tidak menemui sebarang tanda setakat ini yang menunjukkan isu itu telah menjejaskan operasi atau keselamatan produk dan perkhidmatan kami.”
“We have determined that some files were taken from our internal systems. As we continue to investigate the issue, we will contact you directly if we learn information that we believe would affect the security of the products and services we provide to your organization.” – Entrust.
Notis keselamatan ini telah mengesahkan bahawa data telah dicuri daripada sistem dalaman Entrust. Walau bagaimanapun, pada masa ini tidak diketahui sama ada serangan ini melibatkan data korporat semata-mata atau data pelanggan dan vendor juga terlibat sama.
Serangan mungkin dibuat oleh kumpulan terkenal BleepingComputer dalam hantaran mereka juga menambah, serangan mungkin dilakukan oleh kumpulan ransomware terkenal yang banyak terlibat dalam serangan ke atas beberapa aset penting kerajaan dan syarikat keselamatan terkemuka.
Menurut CEO AdvIntel, Vitali Kremez, satu kumpulan ransomware telah membeli maklumat bocor Entrust dan menggunakannya untuk memecah masuk ke sistem dalaman Entrust.
“Kumpulan ini bergantung kepada rangkaian penjual akses yang dipercayai untuk mendapatkan akses awal kepada persekitaran Entrust yang seterusnya membantu proses pencerobohan dan pencurian melalui kumpulan ransomware yang terkenal,” kata Kremez kepada BleepingComputer dalam perbualan mengenai serangan itu.
Jenis dan jumlah data yang dicuri dalam serangan masih tidak dapat dipastikan. Sekiranya Entrust tidak membayar wang tebusan, berkemungkinan besar data yang dicuri ini akan dibocorkan.
Entrust bagaimanpun enggan mendedahkan lebih lanjut mengenai serangan ini dan mengatakan maklumat lain adalah sulit.
Tiada maklumat tentang kebocoran maklumat pasport Malaysia setakat ini Setakat artikel ini ditulis, semakan pada laman rasmi Jabatan Imigresen Malaysia di https://www.imi.gov.my/ dan laman Facebook rasmi Jabatan Imigresen Malaysia di https://www.facebook.com/imigresen masih tiada sebarang kenyataan rasmi berkenaan serangan ini.

Sumber:
BleepingComputer SecureIDNews ASMag

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/entrust-diserang-ransomware-data-pasport-malaysia-dalam-bahaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Carsome Malaysia Panduan Pengalaman Jual Beli Kereta Terpakai

Carsome Malaysia Panduan Pengalaman Jual Beli Kereta Terpakai

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 342 hits
Sekiranya anda sedang mencari kereta terpakai untuk dibeli atau menjual kereta anda sebagai kereta terpakai anda pastinya akan perasan iklan iklan oleh pihak Carsome Malaysia Tahukah anda bagaimanakah cara untuk menggunakan aplikasi ini dan...
Malaysia S Best Food Blogs

Malaysia S Best Food Blogs

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 193 hits
Assalamualaikum wbtTAK pernah menyangka blog Alam Sari Tanah Jauhar yang dibangunkan untuk suka suka pada tahun 2009 disenaraikan di antara Nampak ada email masuk dari Miss Jane CozyBerries Dia siap sebut nama kita Kak Sari Yusa WHY TRUST U...
Macamlah Malaysia Tak Cukup Masalah

Macamlah Malaysia Tak Cukup Masalah

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 202 hits
July 17 2022Ketika rakyat dihimpit inflasi harga makanan mahal serta kos sara hidup membebankan rakyat dihidangkan juga dengan gerak geri kerajaan melayan pelbagai gelagat dan karenah politik Soal timbalan perdana menteri lah siapa bakal me...
Report Says Ex Ag Apandi Represented Jho Low In Failed Nego With Malaysia

Report Says Ex Ag Apandi Represented Jho Low In Failed Nego With Malaysia

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 188 hits
Financial daily The Edge says the fugitive s offer of RM1 5 billion was rejected Financial daily The Edge has claimed that former attorney general Mohamed Apandi Ali represented fugitive businessman Low Taek Jho in discussions with the Mala...
Historical Movies Hold Potential For Malaysia S Film Industry Growth Says Minister

Historical Movies Hold Potential For Malaysia S Film Industry Growth Says Minister

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 264 hits
Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar 8211 Malay Mail photo PUTRAJAYA The country s film industry players need to focus on the local history as well as the struggles of the past and present to ensure the industry thrives said Minister in th
Pasukan Malaysia Rangkul Tiga Pingat Gangsa Dan Satu Sanjungan Kehormat Dalam International Physics Olympiad 2022

Pasukan Malaysia Rangkul Tiga Pingat Gangsa Dan Satu Sanjungan Kehormat Dalam International Physics Olympiad 2022

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 258 hits
Oleh Wan Mohd Aimran Wan Mohd Kamil Pensyarah Jabatan Fizik Gunaan Fakulti Sains Teknologi Universiti Kebangsaan Malaysia Ahli pasukan Malaysia telah berjaya memperolehi tiga pingat gangsa dan satu sanjungan kehormat dalam pertandingan Inte...
No Need To Fly Ec Studying Allowing Sabahans Sarawakians To Vote In Peninsula Malaysia

No Need To Fly Ec Studying Allowing Sabahans Sarawakians To Vote In Peninsula Malaysia

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 240 hits
KUALA LUMPUR The Election Commission is studying the possibility of allowing young Sabahan and Sarawakian voters to cast their ballots in Peninsula Malaysia says Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar I had raised this matter with Dewan Ra...
Keh Keh Boleh Boleh Malaysia Boleh

Keh Keh Boleh Boleh Malaysia Boleh

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 267 hits
Zunar cartoonist fan clubAda duit semua boleh jadi
Selain Pkr Seluruh Rakyat Malaysia Dan Termasuk Umno Juga Perlu Menyanggah Najib

Selain Pkr Seluruh Rakyat Malaysia Dan Termasuk Umno Juga Perlu Menyanggah Najib

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 176 hits
Antara intipati penting dalam ucapan penggulungan Rafizi Ramli di Kongres Nasional PKR hari ini selain menyeru semua pihak bekerja keras bagi memenangkan parti dan menobatkan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri beliau juga menekankan perl...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


918kiss 7 2567 918kiss 918kiss Top 61 By Autumn 918kissauto Io

Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord