Enam Sup Ringkas Cepat Dimasak Sedap Dihirup


Bosan dengan menu lemak dan kari, apa kata cuba pula menu rebus dan sup yang ringkas tapi tetap sedap sebagai lauk hidangan . Menu  seperti ini sangat praktikal dan jimat masa dan kos. 
Selain mudah disediakan menu ini lebih sihat dan patut dimasukkan dalam menu harian keluarga. Rasa kongsikan lima resipi yang boleh korang pilih mana satu yang menambat selera. 

1. SUP DAGING
BAHAN-BAHAN:
1 kg daging | direbus seketika bersama 2 helai daun pandan3-4 biji cili padi1 kiub pati daging1 sudu kecil garamSedikit daun ketumbarSedikit daun bawang1 sudu kecil lada hitam | ditumbuk kasarBAHAN TUMIS:
4 sudu makan rempah sup100gm bawang kecil | dikisar halus30gm bawang putih | dikisar halus50gm halia | dikisar halus2 batang kayu manis2 kuntum bunga lawangSedikit bunga cengkih dan buah pelagaCARA MEMASAK:
Tumiskan bahan kisar bersama rempah sup, kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga sehingga garing.Kemudian masukkan bahan tumisan ke dalam air rebusan daging. Masukkan pula bancuhan tepung dhal, cili padi, lada hitam beserta daun ketumbar.Perasakan secukupnya dan biarkan mendidih.Setelah mendidih, taburkan daun bawang dan tutup api.
2. SUP ISI KETAM
BAHAN-BAHAN:
1 tin jagung manis2 biji telur200gm isi ketam | dicarik halus1000ml air1 sudu besar tepung jagung | dibancuh dengan sedikit air1 kiub pati ayam½ sudu kecil garam1 sudu kecil gulaCARA MEMASAK:
Didihkan air dalam periuk bersama kiub pati ayam. Setelah kiub pati ayam larut, masukkan isi ketam dan jagung manis. Biarkan hingga mendidih.Masukkan garam dan gula.Pecahkan telur dalam mangkuk yang berlainan. Masukkan telur sedikit demi sedikit ke dalam sup. Kacau sentiasa untuk memastikan telur hancur dan tidak berketul.Masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air. Setelah mendidih, matikan api.
3. SUP AYAM
BAHAN-BAHAN:
1/4 ekor ayam | dipotong kecil1 batang serai | dititik2sm lengkuas | dititik1 batang saleri | dipotong serong1 biji tomato | dipotong empat1 batang akar daun ketumbar3-4 biji cili padi | dipotong½ biji limau nipis1biji bawang besar | dihiris2 ulas bawang merah | dikisar1 ulas bawang putih | dikisarSedikit sos ikan1 sudu besar serbuk ketumbar1/2 sudu besar serbuk jintan manis1/2 sudu besar serbuk jintan putihAir secukupnyaGaram dan serbuk perasa secukupnyaCARA MEMASAK:
Panaskan minyak untuk menumis. Tumiskan bahan kisar sehingga harum.Masukkan sekali cili padi, lengkuas, serai, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis dan serbuk jintan putih sehingga agak pecah minyak sedikit.Kemudian masukkan air secukupnya dan masukkan ayam. Biarkan seketika sehingga ayam masak.Seterusnya, masukkan batang saleri, tomato dan akar ketumbar. Perasakan secukupnya.Akhir sekali, perahkan jus limau nipis dan tutup api.
4. SUP IKAN IKAN MERAH
BAHAN-BAHAN:
5-6 keping isi ikan merah1 batang serai | dititik2sm lengkuas | diketuk5 helai daun limau purut2 helai daun pandan | disimpul3 biji bawang merah | dihiris halus2 ulas bawang putih | dihiris halus3-4 sudu besar perahan limau nipis1 kiub pati ikan5 biji cili api | dipotong serong1 liter airGaram secukup rasaSedikit daun bawang1 tangkai daun ketumbarMinyak bagi menumisSedikit bawang gorengCARA MEMASAK:
Panaskan minyak. Kemudian tumiskan bawang merah, bawang putih, lengkuas, serai, cili api, daun limau purut, dan daun pandan sehingga wangi.Masukkan air secukupnya dan biarkan mendidih.Kemudian masukkan ikan dan masak dengan api yang sederhana. Tambahkan garam dan sedikit pati ikan. Tutup api.Taburkan daun ketumbar dan bawang goreng sebelum dinikmati.
5. SUP BEBOLA DAGING
BAHAN-BAHAN:
500gm bebola daging3 ulas bawang merah2 ulas bawang putih | dimayang2sm halia | dihiris halus1/2 batang saderi | dipotong halus3-4 biji cili padi | dihiris halus1 sudu besar lada hitam | ditumbuk kasar1 sudu kecil lada sulah1 sudu besar pati ayam1 sudu kecil garamAir secukupnyaSedikit daun bawangMinyak untuk menumisCARA MEMASAK:
Tumiskan bawang merah, bawang putih, cili padi dan halia. Kemudian masukkan air.Sebaik air mendidih, masukkan lada hitam, ladu sulah dan bebola daging.Perasakan dengan pati ayam dan garam kemudian masukkan saderi.Biar mendidih seketika dan taburkan daun bawang. Sedia dihidang.
6.  SUP TELUR GOYANG DAN SUHUN
BAHAN-BAHAN:
1 biji bawang besar | dikisar3 ulas bawang putih | dikisar2sm halia | dikisar2 biji telur100gm kacang pea100gm sawi bak choy2 biji tomato | dipotong empat50gm suhun30gm sayur fucuk2 sudu besar pati ayam1 sudu kecil garam1 sudu kecil lada hitam kasarAir secukupnya2 sudu besar minyakCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau.Kemudian masukkan air dan biarkan mereneh.Seterusnya masukkan kacang pea, sawi bak choy dan tomato.Apabila mendidih, segera masukkan suhun dan sayur fucuk ke dalam sup.Perasakan secukupnya dengan garam, pati ayam dan lada hitam.Pecahkan telur dan biarkan masak. Sedia dimakan.INGIN MENCARI PRESSURE COOKER UNTUK MEMUDAHKAN MEMASAK SUP, JOM LAYARINYA DI SINI. PILIH AJE MANA YANG BERKENAN DI HATI.
ANDA MUNGKIN JUGA SUKA RESIPI INI : 
[embedded content]
DAN JUGA RESIPI INI :
10 Resipi Lauk Pauk Bajet Sedap & Jimat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2020/07/enam-sup-ringkas-cepat-dimasak-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sagu Gula Melaka Pencuci Mulut Ringkas Tapi Sedap Nak Dapat Bentuk Bulat Cantik Tak Bergumpal Begini Caranya

Sagu Gula Melaka Pencuci Mulut Ringkas Tapi Sedap Nak Dapat Bentuk Bulat Cantik Tak Bergumpal Begini Caranya

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 1396 hits
Resipi pencuci mulut yang satu ini memang cukup terkenal dengan rasanya yang enak lembut dan menyegarkan Selain dipanggil Sagu Gula Melaka ada juga yang menyebutnya sebagai Kuih Sagu Bersantan Pencuci mulut yang satu ini memang terkenal set...
Sup Ikan Merah Yang Sedap Dan Segar

Sup Ikan Merah Yang Sedap Dan Segar

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 636 hits
Sup Ikan Merah Yang Sedap Dan Segar Ikan merah siapa je yang tak suka makan ikan merah Masak apa je pasti sedap Asam pedas memang lah sedap masak kari pasti terangkat Masak sup ikan merah amatlah menyegarkan Pilihlah nak masak apa kalau tak...
Resipi Sotong Stim Ala Thai Yang Ringkas Tapi Sedap Sampai Tak Cukup Nasi Sepinggan Begini Cara Buatnya

Resipi Sotong Stim Ala Thai Yang Ringkas Tapi Sedap Sampai Tak Cukup Nasi Sepinggan Begini Cara Buatnya

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 452 hits
Peminat sotong pasti teruja dengan resipi yang satu ni Cara buat mudah selain bahan digunakan tak banyak Ayuh ibu ibu kita cuba pula resipi Sotong Stil Ala Thai ni untuk hidangan tengah hari nanti Resipi ini dikongsikan oleh puan Ada yg suk...
Dietitian Ini Kongsi Kenapa Tak Boleh Sesuka Hati Makan Sports Candy Ini Walaupun Sedap

Dietitian Ini Kongsi Kenapa Tak Boleh Sesuka Hati Makan Sports Candy Ini Walaupun Sedap

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 444 hits
Anda pernah tak jumpa kawan kawan yang sentiasa ada gula gula dalam beg Image via Ramai juga orang yang wajib ada gula gula dalam beg tangan Sebab mereka jenis yang senang loyar tekak Lepas makan apa apa mesti kena makan gula gula untuk men...
Kfc Perkenal Spicy Chick N Go Baru Ala Ayam Gunting Untuk Rm4 90 Je Murah Sedap

Kfc Perkenal Spicy Chick N Go Baru Ala Ayam Gunting Untuk Rm4 90 Je Murah Sedap

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 656 hits
Excited betul kami apabila mendapat tahu KFC telah memperkenalkan menu terbaru mereka iaitu Spicy Chick N Go yang telah tular di media sosial Memang tidak hairan kenapa menu baru ini telah mendapat sambutan hangat kerana ayam goreng ini sam...
Wanita Ini Kongsi Resepi Burnt Cheesecake Sedap Guna 5 Bahan Je Patutlah Dapat 5k Shares

Wanita Ini Kongsi Resepi Burnt Cheesecake Sedap Guna 5 Bahan Je Patutlah Dapat 5k Shares

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 562 hits
Antara dessert yang trending baru baru ini ialah Basque Burnt Cheesecake ataupun kek keju hangus Image via Jika pergi ke kafe harga untuk sepotong Burnt Cheesecake pasti mahal Tetapi untuk pengetahuan anda resepi ini sangat mudah untuk dise...
5 Aneka Hidangan Sedap Ikan Keli Untuk Menu Malam Ini

5 Aneka Hidangan Sedap Ikan Keli Untuk Menu Malam Ini

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 430 hits
Ikan keli digemari kerana keenakan rasa ikan itu sendiri Selain digoreng pelbagai jenis hidangan boleh dihasilkan seperti ikan bakar asam pedas dan macam macam lagi Penggemar ikan keli wajib mencuba resipi resipi ini 1 IKAN KELI GORENG BERL...
Jemput Jemput Kentang Sedap Dimakan Panas Panas

Jemput Jemput Kentang Sedap Dimakan Panas Panas

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 371 hits
Jemput jemput adalah hidangan yang sesuai dibuat untuk sarapan atau minum petang Kepelbagaian jemput jemput menjadikan hidangan ini digemari ramai Boleh dibuat dengan kos agak tinggi misalnya diletakkan udang Namun bagi yang kurang gemar ma...
15 Resipi Masakan Kampung Berasaskan Ikan Kering Masin Mudah Dan Sedap

15 Resipi Masakan Kampung Berasaskan Ikan Kering Masin Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 1418 hits
15 Resipi Masakan Kampung Berasaskan Ikan Kering Masin Mudah Dan Sedap CH bila tak berapa nak selera makan nasi tapi perut lapar Memang akan masak ikan masin untuk membuka selera balik Yang selalu CH buat adalah ikan masin masak asam gulai ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live