Elisa Lam Kematian Misteri Di Hotel Cecil


Pada 31 Januari 2013, pasangan suami isteri iaitu David dan Yinna Lam membuat laporan polis selepas anak gadis mereka, Elisa Lam, yang bercuti di Los Angeles, Amerika Syarikat, seorang diri tiba-tiba berhenti menghubungi mereka.


Menurut David, anak gadisnya, Elisa Lam, biasanya akan menelefon mereka sekali setiap hari. Namun, pada hari itu mereka tidak lagi menerima panggilan daripada Elisa yang baru berusia 21 tahun.

Beberapa minggu kemudian di Hotel Cecil, beberapa orang penghuni bilik mengadu kepada pihak pengurusan tentang air dalam bilik mereka yang dikatakan kotor. Air paip yang keluar berbau hanyir dan kadangkala disertai ketulan-ketulan hitam.

Setelah menerima banyak rungutan, pihak pengurusan telah menghantar pekerja bahagian penyelenggaraan untuk menyiasat punca pencemaran air yang berlaku.

Alangkah terkejutnya pekerja itu apabila menemui sekujur tubuh yang tenggelam dalam salah satu daripada empat buah tangki tertutup yang berada di atas bumbung hotel tersebut.

Mayat itu dikenali pasti sebagai Elisa Lam, pelajar Universiti Vancouver yang dilaporkan hilang. Kematian gadis itu amat mengejutkan.

Pihak berkuasa yang menjalankan siasatan tertanya-tanya bagaimana hayat Elisa Lam boleh berakhir di dalam tangki air tersebut.

Ini kerana untuk naik ke bumbung hotel, perlu melalui satu pintu yang berkunci, dimana hanya pekerja tertentu yang mempunyai kad akses sahaja boleh melepasinya.

Pelbagai andaian mula dibuat. Ada yang mengatakan Elisa Lam sebenarnya mati dibunuh dan bukannya bunuh diri. Tidak kurang yang menuduh gadis itu berada di bawah pengaruh dadah.

Namun, ujian yang dilakukan ke atas mayatnya mengesahkan Elisa Lam bersih daripada dadah. Ada juga yang menuduh Elisa mempunyai masalah mental dan bertindak mnencabut nyawanya sendiri.

Tiada jawapan mampu merungkai bagaimana nyawa Elisa Lam berakhir. Hanya rakaman kamera litar tertutup dalam lif di Hotel Cecil menunjukkan kelibat Elisa Lam sebelum kehilangannya.

Rakaman itu menunjukkan Elisa yang berbaju merah masuk ke dalam lif. Selepas menekan butang untuk naik ke tingkat yang ingin dituju, Elisa Lam bersandar di dinding lif.

Yang menghairankan, pintu lif tidak tertutup walaupun tiada sesiapa yang menghalang. Elisa Lam mengintai ke pintu sebelum kelihatan seperti bersembunyi daripada sesuatu.

Dia kemudiannya keluar dari lif dan seakan-akan bercakap dengan seseorang sebelum masuk semula dan sekali lagi menekan butang pintu bertalu-talu. Tapi sama seperti tadi, pintu lif masih juga tidak tertutup.


Gelagat pelik Elisa dirakam CCTV.

Selepas hampir dua minit keadaan itu berlaku, Elisa Lam dilihat keluar daripada lif dan melangkah pergi. Tidak sampai seminit kemudian, barulah pintu lif tertutup sendiri. Itulah rakaman terakhir kelibat Elisa sebelum mayatnya ditemui.

Sisi gelap Hotel Cecil


Apa yang menimpa Elisa Lam bukan sesuatu yang menghairankan jika dikaitkan dengan hotel tempat gadis itu menginap.

Hotel Cecil yang terletak ditengah bandar Los Angeles merupakan sebuah hotel bajet dan mempunyai 600 buah bilik.

Sejak pembinaannya pada tahun 1927, hotel tersebut menjadi saksi kepada beberapa siri kes kematian yang melibatkan kejadian bunuh diri dan juga pembunuhan kejam.

Wanita bernama Pauline Otton, 27, pernah bertindak terjun dari tingkat sembilan hotel tersebut pada tahun 1962 selepas bertengkar dengan suaminya.

Pauine dikatakan telah menghempap seorang pejalan kaki iaitu George Gianinni, 65, sekaligus membunuh kedua-dua mereka.

Dalam satu kejadian lain pada tahun 1964, Goldie Osgood, seorang wanita yang gemar memberi makanan kepada burung merpati di taman berhampiran telah ditemui mati di salah sebuah bilik hotel tersebut.

Goldie dikatakan telah ditikam, dicekik dan dirogol sebelum mayatnya ditemui dalam keadaan menyayat hati. Bilik yang dihuninya juga dikatakan telah diselongkar dan segala barang berharga telah dicuri.

Pada tahun 1984, salah sebuah bilik di tingkat 14 Hotel Cecil telah menjadi rumah kepada seorang pembunuh bersiri yang kejam bernama Richard Ramirez.

Tangki dimana mayat Elisa Lam ditemui

Lelaki itu menjadi buruan kerana jenayah merompak, rogol dan bunuh yang dilakukannya. Dia dipercayai menyembelih semua 13 mangsanya di bilik tersebut sebelum akhirnya berjaya diberkas pihak berkuasa.

Seorang lagi pembunuh bersiri warganegara Australia, Jack Unterweger, juga dikatakan pernah menetap di hotel tersebut pada tahun 1991 selama lima minggu. Jack dikatakan telah membunuh tiga daripada 11 mangsanya sewaktu tinggal dibilik itu.

Mungkinkah kejadian yang menimpa Elisa Lam ada kaitannya dengan perkara-perkara yang terjadi sebelumnya? Apa yang pasti, sehingga kini tiada bukti menunjukkan Elisa Lam dibunuh mahupun membunuh diri.

Polis mengklasifikasikan kematian Elisa Lam sebagai kemalangan dan jika benar, dengan siapa pula Elisa Lam berbicara di luar lif pada hari dia dilaporkan hilang?

UPDATE! (29/1/2015)

Elisa Lam sebenarnya dibunuh? Video cctv yang diserahkan kepada pihak polis sudah diedit?

Saksikan teori konspirasi terbaharu dibawah yang menunjukkan bahawa video tersebut sebenarnya telah diedit oleh seseorang!

BACA INI JUGA: Dracula, Kisah Benar Yang Cuba Disembunyikan



-SENTIASAPANAS.COM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/10/elisa-lam-kematian-misteri-di-hotel.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Gambar 1870an Nicholas Cage Sebagai Vampire

Misteri Gambar 1870an Nicholas Cage Sebagai Vampire

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 139 hits
Beberapa ketika yang lalu dunia perfileman dan dunia internet telah digemparkan dengan lelongan sekeping gambar sekitar 1870 an yang memperlihatkan seorang lelaki yang sangat mirip kepada seorang pemenang anugerah Oscar Penjual mendakwa gam...
Segitiga Bermuda Misteri Kehilangan Flight 19

Segitiga Bermuda Misteri Kehilangan Flight 19

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 81 hits
Kehilangan penerbangan no 19 merupakan sebuah peristiwa yang sangat membingungkan Seluruh skuad pesawat lenyap secara tiba tiba tanpa sebarang kesan langsung tidak meninggalkan apa apa klu tentang kejadian tersebut Sejarah ini mengutip pelb...
Misteri Sumpahan Lukisan Crying Boy

Misteri Sumpahan Lukisan Crying Boy

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 100 hits
Lukisan yang terkenal ini dikatakan mempunyai sumpahannya sendiri Apa tidaknya ramai pemiliknya sudah ditimpa kecelakaan gara gara menyimpan salinan lukisan ini Ada cerita mengatakan lukisan ini tidak diketahui siapa pelukisnya dikatakan te...
Misteri Graffiti Who Put Bella In The Witch Elm

Misteri Graffiti Who Put Bella In The Witch Elm

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 193 hits
Who Put Bella In The Witch Elm adalah satu garapan graffiti yang dicat pada tiang obelisk diatas bukit Wychburry Hill Hagley Worcestershire England Penggarapannya langsung tidak diketahui identitinya dan kemunculan graffiti ini menjadi tump...
Genre Aksi Misteri Kim Namgil Dilamar Terajui Drama Execution

Genre Aksi Misteri Kim Namgil Dilamar Terajui Drama Execution

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 109 hits
Selepas Island Kim Nam gil berkemungkinan akan membintangi sebuah lagi drama bergenre aksi ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 3 Februari media melaporkan bahawa Kim Nam gil sedang dalam perbincangan untuk terajui drama aksi misteri baru berjudu...
Misteri Penemuan Orang Pendek Di Sumatera

Misteri Penemuan Orang Pendek Di Sumatera

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 225 hits
Sekitar tahun 2001 2003 sepasukan tiga orang pengkaji British dan seorang penunjuk arah yang ketika itu sedang meredah hutan tebal di Taman Negara Kerinci Sumatera telah menyaksikan kelibat makhluk seakan Bigfoot melintasi mereka Namun saiz...
Misteri Makhluk Buas Dari Gevaudan

Misteri Makhluk Buas Dari Gevaudan

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 81 hits
Pada pertengahan tahun 1700an lebih dari 100 penduduk mati kerana serangan makhluk misteri yang disebut sebagai Si Buas Dari Gevaudan Serangan yang menimpa para penduduknya masih lagi menjadi misteri sehingga kini Tidak ada yang dapat memas...
Misteri Gadis Cantik Tidur 22 Jam Sehari

Misteri Gadis Cantik Tidur 22 Jam Sehari

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 112 hits
Waktu tidur amat penting dalam kehidupan bukan sahaja merehatkan tubuh badan dan minda tetapi mempunyai hubung kait dengan sistem badan seseorang Kita sering disarankan untuk mendapatkan tempoh tidur normal selama 8 jam sehari kerana ianya ...
Misteri Boriska Mengaku Penduduk Marikh

Misteri Boriska Mengaku Penduduk Marikh

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 149 hits
Info Misteri Kisah seorang kanak kanak lelaki Rusia Boris Kipriyanovich atau nama singkatannya tiba tiba sahaja menjadi buah mulut di seluruh negara Masakan tidak kanak kanak ini yang memiliki pengetahuan yang luar biasa dan sangat petah be...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat