Misteri Graffiti Who Put Bella In The Witch Elm


"Who Put Bella In The Witch Elm" adalah satu garapan graffiti yang dicat pada tiang 'obelisk' diatas bukit Wychburry Hill, Hagley, Worcestershire, England.


Penggarapannya langsung tidak diketahui identitinya dan kemunculan graffiti ini menjadi tumpuan berikutan ayat yang digarap penulis graffiti ini sama dan pernah digarap sekitar tahun 1944 juga oleh penulis graffiti yang tidak dikenali.

Tambah mendebarkan, ayat berkenaan pernah menjadi bahan hangat perbualan pada tahun 1944 berikutan penulis graffitinya dikatakan ada kaitan dengan penemuan satu rangka manusia serta pergerakan kumpulan pemujaan ilmu hitam.

Ceritanya bermula sekitar 18 April 1943, empat orang budak lelaki, Thomas Willets, Bob Farmer, Robert Hart dan Fred Payne keluar memburu di hutan Hagley, berdekatan dengan Wychburry Hill.

Ketika itu, perang sedang berlangsung menyebabkan sumber makanan agak terhad, memaksa mereka keluar berburu untuk kelangsungan hidup mereka.

Malangnya, hasil pemburuan mereka pada hari itu kurang memberangsangkan. Keadaan yang begitu mendesak memaksa mereka untuk mencari apa juga sumber makanan yang boleh dibawa pulang.

Setiap pohon dan dahan yang mereka lalui dalam perjalanan dipanjat dan diperiksa dengan harapan adanya sarang burung yang masih mempunyai telur.

Apabila terlihat seekor burung Blackbird terbang meninggalkan sebatang pokok Wych Elm, Bob Farmer lantas memanjat pokok berkenaan dan menemui sarang burung itu.

Memikirkan kemungkinan ada lagi sarang burung di sekitar kawasan berkenaan, Bob Farmer mengarahkan Robert Hart supaya memanjat sebatang lagi pokok Wych Elm yang berada berdekatan kawasan itu.

Robert segera memanjat pokok tersebut dan kemudian menemui sebuah lubang pada tengah-tengah pokok itu. Memikirkan mungkin ada burung yang masuk bersarang didalamnya, Robert menyusup masuk kedalam lubang pokok berkenaan.

Tanpa disangka, Robert menemui satu rangka manusia yang pada awalnya disangkakan hanya rangka haiwan. Mereka kemudian membuat keputusan untuk tidak memberitahu sesiapa kerana bimbang ditangkap dan diapa-apakan oleh pemilik tanah hutan itu.

Namun, Tommy Willets tidak senang hati dengan apa yang ditemui mereka dan bertindak menceritakan perkara itu kepada kedua orang tuanya. Orang tua Willets kemudian segera melaporkan perkara itu kepada pihak polis.

Anggota forensik bergegas ke tempat berkenaan namun rangka itu tidak berjaya dikeluarkan kerana lubang itu hanya boleh dimasuki dari atas pokok berkenaan dan terlalu sempit untuk seorang lelaki dewasa masuk ke dalamnya.

Pokok itu kemudian terpaksa ditebuk menggunakan kapak dari bahagian luar barulah rangka tersebut berjaya dikeluarkan.

Pemeriksa forensik, Professor Webster yang memeriksa rangka berkenaan kemudian menemui sehelai kain di dalam mulut tengkorak itu. Kes itu diklasifikasikan sebagai kes bunuh.

Anehnya, setelah diteliti, Webster mendapati rangka berkenaan tidak lengkap. Tangan milik rangka itu hilang dan setelah dicari, pihak polis kemudiannya menemui bahagian yang hilang itu tertanam di pangkal luar pokok berkenaan.

Sehelai baju dan sebiji botol berwarna hijau juga ditemui di sekitar rangka tersebut. Jantina empunya rangka itu kemudian dikenal pasti. Menerusi penemuan baju berkenaan, mangsa adalah seorang wanita.

Mangsa dianggarkan berusia sekitar 35 tahun, dibunuh 18 bulan sebelum itu. Pembunuhnya terlebih dahulu membunuh wanita itu di pangkal pokok berkenaan.

Melihat dari keluasan lubang pada tengah pokok tersebut, ahli-ahli forensik bersependapat bahawa mayat waita itu disumbat ke dalam lubang berkenaan sejurus sahaja dia dibunuh.

Ini kerana secara lumrahnya mayat akan menjadi kejung apabila dibiarkan terlalu lama dan itu menjadikannya amat mustahil untuk dialihkan ke dalam lubang sesempit itu.

Segala siasatan dilihat berjalan lancar pada mulanya, namun pihak polis menghadapi masalah apabila rangka itu tidak dapat dikenal pasti latar belakangnya.

Baju yang ditemui berdekatan dengan rangka itu turut dipertontonkan kepada umum, dengan harapan ada yang dapat mengecam pemilik baju tersebut namun usaha ini gagal.

Bertambah buntu apabila doktor gigi juga gagal mengenal pasti identiti mangsa. Gigi pada rangka itu langsung tidak sepadan dengan mana-mana rekod pergigian yang ada. Kes kian menjadi rumit.

Beberapa bulan kemudian, diawal tahun 1944, sebuah garapan graffiti muncul. Graffiti berbunyi "Who Put Bella In The Witch Elm" telah digarap pada sebuah dinding.

Selang tidak lama kemudian, satu lagi graffiti digarap berdekatan dinding yang sama. Kali ini tertulis "Who Put Bella down the Wych Elm-Hagley Wood".

Tiada tanda soal, ditulis pleh penulis yang sama, ringkas namun menimbulkan tanda tanya. Penduduk sekitar kecoh dengan kemunculan graffiti ini. Daripada gaya penulisannya, pihak polis percaya bahawa penggarap graffiti itu mengenali mangsa.

'Luebella' atau 'Bella' yang dicatat mungkin nama mangsa yang ditemui di dalam lubang pokok Wych Elm di Hagley Wood. Namun, usaha pihak polis mencari penggarap graffiti ini juga gagal.

Professor Margaret Murray dari Universiti Kolej, London, seorang pakar dalam pengkajian mengenai kumpulan ajaran sesat, kepercayaan ghaib dan sihir setempat turut meneliti kes ini.

Daripada keadaan rangka, tempat ditemui dan barang bukti, dia kemudian menyatakan kes ini mungkin ada kaitan dengan ritual-ritual pemujaan ajaran sesat.

Teori ini dilihat relevan kerana mangsa juga dianggarkan dibunuh pada penghujung bulan oktober - bulan dimana ritual pemujaan sering dijalankan.

Tambah pula, menurut beberapa orang saksi, terdapat sebuah kumpulan yang mengamalkan ajaran sesat seringkali menjalankan ritual mereka di Hagley Wood.

Turut menjadi teka-teki dan pendorong teori Margatet, jika pembunuhnya benar-benar berhasrat untuk menutup jenazahnya, mengapa pembunuh itu tidak menanam sahaja mengsanya?

Walaupun mangsa disumbat ke dalam lubang pokok, pokok berkenaan hanyalah kerketinggian sekitar 6 kaki dan lubang tersebut hanyalah berkedalaman sekitar 4 kaki.

Jelas sekali pembunuh seakan tidak begitu nekad untuk menyorok mangsanya. Namun begitu, sehingga ke hari ini tiada seorang pun yang benar-benar menjadi suspek dan persoalan, siapakah mangsa, adakah dia Luebella' atau 'Bella' dan siapakah penggarap graffiti itu, kekal tidak terjawab.

Sekitar Ogos 1999, graffiti itu sekali lagi muncul dan kali ini pada tiang Obelisk di Wychbury, sebuah bukit berhadapan dengan Hutan Hagley Wood.

Mungkin seseorang tidak mahu 'Bella' dilupakan begitu saja.

BACA INI JUGA: Misteri Kapal-kapal Yang Hilang Di Segitiga Bermuda

-SENTIASAPANAS.COM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/11/misteri-graffiti-who-put-bella-in-witch.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
He Who Has The Power Calls Out The Shorts

He Who Has The Power Calls Out The Shorts

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 164 hits
Is there or isn t there a dress code for people who enter a police station The answer is yes or no It should be that simple Then why is there such uncertainty over it All it takes is for the inspector general of police to issue a directive ...
The Script The Man Who Cant Be Moved Chord

The Script The Man Who Cant Be Moved Chord

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 142 hits
G D C G Going back to the corner where DI first saw you Am Gonna camp in my sleeping bag no I m Cnot gonna move G Got some words on cardboard D got your picture in my hand Am Saying if you see this girl can Cyou tell her where I am G Some t...
The Curtains You Should Put If You Want Your Living Room To Be More Elegant

The Curtains You Should Put If You Want Your Living Room To Be More Elegant

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 221 hits
When it comes to designing an elegant living room choosing the right curtains can make a huge difference Aside from their design other factors such as the type of clothing and the opacity level are The post appeared first on
The Who S Your Daddy School Of Politics

The Who S Your Daddy School Of Politics

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 242 hits
This week saw the son of the country s third prime minister being suspended from his party the son in law of the fifth prime minister getting expelled from his party the son of the sixth prime minister declaring his intent to contest a part...
Cops On The Hunt For Man Who Threw Liquor Bottles From High Rise Onto Expressway

Cops On The Hunt For Man Who Threw Liquor Bottles From High Rise Onto Expressway

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 454 hits
KUALA LUMPUR The police are on the hunt for an individual who had thrown liquor bottles from a high rise in Kampung Baru onto a nearby expressway A video of the incident has since gone viral Dang Wangi OCPD Asst Comm Noor Dellhan Yahaya sai...
Who Will Stop The Rogue Religious Fanatics

Who Will Stop The Rogue Religious Fanatics

papar berkaitan - pada 11/2/2023 - jumlah : 155 hits
To say that the teacher who allegedly a student to improve his chances of becoming a national footballer is a one off incident is not strictly true There have been several incidents in the past If you ve heard of Project Cinta the of the 19...
Tampil Misteri Pelakon Ini Dijangka Akan Jadi Watak Penting Dalam Bahagian 2 The Glory

Tampil Misteri Pelakon Ini Dijangka Akan Jadi Watak Penting Dalam Bahagian 2 The Glory

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 195 hits
Mempunyai pengakhiran yang tergantung pasti ramai yang teruja menantikan bahagian 2 The Glory kan ARTIKEL BERKAITAN Bagi yang belum tahu The Glory membawa kisah Moon Dong eun yang dibuli di sekolah oleh sekumpulan pelaku hingga menyebabkan ...
8 Cool Retro Cafe Bikes That Won T Break The Bank

8 Cool Retro Cafe Bikes That Won T Break The Bank

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 274 hits
CUSTOM CAF BIKES get our blood pumping But we get it not all of us have the time and energy to devote to a full build Luckily manufacturers are here to oblige with off the shelf caf and vintage inspired bikes that have the looks of old bike...
The Great Pretender

The Great Pretender

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 136 hits
Jumaat 27 01 2023 1 Dalam tahun 1955 lagu THE GREAT PRETENDER telah diperkenalkan dan di popularkan oleh THE PLATTERS sekumpulan penyanyi Kulit Hitam di Amerika Syarikat 2 Jika kita maseh ingat sejarah hitam yang telah dipersembahkan oleh T...
Pemilihan Bersatu Dedah Wujud Kem Tidak Sebulu Muhyiddin

Building An Inclusive Economy

Isu Ruu Mufti Wilayah

Gisbh No Proof Of Links To Political Leaders Home Ministry Says

Pemuda Merangkak Belajar Solat Undang Sebak Dia Telah Buka Jalan Ke Pintu Syurga

Stroke Survivors Terus Dapat Preskripsi Benzodiazepin Yang Membimbangkan

Budget 2025 Looking Beyond The Material World

Adik Mak Lampir Jadi Penjamin Aliff Aziz


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Lirik Lagu Lemah Dayang Nurfaizah

Anwar Mesti Beri Respon Terhadap Dakwaan Shamsul

Arghpiez Tentang Dia Chord

Apa Itu Tepung Sagu Kegunaan Dan Manfaatnya Pada Kesihatan

Yogurt Farm Fresh Sedap

First Look The 2025 Ktm Freeride E Electric Dirt Bike