Elakkan 7 Perkara Ini Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Bulan Puasa



 
Elakkan 7 perkara ini untuk kekal bertenaga sepanjang bulan puasa| Assalamualaikum dan salam sejahtera. Tinggal 6 hari sahaja lagi untuk kita melangkah masuk ke dalam bulan Ramadan 2021. Semoga kita semua sempat dan diizinkan oleh Allah hendaknya, aminn. Baik! Mahu kekal bertenaga sepanjang bulan puasa? Jika mahu, Elakkan 7 perkara ini untuk kekal bertenaga sepanjang bulan puasa!

Umat islam akan berpuasa selama sebulan atau 30 hari. Dan kita semua digalakkan bersahur. Di dalam satu hadis:

Dari Anas bin Malik Radhiyallahu Anhu. Dia berkata, Nabi SAW bersabda, “Makan sahurlah kalian kerana sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat berkah.” (HR Al Bukhari: 1923, Muslim: 1095).

Namun ramai sebenarnya daripada kita yang selalu terlepas sahur. Waktu berbuka tak pernah lepas pula kan? Hehe. Mungkin disebabkan kita perlu bangun awal pagi untuk bersahur. Namun, di dalam sahur itu terdapat berkah dan tetaplah bersahur walau seteguk air.

Dan sahur jugalah penentu kepada perjalanan seharian kita berpuasa. Dan kalau kita mahu terus kekal bertenaga sepanjang hari, sahur jangan tinggal dan elakkan 7 perkara ini:

#1. Garam.

Untuk kekal bertenaga sepanjang bulan puasa ini, perkara pertama korang kena buat adalah, kurangkan makanan yang tinggi kandungan garam atau masin. Ini adalah kerana ianya akan membuatkan kita rasa lebih dahaga.

Bukan sahaja buat kita lebih dahaga malah makanan ini juga buatkan diri kita lebih terdedah dengan penyakit kronik seperti sakit jantung.

Jadi, elakkan makanan yang tinggi kandungan garamnya ya seperti ikan masin,jeruk dan sebagainya.

#2. Nasi

Ha! Kalau tak makan nasi nak makan apa kan? Dah tentulah nasi ini makanan ruji. Tapi tahukah korang yang nasi mudah dicerna dan ini akan mengakibatkan kita cepat kehabisan tenaga?

Ada banyak lagi sebenarnya makanan yang boleh kita ambil semasa sahur contohnya kurma. Makanan ini sangat dikenali sebagai makanan tambahan tenaga kepada tubuh badan kita.

#3. Makanan pedas.

Dah makan nasi, mesti nak kena ada lauk yang pedas kan? Rasa macam tak lengkap pula tekak melayu kita ni kalau tak ada lauk pedas. Ahha! Kalau korang nak kekal bertenaga sepanjang bulan puasa ini, korang kena elakkan lauk pedas semasa sahur.

Selain buatkan kita mudah haus, makanan yang terlalu pedas juga akan mengakibatkan kita cirit birit. Bila dah kerap membuang, badan kita akan kekurangan air. Jadi, boleh jadi kita jadi tidak bertenaga.

Oleh yang demikian, kurangkan makanan pedas sewaktu sahur ya.

#4. Kafein

Tak kena kopi rasa tak lengkap! Kata peminat tegar kopi. Tapi tahukah kalian yang kopi atau minuman kafein ini akan buatkan kita kerap rasa nak kencing? Dan bila bekalan “air” dalam badan kurang, kita akan cepat rasa haus.

Tapi kata peminat kopi, aku mesti juga minum. Apa nak jadi, jadilah! Hahaha. Boleh sebenarnya nak minum, tapi jangan terlalu banyak ya! Minum 1 cawan cukuplah.

#5. Makanan atau minuman manis.

Kalau tadi, kita kena elakkan kafein untuk kekal bertenaga sepanjang bulan puasa, kali ini kita kena elakkan makanan atau minuman yang manis. Hampir kebanyakan gula dalam makanan yang ada hari ini adalah daripada jenis gula ringkas. Ianya sememangnya memberikan tenaga, namun tenaga itu cepat habis.

Dalam kata lainnya, mungkin awal pagi sahaja kita cergas. Tengahari membawa ke petang, kita dah tak bertenaga. Jadi, apa kata kita perbanyakkan makan kurma! Ha, kurma pun manis dan ianya juga memberi tenaga kepada kita.

#6. Makanan tinggi lemak.

Biasa kalau dah bangun lambat, kita akan ambil makanan yang paling mudah, contoh maggi. Ianya sememangnya mengenyangkan namun cepat pula lapar kan? Tapi kata orang, mereka tetap bersahur kerana nak ambil berkah sahur. Betul, tiada salahnya. Namun, jika mahu kekal bertenaga sepanjang hari, tolong elakkan makanan yang tinggi lemak ya.

#7. Tidak sahur.

Dan akhir sekali, kalau sahur pun tidak, memang kita akan lemah sepanjang hari. Dan biasa kita akan dengar orang cakap, kenapa tak puasa? Sebab tak sahur. Macam anak kecil pula kan? Hehehe.

Namun, ada juga yang tidak bersahur tapi kekal berpuasa. Tapi tahukah yang mereka yang tidak bersahur, akan berbuka dengan makanan yang banyak? Bila dah berbuka dengan banyak, perut pun jadi tak selesa.

Jadi Kalau nak kekal bertenaga, mesti bangun sahur ya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/04/kekal-bertenaga-sepanjang-puasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
S Lasih Padang Asian Cuisine Menyajikan 100 Juadah Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadan Ini

S Lasih Padang Asian Cuisine Menyajikan 100 Juadah Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadan Ini

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 699 hits
S lasih Padang Asian Cuisine Menyajikan 100 Juadah Berbuka Puasa Sepanjang Bulan Ramadan Ini Assalammualaikum semua Lagi beberapa hari kita akan memasuki bulan Ramadan dan berpuasa selama 30 hari Rindunya suasana di bulan Ramadan kan Sahur ...
Idea Menu Sahur Simple Boleh Kenyang Lama Untuk Anak Di Bulan Puasa

Idea Menu Sahur Simple Boleh Kenyang Lama Untuk Anak Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 416 hits
Idea Menu Sahur Simple Boleh Kenyang Lama Untuk Anak Di Bulan Puasa Menu sahur yang kenyang lama memang dicari cari Paling bagus jika ada menu sahur simple boleh kenyang lama untuk anak Mendidik anak berpuasa sejak kecil merupakan satu perk...
Ammar Ada Tempoh 6 Bulan Saja Doakannya Kuat Walaupun Doktor Cakap Tiada Harapan

Ammar Ada Tempoh 6 Bulan Saja Doakannya Kuat Walaupun Doktor Cakap Tiada Harapan

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 717 hits
Allahuakbar Besarnya dugaan adik Ammar Anak syurga ini hanya ada masa enam bulan sahaja untuk menghabiskan sisa hidupnya bersama ibu bapa dan abang Mungkin ini adalah peluang terakhir bagi kedua ibu bapa adik Ammar mengembirakannya Tak dapa...
10 Lagu Sempena Puasa Popular Sepanjang Zaman

10 Lagu Sempena Puasa Popular Sepanjang Zaman

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 218 hits
Lagu lagu puasa yang popularKebanyakan kita ada senarai panjang lagu raya kesukaan Namun kali ini saya nak kongsikan lagu lagu dalam bulan ramadhan yang popular Lebih 30 buah lagu dalam senarai ini popular sama ada di Malaysia di Indonesia ...
Ibadah Puasa Dan Keistimewaan Bulan Ramadan

Ibadah Puasa Dan Keistimewaan Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 325 hits
Ibadah Puasa dan Keistimewaan Bulan Ramadan ini merupakan perkongsian kami pada kali ini tentang ilmu keagamaan atau lebih spesifiknya ialah agama Islam Perkataan puasa dalam bahasa arab iaitu bermaksud meninggalkan Dari segi bahasa puasa i...
Susu Rizqi Mamadil Pelbagai Perisa Kenyang Bertenaga Sepanjang Hari

Susu Rizqi Mamadil Pelbagai Perisa Kenyang Bertenaga Sepanjang Hari

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 461 hits
Hari ni aku nak kongsi sikit tentang produk Susu Rizqi daripada Mamadil Kalau korang nak tahu Mamadil ni menyediakan produk produk yang berkaitan skincare supplements kosmetik dan salah satu produk Mamadil yang tak asing lagi ialah Susu Riz...
Bulan Puasa Malah Gendutan Cegah Overeating Dengan Memilih Menu Sahur Yang Tepat

Bulan Puasa Malah Gendutan Cegah Overeating Dengan Memilih Menu Sahur Yang Tepat

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 153 hits
Hindari overeating saat berbuka puasa dengan memilih menu sahur yang menyediakan cukup energi untuk berpuasa seharian
Tempoh Lima Bulan Nikah Mutaah Yang Ada Macam2 Muhyiddin Azmin Dan Hamzah Boleh Rancang Kekal Kuasa

Tempoh Lima Bulan Nikah Mutaah Yang Ada Macam2 Muhyiddin Azmin Dan Hamzah Boleh Rancang Kekal Kuasa

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 190 hits
Keputusan PAU semalam yang menyetujui UMNO putus hubungan dengan Bersatu dan akan bergerak sendirian pada PRU15 nanti pada asasnya memang sudah dijangka dan sama sekali tidak mengejutkan Sebagaimana itulah kehendak akar umbi UMNO ditambah d...
3 Gulai Lemak Ini Popular Di Bulan Puasa

3 Gulai Lemak Ini Popular Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 197 hits
Sebut saja Masak Lemak ia mesti tak lari dari rasa lemak dan pedas Hingga ada yang kata lagi pedas lagi bagus Apapun gulai lemak memang tak pernah jemu terutama di kalangan orang orang Negeri Sembilan Kepada pencinta gulai lemak ini ada dik...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau