Ekonomi Halal Seluas Lautan Biru




Oleh Dr Hakimah Yaacob
HALAL adalah cabang ekonomi baharu yang bukan hanya bertumpu kepada makanan semata-mata namun mencipta Prosedur Operasi Standard (SOP) berkualiti tinggi membabitkan kebersihan, keselamatan, pembuatan, perkhidmatan, pemakaian serta cara hidup.
Kualiti sebegini memberi lebih keyakinan kepada pelabur, pelancong serta pengguna.
Dengan pertumbuhan ekonomi pesat, tuntutan kehidupan dan kehendak manusia yang berbeza, halal ekonomi memberikan satu dimensi baharu.
Kadar kebergantungan terhadap cara hidup bukan Islam akan berkurangan kerana salah satu faktor dominasi ekonomi adalah jumlah populasi serta permintaan tinggi.
Menurut kajian Pusat Penyelidikan Pew tahun ini, peningkatan bilangan penganut Islam kepada 1.6 bilion bermula pada 2010, merangkumi 23 peratus keseluruhan populasi dunia.
Jika ia berterusan, maka dianggarkan di antara 2010 dan 2050, angka ini akan naik kepada 9.3 bilion, iaitu 35 peratus populasi dunia.
Pada 2010, penganut Kristian adalah agama yang terbesar, iaitu 2.2 bilion, hampir 31 peratus daripada 6.9 peratus seluruh penganut di seluruh dunia.
Jika kenaikan penganut agama Islam berterusan, maka angka ini akan melebihi penganut Kristian yang ketika ini penganut terbesar dunia, iaitu sebanyak 31 peratus.
Pada masa sama, generasi muda Muslim mempunyai kadar kesuburan yang tinggi dan dianggarkan meningkat sebanyak 73 peratus.
Jika dilihat kepada perkembangan Islam pada hari ini, tidak mustahil, ekonomi halal yang berpaksikan kepada al-Quran dan sunah adalah sesuatu yang amat penting.
Pertumbuhan populasi
Kajian dari Halal Crescentrating pada 2016 menunjukkan faktor utama pelancongan Muslim antarabangsa meningkat dengan drastik adalah berpunca dari pertumbuhan populasi Muslim seluruh dunia.
Pasaran pelancongan Muslim adalah bukti kepada pembangunan ekonomi halal paling pesat membangun. Pada 2015, dianggarkan 117 juta pelancong adalah Muslim dan angka ini disasarkan meningkat kepada 168 juta pada 2020.
Sumber dari Halal Crescentrating memetik perbelanjaan pelancong ini dianggarkan melebihi AS$200 bilion (RM815 bilion).
Enam faktor utama dikenal pasti diperlukan oleh pelancongan Muslim adalah seperti makanan halal, kemudahan solat, perkhidmatan ketika bulan Ramadan, tandas sesuai bagi Muslim, aktiviti halal, kemudahan rekreasi sesuai serta kemudahan perkhidmatan privasi.
Antara negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang dikenal pasti menjadi tumpuan utama adalah Malaysia, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Turki, Indonesia dan Qatar.
Menariknya Malaysia menduduki tangga teratas dengan 81.9 peratus sebagai destinasi pelancongan pilihan.
Bidang ekonomi halal bukan hanya bertumpu kepada pelancongan semata-mata. Hasil dari turutan kehendak pelancongan, maka lahirlah tuntutan kehendak terhadap keperluan makanan halal, pakaian dan fesyen halal, kosmetik halal, rekreasi halal, hiburan mematuhi syariat dan sebagainya.
Peningkatan kesedaran ini juga membuka ruang kepada perniagaan yang halal.
Tuntutan perniagaan halal memerlukan logistik halal, insurans atau takaful, sistem perbankan patuh syariah dan sebagainya.
Makanan yang dituntut sebagai halal wajib mematuhi garis panduan halal seperti sijil pengiktirafan halal, sijil keselamatan makanan seperti MESTI yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) selain tuntutan kesihatan pengendali makanan, seperti suntikan kepialu.
Ini merangkumi farmaseutikal halal, media halal dan sebagainya. Kajian DinarStandards menunjukkan negara OIC mengimport sayur sayuran sebanyak 49.5 peratus iaitu AS$105 bilion (RM428 bilion) makanan yang diproses diimport sebanyak 31.9 peratus.
Malaysia diletakkan sebagai sangat komprehensif dan terbaik dari segi tadbir urus makanan halal, pembangunan ekonomi makanan halal dan kewangan Islam.
Kosmetik halal
Eksport dunia adalah sebanyak AS$514 bilion (RM2 trilion) dalam sektor kosmetik dan farmaseutikal dilaporkan bahawa negara yang menyediakan platform terbaik bagi farmaseutikal halal serta kosmetik halal adalah Singapura.
Nilai import fesyen halal global adalah AS$429 bilion (RM1.7 trilion) Negara yang menyediakan ekonomi halal bagi fesyen adalah China.
Pengguna Muslim membelanjakan hampir AS$1.8 trilion (RM7.34 trilion) untuk sektor makanan dan dianggarkan mencecah AS$2.6 trilion (RM10.60 trilion).
Pakaian halal
Pada 2020, AS$429 bilion (RM1.7 trilion) dibelanjakan untuk pembelian fesyen dan pakaian halal. Semua angka dan nilai ini adalah hasil dari kajian DinarStandards dan Halal Crescentrating.
Jika dilihat kepada angka di atas, maka sudah cukup terbukti halal ekonomi menjanjikan pasaran yang sangat luas terhadap dunia. Inilah masanya untuk kita mengambil peluang yang ada dengan menyediakan platform terbaik bagi pengurusan halal untuk memenuhi permintaan dunia.
Mungkin terdapat bidang lain yang belum diteroka seperti perladangan halal dan sistem pengurusan halal.
Sistem perkhidmatan halal amat diperlukan dalam bidang perhotelan, pelancongan perkapalan, penerbangan serta pendidikan. Dengan pertumbuhan yang pesat ini, sudah tiba masanya untuk sistem pendidikan halal dunia diusahakan.
Sistem ini perlu diiktiraf oleh industri halal seluruhnya kerana mampu melahirkan pegawai halal profesional yang efisien, penasihat syariah halal bertaraf dunia dan memenuhi keperluan pasaran global, sekali gus mencipta ruang pekerjaan baharu.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/10/ekonomi-halal-seluas-lautan-biru/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Hotel Resort Di Malaysia Yang Mendapat Sijil Halal

Senarai Hotel Resort Di Malaysia Yang Mendapat Sijil Halal

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 463 hits
As salam Saya tergerak untuk berkongsi dengan pembaca blog saya tentang sijil halal yang dikeluarkan oleh JAKIM ataupun badan badan lain yang diiktiraf oleh kerajaan untuk mengeluarkan persijilan halal kepada mana mana perniagaan ataupun pe...
Gula Gula White Rabbit Tiada Halal Jakim Brunei Isytihar Haram

Gula Gula White Rabbit Tiada Halal Jakim Brunei Isytihar Haram

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 2059 hits
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia setakat ini tidak pernah menerima sebarang permohonan sijil halal terhadap gula gula susu White Rabbit yang diimport dari China dan sememangnya popular dikalangan kanak kanak sejak tahun 90an lagi Gula gula W...
Marissa Haque Dan Vocassalam Bicara Soal Konten Halal

Marissa Haque Dan Vocassalam Bicara Soal Konten Halal

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 178 hits
Marissa Haque bersama para personal grup nasyid Vocassalam Sebagai upaya nyata agar masyarakat memperoleh suguhan makanan sehat dan hiburan yang bermanfaat Halal Festival tengah digalakkan oleh berbagai negara di dunia Kegiatan ini sebagai ...
Sah Produk Gula Gula Creamy Candy Jenama White Rabbit Tiada Halal

Sah Produk Gula Gula Creamy Candy Jenama White Rabbit Tiada Halal

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 1017 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Ramai peminat gula gula yang semakin menjadi popular di Malaysia sekarang ini iaitu Creamy Candy White Rabbit yang di import ke Malaysia dan bebera...
Adakah Boleh Jual Barang Tiruan Secara Halal

Adakah Boleh Jual Barang Tiruan Secara Halal

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 736 hits
Adakah Boleh Jual Barang Tiruan Secara Halal Topik yang hangat di bicarakan oleh semua orang yang ingin memulakan perniagaan online di shopee 1 Ramai pula tanya hukum jual barang tiruan ni Sebab kebanyakan panduan yang ajar bisnes online di...
Travel Ke Eropah Dengan Teratur Dan Selesa Bersama Kembara Halal Eropah

Travel Ke Eropah Dengan Teratur Dan Selesa Bersama Kembara Halal Eropah

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 337 hits
Melancong keluar negara memang seronok tapi yang buat pening kepala bila semua persediaan kena dibuat dari A hingga ke Z Kena survey tempat penginapan kalau kita berpindah pindah kawasan maka tempat penginapan disatu satu tempat tu kena pik...
5243 Inisiatif Be Halal Pacu Pertumbuhan Industri Berita Harian 07 09 2019

5243 Inisiatif Be Halal Pacu Pertumbuhan Industri Berita Harian 07 09 2019

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 350 hits
SERDANG Satu inisiatif baharu di bawah Sekretariat Majlis Halal Negara diperkenalkan iaitu Program Pembangunan Strategik Industri Halal atau be Halal Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata dengan menggunakan Fi...
Pelancong Muslim Ke Jepun Melonjak Separuh Pertama 2019 Perluas Peluang Perniagaan Halal

Pelancong Muslim Ke Jepun Melonjak Separuh Pertama 2019 Perluas Peluang Perniagaan Halal

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 180 hits
KOCHI Semakin banyak kedai makan di Jepun menawarkan menu halal seiring lonjakan jumlah pelancong beragama Islam pada separuh pertama tahun ini Pelancong dari Malaysia dan Indonesia membentuk kumpulan terbesar pelawat Muslim ke Jepun Di wil...
5264 Kempen Bezakan Halal Haram Utusan Malaysia 11 09 2019

5264 Kempen Bezakan Halal Haram Utusan Malaysia 11 09 2019

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 360 hits
PENULIS percaya ramai yang keliru apabila timbul gesaan untuk membeli atau mengutamakan produk Muslim Tindakan beberapa pertubuhan bukan kerajaan yang melancarkan kempen untuk membeli produk Muslim terus dilabel sebagai usaha untuk memboiko...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened