E Hailing Anthony Loke Gagal Fahami Masalah Polisi




PUTRAJAYA,13/09/2018,Minister of Transport Anthony Loke give a press conference to other media today at MOT Building,MALAY MAIL/AZINUDDIN GHAZALIYang Berhormat Anthony Loke melalui Kementerian Pengangkutan semalam memberi ruang kepada pemandu-pemandu syarikat e-hailing selama tiga bulan lagi untuk mematuhi peraturan baru perkhidmatan e-hailing terutamanya berkaitan dengan pendaftaran lesen Public Service Vehicle (PSV).
Beliau turut memberi amaran bahawa tindakan penguatkuasaan akan tetap berjalan dan mana-mana pemandu e-hailing yang ditahan tidak mempunyai lesen PSV akan diberi amaran akhir sebelum tindakan penguatkuasaan diambil termasuklah melucutkan hak milik kenderaan pemandu tersebut.
Semua syarikat e-hailing sedia maklum akan polisi yang akan dilaksanakan seawal tahun 2016 melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang kini telah dibubarkan dan diganti dengan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD). Namun demikian, polisi yang dipersetujui pada peringkat awal telah ditukar dengan beberapa penambahan yang dilihat tidak bersesuaian dengan sifat dinamik perkhidmatan e-hailing.
SPAD pada awalnya hanya mengenakan syarat latihan bagi pemilikan PSV melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang mana kini telah ditambah dengan keperluan untuk lulus peperiksaan PSV. Ini ditambah pula dengan keperluan untuk menjalani latihan selama enam jam di Institut Latihan Pemandu yang tidak pernah dipersetujui semasa SPAD membentuk polisi e-hailing.
Keadaan ini sedikit sebanyak menyukarkan proses transisi pemandu e-hailing untuk memiliki lesen yang sah sehinggalah syarikat-syarikat e-hailing berjaya melobi untuk latihan dibuat di syarikat mereka berdasarkan konsep latihan digital. Masalah ini tidak berhenti di sini sahaja, JPJ juga turut mengenakan syarat supaya syarikat-syarikat ini berdaftar sebagai institut latihan memandu dan perlu memenuhi kriteria kelayakan menjadi sebuah institut latihan memandu.
Keadaan menyukarkan syarikat-syarikat e-hailing yang berskala kecil untuk bersaing di dalam pasaran e-hailing. Selain daripada itu, setelah latihan dijalankan di syarikat e-hailing, mereka masih perlu ke pejabat JPJ untuk peperiksaan dan lulus sebelum mendapatkan PSV.
Setelah proses latihan dan peperiksaan selesai, mereka perlu mendapatkan kad lesen PSV di pejabat JPJ dan di dalam kes ini, memandangkan semua syarikat yang menjadi institut latihan memandu perlu berdaftar dengan JPJ, maka lesen ini boleh diambil hanya di pejabat-pejabat JPJ di negeri yang di tempat syarikat e-hailing berdaftar.
Dalam hal ini, maka lebih kurang 250,000 yang perlu menjalani latihan dan peperiksaan dan mendapatkan kad lesen PSV di pejabat JPJ negeri Selangor sahaja. Pejabat JPJ yang benar-benar berfungsi untuk mengeluarkan kad lesen PSV ini adalah di Padang Jawad dan bayangkan bertapa sesaknya keadaan di pejabat JPJ itu nanti lebih-lebih lagi hanya satu kaunter sahaja yang beroperasi bagi tujuan ini.
Ini belum lagi disentuh mengenai SOP bayaran yang tidak membenarkan syarikat e-hailing membuat bayaran secara sekali gus di pejabat JPJ. Syarikat-syarikat e-hailing perlu membuat bayaran bagi setiap seorang pemandu mereka secara berasingan.
Ini adalah antara isu-isu operasi yang saya pasti Menteri Pengangkutan tidak lansung tahu. Belum lagi disentuh berkenaan pemeriksaan kesihatan dan lain-lain perkara seperti isu pelekat kenderaan yang lambat dikeluarkan oleh JPJ. Apa yang pasti, JPJ masih lagi tersekat dengan peraturan yang lapuk dan tidak mengikut keperluan semasa. Ditambah pula dengan proses yang rigid menjadikan proses implementasi polisi baharu ini berada di ambang kegagalan.
Saya menyeru Yang Berhormat Anthony Loke untuk benar-benar memahami isu yang dihadapi oleh industri dari aspek operasi, malah saya bersedia untuk terlibat sama di dalam sidang meja bulat sekiranya perlu bagi memberi buah fikiran dan cadangan untuk penambahbaikan terutamanya di dalam memastikan polisi ini dapat dilaksanakan dengan jayanya.
– Penulis merupakan Pengarah Strategik Pemuda UMNO
– Penulis juga adalah bekas Ketua Bahagian Perancangan dan Polisi bagi Kumpulan Operasi, SPAD




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/13/e-hailing-anthony-loke-gagal-fahami-masalah-polisi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anthony Loke Pua Saman Tajuddin

Anthony Loke Pua Saman Tajuddin

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 172 hits
Diterbitkan Hari ini 8 17 malamMenteri Pengangkutan Anthony Loke dan Anggota Parlimen Damansara Tony Pua memfailkan saman terhadap Anggota Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman kerana mendakwa DAP cuba menghapuskan sistem raja raja di ...
Anthony Loke Keperluan Lesen Psv Tidak Akan Meningkatkan Tanda Harga Perkhidmatan Seru Pandu

Anthony Loke Keperluan Lesen Psv Tidak Akan Meningkatkan Tanda Harga Perkhidmatan Seru Pandu

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 311 hits
Menjelang 12 Julai kelak semua pemandu perkhidmatan seru pandu seperti Grab MyCar EzCab dan sebagainya akan diwajibkan mendapatkan lesen PSV sebelum mereka boleh memandu untuk syarikat syarikat tersebut Menjawab pertanyaan mengenai jika kep...
Kepala Polisi Sri Lanka Ditangkap Karena Gagal Cegah Serangan Bom Gereja

Kepala Polisi Sri Lanka Ditangkap Karena Gagal Cegah Serangan Bom Gereja

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 346 hits
Juru bicara kepolisian Ruwan Gunasekera mengatakan Inspektur Jenderal Pujith Jayasundara dan mantan Menteri Pertahanan Hemasiri Fernando ditangkap sehari setelah Jaksa Agung Dapulla de Livera mengatakan kedua pejabat itu gagal menindaklanju...
Tajuddin Succeeds In Application To Strike Out Suit By Tony Pua Anthony Loke

Tajuddin Succeeds In Application To Strike Out Suit By Tony Pua Anthony Loke

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 228 hits
The High Court here today allowed Pasir Salak Member of Parliament Tajuddin Abdul Rahman s application to strike out a suit filed by Damansara Member of Parliament Tony Pua Kiam Wee and Transport Minister Anthony Loke Siew Fook over his cla...
Tajuddin Disaman Anthony Loke Pua

Tajuddin Disaman Anthony Loke Pua

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 225 hits
Menteri Pengangkutan Anthony Loke dan Ahli Parlimen Damansara Tony Pua memfailkan saman terhadap Ahli Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman kerana mendakwa DAP cuba menghapuskan sistem raja raja di Malaysia Memetik laporan Malaysiakini...
Ditangkap Polisi Kurir Narkoba Mengaku Diperintah Napi Lapas Di Pekanbaru

Ditangkap Polisi Kurir Narkoba Mengaku Diperintah Napi Lapas Di Pekanbaru

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 149 hits
Sabu itu merupakan pesanan seorang narapidana di Lembaga Permasyarakatan Klas IIA Pekanbaru inisial HS
Sabet Polisi Dengan Sajam Jambret Di Surabaya Ditembak Polisi

Sabet Polisi Dengan Sajam Jambret Di Surabaya Ditembak Polisi

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 127 hits
Polisi lantas memberikan tembakan peringatan Namun tidak digubris dan malah menyabetkan lagi sajamnya
Tak Cuma Pablo Dan Rey Polisi Juga Tetapkan Galih Ginanjar Jadi Tersangka Kasus Ikan

Tak Cuma Pablo Dan Rey Polisi Juga Tetapkan Galih Ginanjar Jadi Tersangka Kasus Ikan

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 154 hits
Kasus Ikan Asin kembali membuat heboh publik Tak hanya menyeret Pablo Benua dan Rey Utami Galih Ginanjar juga telah ditetapkan sebagai tersangka oleh pihak kepolisian
Ketika Mbah Maimoen Zubair Tolak Naik Alphard Dan Pilih Mobil Patwal Polisi

Ketika Mbah Maimoen Zubair Tolak Naik Alphard Dan Pilih Mobil Patwal Polisi

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 166 hits
Kiai Haji Maimoen Zubair atau Mbah Maimoen mendadak enggan naik mobil pribadi dan memilih naik mobil patroli dan pengawalan polisi saat menempuh perjalanan dari rumah dinas Wakil Gubernur Jawa Tengah Taj Yasin menuju Bandara Ahmad Yani Sema...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte