Duolingo Berkesankah Ia Mengajar Anda Bahasa Asing



Semasa musim Perintah Kawalan Pergerakan ini, salah satu aplikasi yang menjadi tumpuan ialah aplikasi pembelajaran bahasa. Antara yang sering dimuat turun semestinya Duolingo.
Duolingo sudah lama popular di kalangan para pencinta bahasa. Tetapi sejauhmanakah keberkesanan aplikasi ini dalam mengajarkan bahasa asing kepada penggunanya?
Saya mencuba aplikasi ini selama beberapa minggu bagi mempelajari (kembali) bahasa Arab, dan ini adalah pendapat saya mengenai Duolingo.

Kaedah Pengajaran
Apa yang membezakan antara Duolingo dengan aplikasi pembelajaran bahasa yang lain? Duolingo menggunakan algoritma pengulangan (repetitions algorithm), flash cards, dan ayat-ayat contoh beserta pilihan terjemahan.
Terus kepada soalannya, berkesankah kaedah ini?
Saya telah mencuba kembali aplikasi ini (pasang semula, kerana dulu pernah dipasang, tetapi tidak serius nak belajar maka nyahpasang pula) dan belajar bahasa Arab semula selama beberapa minggu (dulu pernah belajar di sekolah agama selama lima tahun). Saya anggap proses pembelajaran di Duolingo ini adalah ‘refresh’ untuk ingatan saya yang sememangnya telah lama lupa kerana begitu lamanya saya meninggalkan sekolah dan bahasa Arab ini.
Disebabkan saya mempunyai asasnya, maka sekejap sajalah saya sudah pun hampir menghabiskan ‘kursus’ atau modul Duolingo bagi pelajaran bahasa Arab serta kaedah sebutannya.
Dari pengamatan saya, Duolingo lebih banyak menggunakan pengulangan bagi mengukuhkan tapak atau asas seseorang dalam pengenalannya terhadap bahasa asing yang dipilih. Adakah sama kukuhnya dengan mereka yang belajar di sekolah? Adakah inputnya boleh setanding dengan mereka yang mengenali huruf dan tatabahasa melalui guru?
Pada saya mungkin mereka yang belajar melalui Duolingo tidak mampu menamakan fi’il, atau mengenali perbezaan, kenapa sebutannya ditambah huruf kaf, atau huruf ta, tetapi apabila diteliti perlahan-lahan, mereka tetap akan boleh mengetahui apabila subjeknya lelaki, perbuatan akan ditambah huruf dan baris sekian-sekian, dan apabila perempuan pula, akan ditukar kepada huruf dan baris sekian-sekian.
Fasihkah Pengguna Duolingo?
Saya tidak berani mengatakan seseorang itu akan menjadi fasih dalam sesuatu bahasa asing yang dipilih setelah belajar melalui Duolingo. Tetapi, terdapat pengguna yang fasih berbahasa Jerman, hanya dengan menggunakan aplikasi ini. Anda boleh cuba ikuti tips dan panduan beliau melalui video di bawah.
Apa yang pasti, dari pengamatan saya setelah mencubanya untuk belajar bahasa Arab, Perancis dan Mandarin, saya boleh katakan Duolingo mampu memberikan tapak atau asas yang kukuh kepada anda jika anda komited dalam ‘menjayakan’ penggunaannya setiap hari.
Anda tidak boleh malas dan bertangguh-tangguh.
Anda juga mesti rajin menulis nota tentang apa yang anda faham melalui pelajaran pada sesi tersebut, dan paling penting sekali, jangan tergesa-gesa serta terburu-buru dalam menyelesaikan proses pembelajaran anda. Sekurang-kurangnya tukarkan status setiap pelajaran kepada emas, supaya anda boleh berasa pasti bahawa asas dalam setiap modul telah anda mahiri.
Akhir kata, apa jua yang dibuat dengan kesungguhan, pasti akan membuahkan hasil. Tiada perkara yang akan membuang masa anda, sekiranya anda sendiri memanfaatkannya dengan cara yang betul. Asalkan bahasa yang anda pilih itu sebenar-benarnya bahasa yang anda minati, saya pasti jika tidak fasih sekalipun, anda boleh menuturkan beberapa patah perkataan yang difahami oleh penutur aslinya.
Jika anda berminat nak cuba, bolehlah klik pautan ini: Duolingo.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/duolingo-berkesankah-ia-mengajar-anda-bahasa-asing/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Untuk Mengajar Supaya Faham Bahasa

Untuk Mengajar Supaya Faham Bahasa

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 213 hits
BINATANGPUN KALAU DIAJAR MEREKA BOLEH FAHAM HAKAM SEPATUTNYA LEBIH BIMBANG KEPADA MANUSIA YANG TIDAK FAHAM ARAHAN DAN PERINTAH YANG TAK MAHU IKUT DENGAR PERINTAH ITU ORANG KE MANUSIA KE ATAU HAIWAM KE APAKAH MEREKA LEBIH BAIK DARI PENJENAYA...
Cara Mudah Mempelajari Bahasa Asing Secara Percuma

Cara Mudah Mempelajari Bahasa Asing Secara Percuma

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 526 hits
Kebanyakan kaedah atau aplikasi pembelajaran bahasa asing tidak mampu memberikan kesan terbaik Selepas habis belajar dari aplikasi belum tentu mampu bertutur dalam bahasa yang dipilih Kenapa ini terjadi Ini adalah kerana kebanyakan darinya ...
Rumah Tikus Untuk Pendatang Asing Di China

Rumah Tikus Untuk Pendatang Asing Di China

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 276 hits
Mimpi untuk hidup mewah dan menyenangkan di bandar besar tidaklah semudah bermimpi Berkerja kuat dan kerja yang tidak mudah Banyak sekali orang orang yang pergi ke bandar besar berakhir dengan kegagalan atau tinggal di kawasan kawasan setin...
Warga Asing Kesal Tidak Dapat Hantar Pulang Wang

Warga Asing Kesal Tidak Dapat Hantar Pulang Wang

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 149 hits
MIRI Warga asing yang bekerja di pelbagai sektor di sini tidak dapat menghantar wang kepada keluarga mereka di negara masing masing sejak kerajaan Malaysia me ngarahkan Perintah Kawalan Pergerakan 18 Mac lalu yang dilanjutkan sehingga 14 Ap...
Warga Prihatin Bantu 100 Pekerja Asing Di Ampang

Warga Prihatin Bantu 100 Pekerja Asing Di Ampang

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 205 hits
Sekumpulan warga prihatin telah mengumpul dana untuk membelikan barang keperluan kepada pekerja asing yang terjejas sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan dijalankan di kawasan sekitar Ampang Nur Atasha Azmi yang ikut terlibat bersama bapany...
Mulai Besok Bandara Cengkareng Tolak Semua Warga Negara Asing Yang Masuk

Mulai Besok Bandara Cengkareng Tolak Semua Warga Negara Asing Yang Masuk

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 160 hits
Larangan ini dilakukan menyusul diterbitkannya Peraturan Menteri Hukum dan HAM nomor 11 Tahun 2020 tentang Pelarangan Sementara Orang Asing Masuk Wilayah Negara Republik Indonesia
Disyaki Covid 19 Malaysia Antara Warga Asing Dikuarantin Di India

Disyaki Covid 19 Malaysia Antara Warga Asing Dikuarantin Di India

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 230 hits
RAKYAT Malaysia antara warga asing yang dikuarantin di India kerana disyaki dijangkiti Covid 19 seorang daripadanya didapati positif Mereka ke India baru baru ini untuk menyertai perhimpunan pertubuhan Tablighi Jamaat Perhimpunan itu dihadi...
Selama Wabah Corona Rp 167 9 Triliun Dana Asing Kabur Dari Indonesia

Selama Wabah Corona Rp 167 9 Triliun Dana Asing Kabur Dari Indonesia

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 152 hits
Bank Indonesia mencatat Rp 167 9 triliun aliran modal asing keluar selama masa wabah virus corona Dari jumlah tersebut sebanyak Rp 153 4 triliun berasal dari pasar obligasi dan SBN sedangkan dana hilang dari pasar saham sebesar Rp 13 4 tril...
Menkum Ham Diminta Perketat Pengawasan Dokumen Kerja Tenaga Kerja Asing

Menkum Ham Diminta Perketat Pengawasan Dokumen Kerja Tenaga Kerja Asing

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 113 hits
Anggota Komisi III DPR Fraksi Gerindra Muhammad Syafi i meminta Kementerian Hukum dan HAM untuk memastikan seluruh Tenaga Kerja Asing punya kelengkapan dokumen izin bekerja di Indonesia Dia meminta jika TKA itu tidak memiliki dokumen izin b...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened