Rumah Tikus Untuk Pendatang Asing Di China


 Mimpi untuk hidup mewah dan menyenangkan di bandar besar, tidaklah semudah bermimpi. Berkerja kuat dan kerja yang tidak mudah. Banyak sekali orang-orang yang pergi ke bandar besar, berakhir dengan kegagalan atau tinggal di kawasan-kawasan setinggan.

Perkara ini biasanya di alami oleh bandar-bandar besar di seluruh dunia. Bahkan negara yang sangat maju pun, seperti Bahrain, terdapat sisi setinggan yang jarang sekali kelihatan. Dan kerajaannya menyembunyikan dari dunia luar.

Demikian juga di salah satu bandar besar di Asia, Beijing. Banyak yang pindah ke bandar dengan mimpi membuatnya besar. Tetapi ternyata, hidup di sana tidaklah murah. Sehingga mereka harus tinggal di 'rumah tikus' bekas kubu.

Para pendatang yang berasal dari luar bandar, terpaksa harus hidup di bawah tanah. Dan tempat ini biasa disebut dengan 'Rumah atau kerajaan Tikus. Sekitar satu juta orang tinggal di rumah bekas kubu, yang berada di bawah permukaan bandar terbesar kedua di China.

 Hidup di sana bukan percuma atau tanpa bayaran. Setiap warga yang tinggal perlu menyewa, namun dengan harga yang cukup murah, kira-kira 300 yuan per bulan .

Kubu-kubu ini ditubuhkan pada tahun 1969, di bawah pemerintahan Mao selama Perang Dingin.

Pada saat itu, pemerintahan Mao bimbang serangan Soviet mendekat, semua penduduk bandar diperintahkan untuk menyediakan langkah-langkah keselamatan. Sekitar 20,000 tempat perlindungan penduduk dari ancaman bom .

Ketika Mao meninggal dan Deng Xiaoping menggantikannya, taktik pertahanan tersebut ditinggalkan, dan meninggalkan bandar dengan rangkaian sia-sia gua di bawah tanah.

Maka tidak menghairankan, beratus-ratus orang kini menjadi pemilik rumah bawah tanah ini, dan menjadikannya sebagai tanah usaha, serta menjadikannya sebagai bilik hostel.

Pada pertengahan 90-an, kerajaan membuat skim dan menjadikan kubu-kubu tersebut menjadi sistem perumahan bukan keuntungan.


Ini bermakna orang-orang seperti Zhang Xi, seorang calon pelakon dari Mongolia, boleh mengejar impiannya di salah satu bandar besar.

Penghuni lain termasuk Chen Laxiu, seorang wanita 50 tahun dari bandar perlombongan arang batu di Liupanshui, pindah ke Beijing untuk berada di dekat anak-anaknya, setelah pertanian terbukti tidak menguntungkan. Dan banyak kisah penghuni lain, yang penuh haru.

Terletak di dekat padang pasir utara timur, rangkaian rumah tikus ini digunakan di semua musim, baik itu musim sejuk atau musim panas, hangat, dan bunga.

Namun, tempat tinggal ini meninggalkan tanda tanya yang menggantung, terutama di masa depan penduduknya terhadap kesihatan dan keselamatan. Dan warga pribumi melihat bahawa, suku Tikus - penghuni rumah tikus - ini penceroboh, yang tidak diingini.

Namun, walaupun bandar merancang untuk menghapuskan sistem ini, mereka tidak menyediakan jawapan yang mudah untuk memberikan perumahan yang mampu dimiliki.










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zamrispoon.blogspot.com/2020/04/rumah-tikus-untuk-pendatang-asing-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tikus Gergasi Mati Dalam Rumah

Tikus Gergasi Mati Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 1078 hits
TIKUS gergasi yang ditangkap di rumah keluarga Bengtsson Kors s Stockholm Satu keluarga di Sweden terkejut besar apabila mendapati tikus yang selama ini berkeliaran di rumah mereka bersaiz gergasi Keluarga Bengtsson Kors s mula mengesan ses...
Seorang Lelaki Meninggal Kerana Virus Tikus Di China

Seorang Lelaki Meninggal Kerana Virus Tikus Di China

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 161 hits
Ketika satu dunia sedang bergelut dengan COVID 19 dan wabak mula reda di negara China negara berkenaan kini dikejutkan dengan satu berita kematian dimana seorang lelaki yang berasal dari wilayah Yunnan meninggal dunia kerana virus yang dike...
Lelaki Dilaporkan Mati Akibat Hantavirus Merebak Melalui Tikus Di China

Lelaki Dilaporkan Mati Akibat Hantavirus Merebak Melalui Tikus Di China

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 392 hits
Virus penyakit berjangkit dipindahkan kepada manusia oleh tikus Lelaki dilaporkan mati akibat hantavirus di China CHINA Ketika penularan pandemik COVID 19 menurun di China seorang rakyat negara itu dilaporkan maut akibat hantavirus yang jug...
Virus Baru Dari Tikus Hantavirus Ragut 1 Nyawa Di China Saringan Kesihatan Mula Dilakukan

Virus Baru Dari Tikus Hantavirus Ragut 1 Nyawa Di China Saringan Kesihatan Mula Dilakukan

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 282 hits
Ketika penularan pandemik COVID 19 menurun di China seorang rakyat negara itu dilaporkan maut akibat hantavirus yang juga satu lagi jenis penyakit berjangkit Menurut agensi berita Anadolu yang memetik laporan akhbar tempatan harian China Th...
Terkini Alasan Ingin Cari Kerja Polis Halau Warga Asing Pulang Rumah

Terkini Alasan Ingin Cari Kerja Polis Halau Warga Asing Pulang Rumah

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 301 hits
Ingin mencari kerja di ibu kota itu alasan yang diberikan oleh seorang warga asing yang didapati berada dalam bas dua tingkat RapidKL ketika pemeriksaan Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia di Jalan Ampang hari ini Bagaimanap...
Koleksi Peralatan Rumah Keluarga Miskin Di China

Koleksi Peralatan Rumah Keluarga Miskin Di China

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 198 hits
Salah seorang jurugambar di China telah mencabar orang untuk mempertimbangkan gaya hidup dan keperluan mereka sendiri dengan siri foto dari rumah tangga seisi kelurga China Ia mengambil gambar orang dikelilingi dengan barang barang mereka f...
Rumah Mampu Milik Bbsap

Rumah Mampu Milik Bbsap

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 411 hits
BBSAP atau nama penuhnya ialah Bandar Baru Setia Awan Perdana yang terletak di daerah Manjung Perak ialah sebuah projek perumahan mampu milik dan hak milik kekal ada orang kata eleh kabo rumah mampu milik tapi rumah mampu tengok okay okay s...
Pilihan Warna Cat Rumah

Pilihan Warna Cat Rumah

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 554 hits
Warna cat rumah menjadi salah satu hal yang tidak boleh terlewatkan dalam proses pembangunan rumah Namun sering kali yang terjadi dan tanpa di sadari pemilihan warna cat rumah tersebut seolah bukanlah hal yang penting untuk dipertimbangkan ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir