Warga Asing Kesal Tidak Dapat Hantar Pulang Wang


MIRI: Warga asing yang bekerja di pelbagai sektor di sini tidak dapat menghantar wang kepada keluarga mereka di negara masing-masing sejak kerajaan Malaysia me-ngarahkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 18 Mac lalu yang dilanjutkan sehingga 14 April ini.

Sebahagian besar warga asing di sini yang bekerja dalam sektor ladang kelapa sawit, syarikat perkayuan, limbungan, restoran dan sebagainya mengadu, mereka hanya tinggal di kuarters syarikat masing-masing sehingga selepas 14 April atau arahan PKP ditarik balik.

Tinjauan secara rawak di sekitar bandar raya ini semalam menyaksikan semua ejen penghantaran wang atau kiriman wang ke luar negara ditutup berikutan arahan PKP.

Menurut warga Indonesia Agung Periandi dari Medan, beliau tidak dapat mengirim wang dari Miri ke Medan kerana semua premis ejen kiriman wang di Miri telah ditutup.

Beliau berkata, anak-anaknya yang masih belajar di negara asalnya menunggu wang kiriman beliau untuk keperluan dan perbelanjaan mereka namun disebabkan PKP dan penutupan premis kiriman wang, beliau terpaksa akur.

“Saya hanya perlu menunggu arahan daripada kerajaan Malaysia jika premis ini boleh beroperasi semula selepas 14 April ini,” kata Agung ketika ditemui bersama seorang rakan warga tempatan untuk meninjau tempat kiriman wang semalam.

Beliau berkata, pada masa ini beliau dan pekerja Indonesia yang lain tinggal di dalam rumah mereka dan menunggu maklumat lanjut majikan mereka ketika mula bekerja semula.

Terdapat ramai pekerja Indonesia di sektor perladangan di sekitar Miri dan mereka biasanya akan datang ke bandar sebulan sekali untuk membeli stok makanan bulanan. Bagaimanapun katanya, disebabkan PKP majikan bertanggungjawab membeli barang runcit dan makanan mereka selain rakan sekerja warga tempatan.

Berkongsi pandangan yang sama, warga Filipina, Tibor Mina, 33, turut melahirkan rasa sedih kerana premis ejen pengiriman wang ditutup menyebabkan beliau tidak dapat mengirim wang kepada keluarganya di bandar Pagadian.

Beliau berharap beberapa ejen kiriman wang dalam talian dapat beroperasi dengan cepat kerana ia boleh menjejaskan kebanyakan pekerja asing yang bekerja di sini.

“Saya tidak pasti sama ada keadaan ini akan berterusan dan berharap Kedutaan Filipina di Kuala Lumpur dapat melihat perkara ini dalam memastikan rakyat mereka dapat menghantar wang ke negara asal untuk keluarga yang memerlukan,” katanya.

Utusan Borneo difahamkan kebanyakan warga asing yang bekerja di sini tidak mempunyai kemudahan perbankan dalam talian dan hanya bergantung kepada ejen kiriman wang semata-mata.
-Utusan Borneo

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/04/warga-asing-kesal-tidak-dapat-hantar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Alasan Ingin Cari Kerja Polis Halau Warga Asing Pulang Rumah

Terkini Alasan Ingin Cari Kerja Polis Halau Warga Asing Pulang Rumah

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 301 hits
Ingin mencari kerja di ibu kota itu alasan yang diberikan oleh seorang warga asing yang didapati berada dalam bas dua tingkat RapidKL ketika pemeriksaan Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia di Jalan Ampang hari ini Bagaimanap...
Kerajaan Perlu Gesa Majikan Pks Hantar Pulang Pekerja Asing Ketika Pkp Kata Mtuc

Kerajaan Perlu Gesa Majikan Pks Hantar Pulang Pekerja Asing Ketika Pkp Kata Mtuc

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 352 hits
Kerajaan hari ini bersetuju membenarkan pengurangan levi untuk pekerja asing sebanyak 25 kepada semua syarikat yang permit pekerjanya tamat pada April hingga Jun 2020 PETALING JAYA Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia berkata kerajaan perlu me...
Australia Imbau Warga Asing Pulang Ke Negara Masing Masing Kemlu Serahkan Ke Wni

Australia Imbau Warga Asing Pulang Ke Negara Masing Masing Kemlu Serahkan Ke Wni

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 131 hits
Menanggapi imbauan pemerintah Australia agar pemegang visa kunjungan dan mahasiswa asing pulang ke negara masing masing di tengah pandemi Covid 19 Kementerian Luar Negeri RI menyerahkan keputusan kepada para WNI dan mahasiswa Indonesia yang...
Warga Asing Naik Kepala

Warga Asing Naik Kepala

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 289 hits
Seramai 11 lelaki termasuk sembilan warga asing ditahan kerana berjoging di sekitar Mont Kiara Kuala Lumpur dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Perkara itu disahkan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim Ujarnya mereka yang d...
Pulang Dari Surabaya Warga Bondowoso Positif Corona

Pulang Dari Surabaya Warga Bondowoso Positif Corona

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 152 hits
Pemkab Bondowoso merilis satu pasien positif Corona tersebut berasal dari Kecamatan Wringin Sedikit berbeda dengan data Pemprov Jatim Pemkab Bondowoso menyebut terdapat satu orang PDP namun sudah dinyatakan sehat dan pulang dari rumah sakit
Terkini Mencemaskan Warga Asing Dakwa Tak Tahu Perintah Kawalan Pergerakan

Terkini Mencemaskan Warga Asing Dakwa Tak Tahu Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 555 hits
Tatkala negara sedang dilanda kebimbangan sehingga kerajaan terpaksa mengeluaran Perintah Kawalan Pergerakan bagi memastikan setiap rakyat Malaysia duduk di rumah bagi membendung wabak pandemik Covid 19 ketika ini Lain pula fenomenanya di k...
Tak Sempat Solat Jumaat Atas Bumbung 116 Warga Asing Ditahan

Tak Sempat Solat Jumaat Atas Bumbung 116 Warga Asing Ditahan

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 203 hits
Polis menahan 116 rakyat asing di sebuah kilang di Muar tengah hari ini kerana sedang membuat persiapan untuk menunaikan solat Jumaat walaupun Perintah Kawalan Pergerakan sedang dikuatkuasakan Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay...
Tetak Dan Tolak Rakan Sekerja Ke Sungai Nelayan Warga Asing Ditahan

Tetak Dan Tolak Rakan Sekerja Ke Sungai Nelayan Warga Asing Ditahan

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 224 hits
IPOH 6 April Seorang nelayan warga asing ditahan kerana disyaki membunuh rakan sekerjanya di atas sebuah bot sebelum menolak mangsa ke dalam sungai di kawasan pelantar ikan di Bagan Parit 4 Sungai Sumun Hilir Perak pagi tadi Ketua Polis Dae...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch