Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai


Salam. Arwah suami saya ada meninggalkan simpanan sebanyak 80 ribu dalam bank. Pada 13 September 2021, saya memohon penyata bank untuk mendapatkan surat kuasa tetapi staf bank memberitahu bahawa penyata adalah sulit dan dia cuma menyatakan jumlah baki simpanan ketika itu adalah 80 ribu. Selepas perbicaraan di pejabat tanah pada 3 Februari 2022, hakim mengeluarkan surat untuk saya mendapatkan penyata namun staf bank meminta staf pejabat tanah hadir untuk mendapatkan penyata tersebut. Staf bank ada memberitahu baki akaun ketika itu adalah 50 ribu. Setelah mendapatkan surat kuasa pada Jun 2023, baki yang tercatat adalah 26 ribu. Saya sekali lagi hadir ke bank untuk mendapatkan penyata akaun sebagai bukti untuk membuat laporan polis tetapi pengurus bank enggan memberi penyata. Saya yakin akaun ini telah disalahgunakan. Adakah Ombudsman boleh membantu?





Jawapan:
Kisah Benar Seorang Balu dan Pengurusan Kewangan Selepas Kematian


Salam semua,
Kisah ini adalah kisah benar yang dikongsikan oleh seorang balu. Mari kita pelajari bagaimana kes ini boleh berlaku dan bagaimana cara untuk mengelakkannya daripada berlaku kepada simpanan kita.


Pertama, mungkin ada yang tertanya-tanya, kenapa arwah suami tidak berkongsi pin code atau maklumat internet banking dengan isteri semasa hidupnya. 
Rumahtangga orang lain, kita tidak tahu bagaimana keadaannya. Jadi, siapa kita untuk menilai? Dengan pelbagai isu sekarang, ramai pasangan memilih untuk merahsiakan maklumat internet banking mereka. Jika berkongsi pun, mungkin hanya nombor pin kad, tetapi tidak untuk internet banking. Bagi yang berkongsi semua maklumat tersebut, tahniah kerana kepercayaan anda kepada pasangan sangat tinggi.


Kedua, walaupun berkongsi maklumat tersebut, ingat, bolehkah mengeluarkan wang sesuka hati? Tidak boleh juga, gaiss.
Jika mengeluarkan sedikit demi sedikit, perlu diingat bahawa duit itu bukan hak mutlak balu sahaja. Ianya adalah hak waris faraid. Jika balu mengeluarkan wang, dia perlu amanah dan memaklumkan penggunaan kepada waris.
Jika mengeluarkan dalam jumlah yang besar, transaksi yang mencurigakan juga akan diblok oleh bank. Jadi, lebih baik jika berlaku kematian, buat sahaja laporan di bank supaya tiada transaksi keluar masuk lagi. Jika tidak membuat laporan, dan si balu mengeluarkan wang sesuka hati, keluarga suami boleh membuat laporan pecah amanah. Jadi, pilihlah jalan yang betul.


Ketiga, adakah semua amaun dalam bank memerlukan surat kuasa mentadbir? Jawapannya tidak. Ia bergantung kepada polisi bank tersebut. Contohnya, jika di Bank Rimau, baki akaun di bawah RM 5,000 tidak memerlukan surat kuasa pun. Jika di Bank Sotong, bawah RM 10,000 juga tidak memerlukan surat kuasa mentadbir. Jadi, buatlah semakan dengan bank masing-masing.


Keempat, balu tersebut bercerita mengenai akaun bank yang hilang. Kenapa bicara di Pejabat Tanah? 
Jawapannya, arwah suami beliau mempunyai hartanah (seperti rumah atau tanah) dan jumlah keseluruhan harta arwah berada di bawah RM 2 juta termasuk akaun bank dan kereta, sebab itu balu tersebut mengatakan bicara di Pejabat Tanah. Istilah yang betul adalah Seksyen Pengurusan Pusaka di Pejabat Tanah, atau lebih dikenali sebagai Pejabat Pusaka Kecil.


Kelima, nampak tak di situ kesan kelewatan pengurusan pusaka? Makin lama duit dalam bank, makin banyak pula duit yang hilang. Agak-agak kalau sebulan dua lagi, mungkin tinggal RM 1 sebab itu minimum amaun yang perlu ada dalam bank. Kesian arwah yang ingin meninggalkan duit untuk anak isteri, tetapi scammer pula yang kaya. 


Dah kena scam begini, salah siapa pula? Ini perlu tanya siapa yang melakukannya dan bagaimana ia dilakukan.
Jadi, ada tak solusi untuk kita elak masalah ini daripada berlaku kepada kita? Jawapannya, mestilah ada. Setiap penyakit pasti ada ubat kecuali mati.
Namun, kita tidak mahu memberi solusi dengan berkongsi nombor pin. Dari sudut undang-undang, adalah salah jika si balu mengeluarkan duit arwah senyap-senyap.


Solusi yang boleh diambil ketika pemilik harta masih hidup adalah:

1. Sediakan Tabung Dana Khairat Pusaka untuk uruskan pusaka si mati dengan segera.
Kadang-kadang bila berlaku kematian, pusaka si mati tidak diurus dalam tempoh masa yang lama kerana banyak sebab. Sebab waris tidak tahu, atau sebab waris tidak ada masa. Jadi, jika sudah ada tabung khairat pusaka ini, sekurang-kurangnya ada jaminan untuk urus pusaka si mati dengan segera. Waris tidak perlu bersusah payah dan tidak perlu mengeluarkan kos untuk menguruskan pusaka kita, kerana kita telah menyediakan dana semasa hidup lagi.


2. Sediakan solusi pembahagian akaun bank untuk waris-waris.
Supaya, bila berlaku kematian, tidaklah menyusahkan balu seperti ini. Dokumen solusi tersebut boleh dibawa ke bank untuk pengeluaran selepas selesai proses mendapatkan surat kuasa mentadbir daripada Pejabat Pusaka Kecil atau Mahkamah Tinggi Sivil.


3. Ada tak solusi lain yang tidak perlu menunggu surat kuasa mentadbir untuk aset tunai seperti ini?
Ada. Jika kita risau duit hilang seperti ini, boleh pindahkan simpanan ini daripada akaun bank biasa kepada Tabung Haji atau ASNB. Untuk Tabung Haji dan ASNB, jika telah dibuat penamaan atau hibah, duit boleh terus dikeluarkan oleh penama atau pentadbir tanpa perlu melalui proses perolehan kuasa di Pejabat Pusaka Kecil. Cukup dengan sijil kematian dan bukti bahawa kita adalah penama atau pentadbir bagi akaun tersebut. Jadi, nanti duit tersebut akan dimasukkan ke akaun penama atau pentadbir. Tugas sebagai penama adalah amanah dengan wang tersebut untuk membuat agihan mengikut kaedah faraid atau mengikut hasrat si mati yang telah dilaksanakan semasa hidup.


Harapnya perkongsian ini bermanfaat buat semua. Untuk yang telah meninggal, perkara pun telah berlaku dan susah untuk dipatahkan balik.



Namun, kita yang masih hidup diberikan peluang dan masa untuk membuat perancangan. Mulakan perancangan anda hari ini agar kita tidak meninggalkan beban kepada waris kita pada masa akan datang.


Kredit: Noorasyiqien Ishak
Olahan: Emme Marina
Emme Marina, suri rumah sepenuh masa (WAHM), memiliki M.Sc. dalam Kimia Industri. Penulis dan usahawan yang aktif, mengikuti pelbagai kursus penulisan dan bisnes. Menghasilkan beberapa buah e-book, seperti "Panduan Bisnes di Shopee." Pengalaman 12 tahun berniaga secara online. Kini aktif sebagai blogger, peniaga jam azan, al Quran digital, emas orodesign serta perunding harta perwarisan Islam. Ingin dapatkan khidmat servis dan produk jualan, bolehlah hubungi saya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.emmemarina.com/2024/05/duit-dalam-akaun-bank-arwah-hilang-sebelum-selesai-faraid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

papar berkaitan - pada 12/5/2024 - jumlah : 191 hits
Penerangan Akaun 3 KWSP Syarat dan Cara Keluar Duit KWSP Akaun 3 16 KWSP umum akaun 3 KWSP sebagai inisiatif Penstrukturan Semula Akaun KWSP bermula 12 Mei 2024 untuk tambah baik keselamatan pendapatan persaraan dalam masa yang sama memenuh...
Aeon Bank Cara Buka Akaun Servis Perkhidmatan Login

Aeon Bank Cara Buka Akaun Servis Perkhidmatan Login

papar berkaitan - pada 27/5/2024 - jumlah : 174 hits
AEON Bank secara rasminya telah dilancarkan sebagai bank digital Islam pertama di Malaysia serta menjadi bank digital kedua secara keseluruhan yang tersedia kepada orang ramai di Malaysia Sama seperti pesaingnya GX Bank bank digital patuh s...
Jemaah Haji Wajib Tahu Hal Hal Yang Perlu Dilakukan Sebelum Umrah

Jemaah Haji Wajib Tahu Hal Hal Yang Perlu Dilakukan Sebelum Umrah

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 84 hits
Ada beberapa hal penting yang harus dilakukan jemaah haji sebelum bergerak ke Mekkah untuk menjalankan umrah wajib
Kemenag Jemaah Umrah Harus Tinggalkan Arab Saudi Sebelum 6 Juni 2024

Kemenag Jemaah Umrah Harus Tinggalkan Arab Saudi Sebelum 6 Juni 2024

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 104 hits
Anna meminta kepada Asosiasi PPIU agar memberikan pembinaan yang lebih gencar kepada anggota melalui berbagai media
Sebelum Berangkat Pulang Ke Malaysia

Sebelum Berangkat Pulang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 55 hits
Sempat makan tengah hari bersama Timbalan Perdana Menteri Pertama Uzbekistan Achilbay Jumaniazovich Ramatov dan pimpinan lain tidak jauh dari Kompleks Kalon Minaret sebelum berlepas pulang ke tanah air Sebelum berangkat ke lapangan terbang ...
Buntut Kecelakaan Bus Smk Lingga Kencana Puluhan Sekolah Di Depok Ramp Check Bus Pariwisata Sebelum Study Tour

Buntut Kecelakaan Bus Smk Lingga Kencana Puluhan Sekolah Di Depok Ramp Check Bus Pariwisata Sebelum Study Tour

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 71 hits
Pemeriksaan dilakukan oleh Satuan Lalulintas Polres Metro Depok bersama Dinas Perhubungan Kota Depok
Tiada Tahanan Rumah Untuk Najib Sebelum Pru16

Tiada Tahanan Rumah Untuk Najib Sebelum Pru16

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 89 hits
Anwar Ibrahim berpandangan bahawa Yang di Pertuan Agong hanya patut mempertimbangkan tahanan rumah kepada Najib Razak selepas kes 1MDB yang dihadapinya selesai menjalani perbicaraan di mahkamah Menegaskan beliau tidak akan sesekali mengenep...
Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Tetap Bertegas Pertahan Kuota Bumiputera Pm

Bela Talapia Depan Rumah Selesai Masalah Rakyat

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Panamanian Court Acquits 28 Defendants In Panama Papers Trial

Rafizi Jawab Muhyiddin Yang Kaitkan Subsidi Diesel Bersasar Dengan Pinjaman Imf

Rempuh Mpv Polis Gara Gara Takut Ditangkap Khalwat



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga


Jubilee Terraces Residence By Spacefiction Studio In Hyderabad India

Ulang Tahun Ke 19 Kami

Wrong To Use Public Funds For Privatised Airports

Don T Waste Your Time

Buasir Otak Tv Roblox Sukan Olahraga Menang Dapat Robux Live

Ke Arah Kedamaian Negara