Dua Kalimat Ringan Tapi Sangat Dicintai Allah Dan Berat Pada Timbangan Rileks Media


سُبْحَانَ اللَّهِ وبِحَمْدِهِ – سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil ‘Adzim
“Maha Suci Allah dan segala puji untuk-Nya, Maha Suci Allah Yang Maha Agung.”
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:
كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ ثَقِيلَتَانِ فِي الْمِيزَانِ حَبِيبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ : سُبْحَانَ اللَّهِ ، وبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
“Dua kalimat yang ringan diucapkan lisan, berat ditimbangan, dan dicintai oleh Al-Rahman (Allah): Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil ‘Adzim.” (HR. Muttafaq ‘Alaih)
Tiga sifat yang disematkan pada zikir di atas. Pertama, disifati dengan “Ringan diucapkan lisan” kerana ia mudah dan tidak berat. Sangat ringan diucapkan oleh lisan kerana sedikitnya jumlah hurufnya. Huruf-hurufnya juga terdiri dari huruf-huruf yang memiliki tempat keluar yang mudah. Tidak ada huruf yang berat diucapkan. Sehingga ringan diucapkan.
dua kalimat ringan dicintai Allah, kalimah memberatkan timbangan, dua zikir pemberat timbangan,
Kedua, disifati dengan “berat ditimbangan”, yakni benar-benar berat saat ditimbang di akhirat kerana banyaknya pahala yang diberikan kepada orang yang mengucapkannya. Nilai kebaikannya dilipatgandakan bagi yang mahu menzikirkannya.
Ketiga, disifati dengan “sangat dicintai oleh Al-Rahman”, yakni kedua kalimat zikir tersebut sangat dicintai oleh Allah. Tentunya, orang yang mengucapkannya juga dicintai oleh-Nya. Bererti dua kalimat zikir ini merupakan salah satu sebab turunnya cinta Allah kepada hamba.
Dipilihnya nama Allah “Al-Rahman” menunjukkan, bahwa hadits ini menerangkan luasnya rahmat Allah kepada hamba-Nya. Dia membalas amal yang sedikit dengan pahala yang besar.
Makna Subhaanallaahi Wa Bihamdihi: Menyucikan Allah Ta’ala dari semua yang tidak setara untuk-Nya, seperti aib dan kekurangan. Contohnya mengadakan sekutu, pasangan hidup, anak dan semua yang tidak layak disandarkan kepada Allah ‘Azza wa Jalla. Bahwa Dia Maha sempurna dari semua sisi.
Digandingkannya tasbih dengan pujian menunjukkan kesempurnaan kurniaan dan pemberian-Nya kepada semua makhluk-Nya. Juga menunjukkan kesempurnaan hikmah, pengetahuan, dan sifat-sifat-Nya yang lain.
Subhanallah al-Adzim berarti Allah pemilik keagungan, kebesaran, keperkasaan, kekuasaan. Tidak ada sesuatu yang kekuasaan, kemampuan, kebijaksanaan, pengetahuan yang lebih agung daripada Allah. Dia maka agung dengan Dzat dan sifat-sifat-Nya.
Dua kalimat zikir di atas mengandung maqam raja’ (pengharapan) dan khauf (Takut). Raja’ terdapat pada sifat pujian yang berupa sanjungan baik atas apa yang Dia perbuat dan sifat-sifat kesempurnaan dan kemuliaan yang disandang-Nya. Sedangkan khauf diperoleh dari makna keagungan, kebesaran, keperkasaan, kekuasaan. Wallahu Ta’ala A’lam.
Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil ‘Adzim akan memberatkan timbangan kebaikan kita diakhirat sehingga akan termasuk orang yang bahagia. “Barang siapa yang berat timbangan (kebaikan) nya, maka mereka itulah orang-orang yang dapat keberuntungan.” (QS. Al-Mukminun: 102)
“Dan adapun orang-orang yang berat timbangan (kebaikan) nya, maka dia berada dalam kehidupan yang memuaskan.” (QS. Al-Qaari’ah: 6-7)
Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil ‘Adzim akan menyebabkan kita mendapatkan kecintaan Allah. Siapa yang dicintai oleh Allah, maka Allah akan menjaganya dan memberi petunjuk kepada anggota tubuhnya untuk berbuat yang mendatangkan ridha-Nya dan menghindari perkara-perkara yang bisa mendatangkan murka-Nya. Siapa yang dicintai oleh Allah, maka dihapuskan kesalahannya, diampuni dosanya, dan diberi keberkahan dalam hidupnya. Wallahu Ta’ala A’lam.
TONTON VIIDEO INI

Ust Syed Norhisyam – 2 kalimah ringan di bibir tapi berat di sisi Allah
Source link
The post Dua Kalimat Ringan Tapi Sangat Dicintai Allah dan Berat Pada Timbangan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/dua-kalimat-ringan-tapi-sangat-dicintai-allah-dan-berat-pada-timbangan-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 388 hits
Amalan makan jamu memang amat disarankan oleh nenek nenek kita pada zaman dahulu Namun membiasakannya dengan masyarakat kita hari ini agak sukar dilakukan oleh wanita zaman sekarang Boleh dikatakan amalan makan jamu hanya diamalkan oleh wan...
Berniaga Kecil Kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan Jom Amalkan 14 Tips Ini Rileks Media

Berniaga Kecil Kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan Jom Amalkan 14 Tips Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 547 hits
Projek perumahan baru tumbuh melata bagaikan cendawan namun penghuninya belum tentu dapat menghuni perumahan terbabit Ini kerana terdapat rata rata orang awam tidak mendapat kelulusan pinjaman bank Faktor ekonomi kurang baik dikatakan antar...
Masha Allah Inilah 6 Keberkatan Doa Ibu Yang Kita Perlu Tahu Rileks Media

Masha Allah Inilah 6 Keberkatan Doa Ibu Yang Kita Perlu Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 383 hits
Seperti mulianya taraf seorang ibu begitulah juga mulianya doa mereka di sisi Allah SWT Allah telah meletakkan seseorang ibu di peringkat yang paling tinggi doanya untuk dimakbulkan Disebabkan itulah reda dan restu dari ibu sangat penting d...
Dari Mana Punca Air Sungai Jawapan Al Quran Sangat Menakjubkan Subhanallah Rileks Media

Dari Mana Punca Air Sungai Jawapan Al Quran Sangat Menakjubkan Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 298 hits
Pernah tak kita terfikir dari mana datangnya air sungai yang tak putus putus walau dalam musim kemarau pun Ini jawapan dari Al Quran Allahu Subhanallah TEORI PUNCA AIR SUNGAI Seperti yang diceritakan oleh Saiful Nizar Abd Rahim Dari aku kec...
Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 471 hits
Memang Ajaib Tak rasa nak makan malam apabila amal meminum minuman ini Kalau begini berat badan pun cepatlah turun tak percaya cubalah sendiri Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila...
Ini 5 Cara Mujarab Turun Berat Dengan Air Jemuju Rileks Media

Ini 5 Cara Mujarab Turun Berat Dengan Air Jemuju Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 451 hits
Pernah dengar nama biji jemuju Biji inilah yang selalu digunakan untuk buat Maruku itu Nama Melayunya Jemuju atau Lemuju Nama Inggerisnya Carom Seed Dan orang India memanggilnya Omam Kata Sarifa Redzuan yang juga Cikgu Spa Bengkel Fast Trac...
Daun Oregano Bukan Guna Untuk Masakan Je Tapi Boleh Jadi Penawar Batuk Rileks Media

Daun Oregano Bukan Guna Untuk Masakan Je Tapi Boleh Jadi Penawar Batuk Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 568 hits
Bila musim musim hujan begini biasanya kesihatan keluarga sering juga terganggu Sering batuk dan selesema umpamanya Selain perlu makan ubat yang disarankan doktor untuk merawatnya ada baiknya mencuba dengan rawatan menggunakan daun oregano ...
Campuran Dua Gabungan Mujarab Atasi Bersin Dan Resdung Teruk Kena Cuba Rileks Media

Campuran Dua Gabungan Mujarab Atasi Bersin Dan Resdung Teruk Kena Cuba Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 381 hits
Mungkin bagi mereka yang tidak mengalami masalah resdung tidak merasa betapa sengsaranya setiap pagi Bagi yang mengalami masalah ini kegatalan muka dan kepala ditambah dengan bersin bertubi tubi serta tidak terkawal buat kita rasa resah dan...
4 Amalan Ibu Ini Yang Mengajar Dua Anaknya Hafaz Al Quran Di Usia Setahun Lebih Boleh Diamalkan Rileks Media

4 Amalan Ibu Ini Yang Mengajar Dua Anaknya Hafaz Al Quran Di Usia Setahun Lebih Boleh Diamalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 333 hits
Anak yang sering kali diperdengarkan bacaan al Quran sejak kecil berpotensi untuk celik al Quran dengan mudah Amalan ini jika dibuat berterusan sangat elok Jadikan amalan ini kebiasaan dalam diri anak anak Apa yang dikongsikan oleh Puan Sit...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Swiss Butter Strawberry Azlina Ina

Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah