Dua Beranak Warga Thailand Maut Dalam Kebakaran


GEORGE TOWN, 1 Mei  — Dua beranak warga Thailand maut dalam kebakaran di bangunan rumah kedai yang menjalankan perniagaan restoran masakan Thai di Jalan Air Itam, Datuk Keramat di sini hari ini.
Dalam kejadian kira-kira 11.30 pagi itu, Aishah Tok Pok Ku, 51, yang berada di ruang dapur dan sedang membuat persiapan bagi membuka restoran naik ke tingkat dua rumah kedai itu untuk menyelamatkan ibunya Minah Yahya, 80, namun kedua-duanya terperangkap di tangga ketika api sedang marak.
Pekerja restoran itu, Rohana Abdul Rahman, 33, yang juga warga Thailand berkata semasa kejadian beliau berada di bahagian dapur bersama Aishah yang merupakan tauke restoran tersebut telah ternampak percikan api di bahagian suis lampu di tingkat atas dan terus memaklumkan kepada Aishah.
“Tiba-tiba terus keluar api dari situ dan saya menjerit untuk beritahu Kak Sah (Aishah) dan dua lagi kawan yang tengah kerja di restoran…waktu tu Kak Sah terus naik atas untuk selamatkan maknya tapi saya pegang halang dia naik sebab api dah marak, dia tolak saya dan terus naik juga.
“Kami semua keluar dari kedai sebab api dah semakin marak tapi masa tu memang dok nampak Kak Sah tarik mak dia turun kat tangga, saya nampak ada kayu timpa depa (mereka) dan api pula makin besar.. saya minta tolong orang telefon bomba supaya dapat selamatkan Kak Sah dengan maknya,” katanya ketika ditemui di lokasi kebakaran di sini hari ini.
Rohana berkata Aishah telah menjalankan perniagaan restoran itu sejak empat tahun lepas dan dia memang membawa ibunya tinggal bersama kerana tiada siapa dapat menjaga warga emas tersebut di Pattani, Thailand, malah wanita tersebut juga tidak berapa sihat.
Katanya selain Minah, anak lelaki Aishah berusia 20-an turut tinggal bersamanya namun semasa kejadian dia berada di Pattani dan tidak dapat kembali semula ke sini berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
“Selalunya mak Kak Sah akan duduk di bawah (ruang restoran) untuk membantu kami potong sayur atau buat kerja ringan, tapi hari ini dia beritahu nak naik berehat di atas.. dia cakap sakit pinggang jadi nak baring, Allah lebih sayangkan mereka,” katanya yang sedih dengan kejadian itu.
Menurutnya beliau telah menghubungi anak serta keluarga Aishah di Pattani dan mereka sangat sedih dengan kejadian menimpa dua beranak tersebut serta berharap jenazah kedua-duanya dapat dibawa pulang ke kampung halaman di sana.
“Tapi saya dimaklumkan, berikutan wabak COVID-19 ini jenazah mereka tidak boleh dibawa balik ke sana dan perlu dikebumikan di sini.. nampaknya apa yang Kak Sah selalu cakap iaitu mahu terus tinggal di sini termasuk tidak mahu balik sambut Hari Raya di sana (Pattani) menjadi kenyataan,” katanya.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Perak A’zelan Hassan berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada 11.33 pagi dan jentera pertama tiba di lokasi tujuh minit kemudian dengan api sedang marak di lokasi.
Katanya api dipercayai bermula di bahagian atas rumah kedai dua tingkat itu dan pihak bomba berjaya mengawal kebakaran pada 12.01 tengah hari daripada merebak ke kedai bersebelahan sebelum memadam api sepenuhnya setengah jam kemudian.
“Tindakan pantas bomba berjaya mengawal kebakaran daripada merebak ke kedai bersebelahan dan selepas selesai memadam api, kami menemukan mayat dua beranak itu di tangga dipercayai mereka hendak turun menyelamatkan diri,” katanya.
Menurutnya pemeriksaan awal mendapati dua beranak itu melecur antara 10 hingga 20 peratus sahaja dan dipercayai mereka meninggal dunia disebabkan terhidu asap tebal namun mayat kedua-duanya telah dihantar ke Hospital Pulau Pinang untuk bedah siasat.
“Seramai 100 pegawai dan anggota bomba termasuk Pasukan Bomba Sukarela (PBS) bersama 12 jentera bomba terlibat dalam operasi memadam kebakaran tersebut, setakat ini punca kebakaran serta jumlah kerugian masih dalam siasatan,” katanya.
Sumber: BERNAMA
The post Dua Beranak Warga Thailand Maut Dalam Kebakaran appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/05/01/dua-beranak-warga-thailand-maut-dalam-kebakaran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jalan Air Hitam Dua Maut Dalam Kebakaran

Jalan Air Hitam Dua Maut Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 306 hits
JALAN AIR HITAMDUA MAUT DALAM KEBAKARANDua beranak warga Thailand maut dalam kebakaran di sebuah rumah kedai di Jalan Air Itam Datuk Keramat di sini hari ini Dalam kejadian kira kira jam 11 30 pagi itu mangsa yang terkorban dikenali sebagai...
Adang Pencuri Dua Warga Ditembak

Adang Pencuri Dua Warga Ditembak

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 203 hits
Adi menuturkan peristiwa bermula saat kedua warga ini mengejar dua orang yang berboncengan sepeda motor Saat itu pengendara motor sudah diminta berhenti oleh warga namun justru nekat menerabas
Empat Beranak Dua Penyewa Kongsi Diami Rumah Usang

Empat Beranak Dua Penyewa Kongsi Diami Rumah Usang

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 434 hits
MELAKA TENGAH Siapa sangka dalam sebuah rumah usang yang bumbungnya hampir menyembah bumi di Bandar Kaba di sini didiami empat beranak bersama dua penyewa lain iaitu seorang ibu tunggal dan seorang saudara baharu Effandi Abdul Rahim 50 yang...
Tragedi Ramadan Anak Tak Sempat Selamatkan Ibu Dua2 Maut Dalam Kebakaran

Tragedi Ramadan Anak Tak Sempat Selamatkan Ibu Dua2 Maut Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 264 hits
Hari ini satu berita menyedihkan diterima apabila dimaklumkan kematian dua beranak dalam satu insiden kebakaran di sebuah rumah kedai di Jalan Air Itam Datuk Keramat Difahamkan kedua duanya merupakan warga Thailand yang berniaga kedai makan...
Thailand Beri Lanjutan Visa Automatik Kedua Kepada Warga Asing Terkandas Sehingga 31 Julai

Thailand Beri Lanjutan Visa Automatik Kedua Kepada Warga Asing Terkandas Sehingga 31 Julai

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 203 hits
Bangkok Thailand hari ini meluluskan lanjutan visa automatik buat kali kedua kepada warga asing yang terkandas di negara itu ekoran sekatan perjalanan dan pembatalan penerbangan berikutan pandemik COVID 19 Jurucakap kerajaan Narumon Pinyosi...
Terbabas Dan Bertembung Dengan Lori Dua Tentera Maut Selepas Pulang Mesyuarat

Terbabas Dan Bertembung Dengan Lori Dua Tentera Maut Selepas Pulang Mesyuarat

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 562 hits
KUANTAN Seorang pegawai dan anggota tentera yang dalam perjalanan pulang ke Kem Tentera Darat Mempaga di Bentong maut selepas kenderaan dinaiki mereka terbabas dan melanggar lori di Kampung Lebu kira kira 20 kilometer dari kem itu hari ini ...
Covid 19 Situasi Bertambah Baik Thailand Pertimbang Kurangkan Larangan Fasa Dua

Covid 19 Situasi Bertambah Baik Thailand Pertimbang Kurangkan Larangan Fasa Dua

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 173 hits
Berikutan situasi COVID 19 di Thailand terus bertambah baik dengan mencatatkan kes baharu harian pada kadar satu angka kerajaan merancang membuka semula lebih banyak perniagaan dan aktiviti dengan mengurangkan larangan fasa dua pada minggu ...
Sgara Pekebun Warga Emas Maut Motosikal Tergelincir Dalam Perjalanan Kutip Durian

Sgara Pekebun Warga Emas Maut Motosikal Tergelincir Dalam Perjalanan Kutip Durian

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 247 hits
Hasrat seorang pekebun warga emas untuk mengutip buah durian tidak kesampaian apabila dia ditemui mati di kawasan kebun durian di Sungai Ara Pulau Pinang petang Selasa Mayat lelaki berusia 77 tahun itu ditemui orang awam yang kebetulan mela...
Viral Warga Makassar Nekat Berdesakan Salat Tarawih

Viral Warga Makassar Nekat Berdesakan Salat Tarawih

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 276 hits
Warga nekat berbondong bondong menuju masjid untuk salat tarawih di tengah wabah corona MUI dan pemerintah telah mengimbau kepada umat Muslim untuk tidak beribadah di masjid sementara waktu selama wabah virus corona Imbauan tersebut terliha...
Poster Hari Ibu 2024 Contoh Poster Dengan Background Menarik

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Presiden Pbsnt Kongsi Perkembangan Terkini Akhyar Rashid

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

Jaringan Tunggal Hidalgo Bantu Sri Pahang Fc Kutip Tiga Mata Tewaskan Kelantan Darul Naim Fc

Ziarah Kubur Arwah Mak Pah