Ds Anwar Ibarat Terjatuh Dalam Air Nampak Meronta Minta Tolong



Anwar perlu kompromi sekali lagi, demi kepentingan sahabat beliauOleh MALAYSIA DATELINE Melalui  http://gigitankerengga.blogspot.com/
DATUK Seri Anwar Ibrahim dicadangkan berkompromi dengan memberi peluang kepada Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri sekali lagi dalam jangka masa yang jelas manakala beliau sendiri menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Penganalisis politik, Dr Mazlan Ali dalam satu tulisan khasnya kepada Malaysia Dateline berkata, hanya inilah caranya kerajaan Pakatan Harapan 2.0 boleh dibentuk semula terutama demi kepentingan parti sahabat Anwar iaitu AMANAH dan DAP.

“Saya fikir dalam situasi kini, memberi peluang Tun mengemudi PH sekali lagi sebagai PM dengan syarat melantik DS Anwar sebagai TPM dan Menteri Kewangan mungkin satu pilihan yang terbaik.

“Soal peralihan kuasa 2.0 dalam tempoh tertentu mungkin boleh dipateri dalam suatu bentuk persetujuan yang lebih menyeluruh dari segi tempoh dan tarikh yang nyata,” kata beliau dalam tulisan itu.

BERIKUT TULISAN PENUH DR MAZLAN ALI, APA PILIHAN ANWAR
Saya fikir Anwar dalam situasi mempunyai kuasa tawar menawar yang besar sekarang, dan dalam keadaan setelah apa yang Tun Mahathir lakukan terhadap beliau sebelum ini (mungkir janji), mungkin Anwar mengambil sikap berhati-hati untuk tidak terlalu memberi ruang yang tersangat mudah bagi Tun Mahathir.
Situasi deadlock sekarang memang membawa kebuntuan, dan saya fikir dalam pemikiran Anwar kini, membentuk kerajaan PH kembali adalah satu pilihan yang tidak boleh diabaikan, tetapi beliau mungkin berfikir mengambil langkah bahawa kerajaan PH yang baharu ini mestilah PH 2.0 yang bebas dari sebarang kemungkinan manipulasi yang berulang, dengan kunci mangganya di tangan Tun Mahathir.
Saya pernah dengar kenyataan Anwar bahawa dia tidak akan tinggalkan rakan-rakannya (DAP dan Amanah).
Tetapi dengan mengambil sikap keras dan tidak mahu kompromi, bermaksud Anwar sebenarnya hanya pentingkan dirinya sendiri dan membelakangkan kepentingan rakan-rakannya DAP/Amanah yang inginkan pembentukan Kerajaan PH 2.0.
PKR berbeza dengan Amanah dan DAP. PKR parti yang sudah lama bertapak dalam politik dan mereka telah mempunyai suatu falsafah yang cukup kuat tentang perjuangan dan keperluan intuk merealisasikan suatu reformasi yang menyeluruh.
Dengan sebab itu, PKR boleh bertahan jika terus kekal sebagai pembangkang. Saya fikir Anwar mempunyai kekuatan dan mampu untuk merealisasikan kehendaknya (enggan kompromi dengan Tun) berbanding Amanah dan DAP.
Sedangkan Amanah sebuah parti muda dan tidak begitu kuat tapak tapak politik asasnya. Justeru Amanah amat memerlukan suntikan tenaga untuk melonjakkan momentumnya iaitu dengan menjadi kerajaan. Hakikatnya peluang membentuk kerajaan baru PH 2.0 ini adalah sesuatu yg sukar dilepaskan oleh Amanah.
DAP yang terpalit sebagai parti pembangkang puluhan tahun juga memerlukan lonjakan baru untuk membuktikan kemampuannya menjadi sebuah parti kerajaan yang boleh berkhidmat untuk rakyat dan mewakili suara masyarakat bukan Melayu yang lain. Peluang membentuk kerajaan baru ini juga sesuatu yang sukar untuk dilepaskan DAP.
Anwar Perlu Kompromi
Dalam situasi kebuntuan kini, Anwar dan Mahathir masing-masing tidak boleh membentuk kerajaan tanpa kerjasama keduanya, kecuali Anwar dapat membuktikan bahawa tanpa Tun, beliau boleh membawa angka lebih 112 walau dengan apa cara, atau Tun boleh mengadakan jumlah 112 dengan mempertimbangkan muafakat baru yang tidak dalam jangkauan pemikiran kita.
Maka dalam situasi pemimpin-pemimpin pembangkang yang semakin lemah ekoran siasatan dan pendakwaan seperti kes YB Syed Saddiq, kes Timbalan Pengerusi/Presiden Warisan, kes Banglo Lim Guan Eng, pendedahan Bekas AG Afandi tentang konspirasi Mahathir-Sri Ram dan banyak lagi menunjukkan masa bagi PH 2.0 semakin suntuk. Dan tidak ada jaminan kes gangguan seksual Anwar dengan Yusof Rowther tidak akan dibuka semula, dan ini benar-benar menunjukkan pembangkang kini semakin lemas dan bakal tenggelam tidak lama lagi.
Saya fikir dalam situasi kini, memberi peluang Tun mengemudi PH sekali lagi sebagai PM dengan syarat melantik DS Anwar sebagai TPM dan Menteri Kewangan mungkin satu pilihan yang terbaik.
Soal peralihan kuasa 2.0 dalam tempoh tertentu mungkin boleh dipateri dalam suatu bentuk persetujuan yang lebih menyeluruh dari segi tempoh dan tarikh yang nyata.
Saya fikir, ini situasi menang-menang dan Anwar masih mempunyai kelebihan untuk menentukan sendiri bentuk penjajaran semula politik menjelang PRU-15 dengan sokongan rakan-rakan DAP dan Amanah yang lebih mantap, hasil pengorbanan kali kedua Anwar sehingga mandat rakyat PRU-14 dapat dikembalikan.Dr Mazlan Aliat 6/12/2020 09:30:00 PTG 
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pada saya (Ibnu Hasyim), DS Anwar bersama 'konflik'nya ibarat terjatuh dalam air, tangannya nampak sedang meronta-ronta minta tolong. Menunggu 'bahtera penyelamat' untuk menyelamatnya. 

Tetapi yang nampak sedang hanyut berhampirannya ialah longgokan sampah-sarap busuk.. yang bangkai khinzir pun berlonggok bersama. Adakah beliau sanggup memeluk 'reba' bangkai khinzir tersebut demi menyelamatkan nyawa politiknya? Tiada pilihan lain lagi?

Ya, kita tunggu dan lihat. Di samping kita buat kerja kita... Al-hamdullah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/06/ds-anwar-ibarat-terjatuh-dalam-air.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Terjun Victoria Falls Air Terjun Terindah Dan Terbesar Didunia

Air Terjun Victoria Falls Air Terjun Terindah Dan Terbesar Didunia

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 455 hits
Keindahan alam yang hijau pasti membuat hati dan perasaan tenang bagi mereka yang menyukai keindahan alam Lepas penat hati ketika mata memandang alam yang hijau segar apalagi jika ada air terjunnya dengan gemercik air serta sejuk air yang j...
Dua Remaja Di Thailand Dilaporkan Maut Dirempuh Kereta Setelah Dipercayai Terjatuh Ketika Buat Pusingan U

Dua Remaja Di Thailand Dilaporkan Maut Dirempuh Kereta Setelah Dipercayai Terjatuh Ketika Buat Pusingan U

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 313 hits
Dua remaja yang menunggang motosikal dilaporkan maut selepas dilanggar oleh sebuah kereta di wilayah Chonburi Thailand Dilaporkan kereta yang dipandu oleh seorang wanita yang berusia 23 tahun memandu dalam keadaan tergesa gesa untuk pulang ...
Lelaki Patah Pergelangan Kaki Terjatuh Sewaktu Mendaki Di Bukit Jambul

Lelaki Patah Pergelangan Kaki Terjatuh Sewaktu Mendaki Di Bukit Jambul

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 341 hits
Seorang lelaki patah pergelangan kaki kiri selepas terjatuh ketika melakukan aktiviti mendaki di Bukit Jambul Pulau Pinang pada Ahad Lelaki berusia 42 tahun itu yang mendaki sendirian dikatakan terjatuh dari tebing bukit dan dia ditemui ole...
Elfira Loy Menggigil Lihat Anak Terhantuk Sampai Benjol Kebiruan Ini Parents Boleh Buat Bila Anak Terjatuh

Elfira Loy Menggigil Lihat Anak Terhantuk Sampai Benjol Kebiruan Ini Parents Boleh Buat Bila Anak Terjatuh

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 608 hits
Bagai nak terkeluar jantung Pasti itu yang ibu bapa rasa bila anak kecil jatuh tidak kira dari tempat tinggi atau sebaliknya Lagi risau bila terhantuk di bahagian sensitif seperti kepala Walaupun diakui kecederaan sepanjang mereka membesar ...
Ais Daripada Air Paip Vs Air Masak Bahaya Tu Kena Tahu Bezanya

Ais Daripada Air Paip Vs Air Masak Bahaya Tu Kena Tahu Bezanya

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 381 hits
Pernah tak terfikir minuman berais yang kita minum tu selamat tak Ketulan ais yang di order tu biasanya datang berguni dan berkilo kilo anda pasti ke ketulan ais dari air mentah atau air paip tu tak digunakan untuk membuat minuman Air tak d...
Wanita Di Kalimantan Utara Dimakan Buaya Air Asin Warga Bedah Perut Buaya Dan Temukan Tubuh Fatimah

Wanita Di Kalimantan Utara Dimakan Buaya Air Asin Warga Bedah Perut Buaya Dan Temukan Tubuh Fatimah

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 269 hits
Kembali terjadi seorang warga menjadi santapan seekor buaya air asin ketika sedang memancing di sungai Seekor buaya air asin sepanjang 6 meter kembali memakan perempuan berusia 45 tahun di Kalimantan Utara Dailymail co uk memberitakan ini a...
Elakkan Aktiviti Di Kawasan Rekreasi Air Terjun Belukar Bukit

Elakkan Aktiviti Di Kawasan Rekreasi Air Terjun Belukar Bukit

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 368 hits
Oleh Muhammad Najib IsmailHULU TERENGGANU 18 Jun Orang ramai dinasihati agar tidak menjalankan sebarang aktiviti di kawasan rekreasi air terutamanya di Air Terjun Belukar Bukit dalam musim Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan berkuat kuasa...
Isu Air Salahkan Ph Bekas Senator Pkr Sangkal Dakwaan Najib

Isu Air Salahkan Ph Bekas Senator Pkr Sangkal Dakwaan Najib

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 258 hits
BERA Bekas Senator dan calon Parti Keadilan Rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke 14 lalu Bob Manolan Mohamad hairan dengan kenyataan mantan Perdana Menteri Datuk Najib Tun Razak yang dilihat menyalahkan Pakatan Harapan terhadap semua isu tertun
Air Rendaman Bunga Belimbing Buluh Untuk Kurangkan Perit Tekak Batuk Berkahak Boleh Cuba

Air Rendaman Bunga Belimbing Buluh Untuk Kurangkan Perit Tekak Batuk Berkahak Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 328 hits
Mengalami perit tekak atau batuk berkahak memang tak selesa Biarpun sudah minum banyak air masak tetap terasa sakitnya Nak bercakap pun tak keluar suara Sekiranya anda mengalami masalah ini bolehlah cuba petua yang dikongsikan oleh Dengan h...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Brand Law In Indonesia Understanding The Basics

Matta Band Yang Cantik Banyak Yang Nakal Katanya Chord

Lupakan Cinta



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Jangan Tangguh Nak Buat Kebaikan

Suria Klcc Dan Hari Jumaat Di Sentral Suites Kl

Blogger Add Show Hide Faq Style Toggle Contents

Durian Belanda Asal Usul Khasiat Dan Manfaat

Bezakan Diri Anda Dari Pesaing Dengan Kotak Dan Sticker Yang Unik

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri