Dr Mahathir Perlu Beri Penjelasan Anwar


MyMetroMuhammad Yusri Muzamir
[email protected]

ANWAR (kiri) semasa sidang media selepas hadir majlis Jamuan Hari Raya Perdana di Masjid Kumang Semang, Bukit Mertajam, malam tadi. FOTO Mikail Ong

PERDANA Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad perlu memperjelaskan pelantikan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dikatakan bercanggah dengan dua perkara utama.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata ia berikutan pelantikan Latheefa itu dikenal pasti bercanggah dengan manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu.

Selain itu, katanya, lantikan Latheefa dikatakan bertentangan dengan Akta SPRM 2009 yang antaranya menyatakan pelantikan perlu dibuat dalam kalangan penjawat awam.

“Perdana Menteri sudah melantik (Latheefa) selain menjelaskan ia tidak diumumkan dalam Kabinet atau Majlis Presiden PH dan kita mengalami kesukaran untuk menjelaskan isu ini kerana PH telah memberi komitmen untuk memenuhi semua janji dalam manifesto.

“Kita akan pertimbangkan semua pandangan atau bantahan dikemukakan semua pihak kerana ini adalah janji kita. Kita tak boleh mempamerkan PH seolah-olah cuba untuk tak tunaikan janji manifesto, selain menyokong atau bantah secara melulu juga tidak wajar.

“Bagaimanapun, ia perlu dibincang menerusi saluran betul iaitu dalam Kabinet atau Majlis Presiden PH, selain perlu beri perdana menteri ruang secukupnya. Saya tidak akan membuat kesimpulan selagi tidak mendengar penjelasan beliau (Dr Mahathir),” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Jamuan Hari Raya Perdana bersama Anwar yang turut dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di pekarangan Masjid Kubang Semang, Bukit Mertajam, malam tadi.

Latheefa dilantik sebagai KP SPRM baharu berkuat kuasa 1 Jun lalu, menggantikan Datuk Seri Mohd Shukri Abdull yang memilih untuk memendekkan perkhidmatan kontrak beliau lebih awal.

Anwar berkata, penjelasan itu wajar diberikan kerana kerajaan perlu memastikan SPRM kekal bebas, selain penjawat jawatan berkenaan perlu dilihat profesional dan tidak dipengaruhi pegangan politik, perasaan atau gabungan.

“Penjelasan kepada orang ramai perlu kerana isu pelantikan ini berkait dengan manifesto, selain mengapa kita memenuhi atau menghormati manifesto perlu diperjelaskan bagi mengelak kekeliruan.

“Pada masa sama, kita sedar tugas untuk memastikan keberkesanan perjalanan pentadbiran kerajaan serta sokongan terhadap inisiatif dibuat perdana menteri,” katanya yang juga Ahli Parlimen Port Dickson.

Mengulas lanjut, beliau berkata, pihaknya tidak menerima sebarang makluman daripada Latheefa sebelum bekas ahli PKR itu bersetuju menerima lantikan bagi mengisi jawatan berkenaan.

“Latheefa tidak menghubungi saya sebelum terima jawatan ini, tetapi tidak maklum sama ada dia memberi tahu pemimpin lain. Saya hanya maklum mengenai perkara ini menerusi media.

“Kontroversi isu ini adalah apabila (Latheefa) letak jawatan selepas buat lantikan, tetapi bagi PKR kita dah terima dan tak ada sebab untuk pertikai peletakan jawatannya kerana dia sekarang bukan lagi ahli parti. Justeru, ia tak harus jadi kontroversi lagi,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 7 Jun 2019 @ 1:18 AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/06/dr-mahathir-perlu-beri-penjelasan-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Differences Between Mahathir And Anwar Over Latheefa S Appointment

Differences Between Mahathir And Anwar Over Latheefa S Appointment

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 306 hits
The differences in opinions and approach between Dr Mahathir and Anwar in this matter shows that democracy is fresh in Pakatan and serves as a check and balance to prevent the Prime Minister from becoming autocratic or the Cabinet as mere r...
Anwar Bertemu Mahathir

Anwar Bertemu Mahathir

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 318 hits
Bertemu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini di Putrajaya Sempat menyentuh beberapa isu mendesak dalam dan luar negara Saya turut memaklumkan Perdana Menteri saya akan menunaikan umrah bersama Azizah yang pada masa sama akan men...
Dr Mahathir Sahkan Semula Janji Serah Jawatan Kepada Anwar

Dr Mahathir Sahkan Semula Janji Serah Jawatan Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 207 hits
Dr Mahathir sahkan semula janji serah jawatan kepada Anwar Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 30 May 2019 9 10PM
Sekali Lagi Anwar Bertemu Tun Mahathir

Sekali Lagi Anwar Bertemu Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 350 hits
Luang masa selama 30 minit bertemu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini di Putrajaya Saya menjelaskan konteks persoalan mengenai pelantikan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pecegahan Rasuah Saya juga memaklumk...
Anwar Says He Spoke To Azmin At Length

Anwar Says He Spoke To Azmin At Length

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 414 hits
PKR president Anwar Ibrahim said today that he has recently spoken at length with his deputy Mohamed Azmin Ali Anwar said this outside the PKR headquarters in Petaling Jaya where the party s political bureau is scheduled to convene for its ...
Selepas Apa Yg Berlaku Anwar Akhirnya Jumpa Pm Rupanya Ini Isu Yg Mereka Bincang

Selepas Apa Yg Berlaku Anwar Akhirnya Jumpa Pm Rupanya Ini Isu Yg Mereka Bincang

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 278 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim memberitahu beliau telah bertemu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad selama kira kira 30 minit hari ini Selepas apa yg berlaku Anwar akhirnya jumpa PM Rupanya ini isu yg mereka bincang
Persoal Pengampunan Pada Anwar Takiyuddin Diambil Keterangan Polis

Persoal Pengampunan Pada Anwar Takiyuddin Diambil Keterangan Polis

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 169 hits
KOTA BHARU Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan hadir di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu hari ini untuk diambil keterangan ekoran satu laporan polis yang dibuat oleh Pemuda PKR Cabang Ketereh mengenai tuduhan ke atasnya yang dik...
Saya Sudah Hubungi Azmin Ini Yg Akan Terjadi Selepas Anwar Hubungi Azmin

Saya Sudah Hubungi Azmin Ini Yg Akan Terjadi Selepas Anwar Hubungi Azmin

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 354 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memaklumkan sudah menghubungi Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berhubung isu video klip yang tular dalam media sosial semalam Saya sudah hubungi Azmin Ini yg akan terj...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan

Habislah Rancak Menarik Bersama Video Hyoyeon Snsd Bersama Bomi Apink Dikritik Ramai