Dr Mahathir Jangan Jolok Sarang Tebuan


Firdaus Muhammad 
Sudah banyak spekulasi berkeliaran berkenaan isu peletakan jawatan dan pelantikan Yang di-Pertuan Agong. Macam-macam teori yang dikongsi netizen, lebih-lebih lagi mengenai tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad didakwa mencampuri urusan Majlis Raja-raja dalam memilih Agong baru.

Mengikut senarai pemilihan, Sultan Pahang layak menjadi Agong seterusnya, diikuti Sultan Johor dan Sultan Perak. Namun, terdapat berita Sultan Pahang tidak berminat menjadi Agong dan tentunya nama Sultan Johor sebagai Agong menggerunkan Dr Mahathir.

Atas sebab inilah, Dr Mahathir berkongsi satu peringatan kepada raja-raja yang mereka tidak terkecuali daripada pelaksanaan undang-undang melalui catatan blog bertajuk “Rule of Law” yang secara jelas terhadap raja-raja.

Prinsip “rule of law” memang wajar ditegakkan tanpa pengecualian. Namun, dalam konteks sekarang, prinsip ini seperti hanya digunakan untuk tujuan politik dan tidak ikhlas menegakkan undang-undang.


Contohnya, di manakah prinsip “rule of law” dalam kes rasuah Lim Guan Eng? Kes yang ternyata wujud elemen salah laku, tetapi digugurkan Peguam Negara, Tommy Thomas yang dipilih oleh Dr Mahathir. Kes tersebut sepatutnya diteruskan agar Lim dapat bersihkan nama beliau jika tidak bersalah, bukan diselamatkan dengan cara mudah melalui pengguguran kes.



Di manakah juga prinsip “rule of law” dalam kes kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim? Insiden di luar Kuil Sri Maha Mariamman yang bertukar menjadi rusuhan mengorbankan nyawa seorang penjawat awam yang sedang menjalankan tugas. Hingga hari ini, masih tiada berita keadilan akan ditegakkan.

Dalam kes yang sama, prinsip “rule of law” turut dibelakangkan, apabila keputusan mahkamah tidak dihiraukan, di mana kuil itu ingkar berpindah.

Begitu juga dengan peristiwa berdarah Memali. Di manakah prinsip “rule of law”? Sehingga kini, ramai tertanya-tanya kenapa begitu ramai anggota keselamatan dikerahkan menangkap Ibrahim Libya? Pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang dahulu memperjuangkan pembentukan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk mencari kebenaran, sekarang diam membisu apabila sudah berkuasa.

Apa sebenarnya nilai prinsip “rule of law” bagi kerajaan PH? Bukti-bukti yang disenaraikan secara terang menunjukkan Dr Mahathir dan kerajaannya amat hipokrit dalam menegakkan dan menghormati undang-undang. Mereka bukanlah malaikat seperti yang mereka ingin tonjolkan.



Contohnya kisah Prebet Adam Jaafar yang memberi gambaran raja zalim harus ditentang. Media melaporkan kononnya Prebet Adam mengamuk apabila mendapat tahu adiknya dibunuh Sultan Johor ketika itu, sedangkan Prebet Adam tiada adik lelaki dan hanya ada adik perempuan yang meninggal dunia dalam kebakaran rumah ketika berumur 2 tahun.

Menurut perkongsian Tunku Mahkota Johor, Prebet Adam telah dipaksa mengaku mengamuk kerana Sultan Johor ketika itu membunuh adiknya. Lebih memeranjatkan, keluarga Prebet Adam sendiri memohon maaf kepada kerabat diraja Johor kerana terpalit fitnah tersebut dan menjelaskan kejadian mengamuk itu berlaku kerana Prebet Adam menghadapi masalah di tempat kerja.

Sejarah mengajar kita untuk tidak mudah terpedaya. Jika dulu kita bergantung kepada maklumat akhbar utama yang dikawal kerajaan, kini kita mempunyai alternatif untuk mengesahkan maklumat tersebut melalui internet yang tidak dapat dikawal kerajaan.

Dr Mahathir bagaikan tidak belajar daripada protes Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Orang Melayu bersatu apabila beliau mengumumkan Malaysia akan meratifikasi ICERD, perjanjian antarabangsa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Keputusan beliau bagaikan menjolok sarang tebuan dan sekali lagi beliau mahu mengganggu gugat benteng pertahanan terakhir orang Melayu dan Islam melalui kempen negatif terhadap institusi diraja.

Insaflah Dr Mahathir.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/dr-mahathir-jangan-jolok-sarang-tebuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Stesen Minyak Pun Tak Settle Jangan Mimpi Dr Mahathir Boleh Bantu Melayu

Harga Stesen Minyak Pun Tak Settle Jangan Mimpi Dr Mahathir Boleh Bantu Melayu

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 395 hits
Isu Pengapungan Harga Minyak Dr Mahathir Terus Buat U Turn Dalam Masa Yang Sama Rakyat Terus MenderitaDS Najib Ini Belum U Turn Lagi Ini Lampu Isyarat Ini Bukan Lagi Senyap Senyap Tibai Penetapan harga runcit produk petroleum secara minggua...
Tun Mahathir Hanya Perdana Menteri Sementara Tolonglah Jangan Mengada Ngada

Tun Mahathir Hanya Perdana Menteri Sementara Tolonglah Jangan Mengada Ngada

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 325 hits
Daripada semua kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin pemimpin Pakatan Harapan berhubung kedudukan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri satu kesimpulan yang nyata ialah beliau hanyalah sementara saja sifatnya dalam memegang jawata...
Tun Mahathir Jangan Pinggirkan Kami Tuan Ibrahim

Tun Mahathir Jangan Pinggirkan Kami Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 292 hits
KOTA BHARU Pas juga mengharapkan kerajaan Pakatan Harapan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak meminggirkan Kelantan dan Terengganu seperti yang dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini Untuk itu Tim...
Jangan Bawa Perangai Babi Dalam Kehidupan Sufian Suhaimi Sound Netizen

Jangan Bawa Perangai Babi Dalam Kehidupan Sufian Suhaimi Sound Netizen

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 243 hits
Penyanyi Sufian Suhaimi sudah beberapa kali memberitahu beliau sudah seratus peratus move on daripada kisah putus tunangnya Namun netizen masih lagi mengaitkan dirinya dengan Elfira Loy meskipun pelakon itu sudah mendirikan rumah tangga dan...
Jangan Menangis Malulah Faham Dulu Perasaan Anak Pertama Kali Ke Sekolah Baru Senang Pujuk

Jangan Menangis Malulah Faham Dulu Perasaan Anak Pertama Kali Ke Sekolah Baru Senang Pujuk

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 440 hits
Kanak kanak menangis pada hari pertama persekolahan disebabkan oleh SEPARATION ANXIETY Ini berlaku apabila anak resah kerana perlu berpisah dengan individu yang paling dia percayai untuk berada dalam persekitaran yang asing Menurut Konsulta...
Menko Darmin Jagung Impor Jangan Hanya Disalurkan Ke Peternak Kecil

Menko Darmin Jagung Impor Jangan Hanya Disalurkan Ke Peternak Kecil

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 200 hits
Sebelumnya Menteri Pertanian Amran Sulaiman mengatakan impor jagung sebesar 73 000 ton akan langsung disalurkan kepada peternak kecil Hal ini untuk menekan laju harga jagung yang mengalami kenaikan dalam beberapa waktu terakhir
Pm Jangan Di Tohmah Tapi Mana Ada Rule Of Law Tun

Pm Jangan Di Tohmah Tapi Mana Ada Rule Of Law Tun

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 373 hits
Majlis Raja Raja masih perlu bermesyuarat satu hari lagi Baca di sini Maka belum ada pengumuman tentang status DYMM SPB Agong atau pengganti Malah ada mesej yang di viral pun tak benar dan bercanggah satu sama lain Memang patut kerajaan Kel...
Ketua Kpu Kalau Mau Mengingatkan Jangan Melalui Media Sosial

Ketua Kpu Kalau Mau Mengingatkan Jangan Melalui Media Sosial

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 206 hits
Ketua KPU Kalau Mau Mengingatkan Jangan Melalui Media Sosial Menurutnya apabila ada informasi oleh yang masyarakat disampaikan untuk mengingatkan KPU menurutnya akan lebih baik disampaikan langsung bukan di media sosial yang tidak jelas kri...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Tak Cukup Tangan Caprice Terkejut Terima Lebih 900 Aduan Baru

Benci Kesalahan Jangan Benci Orang Yang Salah Ig Ibu Lesap Aisyah Aziz Kongsi Quote Nasihat