Dr M Dijangka Didesak Berundur Kamarul Zaman Yusoff



Dr M bersama pemimpin PH dalam ceramah perdana gabungan itu di Pekan Kukup, Pontian, pada 13 November lalu.  (Gambar Bernama)
Penganalisis jangka Dr M akan didesak berundur selepas PH kalah di Tg Piai 

PETALING JAYA: Penganalisis politik mencadangkan Dr Mahathir Mohamad menetapkan tarikh melepaskan jawatan perdana menteri kerana mereka menjangkakan beliau berdepan tekanan lebih besar untuk berbuat demikian susulan kekalahan Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai. 

Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia berkata, kemenangan besar Barisan Nasional di Tanjung Piai sudah dijangkakan berdasarkan perkembangan terkini keadaan politik di bawah pemerintahan PH. Katanya, tumpuan terarah kepada pentadbiran PH di bawah Mahathir sebagai perdana menteri yang ditambah pula PH meletakkan calon PPBM pada PRK Tanjung Piai.

“Dijangkakan tekanan akan memuncak mendesak Tun Mahathir letak jawatan. 
“Belum keluar lagi keputusan rasmi PRK Tanjung Piai, pemimpin veteran PKR, Syed Husin Ali terus mendesak Tun Mahathir melakukan sesuatu dengan segera. Malah, desakan sama juga dijangka datang daripada pemimpin lain,” katanya ketika dihubungi FMT. 

Beliau berkata, kemenangan BN juga disebabkan faktor calonnya, Wee Jeck Seng yang lebih popular daripada calon PH, selain protes pengundi Cina. 

“Lazimnya, pengundi Cina juga akan mengundi calon Cina bila berdepan calon Melayu, ini terbukti dalam PRK Teluk Intan (pada Mei 2014).” 

BN merampas kembali kerusi Parlimen Tanjung Piai daripada PH dengan majoriti besar 15,086 undi, di mana 

Wee mendapat 25,466 undi berbanding calon PH,Karmaine Sardini yang sekadar meraih 10,380 undi.Calon Gerakan, Wendy Subramaniam mendapat 1,707 undi,Badhrulhisham Abdul Aziz yang mewakili Parti Barisan Jemaah Islamiah mendapat 850 undi, sementara dua calon bebas, Ang Chuan Lock dan Faridah Aryani Abd Ghaffar masing-masing memperoleh 380 undi serta 32 undi.Tanjung Piai mempunyai 53,528 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 57% pengundi Melayu, Cina 42% dan India 1%. Umum tarikh peralihan kuasa Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya yang senada berkata, sudah tiba masanya Mahathir mengumumkan peralihan kuasa secara spesifik susulan keputusan di PRK Tanjung Piai. 

“Melengah-lengahkan pengumuman tarikh peralihan kuasa akan menyebabkan keraguan rakyat, meskipun dalam kalangan penyokong PH sendiri. 
“Seolah-olah Mahathir tidak mahu serah kuasa kepada Anwar Ibrahim dan ini juga antara penyebab penyokong akar umbi PKR dan DAP misalnya turut membuat protes dalam bentuk undi dalam PRK Tanjung Piai.” 

Katanya, antara faktor kemenangan BN kerana rakyat tidak puas hati PH gagal menunaikan janji dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 tahun lalu dan asyik menyalahkan kerajaan lama. 

“Bagi pengundi majoriti Melayu, mereka melihat ekonomi rakyat masih tak dapat ditangani dengan baik, kehidupan mereka tidak berubah, khususnya dari segi pendapatan walaupun kerajaan sudah berubah. 
“Dulu mereka marah isu Najib, 1MDB, GST (cukai barang dan perkhidmatan), kini isu tersebut sudah tiada dan ternyata PPBM tak dapat mengambil alih peranan Umno selama ini di Tanjung Piai. 
“Bagi pengundi Cina, mereka rasa kecewa kerana berikan sokongan banyak kepada PH, akan tetapi banyak isu yang mereka hadapi kurang ditangani dengan baik. 
“Isu ekonomi tidak berapa menjejaskan perniagaan orang Cina, (tapi) isu pendidikan Cina seperti UEC (Sijil Peperiksaan Bersepadu), Utar (Universiti Tunku Abdul Rahman) bimbangkan orang Cina,” katanya sambil memaklumkan formula daripada Piagam Muafakat Nasional antara Umno dan PAS berjaya meningkatkan undi Melayu dan tidak meminggirkan orang bukan Melayu kerana BN memilih calon MCA. 

Azman berkata, kesan lebih besar dirasai pemimpin PPBM dengan kekalahan ini kerana parti itu akan dianggap semakin tidak popular. Katanya, BN mampu mencapai kemenangan lebih besar jika bekas perdana menteri, Najib Razak tidak turun berkempen di Tanjung Piai. Sementara itu, Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia berkata, keputusan PRK Tanjung Piai ialah momentum baru dalam politik tanah air yang menyaksikan pembangkang berpeluang merampas Putrajaya daripada PH. 

“Ia boleh bersifat tetap jika PH tidak ambil ini sebagai iktibar dan BN melihat ini sebagai petunjuk untuk melakukan pembaharuan gelombang baru dalam paramater politik negara.” 

PH hilang undi 50% Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata, keputusan PRK Tanjung Piai menyaksikan PH hilang 50% undi berbanding jumlah undi yang diperolehi dalam PRU14, iaitu kekurangan 10,000 undi. 

“Pertambahan undi calon BN tidak begitu mendadak jika nak dikaitkan dengan kehilangan undi PH. Sebab itu kekurangan peratus keluar mengundi, iaitu berkurangan 16% bersamaan lebih kurang 10,000 pengundi. Menarik dibuat analisis kerana bersamaan dengan kehilangan undi calon PH. 
“…jadi besar kemungkinan 16% yang keluar undi semasa PRU14, tetapi kali ini tidak adalah pengundi yang memilih calon PH. Amat jelas yang enggan keluar mengundi boleh dianggap sebagai protes, sama ada terhadap calon itu sendiri daripada PPBM atau protes terhadap PH keseluruhannya.”

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau jangkaan ini berlaku, akan bersorakkah spesis Lim Kit Siang, yang pernah diberi hadiah 'tawaran istemewa' kepada seperti DAP sekarang, dalam membantu menggulingkan rejim BN Najib dulu?

Kit Siang akan mensyaratkan 'tawaran istimewa' baru, kepada pengganti Tun M, dalam usaha mendesak Tun M berundur? Apakah 'tawaran istemewa' baru itu pula? Apakah tidak cukup lagi cubaan merampas 'hak istimewa orang Melayu/Islam' dari penduduk asal Malaysia kepada pendatang yang diberi ihsan kewarganegaraan sebelumnya??

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/11/dr-m-dijangka-didesak-berundur-kamarul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Sejarah Kepangkatan Komandan Brimob Dari Zaman Bung Karno Hingga Jokowi

Ini Sejarah Kepangkatan Komandan Brimob Dari Zaman Bung Karno Hingga Jokowi

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 127 hits
Nantinya Komandan Brimob bakal dijabat oleh pangkat bintang tiga Berikut pangkat Komandan Brimob yang selalu berubah dari tahun ke tahun
Sejarah Perang Biologi Sejak Zaman Purba

Sejarah Perang Biologi Sejak Zaman Purba

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 382 hits
Perang biologi ditakrifkan sebagai penggunaan racun biologi atau agen berjangkit dengan niat untuk membunuh atau bertindak sebagai tindakan perang bukanlah satu konsep moden tetapi percubaan telah diamalkan sejak zaman dahulu lagi Gambar hi...
Joker Kini Menjadi Filem Superhero Paling Untung Sepanjang Zaman

Joker Kini Menjadi Filem Superhero Paling Untung Sepanjang Zaman

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 437 hits
Dengan budget yang jauh lebih kecil daripada kebanyakan filem filem komik Joker kini menjadi filem superhero yang paling menguntungkan sepanjang zaman Sehinggakini filem terbitan Warner Bros itu telahpun mengumpul lebih 956 juta dolar selur...
Childhood Kedai Rare Yang Mengimbas Zaman Kanak Kanak Ku

Childhood Kedai Rare Yang Mengimbas Zaman Kanak Kanak Ku

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 1137 hits
Childhood Kedai Rare Yang Mengimbas Zaman Kanak Kanak Ku Assalamualaikum dan Selamat Petang Hai reader semua Zaman kanak kanak adalah zaman yang sangat meninggalkan banyak kenangan Zaman tu jugalah mengajar kita erti kehidupan pada hari ini...
Gaban Menceriakan Zaman Kecil Anak Anak 80an 90an

Gaban Menceriakan Zaman Kecil Anak Anak 80an 90an

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 577 hits
GABAN Menceriakan Zaman Kecil Anak Anak 80an 90an Baru baru ni En Hubby bukak facebook pastu dia suruh KakYa diam dan dengar jap muzik mula ni pastu teka lagu gape Hadoi la mula mula dengar KakYa dah boleh tahu la tu lagu Gaban Pastu En Hub...
Tiada Lagi Aki Bercerita Pemilik Suara Watak Animasi Pada Zaman Dahulu Meninggal Dunia

Tiada Lagi Aki Bercerita Pemilik Suara Watak Animasi Pada Zaman Dahulu Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 802 hits
Pasti ramai yang pernah menonton siri animasi bertajuk Pada Zaman Dahulu bukan Siri ini mengisahkan Aris dan Ara kanak kanak dari bandar yang tinggal di kampung bersama Aki dan Wan Ia ditonton oleh segenap lapisan masyarakat bukan sahaja di...
Zaman Facebook Semakin Berakhir

Zaman Facebook Semakin Berakhir

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 600 hits
Tak tahu lah kenapa mungkin jemu mungkin sibuk mungkin lebih suka jadi silent reader Sejak akhir akhir ni memang jarang dah rasa minat nak update status di FB Kredit gambar GoogleBegitu juga dengan kawan yang lain Makin ramai kawan kawan ya...
Anak Zaman Kini Tidak Ada Adab 7 Langkah Awal Bentuk Anak Beradab

Anak Zaman Kini Tidak Ada Adab 7 Langkah Awal Bentuk Anak Beradab

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 216 hits
Benarkah generasi kini semakin kurang adab berbanding zaman kita yang lalu Jika zaman kita dahulu sewwaktu kecik kita selalu diingatkan untuk tunduk ketika berjalan di hadapan orang tua didak menyampuk orang tua bercakap dan banyak lagi pan...
Zaman Sekarang Tak Sama Macam Zaman Dahulu Cara Didik Anak Pun Berbeza

Zaman Sekarang Tak Sama Macam Zaman Dahulu Cara Didik Anak Pun Berbeza

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 344 hits
Ada banyak cara dan teknik mengajar anak anak kita nak tiru cara atok nenek kita pun boleh tak salah tapi pertimbangkan juga adakah betul jika kita tiru buta buta bulat bulat tanpa ambil kira perbezaan zaman dan intelektual anak masa kini 4...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional