Dong Zong Takkan Berdiam Diri Isu Iktiraf Uec


Mahu jumpa KPM untuk tambah peruntukan sekolah vernakular Enggan mengikut gesaan Hua Zong, pertubuhan radikal Cina, Dong Zong bertegas untuk tetap konsisten dengan pendirian mereka berhubung isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).
Sebelum ini, Pengerusi Terhormat Hua Zong, Tan Sri Lim Huah Leong meminta semua pemimpin pertubuhan Cina ‘berdiam diri’ dalam beberapa isu termasuklah berbincang secara terbuka mengenai UEC.
Huah Leong dilaporkan berkata, situasi politik semasa tidak stabil dan jika pemimpin pertubuhan Cina berterusan meminta pengiktirafan UEC, mereka akan terjerumus ke dalam perangkap.
Tidak senada dengan cara Hua Zong, Pengerusi Dong Zong, Tan Tai Kim menegaskan semua pertubuhan Cina konsisten dalam pendirian mereka untuk mendapatkan pengiktirafan UEC, namun melalui pendekatan yang lebih lembut.
Memetik laporan akhbar berbahasa Cina, Orientaldaily, Tai Kim turut berharap supaya kerajaan menambah peruntukan untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), dan merancang berhubung terus dengan Kementerian Pendidikan (KPM) mengeni perkara itu.
Katanya, Dong Zong akan menyerahkan memorandum supaya peruntukan untuk Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) dan SJKC dimasukkan dalam pembentangan Belanjawan 2021, dengan mengekalkan RM50 juta atau menambah jumlah itu.
“(Kita) sama sekali tidak akan membiarkan pelajar SMPC (Sekolah Menengah Persendirian Cina) berhenti sekolah disebabkan masalah ekonomi,” katanya.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi Dong Zong, Datuk Tan Yew Sing berkata, pihaknya sama sekali tidak akan membiarkan pelajar SMPC berhenti sekolah kerana masalah kewangan.
Yew Sing mendakwa bimbang kesan pandemik COVID-19 menyebabkan pelajar berhenti sekolah kerana tidak mampu membayar yuran dan dana SMPC juga tidak mencukupi.
Sebelum ini, Oriental Daily turut melaporkan melaporkan tujuh resolusi yang diluluskan dalam Mesyuarat Agong Dong Zong, di mana antaranya menuntut tulisan Jawi dilaksanakan seiring dengan pengenalan seni kaligrafi kaum lain.
Manakala, enam lagi resolusi lain yang diluluskan adalah mengenai semakan semula Akta Pendidikan 1996, menubuhkan jawatankuasa pemantau pendidikan serta penyaluran peruntukan secara adil kepada semua jenis aliran pendidikan.
Pertubuhan pendesak itu turut menuntut kerajaan menyegerakan pengiktirafan UEC, mengembalikan status perundangan SMJK dan pengecualian cukai tambahan ke atas pertubuhan tidak berasaskan keuntungan dan institusi pendidikan persendirian.
The post Dong Zong takkan berdiam diri isu iktiraf UEC appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/29/dong-zong-takkan-berdiam-diri-isu-iktiraf-uec/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Uec Teruk Dibidas Hua Zong Minta Pertubuhan Cina Diam Diri

Uec Teruk Dibidas Hua Zong Minta Pertubuhan Cina Diam Diri

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 164 hits
Pengerusi Terhormat dan Tetap Hua Zong Tan Sri Lim Huah Leong menyeru pemimpin pertubuhan Cina untuk berdiam diri dalam beberapa isu ekoran keadaan politik yang sensitif sekarang Beliau menggesa pertubuhan Cina untuk tidak berbincang secara...
Muhyiddin Yassin Tidak Pernah Nyatakan Akan Iktiraf Uec Pmo

Muhyiddin Yassin Tidak Pernah Nyatakan Akan Iktiraf Uec Pmo

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 225 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan kerajaan tidak pernah menyatakan akan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu dalam pertemuan beliau bersama pimpinan Persekutuan Persatuan Cina Malaysia Khamis lalu Sebaliknya Perdana Menteri menegaskan...
Muhyiddin Tak Kata Akan Iktiraf Uec Pelaporan Malaysiakini Tak Tepat

Muhyiddin Tak Kata Akan Iktiraf Uec Pelaporan Malaysiakini Tak Tepat

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 194 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak menyatakan yang kerajaan akan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu ketika pertemuannya dengan pemimpin Persekutuan Persatuan Cina Malaysia 16 Julai lalu Pejabat perdana menteri berkata dalam pertemu...
Kerajaan Tak Boleh Iktiraf Uec

Kerajaan Tak Boleh Iktiraf Uec

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 212 hits
Oleh Siti Hafidah Abd GhaffarTidak timbul isu rasis jika tak iktiraf UEC seperti dituntut kaum CinaBANGI 26 Zulkaedah 1441H Sabtu Prof Datuk Dr Teo Kok Seong secara konsisten menegaskan supaya kerajaan Malaysia yang diwakili mana mana parti...
Dap Desak Muhyiddin Iktiraf Uec

Dap Desak Muhyiddin Iktiraf Uec

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 220 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin harus mengotakan janji untuk mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu sebagaimana dijanjikan beliau dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sewaktu masih bersama Pakatan Harapan Ahli Jawatankuasa Tertinggi...
Sarawak Teruskan Pelaksanaan Ppsmi Iktiraf Uec Kata Annuar

Sarawak Teruskan Pelaksanaan Ppsmi Iktiraf Uec Kata Annuar

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 365 hits
PETALING JAYA Menteri Muda Pendidikan Sains dan Penyelidikan Teknologi Sarawak Annuar Rapaee berkata isu pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris serta pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu menunjukkan kepentingan autonomi S...
Iktiraf Uec Siapa Yang Menipu Muhyiddin Atau Hua Zhong

Iktiraf Uec Siapa Yang Menipu Muhyiddin Atau Hua Zhong

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 302 hits
Malaysiakini melapurkan kumpulan Hua Zhong mendakwa Perdana Menteri TS Muhyiddin Yassin secara dasarnya bersetuju untuk mengiktiraf Unified Examination Certificate Dakwaan Hua Zhong itu adalah berikutan pertemuan wakil pertubuhan itu dengan...
Kemuka 7 Resolusi Bukti Kekebalan Dong Zong

Kemuka 7 Resolusi Bukti Kekebalan Dong Zong

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 104 hits
Pelbagai desakan minta ia diharamkan namun tiada tindakan BANGI Keberanian Dong Zong mengemukakan tujuh resolusi meskipun sudah berkali kali mencetuskan kemarahan rakyat memperlihatkan kekebalan mereka daripada sebarang tindakan Walaupun ra...
Ahli Parlimen Baling Pertahan Diri Isu Tabung Haji

Ahli Parlimen Baling Pertahan Diri Isu Tabung Haji

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 276 hits
Ahli Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim menggunakan peluangnya pada sesi perbahasan di Dewan Rakyat hari ini menjelaskan dakwaan berhubung isu penyelewengan dan kontroversi yang melanda Tabung Haji ketika di bawah pengurusan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City