Dong Jiau Zong Musuh Identiti Negara



Saya tidak pernah merasa hairan jika Dong Jiau Zong dan DAP begitu bersungguh menentang cadangan untuk dimasukkan silibus khat jawi dalam sistem pendidikan.
Kerana umum mengetahui, bahawasanya Dong Zong dan DAP amat memusuhi segala agenda pemerkasaan terhadap identiti sebuah negara berdaulat bernama Malaysia.
Bukan ceritera baharu Dong Zong yang didokong hebat parti-parti cina seperti DAP, Gerakan dan MCA (kini) ini menentang dan bersikap prejudis terhadap identiti negara ini.
Izinkan saya mengingatkan kalian tentang objektif awal penubuhan Dong Jiau Zong ini.
Dong Jiau Zong ini ditubuhkan oleh generasi pertama orang Cina yang berhijrah dari Tanah Besar China ke Tanah Melayu suatu ketika dahulu. Kebanyakkan mereka adalah ahli-ahli perniagaan dan golongan pendidik yang tegar memperjuangkan bahasa ibunda dan juga kebudayaan dari negara Tembok Besar itu.
Sejak sebelum merdeka lagi, pertubuhan inilah yang menjadi penghalang kepada sebuah dasar pendidikan yang menekankan perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang bangsa di Tanah Melayu ketika itu.
Desakan daripada mereka inilah antara penyebab wujudnya dua sistem pendidikan iaitu Sekolah Kebangsaan yang menggunapakai bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar, manakala sekolah jenis kebangsaan masing-masing dengan bahasa pengantar Cina dan Tamil melalui Laporan Razak 1956.
Tidak cukup dengan itu, mereka tidak bersetuju pula untuk berada dibawah dasar pendidikan negara. Lantaran itu, mereka memperjuangkan Sekolah Menengah Persendirian Cina sebuah sekolah swasta dan tidak terikat dengan kementerian serta dasar-dasarnya.
Walaupun tegar mahu bersendiri, namun desakan untuk mereka terima bantuan duit kerajaan amat lantang kedengaran. Jika dihitung hingga kini, sudah ratusan juta kerajaan habiskan pada SMPC ini hasil desakan mereka walaupun pada hakikatnya, ianya amat bertentangan dengan semangat Perlembagaan.
UEC. Satu lagi perjuangan yang tidak pernah padam. Sukatan pelajaran dan peperiksaan yang dicedok dari pecahan tembok besar China, iaitu Taiwan, kini akhirnya diterima juga hasil desakan dari pertubuhan rasis dan cauvanis ini.
Ya. Satu demi satu. Sedikit demi sedikit. Orang Melayu, masih lagi bersabar. Kini, sekali lagi, Dong Jiau Zong menunjukkan ‘taring’ nya, apabila kerajaan berhasrat untuk memperkasa identiti pertiwi melalui tulisan bahasanya yang telah lama dibunuh, pertubuhan ini bersuara menentang. 

Jika difikir-fikirkan, apa kena mengena Dong Jiau Zong dengan agenda Kementerian Pendidikan ini? Bukan mereka memang tidak ada kena mengena? 
Saya ingin memberitahu anda semua, bahawasanya Dong Zong ini bukan sekadar mahu menjaga identiti asal mereka sahaja, tetapi juga turut mahu memastikan sebarang usaha untuk mengembalikan identiti tanah air yang sebenar, GAGAL!
Mereka adalah musuh identiti negara. 

Hazwan Mohamad,
Ahli Jawatankuasa Pusat BERJASA


Peluang Kerja Di Australia Dibuka Lagi..Dibuka Lagi! Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/08/dong-jiau-zong-musuh-identiti-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kesatuan Guru Tepis Bantahan Dong Zong Terhadap Khat

Kesatuan Guru Tepis Bantahan Dong Zong Terhadap Khat

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 394 hits
Pengenalan kepada seni khat akan dimasukkan dalam buku teks Bahasa Melayu untuk sekolah sekolah aliran mulai tahun depan PETALING JAYA Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan tidak melihat sebarang masalah pada langkah Kementerian Pendid...
Tak Benar Dong Jiao Zong Akan Berhimpun Isnin Depan

Tak Benar Dong Jiao Zong Akan Berhimpun Isnin Depan

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 285 hits
Kumpulan pendidikan Cina itu nafi laporan media bahawa mereka akan menganjurkan himpunan bagi memprotes pengajaran khat Jawi di sekolah vernakular
Hilang Kaki Tempur Komunis Demi Tewaskan Musuh Negara Selepas Merdeka

Hilang Kaki Tempur Komunis Demi Tewaskan Musuh Negara Selepas Merdeka

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 250 hits
MELAKA 8 Ogos Kehilangan kaki kanan akibat terkena jerangkap samar ketika bertempur dengan komunis di Gerik Perak merupakan tragedi hitam dalam hidup Sulaiman Maarof namun beliau berbangga kerana menjadi antara perajurit yang bertarung nyaw...
Haramkan Pertubuhan Dong Zong

Haramkan Pertubuhan Dong Zong

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 449 hits
Petisyen rakyat desak kerajaan haramkan pertubuhan Dong Zong Baru baru ini kerajaan mahu memperkenalkan khat tulisan jawi di sekolah vernakular kerajaan untuk pelajar tahun 4 Dong Zong merupakan antara paling awal bermati matian menentangny...
Bukan Hanya Bantah Tulisan Jawi Dap Juga Tolak Identiti Negara

Bukan Hanya Bantah Tulisan Jawi Dap Juga Tolak Identiti Negara

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 396 hits
04 08 2019Orang Islam Melayu bersekongkol dengan parti rasis perlu bertaubatBANGI 3 Zulhijjah 1440H Ahad Apa sahaja usaha untuk meneguhkan identiti negara membabitkan Islam dan Melayu pasti menjadi sasaran tentangan parti tamak haloba DAP s...
Khat Untuk Nilai Warisan Dan Identiti Negara Kata Nutp

Khat Untuk Nilai Warisan Dan Identiti Negara Kata Nutp

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 369 hits
Khat untuk nilai warisan dan identiti negara kata NUTP Dikemas kini 22 minit yang lalu Diterbitkan pada 5 Aug 2019 10 40PM
Jiao Zong Dong Zong Dap Mahu Cabar Kesabaran Melayukah

Jiao Zong Dong Zong Dap Mahu Cabar Kesabaran Melayukah

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 232 hits
1 Tahap mana lagi kita Bangsa Melayu dan Islam Malaysia harus bersabar apabila satu demi satu cubaan Bangsa DAP untuk mempersoalkan hak dan keistimewaan Orang Melayu Islam di Malaysia Tindakan Dong Zong untuk mengadakan perhimpunan bantahan...
Dong Zong Jiao Zong Bantah Tulisan Jawi

Dong Zong Jiao Zong Bantah Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 310 hits
KUALA LUMPUR 31 Julai Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina dan Gabungan Persatuan Guru guru Sekolah Cina Malaysia membantah keputusan untuk melaksanakan penggunaan tulisan jawi dan seni khat ke dalam buku teks di semua sekolah Dong ...
Dong Zong Insists Khat Lessons Is Islamisation Starts Petition

Dong Zong Insists Khat Lessons Is Islamisation Starts Petition

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 394 hits
The United Chinese School Committees Association will launch a petition to oppose the teaching of khat in vernacular schools Dong Zong chairperson Tan Tai Kim said the campaign will be supported by several Chinese associations education boa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened