Doktor Terangkan Indius Bukan Untuk Kandungan Overdue Sahaja 5 Lagi Sebab Lain Yang Ibu Perlu Tahu


Proses kelahiran secara indius bukan sering dikaitkan dengan kandungan terlebih tempoh jangkaan bersalin. Tapi tahukah mama ada lagi sebab-sebab lain yang menjadi faktor kenapa indius perlu dilakukan.
Kelahiran secara indius adalah salah satu jalan yang boleh diambil bagi mengatasi komplikasi yang berlaku. Menurut Dr Siti Esah Bahari, Pakar Perbidanan dan Sakit Puan KPJ Selangor Specialist Hospital, indius ialah proses memulakan proses bersalin dengan menggunakan ubat-ubatan dan cara mekanikal.
Ia tidak dilakukan sewenang-wenangnya. Indius adalah salah satu pilihan bagi doktor yang sudah mengambil kira tempoh menunggu memberikan risiko yang tinggi kepada ibu dan bayi berbanding risiko indius.

BAGAIMANA INDIUS DILAKUKAN Menurut Dr Siti Esah, proses indius dilakukan dengan dua cara yang berlainan bergantung pada keadaan pangkal rahim atau ripening of the cervix. Dua cara indius akan ditentukan sama ada indius yang menggunakan ubat-ubatan atau alat-alatan.
Ubat-ubatan Pemilihan jenis ubat-ubatan ditentukan berdasarkan keadaan semasa pangkal rahim.
-Prostaglandin ialah sejenis hormon yang dimasukkan menerusi vagina semasa pangkal rahim masih ketat (bukaan 0sm) dan tebal. Ia bertujuan untuk melembutkan serviks dan memulakan kontraksi.
-Oxytocin/ pitocin diberikan dalam bentuk cecair intravena apabila serviks sudah lembut dan ketuban boleh dipecahkan.
Alatan Sweepe  & strecth (S&S)
Ia adalah satu prosedur yang memisahkan kantung ketuban bayi daripada serviks menggunakan jari tangan. Tindakan ini akan membantu perembesan hormon prostaglandin semula jadi dari tubuh anda yang bakal menggalakkan bukaan serviks.
Amni hook
Apabila bahagian serviks sudah terbuka, doktor akan memecahkan membran kantung ketuban dengan menggunakan amni hook untuk memecahkan selaput rahim dan akan dibantu oleh pitocin yang dialirkan melalui intravena.
Foley balloon cathether
Foley balloon cathether pula ialah sejenis alat yang mempunyai belon di hujungnya. Alat ini dimasukkan ke dalam pangkal rahim untuk merangsang perembesan hormon prostaglandin semula jadi yang akan membuka serviks untuk melancarkan proses kelahiran.

6 SITUASI YANG MEMERLUKAN INDIUS #1: Kandungan melepasi tarikh jangkaan (Overdue )
Ia melibatkan kehamilan melebihi tarikh jangkaan bersalin. Selalunya melebihi 41 minggu. Ia dilakukan untuk mengelakkan bayi lemas. Overdue boleh menyebabkan uri tidak berfungsi dengan baik dan kemungkinan  bayi sudah membuang air besar.
#2: Pecah air ketuban
Indius akan dimulakan sebagai langkah untuk mempercepatkan kelahiran dalam masa 24 jam. Hal ini sangat mustahak untuk mengelakkan berlakunya jangkitan kepada bayi dan ibu. Jika usia kehamilan kurang daripada 34 minggu, indius tidak dilakukan sebaliknya ibu dan bayi diberikan ubat-ubatan untuk meneruskan kehamilan. Antaranya ialah ubat untuk mematangkan paru-paru bayi.
#3: Ibu berpenyakit
Penyakit seperti praeklampsia, memerlukan indius awal bergantung pada tahap keseriusan. Selain praeklampsia, diabetes dan kegagalan buah pinggang juga adalah antara penyakit yang memerlukan kelahiran secara indius.
#4: Keadaan abnormal bayi
Bayi dalam kandungan yang mengalami pertumbuhan terencat, kurang pergerakan atau air ketuban yang semakin kurang memerlukan indius.
#5: Pendarahan
Ibu mengalami pendarahan atau antepartum haemorrhage yang serius atau teruk.
#6 Logistik
Permintaan daripada pasangan disebabkan oleh pelbagai sebab untuk kemudahan si ibu seperti pasangan akan keluar negara, mahu bayi lahir pada tarikh tertentu dan sebagainya.
Kelahiran secara indius lebih menyakitkan daripada kelahiran yang tercetus secara spontan. Ia akan berlaku secara mengejut dan tidak berperingkat. Antaranya ialah kekerapan, ketegangan dan ritma meningkat dengan pantas.
Berbeza dengan kelahiran semula jadi. Dengan ini, proses kelahiran akan lebih pendek. Anda perlu tahu dan menjangkakan keadaan ini serta bersedia daripada segi fizikal dan mental untuk menghadapinya.
 
The post Doktor Terangkan Indius Bukan Untuk Kandungan Overdue Sahaja, 5 Lagi Sebab Lain Yang Ibu Perlu Tahu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/doktor-terangkan-indius-bukan-untuk-kandungan-overdue-sahaja-5-lagi-sebab-lain-yang-ibu-perlu-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Terangkan 7 Risiko Kandungan Overdue Jangan Main Main Bayi Boleh Stres Meninggal Dalam Rahim

Doktor Terangkan 7 Risiko Kandungan Overdue Jangan Main Main Bayi Boleh Stres Meninggal Dalam Rahim

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 559 hits
Jangan abaikan perihal berkaitan usia kandungan Kandungan melepasi tarikh jangkaan bersalin atau overdue perlu diberikan perhatian ekstra perlu dirujuk ke hospital segera 7 Risikonya ini boleh menyebabkan impak besar kepada bayi ibu Usia ka...
Makan Vitamin Diberikan Doktor Masa Hamil Tak Menyebabkan Bayi Besar Dan Berat Ibu Naik

Makan Vitamin Diberikan Doktor Masa Hamil Tak Menyebabkan Bayi Besar Dan Berat Ibu Naik

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 397 hits
Ramai yang anggap makan vitamin boleh buat ibu hamil gemuk dan bayi dalam kandungan besar Itu salah Sepatutnya jangan culas untuk mengambilnya kerana ini untuk elakkan masalah perkembangan janin Vitamin prenatal ni penting sebab ibu mengand...
Kena Pandang Tempat Sujud Sahaja Ke Semasa Solat Tengok Tempat Lain Boleh

Kena Pandang Tempat Sujud Sahaja Ke Semasa Solat Tengok Tempat Lain Boleh

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 658 hits
hanya boleh pandang tempat sujud sahaja ke semasa solat Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa Orang ramai kebiasaannya pesan jangan tinggalkan solat solat lah di awal waktu tapi ada tak yang suruh kita perbaiki lah solat fardhu Ada t...
Doktor Sibuk Sambut Tahun Baru Ibu Mengandung Dibiar Pengsan Ketika Bersalin

Doktor Sibuk Sambut Tahun Baru Ibu Mengandung Dibiar Pengsan Ketika Bersalin

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 464 hits
Memang kita pernah mendengar kisah kecuaian doktor atau jururawat di luar negara sehingga menyebabkan berlakunya sesuatu yang tidak diingini kepada pesakit yang sedang dirawatmya Namun apa yang berlaku di sebuah hospital di Guatemala ini me...
Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 411 hits
Hb rendah semasa mengandung memang bukan perkara asing Walau pun ia banyak berlaku tidak bermakna ia boleh dipandang remeh Ada kalangan ibu yang buntu selepas mencuba pelbagai cara tapi paras Hb tidak naik ulasan pakar O G ini mungkin memba...
Doktor Kata Tali Pusat Lilit Leher Bayi Dalam Kandungan Tak Bahaya Cuma Siap Sedia 4 Keadaan Ini Masa Bersalin

Doktor Kata Tali Pusat Lilit Leher Bayi Dalam Kandungan Tak Bahaya Cuma Siap Sedia 4 Keadaan Ini Masa Bersalin

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 452 hits
Tali pusat lilit leher bayi dalam kandungan atau nuchal cord ialah satu keadaan yang sangat biasa di jumpai Ia berlaku kepada 1 dalam 3 kandungan Walau pun tidak berbahaya masa bersalin mama kena siap sedia hadapi 4 keadaan ini Menurut Dr M...
Ohzarina Cara Tidur Untuk Ibu Mengandung

Ohzarina Cara Tidur Untuk Ibu Mengandung

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 716 hits
12 Cara Tidur Yang Betul Untuk Ibu Mengandung1 Posisi tidur mengiring ke kiriMemandangkan posisi tidur terbaik yang disyorkan sepanjang hamil ialah tidur mengiring ke kiri maka usahakan untuk tidur dalam posisi ini setiap malam 2 Mandi air ...
Ibu Bapa Nor Izati Tidak Begitu Menghiraukan Anak Mereka Ketika Itu Cari Waris Urus Dokumen

Ibu Bapa Nor Izati Tidak Begitu Menghiraukan Anak Mereka Ketika Itu Cari Waris Urus Dokumen

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 357 hits
Ibu bapa Nor Izati tidak begitu menghiraukan anak mereka ketika itu Cari Waris urus dokumen Waris kepada kanak kanak berusia lima tahun yang dipelihara sebuah keluarga di Kampung Tengah Dalam Kluang diminta tampil membantu menyelesaikan mas...
Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 684 hits
Pengalaman ibu ini yang melahirkan anak pramatang pada usia kandungan 25 minggu dengan berat badan semasa lahir hanya 700gram Puan berkongsi mengenai perjalanan hamil dan melahirkan permata hatinya Muhammad Akid bin Mohd Fazli yang genap be...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


54 Suspected Call Girls Held In Jb Raid

Singapore Seizes 1 5 Tonnes Illegally Imported Food From Malaysia

Jana Wibawa Muhyiddin Halts Federal Court Appeal

Socks Issue Don T Take Matters Into Own Hands Igp Says

Hr Ministry Appoints 2 Women As Industrial Court Chairpersons

Sistem Padu Canggih Selamat Dan Terkini Dosm