Doktor Saya Rasa Perut Kena Belah Ibu Ini Kongsi Pengalaman Ngeri Bersalin Czer Anak Ke 2


Bersalin secara normal atau pembedahan Czer, kedua-duanya tetap sakit. Bukan mudah nak melahirkan bayi, pengalaman sakit contraction, diseluk untuk memeriksa bukaan vagina, ditambah pula kesan jarum dan ubat-ubatan. Tak tergambar rasa sakitnya, setiap orang mempunyai pengalaman sakit yang berbeza. 
Setiap ibu pasti mempunyai pengalaman sendiri ketika berada di dalam bilik bersalin. Sama seperti ibu muda ini, dia mempunyai pengalaman ngeri saat melahirkan anak keduanya. Yang lebih menakutkan apabila dia sendiri merasai perut dibelah ketika proses pembedahan dilakukan.
Czer kali ke-2 untuk anak kedua
Anak pertama saya pernah Czer pada June 2013, disebabkan bayi songsang dan memang dah tahu dari usia kandungan 6 bulan. Cukup hari memang kena serah diri ke hospital.
Kredit:Freepik (gambar hiasan) Anak yang kedua pula pada Ogos 2017. Doktor ada bagi pilihan sama ada nak cuba bersalin normal ataupun Czer sebab tempat jahitan semuanya masih elok. Jadi saya buat keputusan untuk bersalin secara normal.
Sampai masanya, saya masih di rumah tengah makan-makan (al maklumlah nanti dah tak boleh makan sedap-sedap) lepastu saya asyik ulang alik buang air kecil dan perut mula sakit-sakit. Saya tak rasa pelik-pelik sebab due date saya lambat lagi. Tiba-tiba rasa panas, darah mengalir dekat peha. Terkejut saya dan menangis gila-gila. Terus panggil husband, dan terus bersiap pergi ke hospital.
Sampai di hospital, saya kena tukar baju dan sebagainya, sampailah kena seluk 2, 3 kali tapi laluan masih 2CM. Saya kena stay dekat hospital, sebab tak pernah lalui pengalaman macam ni (seluk, tambah rasa contraction yang tak dapat digambarkan) sampai doktor tanya “ini anak 1st ke?”. Saya jawab “tak ni anak kedua”. Sampai kemuncaknya, saya tak tahan sangat-sangat, contraction makin menjadi-jadi, ketuban pecah sendiri atas katil. Tiba-tiba rasa basah je (saya pun tak tahu pecah ketuban) menjerit saya panggil doktor.
Doktor datang check CTG jantung bayi, entah apa yang dibincang terus doktor tolak ke wad bersalin, check laluan lagi. Masih 2CM. Doktor datang dan cakap yang saya kena buat emergency Czer dan minta saya call husband untuk berbincang.
Di Bilik OT
Mcam biasa sebab saya dah lalui masa anak pertama, kena cucuk tengah bahagian belakang, 2-3 jarum sebab jarum tak masuk. Memang sakit sangat-sangat, lepas cucuk dah settle, baringlah. Doktor dan nurse mulakan segala kelengkapan. Doktor suruh angkat kaki, so saya angkat dan memang tak boleh angkat dah rasa berat. Jadi doktor anggap, ubat dah masuk sepenuhnya. Mybe jugak doktor ada tekan perut saya tapi saya tak perasan sebab tengah layan contraction tu yang lagi menyakitkan.
Kredit: Freepik Bermulalah pembedahan Czer
Bayangkan doktor dah toreh perut tu dah separuh, tiba-tiba saya rasa perut ditoreh.
Saya cakap “doktor sakit!! doktor toreh perut saya” semua dalam bilik OT terkejut. Doktor cakap “Jangan main-main, baby awak lemas ni”. Saya jawab “tak doktor, cuba sekali lagi tekan pisau dekat perut saya” saya cakap “doktor tengah tekan pisau dekat perut saya kan?”
Semua staff dalam tu cemas, mereka siapkan bius untuk bius saya sepenuhnya, Sampailah saya kena sedut pam hitam tu pun 3-4 kali baru mata saya terpejam. Jenuh doa dan mengucap, Takut tak dapat tengok dunia dah.
Alhamdulillah tepat jam 7.36 am, pada 10.8.2017 lahirlah cahaya mata saya Nur Shahzzeeryq Ryaddei BIN Nor Shahranei seberat 2.75kg. Sekian pengalaman saya bersalin Czer.

Betulah ibarat kata orang, ibu hamil yang pergi ke hospital untuk bersalin, perginya masih bernafas, tetapi kepulanganya belum tentu bernyawa. Besar pengorbanan isteri, ibu untuk melahirkan zuriat keturunan suami. Sanggup menahan sakit koyakan, menahan sakit perut dibelah. Hargailah insan bernama ibu.
membesar dengan sihat Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan bayi dengan harga murah, dapatkan di SINI.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Kredit: Nurr Mellyna Fazilatul Ashikin
The post “Doktor, Saya Rasa Perut Kena Belah” Ibu Ini Kongsi Pengalaman Ngeri Bersalin Czer Anak Ke-2 appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/doktor-saya-rasa-perut-kena-belah-ibu-ini-kongsi-pengalaman-ngeri-bersalin-czer-anak-ke-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kadang Kadang Rasa Seperti Gagal Menjadi Ibu Nabila Kongsi Warkah Daripada Anak Minta Balik Awal Dari Kerja

Hiburan Kadang Kadang Rasa Seperti Gagal Menjadi Ibu Nabila Kongsi Warkah Daripada Anak Minta Balik Awal Dari Kerja

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 353 hits
Tampil berkongsi rasa pelakon Nabila Huda telah memuat naik sebuah warkah yang dikirim anaknya baru baru ini Menurut Nabila Keisha yang kini berusia 10 tahun telah menulis sebuah surat mengharapkan dia pulang awal daripada kerja selepas ini...
Hiburan Berharap Dapat Bersalin Secara Normal Minggu Depan Ainan Tasneem Tak Larat Bawa Perut Hamil Anak Kembar

Hiburan Berharap Dapat Bersalin Secara Normal Minggu Depan Ainan Tasneem Tak Larat Bawa Perut Hamil Anak Kembar

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 460 hits
Penyanyi Ainan Tasneem difahamkan akan melahirkan sepasang anak kembar pada minggu hadapan dan dia mengakui kini sudah tidak larat untuk membawa perut berikutan sering saja mengalami sakit belakang dan pinggang Menurut Ainan atau nama seben...
Poor Progress Labour Kalau Lebih 18 Hingga 20 Jam Untuk Bersalin Doktor Kongsi Puncanya

Poor Progress Labour Kalau Lebih 18 Hingga 20 Jam Untuk Bersalin Doktor Kongsi Puncanya

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 210 hits
Proses bersalin yang menunjukkan kemajuan yang lemah atau poor progress labour boleh menimbulkan beberapa komplikasi kepada ibu dan bayi Ikuti perkongsian pakar O G ini Kelahiran bermaksud proses fisiologi di mana bayi dan uri dikeluarkan d...
Doktor Rasa Bersalah Selepas Tengking Anak Main Tepung Terimbas Perasaan Hilang Tempat Bergantung

Doktor Rasa Bersalah Selepas Tengking Anak Main Tepung Terimbas Perasaan Hilang Tempat Bergantung

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 346 hits
Doktor rasa bersalah selepas tengking anak main tepung terimbas perasaan hilang tempat bergantung Perangai mereka adalah cerminan perangai kita IBU bapa mana yang tidak terkejut melihatkan serbuk tepung bertaburan di lantai di ruang tamu ru...
Doktor Ini Kongsikan Perkara Yang Ibu Bapa Perlu Periksa Jika Anak Terjatuh Atau Terhantuk

Doktor Ini Kongsikan Perkara Yang Ibu Bapa Perlu Periksa Jika Anak Terjatuh Atau Terhantuk

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 205 hits
Umum telah mengetahui bahawa kanak kanak sememangnya aktif dan sukar untuk duduk diam Justeru daripada itu pelbagai risiko yang boleh terjadi kepada kanak kanak sekiranya aktiviti mereka tidak dipantau Kecederaan disebabkan terhantuk terjat...
Makin Adik Nak Keluar Makin Dia Manja Rafael Makin Manja Mawar Rashid Risau Ramai Ibu Kongsi Ada Pengalaman Sama

Makin Adik Nak Keluar Makin Dia Manja Rafael Makin Manja Mawar Rashid Risau Ramai Ibu Kongsi Ada Pengalaman Sama

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 392 hits
Anak anak yang masih kecil bila nak dapat adik baru memang perangai clingy lain macam Seperti yang dikongsikan pelakon dan usahawan Mawar Rashid tentang anak pertamanya Raden Muhammad Rafael di Instagram miliknya Mawar atau nama sebenar Wan...
Nak Elak Koyak Teruk Masa Bersalin Urutan Perineum Boleh Membantu Doktor Kongsi Cara Nak Buat

Nak Elak Koyak Teruk Masa Bersalin Urutan Perineum Boleh Membantu Doktor Kongsi Cara Nak Buat

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 699 hits
Bagi ibu yang baru pertama kali nak bersalin pasti banyak perkara yang masih lagi samar terutamanya proses melahirkan anak Perasaan takut risau semuanya ada tapi percayalah itu juga turut dialami oleh ibu ibu lain yang sudah pernah beranak ...
Awas Bila Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Boleh Kena Demam Sawan Doktor Kongsi Tanda Gejala

Awas Bila Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Boleh Kena Demam Sawan Doktor Kongsi Tanda Gejala

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 283 hits
Bila anak anak demam ibu ayah memang akan risau Tambah pula bila suhu badan anak terlalu tinggi yang mana keadaan ini juga boleh menyebabkan demam sawan Biasanya demam sawan boleh berlaku dikalangan kanak kanak berumur 6 bulan hingga 5 tahu...
Suhu Badan Tinggi Cirit Birit Rupanya Anak Ada Masalah Jangkitan Cacing Doktor Kongsi Tanda Jangkitan Cara Rawatan

Suhu Badan Tinggi Cirit Birit Rupanya Anak Ada Masalah Jangkitan Cacing Doktor Kongsi Tanda Jangkitan Cara Rawatan

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 316 hits
Anak tiba tiba sakit perut meragam dan suhu naik mungkin itu tanda anak mengalami masalah jangkitan cacing Mungkin ramai yang ambil mudah kerana ia tidaklah memudaratkan namun hal ini sering menjadi igauan si kecil bila tiba masanya Dalam s...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds