Doa Selepas Solat Fardhu Yang Ringkas Mudah Di Hafal


Doa Selepas Solat Fardhu Yang Ringkas & Mudah di Hafal

Doa adalah salah satu daripada anugerah yang diberikan oleh Allah S.W.T. untuk hamba-hambaNya sebagai senjata yang amat berguna. Ianya dikurniakan kepada kita semua untuk membuat hajat dan memohon apa sahaja pertolongan daripada Yang Maha Esa. Apa yang lebih menggembirakan adalah ianya boleh dibuat hampir pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja (melainkan terdapat beberapa larangan, seperti larangan berdoa di dalam tandas), terutamanya membacakan doa selepas solat

Berdoa selepas solat adalah salah satu daripada waktu yang dikatakan paling adfhal kerana ia dibuat sejurus selepas kita menunaikan kewajipan kepada Sang Pencipta. Terdapat juga beberapa jenis bacaan doa yang boleh dikatakan telah menjadi standard yang sering dibacakan oleh imam-imam di surau & masjid (merujuk kepada demografik di Malaysia). Panduan doa ini juga amatlah berguna buat saudara yang mula berjinak-jinak untuk menjadi imam (alhamdulillah syukur!). Jadi, di sini suka untuk saya kongsikan 2 versi doa yang lazim dibacakan. Terdapat juga kaedah bacaan rumi untuk memudahkan sebutan dan bacaan. Doa-doa ini juga adalah ringkas dan mudah untuk dihafal

Versi Doa Selepas Solat (Jawi & Rumi Beserta Makna) 1
Bacaan Jawi:


Bacaan Rumi:

Bismillahirrahmanirrahim, alhamdulillahirobbil ‘alamin, wassolatu wassalaamu ‘alaa sayyidina muhammadin ashrofil mursalin, wa’alaa aalihi wasohbihi ajma’in.
Allahumma ahyina bil iimaan, wa amitna bil iimaan, wa adkhilnal jannata ma’al iimaan, Allahummaghfirlana zunuubana waliwaa lidaina warhamhuma kamaa robbayaanaa soghiro, Allahummakhtim lanaa bi husnil khotimah, wala takhtim ‘alaina bi suu’il khotimah, robbana laa tuzigh qulubana ba’daiz hadaitana wahablana milladunka rohmatan innaka antal wahhab.

Robbana aatinaa fiddunya hasanah wafil aakhirotihasanah waqinaa ‘azaabannar, wasollallahu ‘ala sayyidina muhammadin wa’ala aalihi wasohbihi wasallam, walhamdulillahirobbil ‘alamiin.




Maksud Doa:
Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad yang semulia-mulia pesuruh-Nya, serta ke atas keluarga dan sekalian sahabat-sahabatnya.
Ya Allah! Hidupkanlah kami dengan iman dan matikanlah kami dengan iman, serta masukkanlah kami ke dalam syurga bersama-sama iman. Ya Allah! Ampunilah segala dosa-dosa kami dan dosa-dosa kedua ibubapa kami. Kasihanilah kedua ibubapa kami sepertimana mereka berdua mengasihani kami sewaktu kami masih kecil. Ya Allah! Akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah Engkau akhiri umur kami dengan kesudahan yang tidak baik. Ya Allah! Janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk. Anugerahilah kami rahmat kerana sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia.
Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan juga di akhirat. Peliharalah kami daripada azab neraka. Semoga Allah mencucuri rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas seluruh keluarga serta sahabat-sahabat Baginda. Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam.

Versi Doa Selepas Solat (Jawi & Rumi Beserta Makna) 2

Bacaan Jawi

Bacaan Rumi
Bismillahirrahmanirrahim, alhamdulillahirobbil ‘alamin, wassolatu wassalaamu ‘alaa asyrofil anbiyaa iwalmursalin sayyidina muhammadin wa’alaa aalihi wasohbihi ajma’in.
Allahumma taqobbalminnaa solaatana wadhu’aa ana innaka antassami’ul ‘alim, watub ‘alainaa innaka antattawwaburrohim.
Allahummaj ‘aldinanaa diinannabiyyi muhammadin sollallahu ‘alaihi wasallam, wa islaamana islaamal muslimiin, wa iimananaa iimanal mu’minin, wasolaatana solaatal khoosyi’in, wa a’maalana a’maalassolihin, waniyyaa tana niyyatal mukhlisin, wazunuubana ya Allahu zunuubal mustaghfirin.
Wahayaatana hayaatal ‘ulama’, wamautana bimautissyuhada, wa adkhilnal jannata ma’al anbiyaa’i ‘alaihimusoolatu wassalam.
Robbona aatina fiddunya hasanah, wafil aakhiroti hasanah, waqina ‘azaabannar, wasollallahu ‘ala khoiri khoqihi sayyidina muhammadin wa’ala aalihi wasohbihi wasallam, subhaana robbika robbil ‘izzati ‘amma yasifun, wasalaamun ‘alal mursalin, walhamdulillahi robbil ‘alamin.



Maksud Doa:
Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam atas semulia-mulia para nabi dan rasul, junjungan kami Muhammad dan ats keluarga dan sahabat Baginda seluruhnya. 
Ya Allah, ya Tuhan kami! Terimalah solat dan doa kami. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Berilah keampunan kepada kami, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 
Ya Allah, jadikanlah agama kami agama Nabi Muhammad. Keislaman kami, Islam yang sebenar-benarnya. Keimanan kami, iman yang sempurna. Solat kami, solat yang khusyuk. Amal kami, amal yang soleh. Niat kami, niat yang ikhlas. Jadikanlah dosa-dosa kami, dosa-dosa yang terampun. Jadikanlah hidup dan kehidupan kami, hidup dan kehidupan para ulama. Mati kami dengan mati syahid. Ya Allah, masukkanlah kami ke dalam syurga bersama dengan para Nabi. 
Ya Tuhan kami, kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan di akhirat. Jauhkanlah kami daripada seksaan neraka. Semoga Allah mencurahkan kesejahteraan ke atas sebaik-baik makhluknya, junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya. Maha suci Tuhan yang Maha Mulia daripada sebarang kekurangan. Salam sejahtera ke atas para rasul dan segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Semoga bermanfaat, selamat beramal
Sumber : alif.co
Info Doa : Doa Selepas Solat Fardhu Yang Ringkas & Mudah di Hafal

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://myinfosolat.blogspot.com/2019/05/doa-selepas-solat-fardhu-yang-ringkas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Biskut Ala Famous Amos Yang Mudah Dan Ringkas Tanpa Guna Pengadun

Resipi Biskut Ala Famous Amos Yang Mudah Dan Ringkas Tanpa Guna Pengadun

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 492 hits
Tinggal beberapa hari umat Islam akan menyambut Aidilfitri dan semestinya beberapa jenis biskut raya akan membarisi meja meja di kediaman sebagai hidangan ketika menyambut kedatangan tetamu Jika ada suka menyediakan sendiri ini mungkin pelu...
10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Salam

10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Salam

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 793 hits
10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Salam l Assalamualaikum Salam Jumaat dan Salam 12 Ramadan Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan mulia Nabi Muhammad saw Seperti yang kita tahu pada hari Jumaat ni selain dari berselawat k...
Anak Belum Stabil Selepas Bedah Sharnaaz Ahmad Anjur Majlis Solat Hajat

Anak Belum Stabil Selepas Bedah Sharnaaz Ahmad Anjur Majlis Solat Hajat

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 385 hits
Berikutan tahap kesihatan anaknya Jebat Jayden yang masih belum stabil pelakon Sharnaaz Ahmad akan mengadakan majlis solat hajat di Masjid As Syakirin KLCC malam ini Menerusi laman Instagram miliknya Sharnaaz atau nama penuhnya Sharnaaz Ahm...
Cara Solat Witir Rumi Jawi Selepas Terawih

Cara Solat Witir Rumi Jawi Selepas Terawih

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 2949 hits
Ini merupakan cara dan bagaimana mengerjakan solat sunat witir Cara Solat Witir Tarawih Kebiasaan umum umat islam di bulan Ramadhan akan melakukan solat sunat witir apabila selesai mengerjakan solat Untuk mengerjakan solat witir ada dua car...
Viral Anda Adalah Hero Foto Abang Bomba Buka Puasa Solat Tepi Jalan Buat Netizen Kagum

Viral Anda Adalah Hero Foto Abang Bomba Buka Puasa Solat Tepi Jalan Buat Netizen Kagum

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 454 hits
Anda adalah hero Foto abang bomba buka puasa solat tepi jalan buat netizen kagum Sekumpulan anggota bomba berbuka puasa dan bersolat di tepi jalan ketika sedang bertugas memadam kebakaran TAKTALA kita berbuka puasa dalam keadaan selesa di r...
Panduan Takbir Raya Solat Sunat Raya Aidilfitri

Panduan Takbir Raya Solat Sunat Raya Aidilfitri

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 1040 hits
Bagaimana takbir raya dan mengerjakan solat sunat Aidilfitri Ini adalah panduan mudah untuk melakukan solat sunat Aidilfitri dan melaungkan takbir raya Anda akan dibimbing secara langkah demi langkah sehingga selesai dan panduan ini diringk...
Waktu Sebenar Solat Sunat Isyraq

Waktu Sebenar Solat Sunat Isyraq

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 497 hits
Soalan Bilakah waktu sebenar solat sunat Isyraq Jawapan Rasulullah SAW menganjurkan umatnya apabila telah selesai melaksanakan solat Subuh berjemaah supaya duduk berzikir kepada Allah SWT sehinggalah matahari naik kemudian mengerjakan solat...
Persiapan Hari Raya Tahun 2019 Serba Ringkas

Persiapan Hari Raya Tahun 2019 Serba Ringkas

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 412 hits
Persiapan Hari Raya Tahun 2019 Serba Ringkas Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Tahun ini merupakan giliran untuk Sha berhari raya di kampung halaman Sha iaitu di Besut Terengganu Alhamdulillah urusan cuti raya Sha dipermudahkan dan tidak ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api