Doa Nabi Khidir Agar Diampunkan Dosa Dimurahkan Rezeki Dikabulkan Hajat


Doa Nabi Khidir ~ Agar Diampunkan Dosa, Dimurahkan Rezeki, Dikabulkan Hajat
Dalam Islam, umat Islam diajarkan untuk sentiasa berdoa kepada Allah SWT. Kita boleh berdoa bermacam-macam hajat kepada Allah SWT mengikut keinginan. 
Terdapat juga pelbagai jenis doa yang telah diajarkan atau diucapkan oleh Nabi-nabi terdahulu yang boleh kita amalkan dalam kehidupan seharian. Salah satunya ialah Doa Nabi Khidir. 
BACA JUGA: Doa Terbangun Tengah Malam – JAKIM
Siapakah Nabi Khidir? Menurut laman sesawang Mufti WP, Nabi Khidir adalah merupakan salah seorang nabi daripada nabi-nabi Allah yang hidup di zaman Nabi Musa AS berdasarkan dalil daripada ayat-ayat al-Qur’an dan tafsiran kebanyakan ahli tafsir. 
Kisah Nabi Khidir telah diceritakan di dalam al-Qur’an sepertimana yang dirakamkan dalam surah al-Kahfi, daripada ayat ke-60 sehingga ayat ke-82.
Khidir adalah nama yang diberikan kepadanya disebabkan peristiwa ajaib yang telah berlaku dengan izin Allah ke atasnya sebagaimana sabda Nabi SAW:
إِنَّمَا سُمِّيَ الخَضِرَ أَنَّهُ جَلَسَ عَلَى فَرْوَةٍ بَيْضَاءَ، فَإِذَا هِيَ تَهْتَزُّ مِنْ خَلْفِهِ خَضْرَاءَ
Maksudnya: “Sesungguhnya dinamakan Khidir kerana dia telah duduk di atas tanah putih (tanah yang kering tanpa tumbuhan), lalu bergoncang di belakangnya dan menjadi berwarna hijau (subur dengan tumbuhan).”
Riwayat al-Bukhari (3402) Nama Sebenar Nabi Khidir Nama sebenar nabi Khidir ialah  Balya bin Mulkan bin Faligh bin ‘Amir bin Syaligh bin Arfakhsyad bin Sam bin Nuh AS. Menurut pandangan yang lain, nama Baginda ialah Khadrun bin ‘Umyayil bin al-Yafiz bin al-‘Aiz bin Ishaq bin Ibrahim al-Khalil. Dikatakan juga nama beliau Armaya bin Halqiya.
Menurut pandangan yang sahih nama Baginda Balya bin Mulkan sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Damiri di dalam karyanya dengan menukilkan pandangan Imam al-Sa’labi:
والأصح الذي نقله أهل السير وثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم، كما قاله البغوي وغيره، إن اسمه بليا
Maksudnya: “Menurut pandangan yang lebih sahih yang menukilkan pandangan ulama sirah dan jelas daripada Nabi SAW, seperti yang disebutkan oleh Imam al-Baghawi dan selainnya bahawa nama Baginda adalah Balya”.
Himpunan Doa Nabi Khidir DOA 1: Agar Dikabulkan Segala Hajat بِسْمِ اللهِ مَاشَاءَ اللهُ لَا يَسُوْقُ الْخَيْرَ إلَّا اللهِ
 بِسْمِ اللهِ مَاشَاءَ اللهُ لَا يَصْرِفُ السُّوْءَ إلَّا اللهُ 
بِسْمِ اللهِ مَاشَاءَ اللهُ مَا كَانَ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللهِ
 بِسْمِ اللهِ مَاشَاءَ اللهُ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إلَّا بِا للهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
Maksudnya: 
“Dengan nama Allah yang segala sesuatu terjadi dengan kehendak-Nya, tidak ada yang mendatangkan kebaikan kecuali Allah. 
Dengan nama Allah yang segala sesuatu terjadi dengan kehendak-Nya, tidak ada yang menyingkirkan keburukan kecuali Allah. 
Dengan nama Allah yang segala sesuatu terjadi dengan kehendak-Nya, tidak ada kenikmatan melainkan dari Allah.
Dengan nama Allah yang segala sesuatu terjadi dengan kehendak-Nya, tiada daya untuk berbuat kebaikan kecuali dengan pertolongan Allah dan tiada kekuatan untuk menghindari dari perbuatan maksiat kecuali dengan perlindungan Allah yang maha tinggi dan maha agung.”
DOA 2: Agar Diberikan Kelapangan/Diampunkan Dosa/Dimurahkan Rezeki اَللَّهُمَّ كَمَا لَطَفْتَ فِى عَظَمَتِكَ دُونَ اللُّطَفَاءِ، وَعَلوْتَ بِعَظَمَتِكَ عَلَى الْعُظَمَاءِ ، وَعَلِمْتَ مَاتَحْتَ أَرْضِكَ كَعِلْمِكَ بِمَا فَوْ عَرْشِكَ , وَكَانَتْ وَسَاوِسُ الصُدُورِ كَاْلعَلاَنِيَّةِ عِنْدَكَ ، وَعَلاَنِيَّةُ اْلقَوْلِ كَالسِّرِ فِى عِلْمِكَ ، وَانْقَادَ كُلُّ شَىْءٍ لِعَظَمَتِكَ ، وَخَضَعَ كُلُّ ذِى سُلْطَانٍ لسُلْطَانِكَ ، وَصَارَ أَمْرُ الدُّنْيَا والْأَخِرَةِ كُلُّهُ بِيَدِكَ، اِجْعَلْ لِى مِنْ كُلِّ هَمٍ أَصْبَحْتُ أَوْ أَمْسَيْتُ فِيهِ فَرَجًا وَمَخْرَجًا، اللَّهُمَّ إِنَّ عَفْوَكَ عَنْ ذُنُوبِى ، وَتَجَاوَزَكَ عَنْ خَطِيئَتىِ ، وَسِتْرَكَ عَلَى قَبِيحِ عَمَلِى ، أَطمِعْني أَنْ أَسْألَكَ مَا لاَ أَسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ مِمَّا قَصَّرْتُ فِيهِ ، أَدْعُوكَ اَمِنًا وَأَسْألُكَ مُسْتَأْنِسًا . وَإِنَّكَ الْمُحْسِنُ إِلَىَّ، ، وَأَنَا الْمُسِيئُ إلىَ نَفْسِى فِيِمَا بَيْنِى وَبَيْنِكَ ، تَتَوَدَّدُ إِلَيَّ بِنِعْمَتِكَ، وَأَتَبَغَّضُ إلَيْكَ بِالْمعَاصِى، وَلَكِنَّ الثِّقَةَ بِكَ حَمَلَتْنِى علَى الْجَرَاءَةِ عَلَيْكَ، فَعُدْ بِفَضْلِكَ وإحْسَانِكَ عَلَيَّ، إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الَّرَحِيمُ، وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ اَلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمْ
Maksudnya: 
“Ya Allah, sebagaimana Engkau bersikap lemah lembut dalam keagungan-Mu melebihi segala yang lemah lembut, dan Engkau Maha Tinggi dengan keagungan-Mu atas segala yang agung, dan Engkau Maha Mengetahui apa yang ada di dalam bumi-Mu sebagaimana Engkau mengetahui apa yang ada di atas ‘arsy-Mu.”
“Dan bisikan hati di sisi-Mu sama seperti ucapan terang-terangan, dan ucapan terang-terangan sama di sisi-Mu dengan bisikan hati, dan tunduklah segala sesuatu kepada keagungan-Mu, dan merendahlah segala yang memiliki kekuasaan kepada kekuasaan-Mu,dan jadilah perkara dunia dan akhirat berada di tangan-Mu, jadikanlah bagiku dari segala keluh-kesah yang menimpaku pada petang/pagi hari kelapangan dan jalan keluar darinya.”
“Ya Allah, sesungguhnya kemaafan-Mu atas dosa-dosaku, dan penghapusan-Mu atas semua kesalahanku, dan penutupan-Mu atas perbuatan burukku, kesemuanya itu mendorongku untuk memohon kepada-Mu apa-apa yang aku tak layak menerimanya dari apa-apa yang aku lalai padanya.”
“Aku memohon kepada-Mu dalam keadaan aman, dan aku meminta kepada-Mu dengan keadaan rasa senang hati, sedangkan Engkau adalah selalu berbuat baik kepadaku, dan aku selalu berbuat jahat terhadap diriku sendiri dalam masalah yang menyangkut hubungan aku dengan Engkau.”
“Engkau selalu membuatku menyayangi-Mu dengan sentiasa memberi nikmat-Mu kepadaku meskipun Engkau tidak membutuhkan aku, dan aku selalu membuat-Mu murka dengan bermaksiat kepada-Mu,akan tetapi kepercayaanku kepada-Mu membawaku untuk berani (memohon) kepada-Mu.”
“Maka jenguklah aku dengan karunia dan kebaikan-Mu kepadaku, dan terimalah taubatku, sesungguhnya Engkau Maha Penerima taubat, lagi Maha Penyayang. Semoga selawat dari Allah sentiasa terlimpah atas Nabi Muhammad SAW, keluarga, dan para sahabatnya sekalian.”
DOA 3: Memohon Taubat (Istighfar Nabi Khidir) اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْتَغْفـِرُكَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ تُبْتُ إِلَيْكَ مِنْهُ ثُمَّ عُدْتُ فِيْهِ وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا وَعَدْتُكَ بِهِ مِنْ نَفْسِيْ ثُمَّ أَخْلَفْتُكَ فِيْهِ وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَكَ الْكَرِيْمَ فَخَالَطَهُ غَيْرُكَ وَأَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ نِعْمَةٍ اَنْعَمْتَ عَلَيْهَا عَلَيَّ فَاسْتَعَنْتُ بِهَا عَلَى مَعْصِيَتِكَ وَأَسْتَغْفِرُكَ يَاعَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ اَتَيْتُهُ فِيْ ضِيَاءِ النَّهَارِ وَسَوَادِ اللَّيْلِ، فِيْ مَلَإٍ وَخَلاَءٍ، وَسِـرٍّ وَعَلاَنِـيَّـةٍ يَاحَلِيْمُ
Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya aku memohon ampun kepada-Mu dari segala dosa yang mana aku telah bertaubat kepada-Mu namun aku mengulanginya lagi. Sesungguhnya aku memohon ampun kepada-Mu atas apa yang aku telah berjanji kepada-Mu kemudian aku khilaf kepada-Mu. 
Sesungguhnya aku memohon ampun kepada-Mu atas apa yang telah aku maksudkan untuk berbakti hanya kepada-Mu kemudian ada sesuatu selain dirimu yang mencampurinya. Sesungguhnya aku memohon ampun kepada-Mu atas semua nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku namun aku gunakan untuk bermaksiat kepada-Mu. 
Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Mengetahui alam ghaib dan alam nyata, dari setiap dosa yang aku lakukan di siang hari dan di waktu malam, dalam keadaan ramai dan keadaan sepi, dalam keadaan sembunyi dan terang-terangan, wahai Dzat Yang Maha Sangat Mengampuni.
DOA 4: Untuk Ummat Nabi Muhammad Maksudnya:
Ya Allah perbaiki ummat Sayyidina Muhammad
Ya Allah bebaskan ummat Sayyidina Muhammad
Ya Allah rahmati ummat Sayyidina Muhammad
Ya Allah ampunkan ummat Sayyidina Muhammad
Sumber:
AL-KAFI #1236: KHIDIR; SEORANG NABI ATAU WALI ALLAH? – Mufti WP AL-KAFI #1876: BENARKAH KISAH NABI KHIDIR MEMINUM AIR MATA KEHIDUPAN (AIN AL-HAYAH) – Mufti WP Doa Nabi Khidir – SCRIBD Bacaan Istighfar Nabi Khidir dan Istighfar Nabi Adam – Bincang Syariah

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-nabi-khidir/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-nabi-khidir

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Nabi Daud Agar Dicintai Allah

Doa Nabi Daud Agar Dicintai Allah

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 58 hits
Doa Nabi Daud Agar Dicintai Allah Dalam Islam kita diajar dan dianjurkan untuk sentiasa berdoa kepada Allah SWT Bahkan berdoa bukan sekadar suatu ibadah bahkan ia merupakan suatu perintah dari Allah SWT buat sekalian para hamba Nya untuk be...
209 Doa Para Nabi

209 Doa Para Nabi

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 67 hits
15 Doa Mustajab Para Nabi yang Diabadikan dalam Al Qur anAzkia Nurfajrina detikHikmahKamis 09 Mar 2023 21 01 WIBDoa mustajab para nabi dalam Al Qur an Jakarta Doa mustajab yang pernah dipanjatkan para nabi dan rasul tercantum dalam ayat aya...
Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 96 hits
Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan Terdapat satu doa yang baik untuk diamalkan pada bila bila masa untuk memohon agar Allah SWT mengurniakan kebaikan rezeki kesihatan dan sebagainya Doa tersebut dikenali sebagai Doa 12 Pintu ...
Doa Bebas Hutang Amalkan Selalu Agar Dapat Membayar Hutang Segera

Doa Bebas Hutang Amalkan Selalu Agar Dapat Membayar Hutang Segera

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 116 hits
Doa Bebas Hutang Amalkan Selalu Agar Dapat Membayar Hutang Segera Hutang adalah merupakan satu beban dalam kehidupan yang sering menghantui fikiran seseorang Islam memandang berat terhadap hal hutang dan ia wajib dibayar Allah SWT memerinta...
Himpunan Doa Pengasih Agar Disukai Dan Dikasihi Bakal Mertua Ketika Datang Beraya Pertama Kali

Himpunan Doa Pengasih Agar Disukai Dan Dikasihi Bakal Mertua Ketika Datang Beraya Pertama Kali

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 60 hits
Jom amal doa pengasih agar disukai dan dikasihi bakal mertua Mungkin ramai yang diantara kita bakal berjumpa dengan bakal mertua lagi lagi di pagi raya Mempunyai mertua idaman adalah harapan kebanyakan orang lagi lagi untuk menantu perempua...
Doa Untuk Anak Perempuan Agar Menjadi Anak Soleh Solehah

Doa Untuk Anak Perempuan Agar Menjadi Anak Soleh Solehah

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 86 hits
Doa Untuk Anak Perempuan Agar Menjadi Anak Soleh Solehah Seperti yang kita sedia maklum anak anak adalah merupakan amanah kepada ibu bapanya daripada Allah SWT dan sudah pasti ibu bapa akan ditanya di akhirat kelak mengenai amanah tersebut ...
Upaya Merangkul Masyarakat Jakarta Agar Dekat Dengan Seni

Upaya Merangkul Masyarakat Jakarta Agar Dekat Dengan Seni

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 57 hits
Namun diperlukan dukungan dari berbagai pihak mencakup pemerintah lembaga swadaya masyarakat serta masyarakat di lingkungan itu sendiri
Tips Agar Mahasiswa Tak Terjebak Magang Tipu Tipu Di Luar Negeri

Tips Agar Mahasiswa Tak Terjebak Magang Tipu Tipu Di Luar Negeri

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 47 hits
Seperti diketahui sejumlah mahasiswa diduga menjadi korban TPPO berkedok magang ferien job di Jerman
7 Warna Baju Untuk Orang Gemuk Agar Terlihat Kurus Dan Langsing Bikin Tambah Percaya Diri

7 Warna Baju Untuk Orang Gemuk Agar Terlihat Kurus Dan Langsing Bikin Tambah Percaya Diri

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 84 hits
Memiliki badan gemuk terkadang bikin tampilan nggak pede Apalagi kalau salah memilih warna baju wah malah memperlihatkan sebagian lipatan lemak yang kurang sehat Padahal meski badan gemuk setiap orang juga berhak tampil percaya diri seperti...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman