Dijangkiti Covid 19 Atau Tidak Setiap Ahli Parlimen Akan Dapat Mengundi Kata Speaker


MALAYSIA NOW
Speaker Dewan Rakyat jamin akan permudah ahli-ahli Parlimen mengundi usul undi percaya September depan.

Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun. Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun memberi jaminan mana-mana ahli Parlimen yang harus menjalani kuarantin atau diuji positif Covid-19 tetap akan dibenarkan mengambil bahagian dalam usul undi percaya bulan depan.
“Parlimen akan buat yang terbaik untuk permudahkan setiap ahli Parlimen mengundi sama seperti ketika sesi sidang belanjawan dulu,” kata Azhar kepada MalaysiaNow, meredakan kebimbangan kemungkinan ahli Parlimen tidak dapat mengundi dalam usul yang penting ini sekiranya mereka diuji positif Covid-19.
Kerajaan menetapkan 7 September sebagai tarikh pembentangan usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin susulan pengumuman Presiden Umno bahawa 14 ahli Parlimen Umno menarik sokongan mereka terhadapnya.
Disember lalu, ahli Parlimen pembangkang tidak bersetuju ketika Azhar mengizinkan tiga ahli Parlimen termasuk seorang daripada pembangkang untuk hadir di Dewan Rakyat di bawah prosedur operasi standard (SOP) ketat yang diluluskan oleh ketua pengarah kesihatan.
Beberapa menteri termasuk Adham Baba dan M. Saravanan, dan P Prabakaran dari PKR yang wajib menjalani kuarantin kerana menjadi kontak rapat bagaimanapun muncul di Parlimen dengan memakai pakaian lengkap pelindung diri (PPE) bagi mengundi salah satu rang belanjawan kementerian.
Ketika ditanya bagaimana ahli Parlimen boleh hadir sekiranya mereka dikategorikan sebagai pesakit Covid-19 yang kritikal dan memerlukan rawatan di hospital, Azhar memetik keputusan Mahkamah Persekutuan pada 2010 melibatkan menteri besar Perak ketika itu, Nizar Jamaluddin sebagai duluan yang boleh diikuti.
“Keputusan dari Dewan Rakyat akan menunjukkan bilangan sama ada lebih banyak sokong atau kurang sokongan.
“Sekiranya, harapnya jangan terjadi, seorang ahli Parlimen berada dalam keadaan kritikal atau tidak diizinkan hadir ke Dewan untuk mengundi, dia boleh tunjukkan sokongan dengan ‘cara lain’ seperti yang diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan dalam kes Nizar dan penunjukan sokongan atau tidak sokong itu akan dipertimbangkan semua pihak-pihak yang berkaitan,” katanya.
Azhar merujuk keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak saman Nizar setelah beliau digulingkan sebagai menteri besar apabila beberapa orang ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) melompat parti 11 bulan selepas gabungan Pakatan Rakyat memerintah negeri berikutan kemenangan dalam Pilihan Raya Umum 2008.
Nizar bagaimanapun kalah dalam samannya terhadap Zambry Abdul Kadir yang dilantik sebagai menteri besar Perak berdasarkan akuan bersumpah (SD) yang diserahkan kepada istana menunjukkan Zambry mendapat sokongan majoriti Adun.
Sementara itu, difahamkan cadangan untuk mengadakan sidang Parlimen baik secara fizikal dan maya tidak dapat diikuti walaupun semua sistem dibuat bagi sidang Parlimen hibrid.
Pada bulan Jun, Azhar memberitahu MalaysiaNow pelaksanaan prosiding hibrid akan dilakukan di peringkat Jawatankuasa Dewan dan Jawatankuasa Peraturan yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen daripada kerajaan dan pembangkang.
“Ini bukan keputusan saya, saya tidak boleh petik jari dan terus jadi. Saya hanya boleh bawa kepada jawatankuasa tetapi anggotanya iaitu ahli Parlimen harus berbincang,” katanya dan menambah sebarang cadangan seperti mengadakan sidang Parlimen hibrid mesti dibawa kepada dua jawatankuasa tersebut bagi mendapatkan persetujuan untuk dilaksanakan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/dijangkiti-covid-19-atau-tidak-setiap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Ambiga Kini Menentang Kerajaan Bersih Kata Ahli Parlimen Sarawak Selepas Peguam Itu Sokong Mahfuz

Apakah Ambiga Kini Menentang Kerajaan Bersih Kata Ahli Parlimen Sarawak Selepas Peguam Itu Sokong Mahfuz

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 205 hits
MALAYSIA NOW Ali Biju berkata tuntutan gabungan PN sudah sedia termaktub dalam Perlembagaan Mahfuz Omar dan Ambiga Sreenevasan Seorang ahli Parlimen Sarawak berkata beliau merasa tidak masuk akal seorang peguam boleh mendukung dua ahli Parl...
Terima Kasih Ahli Parlimen Bn Kata Muhyiddin

Terima Kasih Ahli Parlimen Bn Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 204 hits
PETALING JAYA Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berterima kasih kepada Ahli Parlimen Barisan Nasional yang menyatakan sokongan kepada kerajaan pimpinannya Beliau juga berterima kasih kepada Ahli Parlimen BN yang bersetuju bahawa keabsahannya...
Ph Sedia Terima Ahli Parlimen Terlanjur Khianati Gabungan Kata Mahfuz

Ph Sedia Terima Ahli Parlimen Terlanjur Khianati Gabungan Kata Mahfuz

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 190 hits
August 18 2021 Mahfuz Omar berkata wajar untuk mereka yang mungkin terlanjur dalam langkah sehingga mengabaikan mandat rakyat sebelum ini kembali bersama Pakatan Harapan PETALING JAYA Pakatan Harapan sedia menerima semula Ahli Parlimen yang...
Mustahil Muhyiddin Masih Ada Majoriti Selepas Ahli Parlimen Kerajaan Tarik Sokongan Kata Pembangkang

Mustahil Muhyiddin Masih Ada Majoriti Selepas Ahli Parlimen Kerajaan Tarik Sokongan Kata Pembangkang

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 185 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Pembangkang mendakwa mustahil Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mempunyai sokongan majoriti susulan Ahli Parlimen daripada kerajaan sendiri mengumumkan penarikan balik sokongan mereka semalam Menerusi kenyataan har...
Ahli Parlimen Umno Diberi Tempoh 48 Jam Tarik Diri Atau Dipecat

Ahli Parlimen Umno Diberi Tempoh 48 Jam Tarik Diri Atau Dipecat

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 387 hits
Oleh KHABARNYA kepemimpinan tertinggi UMNO mula memberi tekanan kepada ahli ahli Parlimen parti itu yang berada dalam Kerajaan Perikatan Nasional Mereka dikatakan diberikan tempoh 48 jam sama ada menarik sokongan kepada Kerajaan PN dan perl...
107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 289 hits
Percubaan Ahli Parlimen Pembangkang untuk berarak dari Dataran Merdeka ke Parlimen tidak berjaya kerana anggota Unit Simpanan Persekutuan dengan perisai rusuhan menyekat kemaraan mereka Ahli Parlimen pembangkang yang berkumpul di Dataran Me...
Tangguh Sidang Parlimen Covid 19 Serang Tiba Tiba Atau Nak Tutup Penipuan Kerajaan Soal Najib

Tangguh Sidang Parlimen Covid 19 Serang Tiba Tiba Atau Nak Tutup Penipuan Kerajaan Soal Najib

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 261 hits
Najib Razak berkata alasan Parlimen tidak boleh bersidang kerana alasan Covid perlu dilihat dari sudut lebih luas manakala Ahmad Maslan sudah menjangka ia akan berlaku PETALING JAYA Persidangan Dewan Rakyat Isnin yang ditangguh kerana seran...
Tiada Lagi Gelaran Ahli Parlimen Kerajaan Atau Pembangkang

Tiada Lagi Gelaran Ahli Parlimen Kerajaan Atau Pembangkang

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 182 hits
Oleh Media Mulia WAN AHMAD FAYSHAL WAN AHMAD KAMAL PETALING JAYA Situasi semasa yang begitu getir sehingga mengancam kesihatan dan nyawa orang ramai hanya akan bertambah membarah jika sebuah pertikaian politik baharu sekali lagi menjerumusk...
5 Ahli Parlimen Pkr Cuba Dibeli Untuk Keabsahan Muhyiddin Kata Saifuddin

5 Ahli Parlimen Pkr Cuba Dibeli Untuk Keabsahan Muhyiddin Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 202 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Usaha rancak sedang dijalankan untuk membeli Ahli Parlimen pembangkang termasuk lima daripada PKR bagi menyokong kerajaan Perikatan Nasional kata Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail Beliau berkata Ahli ...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional