Dibelenggu Kesuntukan Masa Mampukah Pasukan Zaid Ibrahim Tampil Cemerlang Membela Najib




 Apa yang dicari semua orang dalam kes-kes yang dibicarakan di mahkamah ialah keadilan.
Mahkamah itu sendiri diwujudkan untuk memberi keadilan dan orang yang pergi mahkamah, tidak lain yang dicarinya melainkan keadilan.
Untuk mencari keadilan itu pula, prosesnya mestilah juga adil supaya keadilan yang berjaya ditegakkan adalah keadilan yang sejati.
Meski sesuatu keputusan mahkamah terlihat adil, ia tetap akan menjadi persoalan jika proses menuntut keadilan itu terdapat elemen-elemen yang tidak adil.
Seseorang yang dihukum bersalah dan dihantar ke penjara, bukan saja keputusan yang dibuat itu mesti mencerminkan keadilan, tidak terkecuali ialah prosesnya juga mesti adil.
Keputusan yang adil, tetapi diputuskan melalui proses yang tidak adil hampir tidak berbeza dengan keputusan yang tidak adil yang dibuat dalam proses yang adil.
Inilah yang menimbulkan pertikaian, malah kebingungan dalam keputusan Mahkamah Persekutuan Jumaat lalu menolak permohonan pasukan peguam bela Najib Razak yang baharu untuk memohon lebih masa bagi membuat persiapan terhadap kes rayuan itu.
Selain keadaan itu mencetuskan pertikaian dan kebingungan beberapa pihak, ia sekali gus menimbulkan persoalan sama ada mahkamah bertindak terlalu tegas dalam menolak permohonan tersebut.
Pada 26 Julai lalu, firma guaman, Zaid Ibrahim Suffian TH Liew & Partners memaklumkan kepada Mahkamah Persekutuan bahawa mereka dilantik Najib untuk mengendalikan rayuan kes SRC International bagi menggantikan Shafee & Co.
Sementara firma guaman diketuai Zaid Ibrahim diberi lantikan, tetapi peguam veteran, Hisyam Teh Poh Teik dinamakan sebagai peguam bela utama yang mengetuai penghujahan di mahkamah untuk menggantikan Shafee Abdullah.
Najib terpaksa melantik pasukan peguam bela baharu untuk mengendalikan kes rayuannya berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur lima hari sebelum itu menolak permohonan untuk melantik peguam diraja UK, (Queen Counsel) Jonathan Laidlaw, seorang pakar perundangan jenayah kolar putih untuk menjadi peguam bela utamanya dalam rayuan muktamad kes itu di Mahkamah Persekutuan.
Sejurus selepas dilantik, firma guaman yang diketuai Zaid itu segera menulis kepada mahkamah memohon penangguhan tarikh rayuan yang sebelum itu telah ditetapkan pada 15 Ogos hingga 30 Ogos.
Antara alasan yang diberikan dalam permohonan itu ialah firma berkenaan memerlukan masa untuk membuat persiapan komprehensif dalam membentangkan rayuan terakhir mereka, termasuk berpuluh ribu helai dokumen.
Berikutan permohonan penangguhan itu ditolak, firma guaman Zaid hanya mempunyai masa sekitar tiga minggu untuk membuat persiapan sebelum tarikh perbicaraan rayuan bermula pada 15 Ogos ini.
Mampukah Zaid dan pasukan peguamnya membuat persiapan komprehensif dan membentangkan hujah konkrit bagi mencari keadilan dalam tempoh yang relatifnya sangat terbatas itu?
“Mahkamah Persekutuan nampaknya menguruskan penjadualan kes rayuan Najib ini dengan amat ketat,” kata seorang peguam kanan sebagaimana dipetik daripada portal FMT.
“Keadaan ini memberikan gambaran salah, seolah-olah mahkamah mahu menyelesaikan kes rayuan ini secara tergesa-gesa.
“Ini sesuatu yang merunsingkan,” kata peguam itu yang tidak mahu namanya disiarkan.
Dalam kes Najib, meskipun mungkin ramai yang mahu melihat beliau segera dihantar ke penjara, tetapi sebagaimana dalam semua kes mahkamah yang lain, bukan saja keputusan yang dibuat itu mesti adil, proses dalam mencari keadilan itu juga hendaklah adil.
Adakah Zaid dan pasukan peguamnya sekarang ini dan sehingga 15 Ogos apabila kes rayuan itu bermula, sedang bekerja 26 jam sehari? – ShahbudinHusin 04/08/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/dibelenggu-kesuntukan-masa-mampukah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerjasama Do Or Die Antara Najib Dan Zaid Ibrahim

Kerjasama Do Or Die Antara Najib Dan Zaid Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 148 hits
Sejak dua hari lalu hampir semua orang bercakap tentang tindakan Najib Razak menamatkan serta merta khidmat peguam Shafee Abdullah dalam rayuan akhir kes SRC International di Mahkamah Persekutuan dan menggantikannya dengan pasukan pasukan b...
Pilihan Zaid Ibrahim Jadi Peguambela Najib Hendaklah Dihormati

Pilihan Zaid Ibrahim Jadi Peguambela Najib Hendaklah Dihormati

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 215 hits
Semalam veteran DAP Lim Kit Siang melahirkan rasa hairan berkenaan sikap Zaid Ibrahim yang sedia menjadi peguambela kepada Najib Razak dalam rayuan terakhir kes SRC International di Mahkamah Persekutuan Sebagaimana dimaklumkan kepada mahkam...
Najib Tidak Pernah Kecam Jho Low Kenapa Zaid Ibrahim Berubah

Najib Tidak Pernah Kecam Jho Low Kenapa Zaid Ibrahim Berubah

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 291 hits
Najib tidak pernah kecam Jho Low kenapa Zaid Ibrahim berubah Posted By on July 31 2022Perubahan fikiran bekas Menteri Undang undang Datuk Zaid Ibrahim daripada menghentam bekas Perdana Menteri Najib Razak suatu ketika sebelum Pilihan Raya U...
We Will Not Abandon Najib As Our Client Says Zaid Ibrahim

We Will Not Abandon Najib As Our Client Says Zaid Ibrahim

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 138 hits
Senior lawyer Zaid Ibrahim says he accepted the brief to act for Najib Razak in his SRC appeal purely in the interests of justice PETALING JAYA Najib Razak s present solicitors have expressly denied media reports suggesting that they intend...
Najib Lantik Zaid Ibrahim Ketuai Rayuan Akhir Kes Src International

Najib Lantik Zaid Ibrahim Ketuai Rayuan Akhir Kes Src International

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 175 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak melantik pasukan pembelaan baharu yang diketuai oleh Zaid Ibrahim untuk mewakili pasukan pembelaan dalam rayuan terakhirnya terhadap sabitan kes SRC International Dalam surat kepa...
Najib Pecat Shafie Lantik Firma Zaid Ibrahim Kendali Kes Rasuah Src

Najib Pecat Shafie Lantik Firma Zaid Ibrahim Kendali Kes Rasuah Src

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 186 hits
bharian com myOleh Julai 26 2022 11 45amPeguam kepada Najib Razak Muhammad Shafee Abdullah ketika sidang media pada hari terakhir perbicaraan kes SRC International di kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada 27 Ogos 2019 Foto hiasan NSTPKUALA LU...
Mengapa Zaid Berubah Fikiran Tentang Najib

Mengapa Zaid Berubah Fikiran Tentang Najib

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 171 hits
Malaysiakini Ahli Parlimen veteran Lim Kit Siang mengakui dirinya terkejut dengan pemikiran baharu peguam terkenal Zaid Ibrahim tentang Najib Razak Dalam satu kenyataan hari ini Lim berkata tidak terlintas di fikirannya bahawa Zaid mengumum...
Khalid Ibrahim Selesai Isu Catuan Air Selangor Najib

Khalid Ibrahim Selesai Isu Catuan Air Selangor Najib

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 157 hits
PETALING JAYA Keberanian bekas Menteri Besar Selangor Allahyarham Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memeterai penstrukturan semula air Selangor dengan Kerajaan Pusat pada 2014 membolehkan penduduk di Lembah Klang bebas daripada masalah catuan ai...
Zaid Ibrahim To Pursue The Judge S Conflict Of Interest Route

Zaid Ibrahim To Pursue The Judge S Conflict Of Interest Route

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 170 hits
It was not too long ago that Zaid Ibrahim and Najib Razak were in opposite corners Zaid s 2015 blog post titled Rally Behind Tun Dr Mahathir Mohamad saw him being charged with making an offensive statement against Najib who was then the pri...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap