Dialog Allah Dengan Nabi Muhammad Tentang Pahala Sedekah


Dalam Kitab Al-Mawaidh Al-‘Ushfuriyyah, Imam Muhammad Bin Abu Bakar menerangkan tentang pahala sedekah.
Beliau mengutip salah satu hadits nabi yang diriwayatkan dari Sayyidina Abdullah Bin Umar (radliyallahu anhuma). Hadis ini berbentuk dialog antara nabi dengan Allah SWT.
Dalam dialog ini, terlihat betapa besarnya perhatian dan kasih sayang Rasulullah Saw. pada umatnya yang rajin sedekah. Beliau terus memohon tambahan pahala sedekah untuk umatnya.
Ada beberapa tahapan pahala sedekah yang ditawarkan oleh Allah Swt. pada nabi hingga akhirnya nabi merasa tenang atas firman Allah Swt. berkaitan dengan pahala sedekah.
Pahala sedekah yang pertama tidak disampaikan secara jelas oleh Allah Swt. Dia hanya menyebutkan bahwa kebaikam yang kita lalukan, kelak pasti akan melihat balasannya. Allah Swt. berfirman dalam QS. az-Zalzalah (99) :7,
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ “Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan seberat zarrah, niscaya dia akan melihat (balasan)nya,”
Dalam Tafsir Jalalain Juz 2/506, kebaikan yang dilakukan sekecil apapun pasti akan nampak balasannya walau seberat semut kecil. Artinya sedekah yang kita keluarkan, dapat jaminan balasan kelak diakhirat.
Nabi Muhammad Saw. belum bisa menerima sepenuhnya tentang pahala kebaikan yang dijanjikan Allah Swt. sebagaimana dalam ayat di atas.
Beliau melakukan munajat, “Ya Allah, balasan kebaikan untuk ummatku ini sangat sedikit”. “Jika itu sedikit, maka Aku akan tambahkannya menjadi 2 kali lipat,” jawab Allah Swt. Lalu Dia berfirman dalam QS. al-Qasas (28) 54 :,
أُولَٰئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ “Mereka itu diberi pahala dua kali (karena beriman kepada Taurat dan Al-Qur’an) disebabkan kesabaran mereka, dan mereka menolak kejahatan dengan kebaikan, dan menginfakkan sebagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepada mereka.”
Mereka yang melakukan satu kebaikan, maka balasannya 2 kali lipat. Mendengar wahyu tersebut, Rasulullah Saw. merasa belum puas. Beliau bermunajat lagi mengenai pahala balasan kebaikan demi umatnya.
“Ya Allah, 2 kali lipat itu masih sedikit untuk umatku. Hamba mohon berilah tambahan.”, ujar nabi.
“Baiklah, Aku balas setiap satu kebaikan ummatmu dengan 10 kebaikan”, jawab Allah SWT. Dia berfirman dalam Qs. al-An’am (6) : 160,
مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ “Barangsiapa berbuat kebaikan mendapat balasan sepuluh kali lipat amalnya. Dan barangsiapa berbuat kejahatan dibalas seimbang dengan kejahatannya. Mereka sedikit pun tidak dirugikan (dizalimi).”
Dalam artian, apabila kita bersedekah 10 ribu, maka balasan dari Allah Swt. menjadi 100 ribu. Apakah ini dianggap cukup oleh Nabi Muhammad Saw.? Tentu tidak, beliau melakukan munajat lagi, meminta tambahan kebaikan untuk umatnya.
Lagi-lagi Allah Swt. mengabulkan doa kekasih-Nya. Allah Swt. berfirman dalam QS. al-Baqoroh (2): 261,

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ “Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui.”
Pahala sedekah umat Nabi Muhammad Saw. walaupun sedikit, pahalanya sebukit. Bayangkan saja, satu kebaikan sebanding dengan 700 kebaikan. Misalkan kita memberi makan 1 orang, maka balasannya setara dengan bersedekah 700 makanan.
Tentunya Nabi Muhammad Saw. senang menerima wahyu tersebut, tapi beliau tetap belum puas. Beliau meminta tambahan pahala lagi kepada Allah Swt. untuk setiap kebaikan yang dikerjakan umatnya.
Allah Swt. mengabulkan permintaan nabi. Allah Swt. berfirman dalam QS. al-Baqoroh (2) : 245

مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ “Barangsiapa meminjami Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan.”
Dalam artian, pahala dari sedekah yang kita keluarkan bukan hanya dibalas dengan 700 kebaikan. Allah Swt. masih akan melipatgandakannya lagi. Artinya, sekali sedekah bisa berpahala 700 juta kebaikan.
Saya sendiri mengira ayat di atas adalah jawaban terakhir untuk pahala sedekah. Ternyata tidak, Nabi Muhammad Saw. masih meminta tambahan lagi untuk ummatnya. Namun, ini sudah permintaan yang terakhir dalam hal pahala sedekah.
Allah Swt. berfirman dalam QS. az-Zumar (39) : 10,

قُلْ يٰعِبَادِ الَّذِيْنَ اٰمَنُوا اتَّقُوْا رَبَّكُمْ ۗلِلَّذِيْنَ اَحْسَنُوْا فِيْ هٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ  ۗوَاَرْضُ اللّٰهِ وَاسِعَةٌ  ۗاِنَّمَا يُوَفَّى الصّٰبِرُوْنَ اَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ Katakanlah (Muhammad), “Wahai hamba-hamba-Ku yang beriman! Bertakwalah kepada Tuhanmu.” Bagi orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu luas. Hanya orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas.
Dalam Tafsir Jalalain Juz 2/379 dijelaskan bahwa pahala kebaikan yang dilakukan di dunia, maka balasannya di akhirat kelak bisa dibebaskan dari hisab dan mizan.
Artinya orang yang bersedekah dengan ikhlas walau hanya dengan seteguk air, maka balasannya bisa seember. Bahkan kelak di akhirat punya harapan untuk terbebas dari panasnya api neraka.
Tentunya tidak semua sedekah yang kita keluarkan balasannya langsung nampak di depan mata. Ada memang yang tersembunya sampai akhir hayat. Ada pula yang dibalas dengan ampunan dosa.
Wallahua’lam.
Sumber: bincangsyariah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/dialog-allah-dengan-nabi-muhammad-tentang-pahala-sedekah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantahan Filem Innocence Of Muslim Dan Kartun Nabi Muhammad S A W

Bantahan Filem Innocence Of Muslim Dan Kartun Nabi Muhammad S A W

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 365 hits
BANTAHAN FILEM INNOCENCE OF MUSLIM DAN KARTUN NABI MUHAMMAD S A WSAYA SEBAGAI SEORANG UMAT ISLAM MEMBANTAH DENGAN SEKERAS KERASNYA DENGAN PENGELUARAN FILEM TERSEBUT DAN JUGA KARTUN NABI MUHAMMAD YAND DITERBITKAN OLEH AKHBAR MINGGUAN PERANCI...
Doa Baginda Nabi Muhammad Jom Amalkan

Doa Baginda Nabi Muhammad Jom Amalkan

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 390 hits
Assalamualaikum dan selamat pagi semua semoga baik baik belaka pada hari ini Jangan lupa untuk berselawat kepada Baginda Nabi Muhammad Jom kita amalkan doa ini semoga doa kita diperkenankan oleh Allah Insha Allah
Hukum Berdiri Saat Pembacaan Maulid Nabi Muhammad Saw

Hukum Berdiri Saat Pembacaan Maulid Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 378 hits
Photo Embrio Ulama NusantaraBagaimana hukumnya berdiri pada waktu membaca Maulud Nabi SAW Apakah hal itu telah menjadi adat kebiasaan yang ditetapkan oleh syara sehingga pelaksanaannya tidak berbeda beda di segala tempat atau merupakan adat...
Dzikir Dengan Jaminan Masuk Surga Yang Diajarkan Nabi Muhammad

Dzikir Dengan Jaminan Masuk Surga Yang Diajarkan Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 266 hits
Berzikir merupakan amalan yang paling mudah untuk dilakukan meski terkadang rasa malas membuat kita berat melakukannya Padahal zikir bisa dipanjatkan dimanapun dan tidak pula disyaratkan harus suci dari hadas Di antara zikir tersebut ada ya...
10 Nota Penting Tentang Sedekah

10 Nota Penting Tentang Sedekah

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 270 hits
BERSEDEKAH 1 Jangan tunggu bila ada duit baru nak sedekah Bila dah sihat baru sedekah Sebab potensi untuk anda lupa tu sangat tinggi Sedekahlah supaya anda ada duit Sedekahlah agar anda sihat 2 Niat semasa sedekah Ya Allah aku sedekah ni ba...
Agus Dashmunsyid Maknai Ketauladan Nabi Muhammad Saw Dalam Hadapi Penetrasi Budaya

Agus Dashmunsyid Maknai Ketauladan Nabi Muhammad Saw Dalam Hadapi Penetrasi Budaya

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 262 hits
Agus Dashmunsyid Penyanyi Nasyid Kecanggihan teknologi telekomunikasi dan informasi membuat semua orang mudah untuk mengakses aktivitas dunia di berbagai bidang sesuai yang diminati mereka baik di bidang kesenian olahraga politik religi ilm...
Sejarah Bacaan At Tahiyyat Perbualan Antara Allah Swt Dan Nabi Saw

Sejarah Bacaan At Tahiyyat Perbualan Antara Allah Swt Dan Nabi Saw

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 449 hits
At Tahiyyat adalah doa yang sangat penting dan sering di baca kerana kita mengulanginya di dalam solat harian dan jika anda tahu kisah disebalik ayat ini ia sebenarnya amat menyentuh hati kerana adalah sebahagian daripada perbualan antara P...
Selawat Ke Atas Nabi Muhammad Saw Ini Kelebihan Dan Manfaatnya

Selawat Ke Atas Nabi Muhammad Saw Ini Kelebihan Dan Manfaatnya

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 1108 hits
Sebagai umat Islam kita dianjurkan supaya berselawat ke atas Nabi Muhammad S A W Banyak kelebihan dan manfaat yang akan kita perolehi Kita digalakkan berselawat bukan sahaja waktu solat tapi juga diluar waktu solat dan dimana mana sahaja Ba...
Selepas Berpisah Ini Pendapat Mawar Tentang Fizo Ketika Masih Bergelar Suami

Selepas Berpisah Ini Pendapat Mawar Tentang Fizo Ketika Masih Bergelar Suami

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 370 hits
DESAS DESUS keretakan rumah tangga pelakon Fizo Omar dan isterinya Mawar akhirnya terjawab apabila pasangan itu sah bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat hari ini Selepas berpisah ini pendapat Mawar Tentang Fizo ketika ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment