Dia Perlu Jalani 44 Kitaran Kemoterapi Peluang Dia Hanya 50 Bayi Derita Penyakit Jarang Jumpa



"Semua orang kata Zulaikha comel apabila melihatnya, saya sebak. Comel tapi sebenarnya dia sakit. Dia jadi begitu (gempal) disebabkan kesan steroid ketika kemoterapi," demikian luahan ibunya, Haffiszattul Nur Akmar Samsudin, 30, memetik laporan dari Harian Metro, Khamis. 
Haffiszattul dan suaminya, Sheikh Muhammad Bukhary Sheikh Basir, 33, menunggu lebih setahun sebelum dikurniakan cahaya mata, Sheikha Zulaikha, yang kini berusia 15 bulan. 
Melihat keletah dan gelak ketawanya membuatkan pasangan ini gembira tetapi kegembiraan itu kini berganti dengan air mata apabila bayi mereka disahkan menderita Hemophagocytic Lymphohistiocytosis (HLH) atau masalah sistem imun badan tidak stabil, pada Februari lalu. 

Penyakit itu menyebabkan perkembangan Zulaikha terbantu dan menjadi pasif selain badannya semakin membesar serta perut membuncit. 
Walaupun kelihatan sihat, tiada siapa yang sangka Zulaikha sebenarnya menderita kerana perubahan itu hanya kesan ubat untuk melawan penyakitnya. 
Menurut Harian Metro, Zulaikha merupakan antara 10 individu di Malaysia yang pernah direkodkan menghidap penyakit jarang jumpa itu yang berpunca daripada sistem imun dan terlebih aktif lalu menyerang badan sebelum merosakkan tisu serta organ. 
Rawatan bagi penyakit HLH pula adalah sama seperti pesakit barah di mana Zulaikha perlu menjalani beberapa sesi kemoterapi. 
"Berat anak naik mendadak dari 8.7 kg kepada 12.4 kg kesan (steroid) rawatan kemoterapi setiap dua kali seminggu

"Pada mulanya Zulaikha demam panas sebelum doktor mengesahkan dia menghidap HLH berpunca daripada jangkian Virus Epstein-Barr (EBV) dan menyebabkan hati dan limpanya membengkak 10 sentimeter. 

"Pemindahan sum sum tulang dicadangkan pada 2 Mei ini berikutan Zulaikha hanya boleh bertahan dalam tempoh sebulan. Zulaikha perlu menjalani 44 kitaran kemoterapi, tetapi baru masuk pusingan ketujuh, dia tidak dapat bertahan dan demam. 
"Jika tidak nyawa anak saya dalam bahaya dan mungkin tiada harapan hidup lagi," katanya. 
Haffiszattul, pensyarah kolej swasta di Kuantan, berkata, doktor mencadangkan suaminya menjadi penderma sum sum tulang kepada anak mereka, tetapi perlu melalui ujian pengesahan bagi memastikan kesesuaiannya. 
Sementara menunggu keputusan itu, Zulaikha yang dikatakan hanya mempunyai peluang 50 peratus sahaja perlu menjalani kemoterapi untuk memastikan badannya stabil sehingga tarikh pemindahan sum sum tulang dilakukan. Sekiranya berjaya, Zulaikha tetap perlu rawatan sepanjang hayat. 
Difahamkan kos rawatan termasuk pemindahan sum sum tulang di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dianggarkan RM150,000. Pasangan itu kini hanya mampu mengumpul RM20,000 hasil sumbangan daripada rakan, keluarga dan wang simpanan mereka sendiri. 
Haffiszattul pada waktu ini mengambil cuti tanpa gaji untuk menjaga dan menguruskan Zulaikha yang perlu berulang-alik ke hospital dan mereka kini menumpang i rumah saudara di Jalan Cochrane. Haffiszattul berkata, keluarganya kini hanya bergantung sepenuhnya pada pendapatan suami. 

Justeru, mana-mana pihak atau individu yang prihatin mahu membantu adik Zulaikha yang masih memerlukan dana RM150,000 bagi menampung kos rawatannya, boleh menyalurkan sumbangan ke akaun Maybank 156226300886 atas nama Haffiszattul Nur Akmar atau hubungi Sheikh Muhammad Bukhary di talian 0139152425 untuk maklumat lanjut

Sumber: Harian Metro

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suratkabor.blogspot.com/2019/04/dia-perlu-jalani-44-kitaran-kemoterapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Ada Sebulan Lagi Bayi 15 Bulan Derita Penyakit Rare Jalani 44 Kali Kimoterapi

Hanya Ada Sebulan Lagi Bayi 15 Bulan Derita Penyakit Rare Jalani 44 Kali Kimoterapi

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 544 hits
Tidak dapat digambarkan perasaan ibu dan ayah menghadapi kenyataan ini Doktor memberitahu jangka hayat ada sebulan lagi terus berusaha untuk merealisasikan pemindahan sum sum tulang buat si kecil SEBULAN SELEPAS ULANG TAHUN PERTAMA Hanya se...
Saya Nak Jumpa Adik Ni Tersentuh Lihat Bayi Derita Kanser Aliff Syukri Nak Bantu Ainul

Saya Nak Jumpa Adik Ni Tersentuh Lihat Bayi Derita Kanser Aliff Syukri Nak Bantu Ainul

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 486 hits
Dia sendiri seorang bapa sudah tentu mudah tersentuh melihat penderitaan bayi kecil ini Ainul Mardhiah yang menderita ketumbuhan kanser Anak kecil berusia 8 bulan ini diduga dengan barah dan kini terpaksa menahan ketumbuhan pada bahagian li...
Bayi 8 Bulan Derita Kanser Mulut Bapa Terpaksa Jual Popcorn Tampung Kos Rawatan

Bayi 8 Bulan Derita Kanser Mulut Bapa Terpaksa Jual Popcorn Tampung Kos Rawatan

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 1382 hits
DOAKAN semoga Ainul Mardhiah terus kuat untuk bertahan serta melawan kansernya kata Ahmad Safiuddin Ahmad Razak 24 bapa kepada bayi perempuan berusia lapan bulan Ainul Mardhiah yang menghidap kanser Germ Cell Tumor Ahmad Safiuddin berkata d...
Jangan Dibedung Bayi Beri Bayi Peluang Bergerak Pergerakan Bayi Tingkatkan Pertumbuhan Otak

Jangan Dibedung Bayi Beri Bayi Peluang Bergerak Pergerakan Bayi Tingkatkan Pertumbuhan Otak

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 315 hits
Kenapa perlu beri bayi peluang bergerak gerak Bahagian otak dan saraf yang mengawal pergerakkan tidak boleh dirangsang seperti pancaindera sensori Tetapi sangat penting ianya diberi peluang bergerak gerak Galakkan anggota badan bayi khususn...
Hanya Jumpa Kasut Budak 10 Dikhuatiri Lemas Di Sungai Manir

Hanya Jumpa Kasut Budak 10 Dikhuatiri Lemas Di Sungai Manir

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 308 hits
KUALA TERENGGANU Budak lelaki berusia 10 tahun dikhuatiri lemas selepas dipercayai terjatuh di Sungai Manir di sini malam ini Murid tahun empat itu dikatakan tidak pulang ke rumah sehingga lewat petang hari ini sebelum bapanya berikhtiar me...
Ajaibnya Bayi Lahir Dengan Usus Diluar Perut 5 Bulan Di Hospital Kini Masih Survive

Ajaibnya Bayi Lahir Dengan Usus Diluar Perut 5 Bulan Di Hospital Kini Masih Survive

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 641 hits
Ujian imbasan menunjukkan sesuatu abnormal tetapi bayi ini lahir dan berkembang dengan sihat Dilahirkan dengan usus diluar perut dia terus bertahan dan hidup hingga kini Mustahil tetapi benar Lily Rae Lawrence dari Sheffield South Yorkshire...
Dari Awal Bayi Aktif Sangat Bagus Kerana Boleh Mempercepatkan Pertumbuhan Otaknya

Dari Awal Bayi Aktif Sangat Bagus Kerana Boleh Mempercepatkan Pertumbuhan Otaknya

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 308 hits
Sejak dalam rahim bayi sudah bergerak gerak ibu merasai tendangan bayi dalam lingkungan 5 bulan usia kandungan Sebaik sahaja lahir bayi menangis dengan kuat untuk mengembangkan paru paru untuk bernafas Pergerakan bayi meningkatan pertumbuha...
Pengasuh Peluk Bayi Sampai Mati Kerana Tidak Mahu Tidur

Pengasuh Peluk Bayi Sampai Mati Kerana Tidak Mahu Tidur

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 294 hits
Saya hanya cuba tidurkan dia kata pengasuh yang didakwa sengaja melemaskan bayi berusia 11 bulan dalam kejadian yang berlaku pada 1 April Isnin di Taipei nbsp Menurut pengasuh berusia 40 tahun itu berkata bayi itu sangat aktif dan dia memel...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman