Desakan Dalam Perhimpunan Dipanggil Zahid Bukan Suara Akar Umbi Kata Ketua Bahagian


agendaily.com30/08/2022Ahli-ahli UMNO hadir Taklimat Khas Presiden pada Sabtu lalu di Dewan Merdeka.
Tindakan mendesak dan menyerang Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semasa Taklimat Khas UMNO yang dipanggil Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada Sabtu lalu bukan cerminan suara akar umbi, kata beberapa Ketua Bahagian.

Selepas beberapa hari berlalu insiden di Dewan Merdeka yang menyaksikan Zahid mendesak supaya Ismail Sabri membubarkan Parlimen segera, beberapa Ketua Bahagian UMNO tampil mempertahankan Naib Presiden itu menyifatkan tindakan “boo” tersebut sebagai tidak wajar dan beradab.

“Kecewa dengan apa yang berlaku pada hari taklimat Presiden, UMNO dilihat buruk dan malu pada dunia luar.

“Tidak sepatutnya berlaku kejadian ‘boo’ sebab Perdana Menteri adalah daripada pemimpin UMNO sendiri,” kata Ketua Bahagian Alor Setar, Datuk Mohd Yusof Ismail dalam satu kenyataan.

Yusof kecewa dengan layanan yang diberikan kepada Ismail Sabri semasa taklimat khas kerana UMNO sepatutnya menghormati institusi kehakiman dan tindakan Ismail Sabri tidak campur tangan dalam urusan mahkamah adalah tepat.

“Kasihan Perdana Menteri. Presiden dan Perdana Menteri seharusnya bersama-sama menguatkan parti bagi meraih undi atas pagar yang amat penting apatahlagi undi 18 tahun akan bermula pada pilihan raya umum ke-15 (PRU-15) nanti.

“Kita sepatutnya menyokong tindakan Perdana Menteri yang tidak masuk campur urusan mahkamah kerana platform yang betul ada dan boleh digunakan untuk membela diri,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Ketua Bahagian Parit Sulong, Datuk Zulkurnain Kamisan pula berkata kejadian semasa taklimat khas pada Sabtu bukan cerminan sebenar suara akar umbi.

“Kena berpijak di bumi nyata. Apa yang terjadi di PWTC bukan suara sebenar akar umbi.

“Kita harus sedar bahawa undi popular tidak menyebelahi kita. Atas pagar sentiasa melihat dan akan menilai kelakuan UMNO. Sekiranya ini yang dipamerkan maka susah untuk kita memberi kepercayaan kepada atas pagar untuk mengundi kita,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Zulkurnain lagi, budaya mengkritik dan mengutuk pemimpin sendiri tidak sepatutnya berlaku dalam UMNO.

“Kita kena kukuhkan parti dan dengan cara ini orang akan percaya. Senario politik masa kini bukan seperti dulu. Ini hakikat yang kita perlu terima.

“Kita juga kena belajar untuk menghormati pemimpin kerana itu adalah adab dan budaya umno. Kita tidak serang sesama sendiri. Kita tuding jari kepada parti lain yang berpecah tetapi tanpa sedar kita sendiri gagal memupuk perpaduan antara ahli,” katanya lagi.

Jika budaya ini berterusan, beliau juga tidak menolak ia akan menyebabkan UMNO akan dibenci oleh orang muda, ujarnya lagi.

“Sebab itu, jangn ada pihak tidak bertanggungjawab yang cuba melagakan Presiden dengan Perdana Menteri. Sikap ahli yang sebegini membuatkan UMNO dibenci oleh orang muda,” katanya.

Sementara itu Ketua Bahagian Bangi, Datuk Mohd Zaidi Mohd Zain turut meluahkan sentimen sama dengan insiden pada Sabtu dan kesal dengan tindakan segelintir ahli parti yang hanya akan menyebabkan perpecahan dalaman UMNO semakin buruk selepas ini.

“Selaku Ketua Bahagian UMNO Bangi saya ingin meluahkan rasa kesal di atas kejadian yang tidak diingini berlaku sewaktu perhimpunan Taklimat Presiden baru-baru ini kerana ia boleh menjurus kepada salah sangka dan perpecahan di kalangan kepimpinan dan ahli-ahli UMNO.

“Tindakan segelintir mereka yang melaungkan ‘boo’ kepada Perdana Menteri sangatlah tidak wajar kerana YAB Perdana Menteri merupakan Naib Presiden UMNO yang diberi kepercayaan oleh parti kita untuk menerajui kerajaan pada waktu ini selain daripada ketetapan Majlis Tertinggi UMNO, yang sepakat mencalonkan beliau sebagai ‘poster boy’ untuk PRU-15,” ujarnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/desakan-dalam-perhimpunan-dipanggil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perhimpunan Akar Umbi Jadi Referendum Zahid Kepada Pm Supaya Pru 15 Segera

Perhimpunan Akar Umbi Jadi Referendum Zahid Kepada Pm Supaya Pru 15 Segera

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 153 hits
agendaily com27 08 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terus mendesak Naib Presidennya yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengadakan segera Pilihan Raya Umum Hari ini akan berlangsung satu perhimpunan khas ...
Lebih Ramai Ketua Bahagian Dalam Mesyuarat Dipanggil Zahid Sokong Pm Sumber

Lebih Ramai Ketua Bahagian Dalam Mesyuarat Dipanggil Zahid Sokong Pm Sumber

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 118 hits
Satu mesyuarat tergempar melibatkan Ketua Ketua Bahagian UMNO diadakan bermula pagi ini di ibu pejabat parti Menara Dato Onn bagi membincangkan berhubung masa depan dan hala tuju parti itu Hanya 73 Ketua Bahagian menghadiri mesyuarat bermul...
Timbalan Ketua Bahagian Caretaker Ketua Umno Pekan Kata Wan Rosdy

Timbalan Ketua Bahagian Caretaker Ketua Umno Pekan Kata Wan Rosdy

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 804 hits
TIMBALAN Ketua Umno Bahagian Pekan Zamri Ramly akan menjadi caretaker jawatan Ketua Umno Pekan selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman penjara dan denda terhadap penyandangnya Najib nbsp Razak nbsp Tim nbsp sebagai Pemangku Ke
Zahid Panggil Semua Ketua Bahagian Umno Bermesyuarat Hari Ini

Zahid Panggil Semua Ketua Bahagian Umno Bermesyuarat Hari Ini

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 160 hits
Menjelang sidang akhir Mahkamah Persekutuan mulai esok Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memanggil mesyuarat khas dengan ketua ketua bahagian Umno ke ibu pejabat parti itu pagi ini Menurut sumber besar kemungkinan Umno akan memaks...
Susah Akar Umbi Sendiri Tanggung Senang Najib Bersama Zahid

Susah Akar Umbi Sendiri Tanggung Senang Najib Bersama Zahid

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 148 hits
Akar umbi merompak berapa billion Ada ke harta SAKAU dibahagi bahagikan kepada 3 juta ahli Lain lah kalau ahli ini yang berbayar Berbaloi dia Hina mahkamah
Umno Kotor Dari Top 1 Hingga Akar Umbi Kerana Najib Kata Dr Mahathir

Umno Kotor Dari Top 1 Hingga Akar Umbi Kerana Najib Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 196 hits
agendaily com18 08 2022Tun Dr Mahathir Mohamad semasa wawancara bersama Agenda Daily Bekas Presiden UMNO paling lama dalam sejarah pentadbiran negara Tun Dr Mahathir Mohamad berkata parti itu telah menjadi kotor daripada pemimpin tertinggi ...
Zahid Ajak Akar Umbi Pertahankan Raja Media Sosial Najib

Zahid Ajak Akar Umbi Pertahankan Raja Media Sosial Najib

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 115 hits
agendaily com17 08 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berdepan 87 pertuduhan di mahkamah termasuk jenayah rasuah manakala bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah dihukum penjara 12 tahun dan denda selain berdepan ban...
Tak Semua Pemimpin Akar Umbi Akan Hadir Perjumpaan Zahid Panggil Pada Sabtu

Tak Semua Pemimpin Akar Umbi Akan Hadir Perjumpaan Zahid Panggil Pada Sabtu

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 71 hits
agendaily com25 08 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini masih membangkitkan isu PRU 15 perlu disegerakan UMNO sekali lagi akan mengadakan perjumpaan pada Sabtu ini atas jemputan Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hami...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas