Demi Perpaduan Ummah Penyokong Pas Umno Putihkan Pwtc Hpu914 Haze Malaysia



Ribuan penyokong PAS dan Umno mula memenuhi pekarangan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) bagi menyaksikan detik bersejarah menandatangani piagam kerjasama politik rasmi 2 parti politik itu.

Tinjauan mendapati ruang legar di seluruh bahagian dalam PWTC menyaksikan “lautan putih” sehingga melimpah ke luar bangunan walaupun jerebu menyelubungi udara.
Pelbagai kumpulan masyarakat kelihatan menghadiri himpunan penyatuan 2 parti Melayu terbesar itu.


Keadaan jalan raya di sekitar juga mula sesak sejak 6.30 pagi berdasarkan maklumat yang diberikan pihak keselamatan.
Selain pihak polis, kawasan persekitaran turut dikawal oleh petugas keselamatan Umno dan PAS, iaitu Jabatan Amal dan Skuad Sabil.
Turut hadir parti komponen BN dan Gagasan Sejahtera.
Seorang ahli PAS Abdul Majid Rahman, 65, ketika ditemui berkata, ini pertama kali beliau menjejakkan kaki di PWTC, bangunan keramat Umno, yang selama ini merupakan “lubuk lawan” baginya.
“Saya ahli PAS. Seumur hidup saya tidak pernah jejak kaki di PWTC ni. Dulu masa kita bermusuh, saya kata, ‘aku tidak akan jejak kaki di tempat Umno ini’, tapi Tuhan Maha Mengetahui, Dia satukan kami,” katanya yang mengaku berjuang bersama PAS lebih 40 tahun.
Sementara itu, Mohamad Isa, 59, berkata, dia teruja melihat orang Melayu ini bersatu dan menganggap doanya selama ini termakbul.
“Saya penyokong Umno, sudah lama saya mahu lihat penyatuan ini. Tiap-tiap hari saya berdoa supaya PAS dan Umno bersatu.
“Bagi saya kekalahan BN dalam pilihan raya lepas merupakan hikmah. Saya rasa kalau Umno tidak kalah, penyatuab ini tidak akan berlaku,” katanya yang berasal dari Johor.
Bagi Abdul Majid, 60, pula, beliau tidak menganggap himpunan kali ini bertujuan meraikan kejayaan, sebaliknya merupakan permulaan kepada Umno dan PAS untuk bekerja lebih kuat di peringkat akar umbi.
“Selepas ini, Umno dan PAS kena mula kerja dari akar umbi. Tarik seberapa ramai penyokong, sama ada orang Melayu atau bukan Melayu dengan memberi penerangan yang betul.
“Jangan lepas ini balik e kawasan, goyang kaki. Kerja tidak buat. Ia tidak memberi sebarang makna,” katanya.
Sementara itu, Ramlah Musa, 51, yang juga merupakan ahli keluarga tragedi Memali ketika ditemui mengakui pada awalnya beliau sukar menerima kerjasama antara PAS dengan Umno.
“Bagaimanapun saya lihat penyatuan ini perlu kerana ia perkara lebih besar kerana kedudukan orang Melayu dan Islam ketika ini dicabar.
“Kita tidak ada pilihan selain bekerjasama dengan Umno, lagipun tragedi itu berlaku ketika ketua kerajaan sekarang menjadi perdana menteri.
“Jadi tidak ada isu, kita maafkan Umno, tapi tidak maafkan perdana menteri ketika tragedi Memali dhulu selagi beliau tidak mohon maaf kepada kami,” katanya.
Siti Mastura Musa, 29 berkata, kehadirannya ke PWTC adalah untuk menunjukkan orang muda juga menyokong penyatuan orang Melayu.
“Kami kecewa dengan kerajaan hari ini. Apa-apa yang ditawarkan masa pilihan raya dahulu gagal dilaksanakan. Bagi kami ini peluang dan cara kami untuk suarakan rasa tidak puas hati,” katanya.
Diifahamkan kerjasama PAS-Umno bertujuan meperkukuhkan kedududukan orang Melayu dan Islam di samping mengambil kira Malaysia sebagai negara majmuk dan berbilang agama, bangsa dan budaya.
Presiden PAS, Abdul Hadi Awang dan Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi dijangka menandatangani piagam yang akan menggariskan bentuk dan tatakelola kerjasama itu pada acara kemuncak Himpunan Penyatuan Ummah tengah hari ini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://thekl-chronicle.blogspot.com/2019/09/demi-perpaduan-ummah-penyokong-pas-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Marilah Banjiri Pwtc Jadikan Hpu914 Kekuatan Umno Pas Igauan Ngeri Ph

Marilah Banjiri Pwtc Jadikan Hpu914 Kekuatan Umno Pas Igauan Ngeri Ph

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 550 hits
Ketua UMNO Bahagian Hang Tuah Jaya Mohd Ridhwan Mohd Ali mengajak orang ramai untuk membanjiri Pusat Dagangan Dunia Putra pada tarikh 13 dan 14 September iaitu tarikh yang dinanti nantikan oleh kedua dua parti UMNO dan PAS termasuklah rakya...
Ribuan Banjiri Pwtc Mahu Saksikan Piagam Umno Pas

Ribuan Banjiri Pwtc Mahu Saksikan Piagam Umno Pas

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 362 hits
Dikemaskini Hari ini 12 01 tengahariRibuan anggota PAS dan Umno berduyun duyun membanjiri bangunan PWTC hari ini untuk menyaksikan peristiwa bersejarah pemeteraian piagam kerjasama antara dua parti itu Bangunan PWTC sesak dengan kehadiran o...
Mat Hasan Umno Pas Ummah Unification Theme To Be Changed

Mat Hasan Umno Pas Ummah Unification Theme To Be Changed

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 204 hits
Umno deputy president Mohamad Hasan has announced that the theme of unification of the ummah which is currently being used to symbolise the Umno PAS tie up will be changed to another name According to Utusan Malaysia Mohamad said that the d...
Hpu914 Pas Umno Sentiasa Terima Kaum Lain

Hpu914 Pas Umno Sentiasa Terima Kaum Lain

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 291 hits
PAS dan Umno sentiasa terbuka untuk menerima kehadiran bersama kaum lain di dalam lanskap politik negara berpaksikan acuan yang dibentangkan Islam kata Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang Menurut beliau tindakan itu boleh dibu...
Shouts Of Allahu Akbar At Pwtc As Umno Pas Sign Historic Charter

Shouts Of Allahu Akbar At Pwtc As Umno Pas Sign Historic Charter

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 291 hits
Umno and PAS today signed a historic charter of political cooperation marking the coming together of the two largest Malay Muslim parties after decades of conflict Umno president Ahmad Zahid Hamidi and his PAS counterpart Abdul Hadi Awang i...
Thousands Throng Pwtc To Witness Signing Of Umno Pas Pact

Thousands Throng Pwtc To Witness Signing Of Umno Pas Pact

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 246 hits
Thousands of supporters from PAS and Umno thronged Putra World Trade Centre on Saturday as the two former political rivals are set to form a historical cooperation Supporters with men donned in white and women wearing red headscarves were s...
Pemuda Umno Pas Sama Sama Hantar 2 000 Wakil Ke Pwtc

Pemuda Umno Pas Sama Sama Hantar 2 000 Wakil Ke Pwtc

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 326 hits
Lebih 2 000 anggota Pemuda Umno dan PAS Kelantan akan mengambil bahagian dalam Himpunan Perpaduan Ummah di Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur Sabtu ini Ketua Pemuda Umno Kelantan Noor Hariri Mohamed Noor berkata pihaknya mengerahkan su...
Umno Pas A Dangerous Dagger Pointed At The Heart Of Malaysia

Umno Pas A Dangerous Dagger Pointed At The Heart Of Malaysia

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 330 hits
Malays Muslims even an all male elite are all entitled to form a coalition God after all creates the world in different tribes and nations to learn from each other as the Quran would have it But before one learns from one another the coalit...
Penyatuan Ummah Pas Umno Bahaya Amanah

Penyatuan Ummah Pas Umno Bahaya Amanah

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 313 hits
Pengerusi AMANAH Negeri Selangor Ir Izham Hashim berucap pada Majlis Perasmian Konvensyen Wanita AMANAH Negeri Selangor Kali ke 3 bertemakan Wanita Arkitek Kepimpinan Malaysia Baharu di Bangi Golf Resort Bandar Baru Bangi Selangor foto NOOR...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau