Demam Ulser Bintik Merah Bapa Kongsi Pengalaman Cemas Anak Dijangkiti Hmfd Dalam Pa Ma Tv


Demam, tumbuh bintik merah, ulser . Bapa ini kongsi pengalamannya apabila si anak  dijangkiti penyakit tangan, kaki dan mulut (HMFD) dalam Pa&Ma TV.

Encik Zulkfli Zainal berkongsi tentang pengalamannya mengendalikan situasi cemas apabila anaknya,  Ziqri Adam Rayyan, 2 tahun 6 bulan dijangkiti Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut   atau Hand, Foot & Mouth Disease semasa berusia 2 tahun dalam rancangan TV Pa&Ma disiarkan pada jam 12 tengah hari & ulangan 9 malam 5 Februari 2019 di saluran Astro Prima & Astro Prima HD.

Episod ini disiarkan pada jam 12 tengah hari & ulangan 9 malam 5 Februari 2019 di saluran Astro Prima & Astro Prima HD.

3 HARI DEMAM, MULA DITUMBUHI BINTIK MERAH Mengimbau detik cemas itu, Zulkfli berkata, anaknya demam selama 3 hari sebelum menunjukkan simptom HMFD. Bintik merah berisi cecair yang disangka kesan daripada ruam adalah petanda anak kecil ini sudah pun dijangkiti penyakit berjangkit ini.
“Masa tu Adam sudah start demam dlm 3 hari. Lepas tu ada tumbuh bintik-bintik merah dekat tangan,badan dan kaki. Mula-mula saya ingatkan kesan daripada ruam-ruam biasa. Tapi bila tengok bintik-bintik merah itu dah jadi macam cecair & dalam mulut dia ada tumbuh ulser.

“Selera makan dia pun dah kurang. So kami terus bawa dia pergi hospital untuk dapatkan rawatan. Doktor sahkan mmg dia menghidapi HFMD,” kata Zulkifli tentang anaknya.
DAPATKAN RAWATAN DI PPUM Ketika itu, kemudahan yang ada amat membantu. Terdapat kaunter khas untuk kanak-kanak HMFD bagi memudahkan proses saringan.

“Kami bawa Adam telah dbawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya dan dekat emergancy kanak2 mmg ada kaunter khas utk wabak HFMD. Setelah jumpa doktor dan doktor ambil sample air liur Adam. Keputusan ujian mengesahkan yang Adam memag positif HFMD pada ketika itu,” kata Zulkifli.
TIADA RAWATAN KHUSUS. KUARANTIN & JAGA KEBERSIHAN Bapa ini juga menerangkan yang tiada rawatan yang khusus untuk virus ini. Katanya, doktor menyarankan membuat rawatan di rumah dengan cara Adam dikuarantin.
“Doktor sarankan kami kuarantin Adam, jangan bagi dia keluar rumah pergi bermain di playground atau bermain dgn kanak-kanak lain. Pada masa yg sama doktor menekankan aspek kebersihan dan menasihatkan keadaan di dalam rumah perlu sentiasa bersih supaya virus HMFD tidak merebak,” kata Zulkifli.

MENANGIS KESAKITAN BILA BERPELUH & LUKA TERKENA AIR Zulkifli turut berkongsi momen-momen yang paling memeritkan yang terjadi kepada anaknya. kalau boleh dikongsikan.
“Kesakitan yang paling menyakitkan bagi Adam ialah apabila bintik-bintik merah dan cecair tu pecah dalam minggu ketiga. Bila bintik cecair pecah, ia akan menjadi luka dan ini menyebabkan Adam akan merasa pedih bila dia berpeluh & merasa sakit bila terkena air ketika kami mandikan dia.
“So untuk bagi cepat kering luka dia tu, selepas mandikan Adam, kami akan lap kering-kering luka dia tu. Kami sapukan  krim antiseptik yang dibeli di farmasi dan tampalkan dengan gauze untuk mengelakkan dia merasa pedih atau menggaru di tempat yang luka tersebut.”

TIP KEPADA IBU BAPA LAIN  Zulkifli turut berpesan kepada ibu bapa lain untuk memastikan kebersihan di dalam rumah sentiasa terpelihara bagi mengelakkan HMFD kepada kanak-kanak. Sentiasa mop lantai rumah paling kurang dua kali seminggu.
Selain itu, dia turut menyarankan agar ibu bapa tidak membiarkan anak bermain di tempat-tempat kotor atau terdedah dengan sebarang bakteria atau kotoran.
“Pastikan di rumah sentiasa ada hand sanitizer untuk memastikan tangan anak-anak bersih setiap kali menyentuh benda asing. Jika semua aspek-aspek di atas dititkberatkan, Insha Allah anak anda tidak akan dijangkiti virus tersebut,” kata Zulkifli mengakhiri perbualan.
Anda yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut atau Hand, Foot & Mouth Disease boleh ikutinya di dalam rancangan TV Pa&Ma. Rancangan TV Pa&Ma kini sedang berada di Musim Ketiga dengan pengacara Zahiril Adzim & Syera Aiyob.
Episod Fenomena HMFD yang disiarkan pada jam 12 tengah hari & ulangan 9 malam 5 Februari 2019 di saluran Astro Prima & Astro Prima HD. Kupasan daripada pakar dan perkongsian daripada para ibu bapa lain yang boleh dijadikan panduan.
The post Demam, Ulser & Bintik Merah. Bapa Kongsi Pengalaman Cemas Anak Dijangkiti HMFD Dalam Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/demam-ulser-bintik-merah-bapa-kongsi-pengalaman-cemas-anak-dijangkiti-hmfd-dalam-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Anak Demam Naik Bintik Merah Keliling Mulut Tapak Tangan Dan Kaki Mungkin Hfmd

Selepas Anak Demam Naik Bintik Merah Keliling Mulut Tapak Tangan Dan Kaki Mungkin Hfmd

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 716 hits
Penyakit tangan kaki dan mulut juga dikenali sebagai Hand Foot and Mouth Disease adalah penyakit yang sering berjangkit dalam kalangan kanak kanak disebabkan jangkitan virus daripada kumpulan enterovirus Ia merebak melalui sentuhan secara l...
Tanpa Demam Tinggi Dan Bintik Merah Dbd Ternyata Juga Bisa Muncul

Tanpa Demam Tinggi Dan Bintik Merah Dbd Ternyata Juga Bisa Muncul

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 208 hits
Tapi kadang kadang gejalanya tidak khas Belum sampai muncul bintik bintik merah atau demam hanya sedikit sedikit itu kadang kadang sudah demam berdarah kata Direktur Pencegahan dan Pengendalian Penyakit Tular Vektor dan Zoonotik Kementerian...
Anak Nyaris Maut Akibat Dijangkiti Virus Selepas Bibirnya Dicium Saudaranya Yang Demam

Anak Nyaris Maut Akibat Dijangkiti Virus Selepas Bibirnya Dicium Saudaranya Yang Demam

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 676 hits
Anak nyaris maut akibat dijangkiti virus selepas bibirnya dicium saudaranya yang demamGolongan ibu bapa yang baru saja menimang cahaya mata seringkali dinasihatkan agar tidak mendedahkan bayi mereka kepada orang ramai kerana tahap keimunan ...
Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 361 hits
Si kecil menunjukkan simptom sukar untuk tidur dan menghantuk kepala ke dinding rupanya tanda tanda si kecil sedang stres Pengalaman ini dikongsikan oleh ibu ini dalam rancangan TV Pa Ma Puan Siti Fairuz berkongsi tentang puterinya Nur Zalf...
Anak Meraung Melalak Hentak Hentak Kaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tenangkan Anak Tantrum

Anak Meraung Melalak Hentak Hentak Kaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tenangkan Anak Tantrum

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 335 hits
Meraung melalak hentak hentak kaki Kadang kadang sampai guling guling mengamuk Kadang kadang tu macam dirasuk pun ada Geram dan risau melihatnya Ni kisah Adik Aqif bila tak dapat apa yang dia nak Kalau dekat rumah boleh tahan lagi ni dekat ...
Pernah Terfikir Nak Terjatuhkan Anak Dari Tingkat 6 Ibu Kongsi Pengalaman Teruk Kemurungan Sehingga Pulih

Pernah Terfikir Nak Terjatuhkan Anak Dari Tingkat 6 Ibu Kongsi Pengalaman Teruk Kemurungan Sehingga Pulih

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 380 hits
Kemurungan jangan dipandang remeh kesannya boleh menggugat emosi Kaum ibu sering kami menjadi mangsa rentan emosi ini Ikuti perkongsian ibu ini tentang pengalamannya pernah mengalami fasa kemurungan serta cara mengatasinya Kesihatan mental ...
Akhirnya Dapat Juga Anak Perempuan Setelah Dapat 6 Anak Lelaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tip Berguna

Akhirnya Dapat Juga Anak Perempuan Setelah Dapat 6 Anak Lelaki Ibu Ini Kongsi Pengalaman Tip Berguna

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 389 hits
Apabila sesebuah keluarga mempunyai zuriat lelaki pasti cita cita mereka juga inginkan anak perempuan Tapi bukan senang untuk dapatkan seperti yang kita impikan Selain berdoa kita juga harus berusaha untuk mendapatkanya Begitu juga yang ber...
Bapa Gigit Kaki Buaya Untuk Selamatkan Anak Dari Gigitan Buaya

Bapa Gigit Kaki Buaya Untuk Selamatkan Anak Dari Gigitan Buaya

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 442 hits
Benarlah kata orang bapa adalah hero sebenar dalam dunia realiti Ini terbukti apabila seorang bapa yang bertindak nekad terjun ke dalam sungai dan berlawan dengan seekor buaya yang sedang menggigit anaknya Gambar sekadar hiasan Kejadian nge...
Depresi Anxiety Kembali Selepas Kelahiran Anak Ibu Ini Kongsi Perjuangannya Untuk Sihat

Depresi Anxiety Kembali Selepas Kelahiran Anak Ibu Ini Kongsi Perjuangannya Untuk Sihat

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 444 hits
Luka bengkak bengkak susu melecet bentan selepas bersalin membuat depresi anxiety kembali menghantui Ikuti pengalaman ibu ini yang turut berkongsi cara kembali sihat Kesihatan mental sama seperti kesihatan fizikal Benar orang yang pernah me...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things