Delusi Gangguan Mental Daripada Pengambilan Ganja Syabu



Delusi adalah salah satu jenis gangguan mental yang  serius  di mana mereka yang mengalami gangguan  ini  meyakini hal-hal yang tidak nyata atau tidak sesuai dengan keadaan sebenarnya.

Walau sudah terbukti bahwa apa yang diyakini penderita berbeda dengan kenyataan, penderita tetap berpegang teguh pada pemikirannya.

Pengambilan dadah terutama jenis syabu dan ganja secara berlebihan adalah antara penyebab utama kepada penyakit mental delusi dalam kalangan masyarakat yang sekiranya tidak ditangani boleh membawa padah kepada diri sendiri dan orang sekeliling.

Ketua Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental, Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Dr Omar Ali berkata hampir 60 peratus pesakit itu yang mendapatkan rawatan di HSB, di sini didapati terlibat dengan penyalahgunaan dadah.

Saya pernah ada pesakit yang memang mengambil syabu ini hingga menjadikan dia tidak waras dan menghadapi delusi. Dia jadi agresif sehingga bertindak kasar kepada isterinya kerana menganggap isterinya curang, ada hubungan dengan lelaki lain, sedangkan tidak.
Dr Omar berkata faktor delirium iaitu apabila seseorang mengalami kerosakan buah pinggang dan hati juga boleh menyebabkan mereka mengalami delusi berikutan bahan perkumuhan dalam badan tinggi sehingga menjejaskan fungsi otak selain faktor genetik dan biologikal.

Beliau berkata, delusi terbahagi kepada empat kategori utama yang sering kali berlaku kepada seseorang individu iaitu ‘grandiose’, ‘erotomania’, ‘jealousy’ dan ‘persecutory’.

Grandiose 
Apabila seseorang individu itu merasakan dirinya hebat daripada orang lain misalnya merasakan diri seperti Imam Mahadi dan Nabi 
Erotomania 
Apabila individu itu merasakan ada seseorang yang berpangkat besar dan kedudukan tinggi jatuh cinta kepadanya.
Jealousy 
Adalah cemburu keterlaluan sebagai contoh mengatakan isterinya ada hubungan dengan lelaki 
Persecutory 
Di mana seseorang itu merasakan ada orang lain hendak buat jahat kepadanya, hendak tangkap dia ataupun ada orang lain nak bubuh racun dalam makanan dia.

Beliau berkata, delusi agak mencabar untuk dirawat dan pesakit kebiasaan tidak mengakui mereka menghadapi masalah itu dan sukar untuk memberikan kerjasama bagi tujuan rawatan.

Sehubungan itu, katanya orang sekeliling terutama keluarga perlu lebih peka terhadap individu terdekat dengan memerhati perubahan keterampilan dan tingkah laku pelik supaya rawatan awal boleh diberikan kepada individu mengalami delusi.

Dr Omar berkata rawatan untuk mereka yang menghadapi delusi bermula dengan kaunseling dan kemudian psikoterapi dengan bantuan ubat antipsikosis bagi kes serius iaitu yang boleh mendatangkan bahaya kepada orang lain.

“Selain itu, kaedah lain untuk tahap teruk ialah kita berikan ‘Electroconvulsive Therapy’ ialah arus elektrik digunakan untuk seimbangkan semula perubahan kimia neurotransmitters yang berlaku dalam otak pesakit yang mendorongnya bertindak luar kawalan,” katanya.

Dr Omar berkata walaupun kadangkalanya kesemua rawatan itu tidak dapat menyembuhkan penyakit mental itu dengan sepenuhnya namun ia boleh mengawal tindakan pesakit supaya bertindak normal sekali gus dapat menjalani kehidupan seperti biasa dan menyenangkan orang sekeliling.

frontdesk

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2019/11/delusi-gangguan-mental-daripada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sesi Pengambilan 2016 Perajurit Muda Tentera Darat

Sesi Pengambilan 2016 Perajurit Muda Tentera Darat

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 351 hits
Jadual Sesi Pengambilan 2016 Perajurit Muda Tentera Darat Berita baik bagi mereka yang berminat untuk menyertai Tentera Darat Malaysia sebagai Perajurit Muda TD seperti dipetik dari Portal Rasmi Tentera Darat Malaysia Iklan sesi pemilihan a...
E Pengambilan 37 115 Mohon Sertai Pdrm Timbalan Kpn

E Pengambilan 37 115 Mohon Sertai Pdrm Timbalan Kpn

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 270 hits
Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Mazlan Mansor bersama Pengarah Pengurusan PDRM Datuk Abd Rahim Jaafar ketika gimik pelancaran e Pengambilan Polis Diraja Malaysia di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini Foto BernamaKUALA LUMPUR Polis Dira...
Pria Australia Diduga Jadi Penyebab Kebakaran Hutan Demi Lindungi Ladang Ganja

Pria Australia Diduga Jadi Penyebab Kebakaran Hutan Demi Lindungi Ladang Ganja

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 287 hits
Kamis lalu Polisi menuding pria itu menyalakan api hingga membakar lebih dari 3 500 hektar untuk melindungi tanaman ganja di dekat Ebor sebelah timur Armidale di Tablelands Utara
Bos Narkoba Yang Ditembak Mati Punya Ladang Ganja 10 Hektare Di Aceh

Bos Narkoba Yang Ditembak Mati Punya Ladang Ganja 10 Hektare Di Aceh

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 201 hits
Kasubdit I Ditresnarkoba Polda Metro Jaya AKBP Ahmad Fanani mengatakan satu tersangka yang pengendali peredaran ganja jaringan Aceh Jakarta memiliki ladang ganja seluas 10 hektare di kawasan Aceh Tersangka bernama Muriandi itu ditembak mati...
Kesan Buruk Pengambilan Dadah

Kesan Buruk Pengambilan Dadah

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 514 hits
Seorang penagih boleh bertindak luar kawalan termasuklah mencederakan orang lain Gambar hiasan PENGAMBILAN dadah adalah haram berdasarkan kiasan dan nas nas yang dizahirkan di dalam al Quran Pun begitu kesannya yang membawa keburukan juga s...
10 Cara Pengambilan Vitamin C Yang Betul

10 Cara Pengambilan Vitamin C Yang Betul

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 450 hits
Dengan amalan pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat seseorang mesti memastikan tubuh mendapat khasiat vitamin C sama ada daripada sumber makanan semulajadi atau suplemen tambahan Ada orang yang memang setiap hari mengambil makanan denga...
Wanita Kena Keluar 2 Minggu Sekali Agar Mental Kekal Sihat

Wanita Kena Keluar 2 Minggu Sekali Agar Mental Kekal Sihat

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 406 hits
Peranan kawan kadang kadang boleh menjadi ahli keluarga terdekat pada satu satu masa Perkara ini kurang difahami kerana agak klise buat ramai Apatah lagi apabila anda tinggal berjauhan daripada keluarga apa apa masalah atau demam semua meme...
Mental Chatter

Mental Chatter

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 326 hits
Kredit gambar Google ImageApa yang julia catat dibawah adalah hasil pendengaran melalui radio IKIM melalui YouTube Promis julia kan peminat fanatik motivasi nombor satu Prof Dr Muhaya jadinya bila berkelapangan julia dengar dan catat dalam ...
Mental Morini A Wild Corsaro 1200 Veloce From Xtr Pepo

Mental Morini A Wild Corsaro 1200 Veloce From Xtr Pepo

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 399 hits
Pepo Rosell s work is easy to spot and we mean that as a compliment If it looks fast has a killer livery and just a hint of classic endurance racing it s most likely an build Pepo s sharp eye and deft hand come from his vast experience He s...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers