Mental Chatter


Kredit gambar : Google Image

Apa yang julia catat dibawah adalah hasil pendengaran melalui radio IKIM melalui YouTube Promis, julia kan peminat fanatik motivasi nombor satu Prof Dr. Muhaya, jadinya bila berkelapangan julia dengar dan catat dalam blog terus. 
Apa yang ditulis adalah semata-mata untuk meningkatkan motivasi diri, terkadang atau kebiasaannya kita selalu bermain dengan Mental Chatter iaitu monolog diri, bercakap dengan diri dengan tafsiran atau andaian, belum jadi apa-apa lagi tapi dan berandaian negatif, sudah jadi kesan yang tak baik dibawa-bawa sehingga ke masa kini, alangkah ruginya bila selalu berfikiran begitu kan. 
Jadinya, julia tak nak seorang diri rasa seronok dengar motivasi hebat dari beliau, julia kongsikan disini untuk julia dan anda semua pembaca hebat untuk jadi lebih hebat di mata Tuhan. Jom kita tambah ilmu sedutan hampir 40 minit siaran kepada catatan ringkas julia fahami. Semoga bermanafaat dan sebarkan untuk diri anda, serta keluarga anda sayangi. 
1. Mental Chatter Monolog diri -negatif. 
It could be my past experiences.
It could be the people who discouraged me at early stages of my life.
It could be some unexpressed, unhealed emotions lingering within me as a result altering my attitude towards life…
And yes, these things might have been the reason behind my toxic emotions and negative mental chatter…. (Ini kata-kata sumber petikan dari penulis Poonam Sahasrabuddhe, Julia saja relate dengan isu mental chatter)

Ini penjelasan Prof. Dr. Muhaya cara tanganinya...
Setiap kali bila kita nak marah atau menunding jari tanpa usul periksa atau nampak kebenaran depan mata sekalipun, kita belajar 'pause' tarik nafas, bernafas dalam-dalam sebanyak 10 kali. 

Ketahui, oksigen adalah makanan penting kepada otak, cakap pada diri, jadi pemerhati pemikiran kita. "Yang aku nak marah ini pemikiran aku sahaja". Reset! Fokus contohnya sedut positiviti buang negativiti, sedut kebaikan buang kejahatan, sedut kesihatan buang penyakit, lama-lama kita jadi ubah.
Alhamdulilah, katakan, "Saya okey, tidak ada apa yang mesti berlaku untuk saya okey". Sebab saya okey...tak perlu 'kalau'. Saya insya-Allah sentiasa okey dan tidak ada apa yang akan berlaku yang akan buat saya tidak okey. 
"Alhamdulilah, exellent, luar biasa", jawab dengan orang bila orang bertanya khabar. Affirmation, depan cermin. Cakap depan cermin, setting setiap pagi 'Awak sangat baik, awak sangat cantik" katakan pada diri. 
"Saya bahagia tanpa syarat"
Apa beza Gembira Bahagia TenangGembira - fizikal (sementara)Bahagia - hati (bahagia dengan orang keliling kita, anak kita, suami kita, keluarga kita, jangan bahagia kerana orang)Tenang - Lailahaillallah, tiada Tuhan melainkan Allah. Bangun ingat Allah. 
Itulah Bahagia setelah kita Tenang. Orang tenang confirm Bahagia. Tali kita kuat dengan Allah. Kalau jumpa orang tak elok 'kesian'. 
Bahasa kasih sayangPuji - ajak saling memuji, kita puji dan ajak orang sekeliling memuji satu sama lain. Kalau tak betul pun, ajar didik diri untuk memuji.Peluk - keluarga, suami, isteri, anak peluklah.2. Saya akan 'okey' 'kalau' Andaian. Alangkah ruginya orang macam ini. Kita menentukan orang lain menentukan bahagia kita.
Change your energy, change your life. Orang baik dekat mana? Ini dia 👉Joy, Love, Peace, Enlightenment
Tahu tak seorang yang vibration penuh kasih sayang tanpa syarat dia boleh neutralizekan negative energy sebanyak 750,000 orang. Sebab itu bila kita solat jemaah itu bagus, kita sedang mengamalkan sayang, kasih, kegembiraan, senyum gembira, tenang. 
Solat menghentikan mental chatter, elak emosi monolog negatif. Maafkan orang, jadi siapa tak maafkan orang dia banyak anger emosi semua bawah. 
Maafkan orang, minta maaf dengan orang dan taubat.Kenapa stress? Nafsu mengatasi iman. 
3. Label suasana - LabelingBagus tak bagus, bagus tak bagus? Sedangkan takdir daripada Allah Taala. Betul tak Allah beri semua yang baik? 
Jadi off label - no more labeling. Macam mana?- Bersangka baik, jawab ada hikmah, ada hikmah. Hikmahnya.- Sangat mencari-cari perhatian manusia, seolah-olah kita meremehkan perhatian Allah. Kepada manusia aku ingin menghormati, balas budi, memberi. 
Kalau dapat negatif? Terima.... Tengok Allah.Allah Maha Menggengam, Allah Maha Mengasihani.Bersangka baik, kesian pada dia, mungkin di banding-banding, aku kesian dekat dia aku doa dekat dia. Ibu-ibu, puji anak, hargai anak, sebut kebaikan anak, bina imej diri positif. Jangan nak ubah anak, ubah diri kita, sebab aura kita mempengaruhi anak kita. 
Ada, Beri, Dapat.
4. Me centred universe (Dunia ini pasal aku sahaja)Kenapa aku, kenapa bukan orang. Contoh: Memang nasib akulah, orang tak suka aku. Dunia ini adalah aku.
Cara rawatan - Kita cuba hidup mencari tenaga kita, masa kita, untuk tujuan yang lebih besar daripada diri kita. Adakah hendak tunjuk kita hebat? Rumah kita besar? Membaikkan orang?
Tujuan hidup kita, bukan untuk aku, tetapi untuk ummah. We find accross bigger than your self. 
Orang sibuk buat baik dia tak ada masa nak sakit. 
Psikoneuroimunologi - macma mana kita fikir mempengaruhi kita punya otak, mempengaruhi sistem imun kita. 75 peratus daripada penyakit disebabkan oleh minda, change your energy, change your life. 
Orang tak terima kita dan terima kekurangan orang. Ingat 2B, 2L2B Berani menerima kelebihan orang - jangan dengkiBijaksana menerima kelemahan orang - jangan bajet bagus dan tak riak2LLupakan semua kebaikan kita pada orang - kita tak ungkitLupakan semua kesilapan orang pada kita - memaafkanxxx
Insya-Allah, sama-sama kita manafaat semua sedut positif, sedut kebaikan, buang keburukan, sedut keimanan, buang nafsu amarah. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.juliajohari.com/2019/10/mental-chatter.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+WithJulia+%28With+Julia...%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dedah Kisah Adik Alami Kemurungan Tak Terkawal Sehingga Masuk Ke Wad Sakit Mental

Dedah Kisah Adik Alami Kemurungan Tak Terkawal Sehingga Masuk Ke Wad Sakit Mental

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 325 hits
Sejak kebelakangan ini sering kali terdengar berita mengenai kematian bunuh diri akibat kemurungan ataupun depression yang sangat teruk nbsp Depression juga dikenali sebagai silent killer kerana dapat menarik nyawa si penhidap tanda disedar...
Jumlah Penjawat Awam Hadapi Masalah Mental Kajian Belum Lengkap Sepenuhnya

Jumlah Penjawat Awam Hadapi Masalah Mental Kajian Belum Lengkap Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 245 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Ganjar Yakin Pemangkasan Kepangkatan Ubah Mental Pns

Ganjar Yakin Pemangkasan Kepangkatan Ubah Mental Pns

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 125 hits
Dia mengakui pemangkasan jenjang kepangkatan tersebut bakal mengubah mental para PNS Di sinilah peran Menteri Dalam Negeri Tito Karnavian dan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara Tjahjo Kumolo untuk melakukan reformasi birokrasi
Pusaka Uji Ketahanan Fizikal Mental Syafiq Kyle

Pusaka Uji Ketahanan Fizikal Mental Syafiq Kyle

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 500 hits
Syafiq Kyle mengakui filem terbarunya Pusaka menguji ketahanan dirinya sebagai pelakon Bukan sedikit cabaran yang dilalui pelakon popular Syafiq Kyle untuk melunaskan watak Inspektor Nuar Ishak dalam filem terbarunya Pusaka Namun Syafiq yan...
Mental Morini A Wild Corsaro 1200 Veloce From Xtr Pepo

Mental Morini A Wild Corsaro 1200 Veloce From Xtr Pepo

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 401 hits
Pepo Rosell s work is easy to spot and we mean that as a compliment If it looks fast has a killer livery and just a hint of classic endurance racing it s most likely an build Pepo s sharp eye and deft hand come from his vast experience He s...
Wanita Kena Keluar 2 Minggu Sekali Agar Mental Kekal Sihat

Wanita Kena Keluar 2 Minggu Sekali Agar Mental Kekal Sihat

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 407 hits
Peranan kawan kadang kadang boleh menjadi ahli keluarga terdekat pada satu satu masa Perkara ini kurang difahami kerana agak klise buat ramai Apatah lagi apabila anda tinggal berjauhan daripada keluarga apa apa masalah atau demam semua meme...
Seriuskah Penyakit Mental Apa Sebab Jadi Camni Ye

Seriuskah Penyakit Mental Apa Sebab Jadi Camni Ye

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 326 hits
Seriuskah penyakit mental Apa sebab jadi camni ye Lately kita selalu dengar banyak kes di media sosial yang melibatkan penyakit mental Allahu takut dengar kan sebab cikla agak kes sebegini semakin bertambah Kalau korang nak tau penyakit men...
Sampai Lari Rumah Suami Dakwa Isteri Ada Masalah Mental Sampai Nampak Benda Mistik

Sampai Lari Rumah Suami Dakwa Isteri Ada Masalah Mental Sampai Nampak Benda Mistik

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 300 hits
Banyak kes kes penceraian berlaku disebabkan oleh ketidak sefahaman antara dua belah pihak Mereka mengambil jalan mudah dengan membuat keputusan untuk bercerai tanpa memikirkan nasib anak anak Menerusi perkongsian Facebook beliau menceritak...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card