Dekatkan Diri Dengan Anak Perempuan Didik Adab Jaga Maruah Diri Barulah Anak Makin Bersih


Tanpa pemantauan dari mak ayah, anak-anak kita cenderung dan mudah terpengaruh dengan pelbagai anasir tidak sihat. Disebabkan itulah pengetahuan asas mengenai seksualiti perlu didedahkan pada anak-anak kita supaya mereka tahu membezakan yang mana baik atau tidak.
Menurut Penulis Keibubapaan, Pn Wan Nur Syakira, pendidikan seksualiti haruslah bermula dari rumah, tidak kira anak lelaki mahupun perempuan.

Sebenarnya ada ibu yang mesej saya mengatakan kekesalan bila dia lambat mengajar dan mendidik anaknya tentang pendidikan seksualiti yang betul. Akhirnya, anaknya menjadi mangsa oral seks.
Ada juga menulis komik lucah.
Ada kes lain banyak yang terlibat dengan pornografi sehingga ketagih.
Ada juga ibu mengadu, mereka menjadi mangsa sexual grooming ketika kecil dan tidak mahu ianya terjadi pada anaknya pula.
Begitulah. Sedih kan? Peranan ibu bapa teramat besar dalam membimbing anak dalam semua benda dan perkara. Khususnya pendidikan seksualiti. Biarlah ibu bapa jadi guru pertama anak-anak. Ini yang mak ayah boleh lakukan di rumah untuk bantu anak-anak didedahkan ilmu seksualiti.

PERSEDIAAN IBU BAPA DALAM MEMBERIKAN PENDIDIKAN SEKSUALITI
1. ILMU YANG TEPAT DAN BETUL
Ibu ayah harus sentiasa luangkan masa mencari ilmu dan merujuk mereka yang pakar. Pentingnya ibu ayah mencari ilmu supaya ibu ayah tak tak ragu-ragu dan yakin dengan apa yang nak kita ajar.
Perjalanan untuk mendidik akan rasa lebih terarah dengan ilmu yang betul. Ibu ayah boleh tambah ilmu tentang seksualiti, ilmu perkembangan kanak-kanak dan ilmu agama.
2. SIKAP YANG SEJAHTERA DAN SEIMBANG
Ibu bapa harus memiliki sikap yang sejahtera dan matang berkenaan topik ini. Ibu bapa tidak boleh bersikap terlalu konservatif. Pandangan konservatif melihat seks adalah kotor, hina dan jijik.
Ibu bapa juga tidak boleh bersikap liberal dan bebas lepas serta menganggap seks satu cara utama untuk ekspresi diri dan kepuasan nafsu tak perlu dibendung. Tiada batasan dan tiada tanggungjawab. Ibu bapa perlu bersikap pertengahan yang sejahtera dan seimbang.
Aspek seksualiti diakui penting dalam kehidupan tapi memerlukan kerangka, garis panduan, batas dan sempadan supaya dapat dimanfaatkn sebaiknya.

Ibu ayah kena buang perasaan malu dan jahil, niat untuk mendidik anak, bukan nak melucah atausbgainya, untuk bantu anak melalui kehidupan dengan ilmu, dan dapat redha Allah dalam setiap benda yang dilakukan.
3. HUBUNGAN YANG ERAT DENGAN ANAK
Ibu bapa harus membina hubungan yang erat dengan anak dengan banyakkan berbual, bermain, meluangkan masa bersama tanpa sebarang gangguan.
Ibu bapa perlu menjadi mereka yang dipercayai dan rapat dengan anak-anak.
4. KEMAHIRAN KOMUNIKASI YANG BAIK
Ibu bapa juga perlu mempunyai kemahiran komunikasi dengan anak-anak. Kanak-kanak yang berisiko tinggi untuk jadi mangsa pedofilia adalah kanak-kanak dari keluarga yang komunikasi rendah. Ibu bapa perlu serasi dengan anak-anak dan tahu apa yang mereka hadapi.

Ciri-ciri komunikasi yang baik ialah ;
menggunakan perkataan dan nada yang baik
jangan potong cakap
mempunyai eye contact ketika berkomunikasi
bahasa tubuh yang baik
mendengar dengan baik dan penuh perhatian
Kemahiran mendengar perlu dipelajari oleh ibu bapa kerana sebanyak 60 peratus masalah dalam komunikasi adalah berpunca daripada kegagalan ‘mendengar’.
Ibu bapa perlu mengambil kira dan mengenali perwatakan dan personaliti kanak-kanak. Ada yang ekstrovert dan suka bertanya, ada yang pasif (introvert) dan pendiam.
Ibu bapa perlu mengambil kira kematangan kanak-kanak untuk memberikan pendedahan yang sesuai mengikut kemampuan berfikir dan kematangan mereka.

5. KAWALAN EMOSI YANG BAIK
Ibu bapa perlu mempunyai sifat sabar, berlapang dada, menerima soalan dan berbincang tanpa cepat menghukum dan menjaga raut wajah. Ibu bapa perlu belajar memberikan ruang anak bercerita dahulu.
Renungi bagaimana Nabi Yakub mendengar anaknya, Nabi Yusuf menceritakan perihal mimpinya kepada baginda. Nabi Yaakub memberikan ruang dan tidak cepat menghukum cerita anaknya yang masih kecil.
Jom sediakan diri untuk menjadi ibu bapa yang jadi rujukan dan dipercayai oleh anak-anak.
Artikel berkaitan: Jaga Kepercayaan Anak Perempuan, Barulah Anak Tak Kekok Nak Mengadu Apa-Apa Pada Ayah
Berhenti Panggil Nenen Atau Bebird Depan Anak, Ini Sebabnya!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Dekatkan Diri Dengan Anak Perempuan, Didik Adab & Jaga Maruah Diri, Barulah Anak Makin ‘Bersih’! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dekatkan-diri-dengan-anak-perempuan-didik-adab-jaga-maruah-diri-barulah-anak-makin-bersih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kakak Jaga Diri Ya Anak 5 Tahun Positif Covid Terpaksa Berpisah Dengan Keluarga

Kakak Jaga Diri Ya Anak 5 Tahun Positif Covid Terpaksa Berpisah Dengan Keluarga

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 353 hits
Kes positif Covid 19 sejak kebelakangan ini begitu membimbangkan Dengan kenaikan kes positif mencecah lebih daripada 3 000 kes sehari ia seakan akan memberi peringatan virus ini tak mengenal sesiapa untuk dijangkiti Dalam keadaan sekarang i...
Akhirnya Anak Perempuan Yang Ditunggu Tunggu Setelah Dapat 6 Hero Berderet Ibu Ini Kongsi Pengalaman

Akhirnya Anak Perempuan Yang Ditunggu Tunggu Setelah Dapat 6 Hero Berderet Ibu Ini Kongsi Pengalaman

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 302 hits
Apabila sesebuah keluarga mempunyai zuriat lelaki pasti cita cita mereka juga inginkan anak perempuan Tapi bukan senang untuk dapatkan seperti yang kita impikan Selain berdoa kita juga harus berusaha untuk mendapatkanya Begitu juga yang ber...
Takut Kena Marah Punca Anak Menipu Berlaku Jujurlah Dengan Anak Selalu Barulah Elak Anak Menipu

Takut Kena Marah Punca Anak Menipu Berlaku Jujurlah Dengan Anak Selalu Barulah Elak Anak Menipu

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 238 hits
Siapa yang tidak pernah berbuat salah Kita sendiri sebagai mak ayah pasti pernah tertipu anak anak dalam banyak hal Kalau buat salah ada baiknya mak ayah mengaku sahaja dan minta maaf kerana anak memahami Jangan reka pelbagai lagi alasan ke...
Minggu Lepas Kelam Kabut Minggu Ni Mak Ayah Makin Bijak Urus Kelas Online Anak Ibu Ni Kongsikan Tip

Minggu Lepas Kelam Kabut Minggu Ni Mak Ayah Makin Bijak Urus Kelas Online Anak Ibu Ni Kongsikan Tip

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 314 hits
Kecoh di media sosial masing masing gelabah campur serabut mengendalikan kelas online anak anak Bermacam ragam mak ayah dan anak anak Ada yang sibuk membuat grup telegram mengendalikan anak ketika belajar begitu juga memujuk anak anak untuk...
Tak Cukup Whiteboard Conteng Lantai Pulak Anak Arwah Abam Makin Kreatif Wargamaya Doa Bakal Jadi Arkitek

Tak Cukup Whiteboard Conteng Lantai Pulak Anak Arwah Abam Makin Kreatif Wargamaya Doa Bakal Jadi Arkitek

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 258 hits
Orang kata sementara anak hendak membesar macam macam gaya dan aksi kreatif mereka yang dipamerkan Menconteng dinding satu perkara biasa yang pastinya terjadi pada kita Kalau bukan di dinding dan lantai habis perabot dan kelengkapan rumah j...
Hiburan Bekas Isteri Keluar Jumpa Kekasih Keith Foo Tak Kisah Saya Boleh Jaga Anak Di Rumah

Hiburan Bekas Isteri Keluar Jumpa Kekasih Keith Foo Tak Kisah Saya Boleh Jaga Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 515 hits
Kini bergelar duda anak satu pelakon Keith Foo memberitahu hubungan dia dan bekas isteri Kim Raymond tetap baik dan harmoni Sumber Kosmo Online Yang menjadi keutamaan buat mereka berdua kini adalah kebahagiaan anak sulung Skylar Raymond Foo...
Tengah Marah Cepat Cepatlah Peluk Anak Hati Kembali Tenang Emosi Anak Pun Makin Terkawal

Tengah Marah Cepat Cepatlah Peluk Anak Hati Kembali Tenang Emosi Anak Pun Makin Terkawal

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 331 hits
Pernahkah anda bilang berapa kali anda peluk anak anda dalam masa sejam atau sehari atau seminggu atau sebulan Pelukan sebenarnya sangat penting dan sangat miracle Ia mempunyai kuasa magis dan impak yang hebat untuk kanak kanak Terdapat ban...
Anak Maut Selepas Bapa Ajak Minum Racun Untuk Bunuh Diri

Anak Maut Selepas Bapa Ajak Minum Racun Untuk Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 333 hits
Anak maut selepas bapa ajak minum racun untuk bunuh diriTidak tahan dengan masalah rumah tangga dan kewangan yang dihadapi seorang lelaki berusia 35 tahun di Bandar Lampung Indonesia mengajak dua anaknya yang masih kecil berusia 5 dan 10 ta...
Jaga Adab Bila Berhutang

Jaga Adab Bila Berhutang

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 199 hits
Jaga Adab Bila Berhutang Siapa saja yang suka berhutang kan Kalau boleh memang tak mahu libatkan diri dengan hutang Tapi kadangkala keperluan hidup menjadi alasan kuat untuk kita berhutang Berhutang tu tak salah tapi pastikan dibayar Jaga a...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City