Akhirnya Anak Perempuan Yang Ditunggu Tunggu Setelah Dapat 6 Hero Berderet Ibu Ini Kongsi Pengalaman


Apabila sesebuah keluarga mempunyai zuriat lelaki, pasti cita-cita mereka juga inginkan anak perempuan. Tapi bukan senang untuk dapatkan seperti yang kita impikan. Selain berdoa, kita juga harus berusaha untuk mendapatkanya. 

Begitu juga yang berlaku pada Puan Juriah Halimatun, setelah mendapat 6 zuriat lelaki, keinginan untuk mendapatkan anak perempuan sudah pasti ada. Ikuti perkongsian beliau bagaimana beliau berjaya mendapatkan anak perempuan.
Untuk bacaan kaum perempuan TULEN sahaja. Heee..
Hari ini 14/12 , 4 tahun yang lalu mama fatim masih ingat lagi, detik-detik kelahiran si baby girl yang ditunggu-tunggu setelah 6 orang boy berderet-deret sebelum si kecil ni.
Bayangkanlah setelah lahir anak ke 7, boy juga, mama fatim baru terfikir untuk merancang untuk dapatkan juga baby girl. Sebelum tu, terima je apa-apa jantina yang Allah bagi .
Tapi , kerana nak kan seorang gegirl lagi tu lah, yang sedar tak sedar , berderet anak mama fatim. Alhamdulillah, mama fatim syukur dengan apa yang Allah bagi.
Akhirnya, mama fatim pun buat kajian sendiri, cari maklumat untuk ‘conceive’ baby girl. Dari segi sainsnya, memang mama fatim dah faham sebab dulu masa belajar pun memang bidang dalam bioteknologi, jadi takde masalah la mama fatim nak faham yang itu.
Sperma + ovum = baby.
Sperma ni bila-bila je ada . Haha!
Tapi ovum hanya masa-masa tertentu je yang ada.
Seperti yang kita tahu, perempuan akan mengeluarkan ‘telur’ atau bahasa sains nya disebut ovum. Ovum pula hanya membawa kromosom XX. Lelaki pula mempunyai sperma yang membawa samada kromosom XX atau XY.
Jadi , jika sperma yang membawa kromosom XX bergabung dengan ovum, baby girl yang akan lahir. Kalau XY, baby boy. Sperma ni, kerja dia berenang mencari ovum dan yang bawa XY ni lebih laju dari sperma yang bawa XX. (Kira nya yang XX ni slow la).. tapi kan, XX ni lebih panjang umur dari XY.
Sifir dia, sperma yang mana (XX atau XY) yang jumpa ovum dulu, yang itu lah yang akan senyawakan ovum dan hasilkan baby ikut kromosom yang dibawa oleh si sperma ni.
Jadi, macam mana kita nak pastikan bahawa sperma XX yang datang tepat pada masanya? (Sebab ni nak conceive baby girl). Sebab ovum bukannya ada pada setiap masa.
Jadi kita kena tahu;
1) Kitaran haid kita sendiri
Kebanyakan perempuan selalunya dalam masa 28 hari-30 hari kitarannya. Supaya kita boleh tahu bila waktu subur iaitu waktu pengeluaran ovum. Kena kira sendiri lah bermula dari waktu hari pertama datang bulan.
Ada juga mama fatim baca, kalau ada lendir seperti putih telur, itu pun tandanya waktu subur. Atau boleh beli ‘ovulation kit’ kat farmasi ek..
2) Jaga pemakanan
Sebab pemakanan menentukan keadaan rahim tu sendiri. Samada dalam keadaan berasid atau beralkali. Sperma untuk baby girl dikatakan sesuai dalam keadaan berasid.
Dikatakan makanan yang sesuai untuk mendapat baby girl ialah yang tinggi kalsium dan magnesium. Jadi antara yang sesuai ialah susu, ikan bilis , yogurt, badam, bayam, oat, brokoli, gajus.
Kurangkan makanan yang tinggi garam dan potassium . Makan beberapa bulan sebelum merancang nak mengandung. Bukannya dah mengandung baru makan ye.
3) Aktiviti suami isteri
Yang ni mama fatim tak nak cerita detail sangatlah, nak tahu lanjut boleh pm je. Cuma nak pastikan sperma XX yang sampai pada masa yang betul, aktivitinya 3-4 hari sebelum waktu subur.
Sebab XX ni jalan selow je.. XY ni pulak laju betul dia. Tapi dia ni cepat mati. XX ni panjang umur. Jadi sebelum ovum keluar, XY ni sempatlah mati dulu sebelum jumpa ovum. Bila dah mati, haa, kan senang cerita, XX lah yang dapat jumpa masa ovum tu keluar.. gituu..
4) Cara?.. pm je lah . Hahaha! Tak manis lah nak cerita kat sini kan
Oklah, ini la sedikit sebanyak tips untuk mendapatkan baby girl.

Untuk kawan-kawan yang ingin mendapatkan baby girl, boleh la cuba ye. Ini hanya ikhtiar, yang penting doalah banyak-banyak. Ada rezeki Allah nak bagi, insyaAllah ada.
Sumber: Juriah Halimatun Ahmad
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Akhirnya” Anak Perempuan Yang Ditunggu-Tunggu Setelah Dapat 6 Hero Berderet. Ibu Ini Kongsi Pengalaman appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/akhirnya-anak-perempuan-yang-ditunggu-tunggu-setelah-dapat-6-hero-berderet-ibu-ini-kongsi-pengalaman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Mandi 10 Kali Sehari Zarina Zainuddin Kongsi Jaga Pengalaman Anak Istimewa Untuk Tatapan Peminat

Hiburan Mandi 10 Kali Sehari Zarina Zainuddin Kongsi Jaga Pengalaman Anak Istimewa Untuk Tatapan Peminat

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 336 hits
Pelakon versatil Zarina Zainuddin sering berkongsikan mengenai keletah anak kembar istimewanya iaitu Muhammad Razil Azrai dan Muhammad Raizal Azrai yang kini berusia 22 tahun di media sosial Instagram Sumber Google Baru baru ini perkongsian...
Sk Ii Bawakan Pengalaman Paling Ditunggu Tunggu Di Lazmall

Sk Ii Bawakan Pengalaman Paling Ditunggu Tunggu Di Lazmall

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 167 hits
Tandakan kalendar anda pada 21 Januari 2021 kerana SK II bakal mengumumkan pelancaran Super Grand Opening untuk kedai flagship LazMall di Lazada dan dimeriahkan dengan pengalaman premium beli belah terbaik Jangan lepaskan peluang yang ditun...
Paru Paru Kanan Saya Dah Mula Ada Darah Beku Wanita Kongsi Pengalaman Dijangkiti Covid 19 Sepanjang Masa Fikirkan Anak

Paru Paru Kanan Saya Dah Mula Ada Darah Beku Wanita Kongsi Pengalaman Dijangkiti Covid 19 Sepanjang Masa Fikirkan Anak

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 418 hits
Umum tahu pandemik Covid 19 masih belum berakhir dan baru baru ini kerajaan telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan 2 0 secara bersasar di beberapa negeri yang mencatatkan kes positif tinggi Namun sejak dari Mac 2020 hingga ke hari i...
Hiburan Akhirnya Bersatu Dayah Bakar Dan Anak Berhijrah Ke Australia Untuk Bersama Suami Setelah Setahun Terpisah

Hiburan Akhirnya Bersatu Dayah Bakar Dan Anak Berhijrah Ke Australia Untuk Bersama Suami Setelah Setahun Terpisah

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 298 hits
Pengacara program sembang Borak Kopitiam Dayah Bakar khabarnya telah selamat tiba di Australia bersama anaknya Achbar Muhammad Fahri untuk kembali bersama suaminya Muhammad Hanif Hamidi Sumber Instagram Dayah Bakar Dia yang baru saja selesa...
Dalam Peti Biar Ada Buah Ibu Ini Kongsi Caranya Disiplinkan Anak Tak Makan Jajan

Dalam Peti Biar Ada Buah Ibu Ini Kongsi Caranya Disiplinkan Anak Tak Makan Jajan

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 298 hits
Boleh dikatakan setiap rumah pasti akan ada stok makanan ringan untuk anak anak Orang kata makanan ni untuk waktu kecemasan bila anak anak lapar Bagaimanapun jika ibu ayah tak kawal pengambilannya dari awal ia boleh buat anak ketagih Sepert...
Seorang Ibu Sanggup Berkorban Apa Sahaja Asisten Komisioner Nik Ezanee Bantu Ibu Terdesak Curi Kerana Anak Demam

Seorang Ibu Sanggup Berkorban Apa Sahaja Asisten Komisioner Nik Ezanee Bantu Ibu Terdesak Curi Kerana Anak Demam

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 227 hits
551 total views 551 views today Kerana terlalu terdesak seorang ibu sanggup mencuri makanan dan plaster untuk kebah demam bagi mengubati demam anaknya Kisah itu telah mendapat perhatian Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Ni...
Mama Abah Tak Sayang Kakak Selalu Layan Adik Baby Ibu Sebak Baca Luahan Anak Sulung

Mama Abah Tak Sayang Kakak Selalu Layan Adik Baby Ibu Sebak Baca Luahan Anak Sulung

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 446 hits
Dalam mendidik dan membesarkan anak anak ada ketikanya kita terlepas pandang dan tak perasan ia menguris hati anak anak Biasanya bila ada anak lebih seorang ibu bapa akan memberi tumpuan pada anak yang kecil dengan anggapan anak besar dah b...
Bukan Nak Tangkap Ibu Curi Ubat Untuk Anak Terkejut Ketua Polis Pj Datang Bagi Bantuan

Bukan Nak Tangkap Ibu Curi Ubat Untuk Anak Terkejut Ketua Polis Pj Datang Bagi Bantuan

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 335 hits
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Nik Ezanee Mohd Faisal menyampaikan sumbangan kepada Norhidayah Hamid di PPR Lembah Subang hari ini PETALING JAYA Ibu berusia 36 tahun ini hilang pekerjaan sebagai pengasuh suaminya yang membaiki lif juga ti...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy