Dek Syarat I Sinar Kwsp Fb Muhyiddin Tengku Zafrul Diserang Netizen


 Mohamad Athir Ismail
FACEBOOK milik Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz diserang netizen.
Dalam satu kenyataan yang dimuat naik kedua-dua pemimpin itu dipenuhi komen oleh netizen yang tidak berpuas hati dengan i-Sinar.
Ini kerana, petang tadi, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memaklumkan mengenai syarat pengeluaran simpanan daripada Akaun 1.
Walau bagaimanapun, syarat tersebut mengecewakan netizen kerana tidak dapat mengeluarkan wang simpanan mereka untuk berhadapan dengan situasi tekanan ekonomi dan pandemik Koronavirus (Covid-19).
Dalam Facebook Muhyiddin, netizen membuat komen berkaitan KWSP apabila beliau memuat naik kenyataan mengenai panggilan video bersama Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Long.
Status mengenai perbincangan dua hala antara Malaysia – Singapura itu membincangkan pembinaan Laluan Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) dimuat naik kira-kira pukul 8 malam.
“Tan Sri, agak-agaklah 30 peratus sahaja. Yang kena potongan 10 peratus tetap sama terkesan kerana kami tak dapat jumlah yang sama untuk berbelanja rumah.
“Roti Gardenia pun naik harga tetapi kami tak ada sesiapa hendak bela atau bantu. Kami hanya mohon duit kami dalam keadaan terdesak untuk menyara enam hingga lapan orang keluarga dan seorang bekerja.
“Kami mohon pertimbangkanlah rayuan kami yang tidak ada nilai ini,” lu
h ahir Aziz.
“Semua orang tengah marah fasal KWSP. Hadap sahajalah abah. Bye Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15),” sindir Farid Shuhaimi.
“Tunggulah pilihan raya, kami pencarum KWSP akan menghukum ‘parti bunga’ dan lain-lain kalau KWSP tak diubah kepada tanpa syarat,” komen Yusrie Yusrizah.
“Kami hendak pencarum yang dapat i-Lestari automatik dapat i-Sinar tanpa syarat dan bukti yang mengarut,” pinta Suardi Muhamad Amin.
“Tolong fahami masalah kami, bukan kami tak bersyukur tetapi kami memang memerlukan duit itu. Itu duit daripada titik peluh kami sendiri.
“Mohon pertimbangan lagi supaya rakyat bebas mohon tanpa ada syarat,” luah Muhammad Amierul Subakir.
Sementara di Facebook Tengku Zafrul pula, beliau memuat naik status megnenai pertemuan dengan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Sulaiman Md. Ali di pejabatnya.
Status tersebut dimuat naik pada waktu yang lebih kurang sama dengan status Muhyiddin.
“Alhamdulillah, semoga Menteri Kewangan kita  sentiasa sihat dan dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, sentiasa dalam lindungan Allah. PM yang hebat,” sindir Yasmina Ramzan.
“Tengku Zafrul, tolonglah ini KWSP kami hendak one-off RM10,000. Kalau KWSP tak ada duit, bagtahu terus terang. Jangan bagi kenyataan pusing-pusing dengan syarat bagai,” luah Nasharudin Din.
“Allahu… Kata KWSP tanpa syarat, dekat Parlimen pung pang cakap. Kasihanlah kami yang berniaga tak berapa jalan sangat, macam-macam kekangan.
“Bukan semua perniagaan boleh jalan macam biasa. Lagi-lagi macam saya buat perniagaan melibatkan majlis perkahwinan. Allahu… bukan minta bantuan geran-geran lagi pun.
“Minta keluar KWSP Akaun 1 sahaja, yang terang-terang memang duit sendiri. Memanglah lama tak mencarum, tetapi Akaun 1 itu ada la juga RM50,000,” kata Zahereyshah Arshad.
“Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) KWSP sila letak jawatan. Kerajaan Muhyiddin gagal membela nasib rakyat dikala pandemik Covid-19 melanda negara.
“Macam haram pengeluaran KWSP. Ingat yagng bekerja ini tak terjejas ke?” soal Azmi Lanun.
“Kenapa KWSP buat pengumuman yang sebegini rupa? Sepatutnya biarlah kesemua ahli yang merasa akan i-Sinar itu. Kami yang masih bekerja tetapi sudah dua tahun tiada kenaikan gaji amat terkesan juga.
“Barang kian naik harga, KWSP buat begini seolah-olah menafikan hak kami yang masih ada kerja dan tidak merasa faedah ini. Mohon KWSP kaji balik semula adakah 8 juta penerima itu termasuk kategori kami ini.
“Mohon Tengku Zafrul maklumkan kepada KWSP kerana itu adalah wang kami dan kami berhak ke atas wang simpanan kami,” luah Shahriman Abdul Rahman.
Terdahulu, Suara Merdeka melaporkan netizen meluahkan rasa tidak puas hati terhadap syarat KWSP di Facebook bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki.
Netizen meluahkan rasa kecewa dengan menyifatkan syarat pengeluaran i-Sinar KWSP sebagai mengarut dan sukar dipenuhi sedangkan duit yang hendak dikeluarkan adalah daripada simpanan mereka sendiri. – SM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/dek-syarat-i-sinar-kwsp-fb-muhyiddin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Program I Sinar Diperluas Kepada Semua Ahli Kwsp Yang Terjejas Pendapatan Tengku Zafrul

Program I Sinar Diperluas Kepada Semua Ahli Kwsp Yang Terjejas Pendapatan Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 361 hits
Kerajaan bersetuju membenarkan pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja mengeluarkan hingga RM10 000 daripada Akaun 1 Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz ketika mengumumkan perkara itu berkata ia akan memberi manfaat kepada lebih 8 jut...
Pengeluaran I Sinar Senarai Perincian Syarat Kwsp

Pengeluaran I Sinar Senarai Perincian Syarat Kwsp

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 406 hits
PENGELUARAN i SINAR SENARAI PERINCIAN SYARAT KWSP Ramai yang tidak sabar untuk tunggu senarai perincian syarat KWSP untuk pengeluaran i SINAR Berdasarkan perincian syarat KWSP ini maka terjawablah siapa yang layak bagaimana proses permohona...
Syarat Pengeluaran I Sinar Kwsp Hanya Untuk Ahli Kwsp Yang Terjejas

Syarat Pengeluaran I Sinar Kwsp Hanya Untuk Ahli Kwsp Yang Terjejas

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 610 hits
SYARAT PENGELUARAN i Sinar KWSP HANYA UNTUK AHLI KWSP YANG TERJEJAS Sejak diumumkan melalui siri bahas Bajet 2021 di Parlimen ramai yang ternanti nanti berita baik mengenai i Sinar KWSP ini Umum mengetahui ramai yang terjejas dengan keadaan...
Syarat Dan Permohonan Pengeluaran I Sinar Akaun 1 Kwsp Online

Syarat Dan Permohonan Pengeluaran I Sinar Akaun 1 Kwsp Online

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 519 hits
Apakah syarat dan permohonan pengeluaran i Sinar Pihak KWSP akan umumkan syarat syarat i sinar dan permohonan pengeluaran akaun 1 KWSP ini dalam masa terdekat Apa yang penting adalah kita dibenarkan membuat pengeluaran akaun 1 KWSP ini deng...
Tengku Zafrul Main Silap Mata Moratorium Kwsp Mp Umno U Turn

Tengku Zafrul Main Silap Mata Moratorium Kwsp Mp Umno U Turn

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 251 hits
Moratorium pinjaman selama 6 bulan dan pengeluaran RM10 000 Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja tidak sewajarnya diumumkan sebagai perkara utama dalam sesi penggulungan Belanjawan 2021 pada 26 November lalu Bagi Pengerusi Majlis Pimpinan...
Syarat Permohonan Kelayakan Akaun Kwsp Epf Under I Sinar

Syarat Permohonan Kelayakan Akaun Kwsp Epf Under I Sinar

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 411 hits
Salam to all readers Syarat Permohonan Kelayakan Akaun KWSP EPF under I Sinar Sudah semestinya ramai yang terkesan dengan pandemic Covic 19 ini Bukan hanya meragut nyawa orang malah mengancam ekonomi sehingga buat orang hidup melarat Ada di...
Belanjawan 2021 Cara Syarat Memohon I Sinar Kwsp

Belanjawan 2021 Cara Syarat Memohon I Sinar Kwsp

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 1108 hits
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja mengumumkan kemudahan i Sinar kini dibuka kepada semua ahli KWSP yang terjejas pendapatan akibat Pandemik Covid 19 dengan permohonan dalam talian bermula pada 21 Disember 2020 Untuk makluman dalam pembentangan...
Permohonan Pengeluaran I Sinar Rm10000 Ahli Terjejas Pendapatan Layak Buat Pengeluaran Akaun 1 Kwsp

Permohonan Pengeluaran I Sinar Rm10000 Ahli Terjejas Pendapatan Layak Buat Pengeluaran Akaun 1 Kwsp

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 617 hits
PERMOHONAN PENGELUARAN i SINAR RM10000 AHLI TERJEJAS PENDAPATAN LAYAK BUAT PENGELUARAN AKAUN 1 KWSP Kerajaan mengumumkan diperluaskan kepada semua ahli yang menghadapi masalah kewangan Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul ...
Ini Pemohon Yang Layak Memohon I Sinar Akaun Satu Yang Diupdate Oleh Pihak Kwsp

Ini Pemohon Yang Layak Memohon I Sinar Akaun Satu Yang Diupdate Oleh Pihak Kwsp

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 337 hits
KUALA LUMPUR Kumpulan Wang Simpanan Pekerja akan mengumumkan perincian i Sinar pada awal minggu hadapan berikutan pengumuman Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada sesi ucapan penggulungan Belanjawan 2021 hari ini ...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah