Darurat Untuk Pertahankan Karier Politik Muhyiddin



Darurat merupakan langkah khusus dalam menangani isu keselamatan negara, bukannya tindakan undang-undang untuk memastikan kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak tumbang secara demokrasi.
Ketua Penerangan KEADILAN, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin mengecam langkah yang diambil pentadbiran Perdana Menteri (PM) Muhyiddin Yassin semalam mencadangkan kepada Yang di-Pertuan Agong agar memperkenankan perisytiharan darurat di seluruh negara.
Katanya, kali terakhir darurat diisytihar ke seluruh negara adalah selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969.
Menurut Shamsul, sebaliknya keadaan politik Malaysia hari ini belum sampai ke tahap huru-hara dan memerlukan tentera campurtangan dalam urusan keselamatan.
“KEADILAN terkejut dengan laporan berita mesyuarat khas kabinet kerajaan PN pagi semalam yang mencadangkan agar DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong mengisytiharkan ‘darurat pentadbiran’ ke seluruh negara.
“KEADILAN berpendapat alasan untuk memerangi Covid-19 tidak boleh digunapakai untuk mewajarkan darurat. Tambahan lagi, negara-negara yang mengalami kes aktif yang lebih tinggi masih mampu menangani wabak itu tanpa mengenakan perintah darurat.
“Darurat akan menyebabkan Parlimen digantung dan sebarang usul yang dijadualkan pada persidangan bermula 2 November 2020 ini tidak akan berlaku, ini termasuklah usul ‘Undi Tidak Percaya’ yang perlu dihadapi oleh PM Muhyiddin. Bahkan sekiranya kerajaan PN kalah dalam sebarang usul yang melibatkan undian, maka besar kemungkinan PN akan tumbang dan Perdana Menteri baharu boleh dilantik.
“Apakah ini matlamat sebenar darurat yang dicadangkan PN? Darurat bagi mengelak kerajaan PN daripada gagal dalam sebarang undian? KEADILAN menentang sikap bacul pentadbiran Muhyiddin ini yang menggunakan darurat bagi mengelakkan kerajaan tumbang secara sah dan demokratik,” katanya dalam satu kenyataan.
Sehubungan itu, Shamsul mengingatkan Muhyididn bahawa fikiran cetek dan sikap melulu beliau hanya akan merosakkan pasaran kewangan negara dan menyebabkan pelabur asing meninggalkan Malaysia berikutan keadaan yang tidak stabil.
Katanya, ekonomi Malaysia yang telah menguncup -17% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar pada suku kedua 2020 pasti akan terjerumus ke jurang kemelesetan sekiranya langkah yang salah diambil pemerintah.
“KEADILAN menegaskan Kerajaan PN tidak wajar memperjudikan ekonomi 32 juta rakyat Malaysia hanya kerana PN takut kehilangan kuasa.
“Bukankah Presiden Umno, Datuk Seri Zahid Hamidi telah pun mengisytiharkan sokongan Umno kepada PN. Mengapakah PM Muhyiddin begitu takut dengan Datuk Seri Anwar walaupun setelah memperolehi sokongan parti Umno dalam kerajaan?
“KEADILAN berpendapat wabak Covid-19 masih mampu dikawal melalui pematuhan SOP yang ketat disamping akta-akta sedia ada. Pemerintahan darurat tidak akan menjadikan pentadbiran Malaysia lebih baik sebaliknya hanya akan menjadikan Malaysia setaraf negara Afrika yang bergolak dan ditadbir oleh seorang diktator.
“Sesungguhnya Malaysia tidak perlu darurat hanya kerana karier politik Tan Sri Muhyiddin dan kerajaan PN yang berada dalam keadaan genting, meruncing lagi darurat!” katanya.
Semalam spekulasi bertiup kencang dekri darurat akan diisytihar pada tengah malam selepas Muhyiddin mengadap Agong di istana Pahang pada sebelah petang. Namun mesyuarat selama dua jam itu tidak diketahui keputusannya sehingga ke hari ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30279

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Bukan Semestinya Pm Semasa Darurat

Muhyiddin Bukan Semestinya Pm Semasa Darurat

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 284 hits
Ku Li dipanggil menghadap oleh Yang Dipertuan Agong Azmin mencadangkan darurat dalam Kabinet Selepas Kabinet Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mempersembahkan agar darurat diistiharkan di negara ini kini Tuanku Yang Dipertuan Agong a...
Tolak Darurat Tolak Muhyiddin Tolak Azmin Amk Gombak

Tolak Darurat Tolak Muhyiddin Tolak Azmin Amk Gombak

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 218 hits
Angkatan Muda Keadilan Gombak menempelak tindakan kerajaan Perikatan Nasional di bawah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan konco utamanya Azmin Ali yang mempergunakan darurat untuk terus kekal berkuasa Ketua AMK Gombak Arie Yudisti...
Cukup Cukuplah Menipu Rakyat Tolak Pru Tolak Darurat Rakyat Mahu Muhyiddin Undur Segera

Cukup Cukuplah Menipu Rakyat Tolak Pru Tolak Darurat Rakyat Mahu Muhyiddin Undur Segera

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 282 hits
Jangan terlalu banyak menipu istana Sejak dari awal ambil kuasa melalui pengkhianatan jumlah yang dibawa kononnya menyokong dia jadi PM tebuk atap itu pun dipertikai Kali ini bila ternyata sokongan sudah semakin merundum rakyat menjerit min...
Umum Gencatan Politik Merudum Saham Jatuh Pelabur Tak Sokong Muhyiddin

Umum Gencatan Politik Merudum Saham Jatuh Pelabur Tak Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 249 hits
MAN TOBAUMNO umum gencatan senjata dan sokong PN teruih merosot KLSE ke bawah 1500 di pasaran Malaysia hari ini Nampak tak pelabur pelabor sokong
Darurat Politik Langkah Berlebihan Berbahaya Kepada Demokrasi

Darurat Politik Langkah Berlebihan Berbahaya Kepada Demokrasi

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 243 hits
PETALING JAYA Bersih 2 0 berpendapat darurat politik yang dikatakan akan diisytiharkan pada bila bila masa sebagai langkah berlebihan dan berbahaya kepada demokrasi negara Dalam kenyataan hari ini badan itu berkata sekiranya perintah darura...
3 Keadaan Darurat Politik Boleh Berlaku

3 Keadaan Darurat Politik Boleh Berlaku

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 387 hits
Kuala Lumpur Pelaksanaan darurat politik di negara ini memberi kuasa kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustaffa Billah Shah untuk meneruskan jentera pentadbiran kerajaan Baginda akan mendapatkan nasihat daripad...
Darurat Pkr Dakwa Muhyiddin Takut Anwar

Darurat Pkr Dakwa Muhyiddin Takut Anwar

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 226 hits
Parti Keadilan Rakyat menyifatkan cadangan pengisytiharan darurat pentadbiran oleh Kabinet Perikatan Nasional semalam amat aneh kerana mahu dilaksanakan ketika negara dalam keadaan aman Alasan untuk memerangi Covid 19 tidak boleh digunapaka...
Darurat Hanya Memberikan Kuasa Tambahan Kepada Muhyiddin Kata Mahathir

Darurat Hanya Memberikan Kuasa Tambahan Kepada Muhyiddin Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 257 hits
Darurat tidak akan dapat menghentikan penularan wabak Covid 19 lebih baik daripada apa yang ada sekarang sebaliknya hanya memberikan kuasa tambahan kepada perdana menteri kata Dr Mahathir Mohamad Menurut Mahathir lagi apa yang dilakukan Muh...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan