Darurat Perlu Diungkai Di Parlimen Bukan Kuasa Penuh Kerajaan Pn



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) sampai ke tahap ‘kegilaan’ yang tidak pernah berlaku dalam sejarah apabila hilang keabsahan tetapi menyalahgunakan Perlembagaan mengakui mereka berkuasa penuh.
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengecam sikap biadap yang ditunjukkan oleh PN dalam beberapa hari ini kononnya Yang di-Pertuan Agong tidak boleh campurtangan dalam urusan kerajaan berdasarkan Perkara 40 (1) Perlembagaan Persekutuan.
“Sepertimana yang saya ungkapkan semalam, ini soal teknikal. Agong sebut langgar Perlembagaan, langgar kuasa Raja, ketepikan Parlimen. Apa jawapan (kerajaan PN), ini kuasa kami Perkara 40 (1). Bukankah ini biadap?
“Dalam pimpinan negara kita, belum pernah kita lihat penderhakaan seperti ini. Yang saya musykil bagaimana mungkin menteri-menteri Melayu dan beberapa orang bukan Bumiputera boleh hanya diam atau pun memilih untuk mencabar keputusan Tuanku dengan memberi kenyataan menyokong PM yang ada sekarang? Yang hilang keabsahan dan jumlah tetapi mengambil tindakan mencabar keputusan Agong,” katanya dalam siaran Facebook, malam tadi.
Ahli Parlimen Port Dickson itu sebelum ini telah pun berhujah, dalam situasi Darurat perlu kerajaan PN melihat Perkara 150 Perlembagaan yang mensyaratkan semua Proklamasi dan Ordinan Darurat dibahas serta diundi di Parlimen.
Bagaimanapun, pentaksub kerajaan PN mengelirukan rakyat bahawa kuasa Agong untuk meluluskan undang-undang atau memberi perkenan telah dicabut dalam krisis Perlembagaan pada 1983 dan 1993. Perlembagaan pula telah dipinda pada 1994.
Namun tiada seorang pun menyedari Perkara 38 yang dipinda, terutama 38(4), berkenaan kuasa istimewa Yang di-Pertuan Agong terkait isu Darurat ditolak oleh Majlis Raja-raja dan tidak dipersembahkan kepada Agong.
Hakikatnya, secara teknikal kuasa Agong masih belum dicabut berkaitan Perkara 150 berkenaan Proklamasi Darurat, yang bukanlah isu biasa pemerintahan.
Oleh itu, menurut Anwar, kerajaan PN yang terdesak hari ini mengambil pendekatan melawan semua, termasuk anak muda, doktor kontrak malah Agong untuk meneruskan kekuasaan.
“Mahu demokrasi tetapi tak berani adakan Parlimen. Adakan Parlimen tidak ada pengundian kerana takut akan kalah.
“Mereka memang tahu bahawa jumlah (sokongan) telah kurang. Sepatutnya seorang yang ada akhlak dan kewibawaan patut undur. (Sebaliknya) sampai sekarang lawan semua, anak muda, lawan doktor, lawan Yang di-Pertuan Agong pun,” ujarnya.
Menyentuh fitnah kononnya Ketua Pembangkang diterima menghadap Agong di istana Pahang semalam, Pengerusi Pakatan Harapan itu menegur pihak media yang tidak mendapatkan berita dari sumber yang sahih.
“Dan ada saya lihat yang sokong mereka (kerajaan PN adalah) JKOM, masa inilah nak fitnah, nak timbulkan keresahan.
“Hari ini kata Anwar mengadap Agong. Saya nak nasihatkan kepada media, kalau nak lapor biar tanya sumber yang sahih. Kalau saya mengadap Agong itu mesti kenyataan dari pejabat saya atau pejabat Ketua Pembangkang. Takkan lah melalui sumber dipercayai, sumber dekat dengan KEADILAN. Ini tak boleh,” katanya.
Manakala kepada propagandis di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia atau pun JKOM, beliau menasihatkan kedudukan kerajaan PN tidak lama dan janganlah sombong menggunakan kuasa sehingga sanggup memfitnah.
“Jangan kita terperangkap dengan mainan kotor PN dan JKOM, yang saya nak nasihat kedudukan mereka tak lama. Jadi jangan terlalu takabur dan sombong. Lakukan yang sebaiknya, jangan fitnah dan kelirukan,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32696

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Umno Harus Undi Batal Kuasa Darurat Kata Zahid

Ahli Parlimen Umno Harus Undi Batal Kuasa Darurat Kata Zahid

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 300 hits
July 25 2021 8 08 PMAhmad Zahid Hamidi berkata Ahli Parlimen Umno mesti menzahirkan sokongan melalui undi untuk membatalkan Proklamasi Darurat dan ordinannya PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata semua Ahli Parlimen parti i...
Zahid Ahli Parlimen Umno Perlu Melepaskan Semua Jawatan Dalam Kerajaan Jika Darurat Dilanjutkan Selepas 1 Ogos

Zahid Ahli Parlimen Umno Perlu Melepaskan Semua Jawatan Dalam Kerajaan Jika Darurat Dilanjutkan Selepas 1 Ogos

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 215 hits
Ahli Parlimen Umno harus undi batal kuasa darurat kata ZahidFMT ReportersPETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata semua Ahli Parlimen parti itu harus menyokong usul untuk membatalkan Proklamasi Darurat serta ordinannya dalam s...
Parlimen Ada Kuasa Terima Atau Tolak Proklamasi Darurat

Parlimen Ada Kuasa Terima Atau Tolak Proklamasi Darurat

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 235 hits
Parlimen berperanan untuk menentukan sama ada proklamasi darurat yang diisytiharkan oleh kerajaan Perikatan Nasional pada 12 Januari lalu diterima atau ditolak melalui pengundian Bagi Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen tujuan uta...
Ahli Parlimen Maran Nyata Sokongan Penuh Kepada Pm Dan Kerajaan Perikatan Nasional

Ahli Parlimen Maran Nyata Sokongan Penuh Kepada Pm Dan Kerajaan Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Maran Datuk Seri Dr Ismail Abd Mutalib menyatakan sokongan penuh kepada kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Beliau yang juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan da...
Rentasan 935 Gempar Kini Kerajaan Pn Sudah Hilang Kuasa Eksekutif Seb

Rentasan 935 Gempar Kini Kerajaan Pn Sudah Hilang Kuasa Eksekutif Seb

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 206 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9351 SEMUA ORDINAN DARURAT DIBATAL 21 JULAI RAKYAT DITIPU 2 DATA APA YANG MITI PEGANG 3 ADAKAH PERKENAN YANG DI PERTUAN AGONG SUDAH DIDAPATI 4 KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL BUNUH DIRI
Penangguhan Sidang Parlimen Beri Konotasi Negatif Kepada Kerajaan

Penangguhan Sidang Parlimen Beri Konotasi Negatif Kepada Kerajaan

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 167 hits
SHAH ALAM Keputusan menangguhkan Mesyuarat Khas Dewan Rakyat pada hari ini boleh memberi konotasi negatif kepada kerajaan kata penganalisis politik Dr Mohammad Tawfiq Yaakub Beliau berkata tindakan tersebut memberi ruang untuk dimanipulasi ...
Ismail Sabri Dakwa 31 Mp Umno Bn Kekal Bersama Pn Sokong Tentukan Keabsahan Kerajaan Di Parlimen Nanti

Ismail Sabri Dakwa 31 Mp Umno Bn Kekal Bersama Pn Sokong Tentukan Keabsahan Kerajaan Di Parlimen Nanti

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 213 hits
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mendakwa bahawa seramai 31 ahli parlimen UMNO dan BN akan tetap bersama dengan kerajaan dan menjunjung titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Baginda Yang di Pertuan Agong untuk menyokong tentukan keabsahan di Par...
Sidang Parlimen Serlah Kerajaan Berpaut Pada Dahan Rapuh

Sidang Parlimen Serlah Kerajaan Berpaut Pada Dahan Rapuh

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 226 hits
Mohsin AbdullahTak kira lah sama ada anda penyokong Anwar Ibrahim atau tidak perlu diakui ada benarnya kata kata beliau ketika menyifatkan pembatalan ordinan darurat oleh kerajaan macam buat di pasar malam Kata kata itu diluah sebagai reaks...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas