Dari Penyimpan Ke Usahawan Emas




Pelaburan emas suatu pelaburan yang unik. Ia boleh dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu penyimpan, pelabur dan peniaga emas.
Setiap peringkat dinilai berdasarkan potensi keuntungan yang boleh diperolehi dalam tempoh masa yang singkat. Lagi tinggi peringkat, lagi masyuk potensi keuntungannya dan lagi pendek tempoh masa menjana keuntungan.
Berikut adalah peringkat yang boleh dicapai dalam pelaburan emas:
Peringkat 1: Penyimpan Emas
Keuntungan paling rendah. Tempoh masa paling panjang. Tahap kesukaran paling rendah.
Peringkat 2: Pelaburan Emas
Keuntungan sederhana. Tempoh masa agak panjang. Tahap kesukaran sederhana.
Peringkat 3: Peniaga Emas
Keuntungan paling tinggi. Tempoh masa paling pendek. Tahap kesukaran paling tinggi.
Mudah sahaja hendak capai peringkat ketiga ini. Asalkan ada duit ditangan sudah memadai. Lagi banyak duit, lagi cepat anda sampai ke peringkat ketiga.
Kalau tidak memiliki duit yang banyak bagaimana? Jangan risau. Ada jalan lain yang boleh kita diikuti. Perjalanan yang jauh dan penuh dengan rintangan serta cabaran.
Mari kita ikuti perjalanan epik ini. Perjalanan seorang Penyimpan Emas Ke Usahawan Emas.


Kisahnya Bermula...
Ini Kisah Ali (bukan nama sebenar)
 

Seorang Penyimpan Emas
 

Ali memiliki kesedaran yang tinggi dalam pengurusan kewangan peribadi. Semenjak dari kecil lagi Ali telah didedahkan dengan ilmu pengetahuan serta amalan daripada keluarga. Ali sedar menyimpan sahaja tidak mencukupi tanpa melabur simpanan yang ada. Maka Ali pun mencari pelaburan yang sesuai dengan jiwanya.
 

Ali menilai setiap pelaburan mengikut garis panduan yang ditetapkan. Berikut adalah ciri-ciri yang dicari.
 

Ciri-Ciri:
1. Pelaburan berisiko rendah dengan pulangan yang memuaskan
2. Pelaburan yang mudah difahami dan diurus.
3. Pelaburan dengan kadar kecairan yang tinggi.
4. Pelaburan dengan kos permulaan yang rendah.
5. Pelaburan yang sesuai dengan jiwa.
 

Setelah menilai semua jenis pelaburan yang ada. Akhirnya Ali memilih melabur dalam emas.
 

Cabaran seterusnya adalah memilih jenama emas yang sesuai. Maklumlah terdapat pelbagai jenama yang ada dipasaran. Hasil pencarian mendapati emas jenama Public Gold adalah yang terbaik dari pelbagai segi.
 

Entri Berkaitan:
Faktor-Faktor Yang Perlu DipertimbangkanSebelum Membeli Emas
 

Ali sasarkan untuk membeli emas 1 gram setiap bulan. Ada dua pilihan untuk membeli emas di Public Gold. Sama ada melalui akaun GAP atau beli secara terus (runcit). Ali memilih membuat simpanan emas melalui akaun GAP kerana beberapa faktor.
 

Faktor:
1. Harga pergram yang jauh lebih murah
2. Emas disimpan secara percuma oleh Public Gold
3. Ali boleh memilih produk emas yang diingini dikemudian hari
4. Urusan jual beli lebih mudah dan selamat
 

Maka Ali pun secara rasmi menjadi seorang penyimpan emas. Menuju ke peringkat seterusnya. Pelabur Emas.
 

Seorang Pelabur Emas
Ali secara rasmi telah pun menjadi penyimpan emas saat mula membeli emas Public Gold walaupun hanya sekadar RM 100. Tapi dalam cerita ini, Ali memilih membeli 1 gram sebulan. Ini bagi memastikan simpanan gram emas dalam akaun GAP Ali genap (tiada titik perpuluhan).
Ali seorang yang berfikiran jauh. Ali ingin menjadi seorang pelabur emas yang merdeka. Ali meluangkan masa membaca buku tentang emas seperti buku Wang Emas karya encik Zulkifli Shafie, Menyingkap Rahsia Pelaburan Emas karya encik Syukor Hashim & beberapa buah buku berkaitan topik ini.
Melalui pembacaan. Ali mendapati terdapat dua pilihan yang boleh diambil iaitu melabur dalam jangka masa pendek atau melabur dalam jangka masa yang panjang. Jangka masa pendek merujuk dalam tempoh setahun. Jangka masa panjang merujuk dalam tempoh lebih dari setahun.
Melabur dalam jangka masa pendek menuntut strategik yang berbeza berbanding melabur dalam jangka masa panjang. Ia memerlukan modal yang besar & waktu sesuai bagi memastikan pulangan maksimum diterima dalam tempoh masa yang paling singkat. Waktu sesuai bermaksud membeli emas ketika harga diparas terendah, menjual kembali pada ketika harga diparas tertinggi.
Melabur dalam jangka masa panjang pula menuntut pembeli membeli secara konsisten tidak kira ketika harga naik atau pun turun. Dengan mengamalkan strategik ini. Pelabur emas dapat memastikan purata harga emas yang dibeli berada diparas pertengahan. Tidak terlalu mahal.
Oleh kerana Ali tidak memiliki modal yang banyak. Maka Ali memilih untuk melabur dalam tempoh masa yang panjang. Ali mengamalkan teknik pemurataan harga. Dengan teknik ini Ali dapat mengetahui dengan jelas ketika harga emas mahal atau pun murah.
 

Beli emas ketika harga mahal. Borong emas ketika harga murah. Teknik ini juga membantu Ali mengenalpasti waktu yang sesuai untuk menjual kembali emas yang dimiliki tanpa rugi.
Ali hanya menjual kembali emas yang dimiliki ketika matlamat tercapai atau ketika ingin membeli aset lain seperti rumah atau tanah.
Ke peringkat terakhir. Usahawan Emas.
 

 

Seorang Usahawan Emas
 

Ali menyedari bahawa menjadi usahawan emas jauh lebih menguntungkan berbanding menjadi penyimpan atau pelabur emas.
 

Perbezaan antara penyimpan, pelabur & peniaga terletak pada kepantasan menjana keuntungan melalui prinsip beli murah jual mahal. Walau pun begitu, tahap kesukaran menjana keuntungan menjadi lebih sukar. Lagi cepat untung, lagi tinggi cabarannya.
 

Menjadi Dealer Public Gold dapat membantu Ali menjimatkan lagi kos pembelian emas jenama Public Gold.
 

Ali agak terkejut mengetahui bahawa status dealership Public Gold adalah percuma. Hanya perlu memenuhi syarat yang ditetapkan oleh Public Gold dalam promosi semasa.
 

Secara umumnya, terdapat tiga jenis promosi iaitu:
1. Promosi Harian
2. Promosi Bulanan
3. Promosi Tahunan
 

Setiap promosi terbahagi kepada dua tahap iaitu:
1. Normal Dealer
2. Priority Dealer
 

Hanya promosi tahunan sahaja yang meliputi tahap ke tiga iaitu:
3. Master Dealer
 

Entri Berkaitan:
3 Saluran Untuk Menjadi Dealer Public Gold
 

Oleh kerana Ali tidak mempunyai modal yang banyak untuk membeli emas mengikut jumlah yang ditetapkan. Ali memilih menjadi Normal Dealer mengikut promosi tahunan.
 

Terdapat dua cara menjadi Normal Dealer iaitu:
 

Cara Pertama:
Beli mengikut jumlah yang ditetapkan dalam promosi.
Cara Kedua:
Daftar seramai 50 orang pelanggan dalan tempoh 3 bulan pertama saat menerima PG Kod.
 

Ali memilih cara kedua disebabkan ia tak melibatkan modal langsung. Apa yang Ali perlu lakukan adalah mencari 50 orang pelanggan dalam tempoh masa tersebut. Pastikan semua pelanggan mendaftar menggunakan pautan Ali.
 

Katakan Ali gagal memenuhi syarat tersebut. Pilihan seterusnya adalah dengan memilih cara pertama. Ali mendapati jumlah pembelian emas terendah untuk melayakkan diri menjadi Dealer Public Gold adalah melalui promosi harian yang diadakan dalam seminar Public Gold.
 

Ali pun mengambil peluang menjadi Dealer Public Gold di seminar Public Gold yang dijalankan setiap hari jam 8.30 malam di FB Page Public Gold International (isnin hingga jumaat).
 

Ali kini seorang usahawan emas. Ini hanyalah suatu permulaan. Perjalanan masih jauh untuk menjadi seorang Dealer Public Gold yang berjaya.
 

Berakhirlah kisah Ali.
 

 

Yang menulis,
 

Mohd Faiz bin Abdul Manan
Dealer Public Gold


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mdfaiez84.com/2020/11/dari-penyimpan-ke-usahawan-emas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bitcoin Vs Emas Ramalan Untuk Tahun 2021

Bitcoin Vs Emas Ramalan Untuk Tahun 2021

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 218 hits
Untuk menaikkan harga menjadi AS 100 000 permodalan pasaran bitcoin mesti meningkat menjadi 25 dari permodalan emas global yang kini bernilai AS 9 trilion Pakar yakin bahawa bitcoin adalah aset yang paling dipercayai untuk menyimpan simpana...
Penjenayah Selamba Rentap Rantai Emas Tumbuk Wanita

Penjenayah Selamba Rentap Rantai Emas Tumbuk Wanita

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 260 hits
Oleh SUSPEK memasuki sebuah farmasi sebelum menarik rantai emas yang dipakai wanita itu KUALA LUMPUR Polis sedang memburu dua suspek yang melarikan dua utas rantai emas yang dipakai seorang wanita di sebuah farmasi di Jalan Gombak Setapak d...
Setengah Jam Pujuk Warga Emas Berpindah

Setengah Jam Pujuk Warga Emas Berpindah

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 208 hits
Long tetap dengan pendiriannya untuk terus tinggal di rumahnya itu walaupun dipujuk beberapa kali ALOR SETAR Tiga pertubuhan bukan kerajaan mengambil masa selama setengah jam bagi memujuk seorang warga emas di Kampung Hujung Sungai Tebengau...
Peragut Masuk Farmasi Ragut 2 Rantai Emas Pelanggan

Peragut Masuk Farmasi Ragut 2 Rantai Emas Pelanggan

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 195 hits
Seorang wanita mengalami kerugian RM10 000 selepas diserang dua lelaki di dalam sebuah farmasi yang juga melarikan dua utas rantai emasnya Ketua Polis Daerah Wangsa Maju Superintendan Rajab Ahad berkata kejadian itu berlaku pada jam 8 47 ma...
Tiga Maut Dalam Runtuhan Lombong Emas Di Kalimantan Tengah Indonesia

Tiga Maut Dalam Runtuhan Lombong Emas Di Kalimantan Tengah Indonesia

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 222 hits
JAKARTA Tiga pelombong maut apabila sebuah lombong emas haram runtuh pada Khamis di Kalimantan Tengah Indonesia lapor agensi berita Xinhua memetik seorang pegawai kanan agensi bencana tempatan pada Jumaat Tujuh lagi dipercayai masih tertimb...
Balikpulau Warga Emas Ditemukan Lemah Atas Bukit

Balikpulau Warga Emas Ditemukan Lemah Atas Bukit

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 348 hits
Lelaki warga emas ditemukan dalam keadaan lemah di pondok berhampiran dusun durian di Bukit Pak Sarip Kampung Sepakat di Teluk Kumbar di sini hari ini Mangsa Abdul Rahman Din 69 ditemukan kira kira 80 meter dari kaki bukit berkenaan Jurucak...
Remaja Pasangan Kekasih Licik Menipu Koperasi Emas

Remaja Pasangan Kekasih Licik Menipu Koperasi Emas

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 422 hits
KUANTAN Polis menahan sepasang kekasih remaja yang melakukan penipuan dalam urusan pembelian barang kemas secara dalam talian dengan memalsukan slip transaksi pemindahan wang hingga menyebabkan sebuah koperasi perniagaan emas kerugian RM98 ...
Di Palembang Polisi Letuskan Senjata Pergoki Pencuri Hipnotis Irt Modus Tukar Emas

Di Palembang Polisi Letuskan Senjata Pergoki Pencuri Hipnotis Irt Modus Tukar Emas

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 129 hits
Sudah beberapa kali begitu saya hipnotis orang dan mintai uang Saya bilang emas yang saya tawarkan asli dan harganya mahal
4 Tips Membeli Emas

4 Tips Membeli Emas

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 175 hits
4 Tips Membeli Emas Barang emas dengan perempuan ibarat kuku dan isi Tapi tidak MF MF tak suka barang kemas Cukuplah yang ada sekadarnya Sumber Google images Bagi yang suka barang kemas Terdapat beberapa tip mudah membeli emas untuk diikuti...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte