Dari Jurutera Ke Pakar Jam Mewah Sentuhan Lebih 40 Tahun Zainal Diiktiraf


 
Zainal Mohd Ali dan anaknya, Muhammad Fitry Zainal berganding bahu menaikkan jenama Fateh Watches.SHAH ALAM: Bagi peminat jam tangan berjenama mewah seperti Omega, Loginees, Favre-Leuba dan Tag Heuer, aksesori itu bukan hanya sebagai penunjuk masa tetapi melambangkan status pemakainya.
Di sebalik kualiti jam berkualiti tinggi itu, hasil gabungan reka bentuk menarik dan teknologi, ada watak utama iaitu pembuatnya yang salah seorang pakarnya berasal dari Malaysia.
Zainal Mohd Ali, 70, berkata segalanya bermula 49 tahun lalu apabila dirinya ditawarkan belajar membuat jam di Geneva, Switzerland yang terkenal dengan sejarah panjang dan kepakaran dalam bidang itu.
Ads by KioskedDua tahun kemudiannya, Zainal kembali ke tanah air dan bekerja di sebuah kilang jam bertaraf antarabangsa di Sungai Wei, Petaling Jaya selama 30 tahun sebelum berpindah ke China dan bersara lapan tahun lalu.
Fateh Watches mendapat sentuhan Zainal dan Fitry bermula daripada lukisan sehingga menjadi sebuah jam.“Jam pertama saya buat Omega ketika kilang di Malaysia, (selain itu) Logines, Favre-Leuba, Titoni, Tag Heuer, masa (kerja 12 tahun) di China lagi banyak seperti Corum, Bulgari, Hublot, Cuervo y Sobrinos, Frederique Constant dan Swiss Army.
“Saya tak (pernah ambil) tahu harga jam dan tanya harga, hanya tahu ia berpatutan untuk dibeli, saya selalu ingatkan pekerja hati-hati (ketika mengendalikannya),” katanya kepada FMT.
Sebaik bersara dan kembali ke tanah air, berbekalkan pengalaman Zainal mula membina jenamanya sendiri Fateh Watches dibantu anak lelakinya, Muhammad Fitry Zainal sejak 2017.
Sangka Zainal proses itu mudah tetapi laluannya ‘penuh berliku’, beliau mengakui kelemahannya melakukan strategi pemasaran cara lama, secara jualan langsung termasuk di pasar tani.
Antara koleksi jam tangan berjenama yang direka bentuk Zainal.Namun keadaan itu berubah apabila anaknya Muhammad Fitry mengambil-alih bahagian pemasaran, kini Fateh Watches semakin dikenali dan setiap model yang terhad 300 unit dikeluarkan sentiasa habis.
Ads by KioskedFateh Watches setakat ini mengeluarkan 12 model antaranya The Legacy Series, Automatic Moonphase Skeleton Strata, Octagon, Discovery, Discovery II, Discovery III, Hagia dan Pearl.
Fateh Watches memenangi empat anugerah daripada Majlis Reka bentuk Malaysia (MRM).Jenama itu turut mendapat empat pengiktirafan reka bentuk produk terbaik daripada Majlis Rekabentuk Malaysia (MRM), mengatasi beberapa jenama popular tempatan.
Sementara itu, Fitry yang juga graduan seni reka industri Universiti Teknologi MARA (UiTM) berhasrat mengembangkan legasi ayahnya dengan membina kilang besar dan melahirkan pakar jam tangan.
“Ilmu ayah boleh dimanfaatkan, ramai pelajar kejuruteraan dari IPT boleh diberi peluang berbanding ambil orang luar,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/06/dari-jurutera-ke-pakar-jam-mewah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fatimah Dah 2 Tahun Lebih Masih Tak Percaya Fazura Mohon Doa Untuk Timang Cahaya Mata Ke 2

Fatimah Dah 2 Tahun Lebih Masih Tak Percaya Fazura Mohon Doa Untuk Timang Cahaya Mata Ke 2

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 150 hits
Pelakon dan usahawan Fazura seperti tidak percaya anak sulungnya Fatimah sudah berusia dua tahun lebih pada tahun ini Dia dah 2 tahu lebih masih tak percaya she s my little mini me Isteri kepada pelakon Fatah Amin ini turut memohon doa rama...
Pasar Lebih 50 Tahun Diberi Keutamaan Pembangunan Semula

Pasar Lebih 50 Tahun Diberi Keutamaan Pembangunan Semula

papar berkaitan - pada 3/6/2023 - jumlah : 134 hits
Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming bersalaman dengan guru ketika melawat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Ayer Tawar hari ini PETALING JAYA Pasar awam berusia lebih 50 tahun diberikan keutamaan untuk melaksanakan pembangunan se...
Gagalis 8 Billion Untuk Rakyat Terbanyak Bukan Kelantan Sahaja 30 Tahun Tak Pandai Tadbir Negeri Pembohong Saja Pandai

Gagalis 8 Billion Untuk Rakyat Terbanyak Bukan Kelantan Sahaja 30 Tahun Tak Pandai Tadbir Negeri Pembohong Saja Pandai

papar berkaitan - pada 1/6/2023 - jumlah : 154 hits
RMSCadangan aku bagi pihak pelaksanaan serahkan pada Kjaan Pusat Kjaan Negeri sebagai memantau pelaksanaan projek Konvoi MB Kelantam mengadap YAB PM DS Anwar Ibrahim menuntut RM8 billion selesaikan isu air diKelantam
Vaksin Pneumokokal Percuma Untuk Kanak Kanak 4 5 Tahun

Vaksin Pneumokokal Percuma Untuk Kanak Kanak 4 5 Tahun

papar berkaitan - pada 1/6/2023 - jumlah : 187 hits
Vaksin Pneumokokal Percuma Untuk Kanak kanak 4 5 Tahun Bermula 1 Jun 2023 hingga 31 Mei 2024 kanak kanak berusia empat dan lima tahun boleh mendapatkan imunisasi pneumokokal secara percuma di semua fasiliti kesihatan primer Kementerian Kesi...
Hiburan Bunuh Bakar Teman Wanita Untuk Sorok Kehamilan Pemuda 20 Tahun Berdepan Hukuman Mati

Hiburan Bunuh Bakar Teman Wanita Untuk Sorok Kehamilan Pemuda 20 Tahun Berdepan Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 1/6/2023 - jumlah : 287 hits
Kes pembunuhan kejam seorang wanita berusia 21 tahun yang dilakukan oleh teman lelakinya menggemparkan satu negara selepas dia bukan sahaja ditoreh di perut tetapi juga dibakar 1 minggu lalu Pemuda 20 Tahun Tikam Toreh Perut Bakar Teman Wan...
Remaja 13 Tahun Pandu Kereta Bawa Ibu Rakan Ditahan

Remaja 13 Tahun Pandu Kereta Bawa Ibu Rakan Ditahan

papar berkaitan - pada 2/6/2023 - jumlah : 116 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Remaja lelaki berusia 13 tahun ditahan kerana memandu kenderaan tanpa lesen dengan membawa ibu dan rakannya di Jalan Rozhan Machang Bubuk kira kira jam 3 petang semalam Ketua Polis Seberang Perai Tengah Tan Cheng ...
Sambutan Hari Lahir Pak Zain Yang Ke 69 Tahun

Sambutan Hari Lahir Pak Zain Yang Ke 69 Tahun

papar berkaitan - pada 2/6/2023 - jumlah : 255 hits
Assalamualaikum Hi korang Sementara SA menunggu signal dari Seremban Mak Pah akan di transfer ke IJN SA nak update dulu la sikit sambutan birthday Pak Zain Ahad lepas Lepas happy happy masa tu yang Mak Pah kena heart attack malam tu takpe l...
Genap Berusia 11 Tahun 8 Potret Transformasi Mikhayla Anak Nia Ramadhani Yang Cantik

Genap Berusia 11 Tahun 8 Potret Transformasi Mikhayla Anak Nia Ramadhani Yang Cantik

papar berkaitan - pada 2/6/2023 - jumlah : 146 hits
Anak pertama Nia Ramadhani dan Ardi Bakrie Mikhayla Zalindra Bakrie sudah genap berusia 11 tahun Ia tumbuh menjadi anak yang cantik dan memesona Sederet potret transformasi sang buah hati dibagikan Nia di laman instagramnya Intip beberapa f...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines

A Glimpse Into Malaysia S High Profile Graft Cases And Macc S Success Rate In Netting The Sharks

Sanusi Sesuai Semua Suasana

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot